20 jr, wat slomer, minder eetlust, nukkiger - zie ik spoken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 21:53

Met voeren is het probleem dat het gewoon echt niet kan op deze stal, in de ochtend. Zodra de stal open gaat, gaan de paarden de wei op en zij zit in de eerste groep (want in de achterste wei), er is gewoon geen tijd voor ruwvoer.

Tenzij ze van ons binnen moet blijven, maar dan moeten we haar zelf weer buiten zetten (zo zijn de regels sinds afgelopen zomer helaas - vaak is de staleigenaar dan ook weg). Zelfs als mijn man het met zijn werk kan regelen dat hij halve dagen vrij kan nemen om elke dag in de ochtend haar binnen te houden en te voeren, dan zal ze amper eten omdat haar maatjes op de wei staan. En doordat ze dus sowieso maar hele kleine beetjes eet.
Dat is dan misschien nog het lichtpuntje; ze doet er heel lang over want stopt vaak een tijdje, dus zal daardoor nu wel tot langer in de avond en nacht eten en dus iets in haar buik hebben.

Ik had ook al gedacht aan zelf voer kopen, maar dat in de ochtend voeren is het grote probleem. Gelukkig is dat met de nieuwe stal opgelost. Op de dag dat die box leegkomt, gaat zij erheen.
Komende week zal ik met de DA overleggen wat nog handig is met behandelen en evt testen. Voor nu krijgt ze in elk geval die zure kuil niet meer, en brok in de ochtend, dat hebben we wel kunen afspreken. Beter dan niets lijkt me. Niet ideaal maar voor nu het hoogst haalbare. Heel frustrerend. De staleigenaar ziet ook gewoon niet dat er iets mis met haar is.
Ik hoorde trouwens op stal dat er meerdere paarden zijn die moeilijker doen met aansingelen... Ook buikpijn??
Laatst bijgewerkt door Iranda op 11-01-14 22:04, in het totaal 2 keer bewerkt

Anker_20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:00

Gezien het ruwvoerbeleid op jouw pensionstal zou het mij verbazen als er paarden staan die geen maagzweren hebben.

jesito

Re: 20 jr, wat slomer, minder eetlust, nukkiger - zie ik spoken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:07

Kan me hier best wel boos om maken, een paardenstal die geen tijd heeft om smorgens hooi te voeren?????
Staat er dan wel nog wat behoorlijk op die wei, die dieren moeten toch eten??
Fijn dat je iets anders hebt gevonden, hopelijk kan ze daar snel terrecht.
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik ook in de richting van cushing zat te denken.
Dus als het met ruwvoer niet over gaat, zou ik zeker een test laten doen.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:08

... je hoort nog van zoveel stallen waar men denkt dat ze tijgers op stal hebben staan i.p.v. grazers: hup krachtvoer erin en naar buiten voor uren zonder ruwvoer... Onbegrijpelijk.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-14 22:11

Ja, ik weet het... Het was ook nooit zo. Tot vorig jaar stonden de paarden in elk geval op een wei waar iets te knabbelen was, in de winter werden ze nog verzet naar een betere wei, nu niet (helft van het land heeft net maïs op gestaan, dat was nooit). En tot afgelopen zomer zetten ze je paard buiten als je die op stal gezet had 's nachts terwijl de rest 24/7 buiten was, of als de hoefsmid was geweest ofzo. Dat moet je nu zelf doen. Niet fijn. Als er echt iets heel mis is, kan er uiteraard wel meer, maar hij gelooft me gewoon niet. Ben al blij te merken dat zij in elk geval dat foute spul niet krijgt. Maar geen enkel paard zou dat moeten krijgen.
Volgens mij kregen ze vroeger zelfs ruwvoer voor het buiten zetten, maar dat weet ik niet zeker, want onze paarden hebben er jarenlang in een uitloopstal met grote ruif plus wei gestaan (pas een paar jaar 's nachts op stal omdat de schuilstallen weggingen). Er is de laatste jaren langzaam van alles veranderd :(
Nog 10 nachtjes slapen... En dan gaat ze naar een super plek!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 22:19

Altijd jammer als zo'n stal negatief veranderd, maar dan moet je idd voor het welzijn van je paard kiezen.
Hopelijk trekt je paard die 10 dagen redelijk, succes.

HeroMy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-14 23:23

Fijn dat je paard naar een passender plek kan, hoop dat het helpt.

Een van onze pony's zat ook niet zo lekker in haar vel (wat slomig, had vage bultjes), osteo raadde een drainage kuur aan van Groene Os (verkrijgbaar bij oa Paardendrogist). Pony is zienderogen opgeknapt, straalt weer meer, pittiger, alerter en kijkt gewoon vrolijker uit haar ogen.

Maar goed ik zou gewoon advies DA volgen, die kent het paard.
Als je gewoon wat bij wilt voeren qua ruwvoer wij voeren ook Optiform van Mijten en pulpbrokjes. Doen ze het erg goed op.

Iranda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-14 17:00

Even een update: Het gaat sinds een paar dagen beter, La Roche eet weer enthousiaster en kijkt niet meer zo zuur. Dus de pronutrin, vitamine en het ontbijt-met-brok helpen wel :-) Volgende week om deze tijd staat ze als het goed is op haar nieuwe plekje. Bedankt voor het meedenken!

FemzCyrCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-14 17:13

Misschien heeft ze een winterdipje, of iets met koliek? Mijn paard had een soort van precies dit zelfde en had koliek blijkbaar, die is tot 2 weken terug ingeslapen.. Misschien helpt het om een poepmonster af te nemen?? /3

Ik zie net dat het al is opgelost, hihi *\o/*