Hengst houden of ruinen?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:45

Cassidy:

Hij staat ook vaker met meerdere samen, maar altijd met minimum 1 maatje bedoel ik.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:46

Cassidy schreef:
mavantos schreef:
Hier paar jaar geleden nog gehad, hengst was altijd poes lief en nooit vervelend op wat happen na.

En daar gaat het al fout. De confrontatie op latere leeftijd had je op dat moment al moeten zien aankomen. Ook al is het op dat moment `maar een paar happen`.

Bij een hengst geldt toch echt een zero tolerance beleid. En dat geldt ook voor het moment dat je met 40 graden koorts in je lijf en echt niet op je best naar stal moet omdat het paard toch verzorgd moet worden. Ze voelen het aan, echt, en gaan de aanvaring aan op het moment dat jij net niet zo stevig in je schoenen staat.

Het ging over mensen die echt wel consequent, onwijs ervaren en streng waren, maar gewoon op een bepaald moment ging het knopje om bij de hengst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:46

Een hengst vraagt rechtlijnigheid en kordaatheid maar jullie overdrijven echt!
Afbeelding
Levensgevaarlijk dier :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:48

Mb_foto schreef:
Ja hij staat altijd buiten, dus ik denk, moest ik het deze winter doen, rond februari zou gaan. Mijn DA castreerd altijd liggend. Is dit het beste of wat adviseren jullie?

Liggend :j Alles duidelijk zichtbaar en minder risico op liesbreuk. Kliniek geeft aan de ene kant meer veiligheid, maar een virusje is er ook zo op gepikt. Vraag is dus hoe veel contact heeft hij nu met vreemde paarden (immuunsysteem dat al meer herkent in dat geval) en heb je thuis paarden met lagere weerstand lopen die hij kan aansteken.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 19:49

Tamary:

Hij heeft contact met verschillende paarden, maar wel diegene die er altijd al zijn geweest, geen echte vreemde paarden.
Hij is in de kudde degene met de laagste weerstand ...

Ook voor als we naar de kliniek moeten gaan, gaans e hem moeten verdoven voor de trailer. Want dit vertrouwd hij niet en kent hij niet, breekt zowat de boel af (claustrofobisch)
En omdat mijn prioriteit is om hem eerst lichamelijk oke te krijgen en zijn 'jeugd' te leven, heb ik hier niet op gewerkt.
Laatst bijgewerkt door Mellanca op 29-12-13 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:50

gewoon onder narcose liggend in de wei door de dierenarts in het voorjaar voor de vliegen komen.
buiten laten en iedere dag afspuiten.
voor het derde jaar is de beste leeftijd
wachten op een hengsten hals is zinloos als het niet in de genen zit dan krijgt hij die ook niet.
Ik liet ze altijd tussen de 1 en 1 1/2 ruinen en een beetje hengstenhals kwam evengoed.
Laatst bijgewerkt door lady62 op 29-12-13 19:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:51

Urielle, dat zijn ze niet allemaal en de een is makkelijker op te voeden dan de andere.
Persoonlijk wil ik dat een paard een sociaal leven kan leiden, zonder al te veel gedoe. En dat kan met de meeste hengsten in hun situaties niet.

Trouwens ik ken geen 1 pensionstal waar hengsten zijn toe gestaan.

Hier ook liggend geruind trouwens.

manonnevot

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:52

Urielle schreef:
Een hengst vraagt rechtlijnigheid en kordaatheid maar jullie overdrijven echt!
[ Afbeelding ]
Levensgevaarlijk dier :+

Echt wel :') Die van mij ook :)
Afbeelding

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:53

ruinen, je wilt hem niet hengst laten dus beter de hormonen tegen houden dan straks met de gebakken peren zitten

Cassidy

Re: Hengst houden of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 19:58

Mooi, die foto's van hengsten zonder zadel. Het kan ook goedgaan. Ik waarschuw er alleen voor dat mensen zonder ervaring met hengsten, zonder ruimte of mogelijkheid om een hengst ook echt paardwaardig te houden, zonder de middelen om er papieren te bij te krijgen, toch echt er niet aan moeten beginnen.

Een hengst, hengst laten "omdat het kan" is in mijn ogen de verkeerde insteek. Als je hem op het land kunt gooien met een groep merries die hij echt mag dekken, en je verantwoord met de nafok om kunt gaan, niets mis mee.
Alleen zijn er in mijn ogen te weinig hengsten die die mogelijkheid krijgen. En in alle andere gevallen: castreren!

Woogy

Re: Hengst houden of ruinen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:01

klopt, en de ene hengst is de andere niet.

asterid

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:06

Het fenomeen hengst wordt hier weer schromelijk overdreven. Het hangt geheel af van de hengst zelf of het beter is om hem te ruinen. Zelf heb ik een hengst die superbraaf is en totaal geen last heeft van hengstenstreken waar ik merries en ruinen ken waarbij je ogen in je achterhoofd moet hebben. En ik had destijds echt geen ervaring met hengsten hoor, maar wel met het opvoeden van een paard. Kortom, je moet bij alle paarden consequent en oplettend zijn, niet perse enkel bij hengsten. Het zijn geen monsters! Doe toch eens normaal. Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad bij het vinden van pensionstalling en heb in zijn leven als hengst toch al een aantal verhuizingen meegemaakt (waar zijn hengstzijn overigens 0.0 mee te maken had). Als je je hengst nog een tijd met de ruinen kan laten staan zou ik wachten met ruinen. Alles wat hij aan hengstenuiterlijk meekrijgt is meegenomen en groeien doet hij na het ruinen toch nog wel, of je dat nu op 2 of 4 jarige leeftijd doet. Houdt er rekening mee dat hoe later je ruint, hoe dikker de zaadstrengen zullen zijn waardoor staand castreren misschien niet meer aan te raden is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:07

Het wachten was idd op een reactie van een hengstenhouder waarvan het dier "o zo braaf en onproblematisch is".

Doe eens normaal en verdiep je eens in de situaties waarin het niet helemaal volgens het boekje verloopt, dat houden van een hengst. En waarin de hengst toch even meer libido vertoont en bij het minste of geringste verslappen van de aandacht de confrontatie aangaat. Desnoods tot de dood er op volgt. En dat zie je echt, echt, echt niet altijd aankomen.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:09

Ik lees niks overdreven.. Wordt heel duidelijk meerdere malen gezegd dat er brave en klootzakken zijn.

Reeler dan de opmerkingen die nu komen met oh ik heb zo'n lieve.. Dus zijn ze allemaal lief..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:12

De ene hengst is de andere ook niet, maar de ene ruin is de andere ook niet en de ene merrie de andere ook niet. Je moet altijd het kaliber paard kiezen wat bij je kaliber als ruiter en verzorger past, wat voor geslacht het dier ook heeft. TS heeft al aangegeven dat ze eerder hengsten in handen heeft gehad en het dier is nog steeds braaf dus dat moet geen punt zijn om te beslissen wanneer het paard geruind wordt.
Er is ook geen enkele reden om elke hengst maar te stigmatiseren als staatsgevaarlijke rotzak want er zijn legio brave hengsten te vinden. Ik heb een paar jaar geleden, toen Dev nog dekte, zelfs aan een lange teugel losgestapt al kletsend met een andere ruiter en we waren minstens een kwartier aan het stappen geweest toen we erachter kwamen dat het allebei dekhengsten waren. De grootste rotzak bij mij op stal is mijn ruin en die is al jaren gesneden. Geen haar op mijn hoofd die erover denkt om daar zonder zadel op te kruipen of lekker een buitenritje mee te gaan maken.

Ik heb hier ook nog maar een keer een stal getroffen waar geen hengsten gehouden mogen worden en ik heb al op veel stallen gestaan. Bovendien heeft TS nu een plek voor het dier en hangen er nu ook al ballen aan. Dus voor dat jaar of die twee jaar extra maakt het ook niet uit.

Mellanca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-13 20:14

In mijn ogen, hengst, merrie of ruin..je blijft bezig met een dier, van mss wel 10x je eigen gewicht, een dier met eigen instincten, karakter en weet ik veel...
Bij elk dier is het uitkijken en consequent zijn. Mijn hengst mag niks meer, maar zeker ook niks minder dan mijn andere paarden. Het blijven allemaal dieren, en ik ben bij iedereeneven consequent. Je weet maar nooit

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:15

Tja, ik kan anders nog wel wat redenen bedenken om een paard hengst te houden.
Karakter onder andere.
Ik ken zelf mensen die echt spijt hebben gehad dat ze hun hengst gecastreerd hadden. Hun paard ging van een zelfzeker, stoer dier naar een onzekere en afwachtende ruin.
En ik heb hier op bokt trouwens ook al gelezen, vooral bij mensen met reeds oudere hengsten die al in het werk stonden. En die dus voor en na zeer goed konden vergelijken. Dat hun paard hen toch wat tegenviel in het werk, na de castratie.

Ik heb trouwens ook een (bijna) 2-jarig hengstje staan. Zelf gefokt.
Ik had zelf ook een merrie besteld, maar het werd een hengstje. :+
En eerlijk gezegd is castratie hier toch ook nog niet aan de orde. Het is zelfs nog niet in mijn hoofd opgekomen. Misschien als het ooit echt een probleem wordt. Maar als dat niet het geval is, blijft hij gewoon zoals hij geboren is. Hij loopt bij mijn zusje haar ruin. En tot nu toe is hij heel braaf en lief. Ik kan er alles mee en loop er oa. gewoon mee over drukke wegen. (Dan is mijn 3 jarig merrietje wel wat gekker ;) )
Maar soit, we zien wel... Castreren omdat het nu eenmaal 'kan', zie ik het nut niet zo van in.
Ik doe het wel als het 'moet'.
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 29-12-13 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:16

De TS heeft gezegt dat ze het paard zowiezo laat ruinen, ze vraagt alleen om advies of ze dat beter nu kan laten doen of pas over een paar jaar.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:16

Cassidy schreef:
Het wachten was idd op een reactie van een hengstenhouder waarvan het dier "o zo braaf en onproblematisch is".

Doe eens normaal en verdiep je eens in de situaties waarin het niet helemaal volgens het boekje verloopt, dat houden van een hengst. En waarin de hengst toch even meer libido vertoont en bij het minste of geringste verslappen van de aandacht de confrontatie aangaat. Desnoods tot de dood er op volgt. En dat zie je echt, echt, echt niet altijd aankomen.

Cassidy, no offense maar zodra het woord hengst opduikt, begin jij je verhaal over gevaarlijke hengsten die hun verzorger doodbijten of -trappen. En dat is precies wat mensen met hengsten ergert: gebeurt er iets met een hengst dan is het omdat hij hengst is. Toen mijn ruin destijds de smid langs zijn kop sloeg, dan hoor je niemand zeggen dat het is omdat hij ruin is, dan is het gewoon kl0terig gedrag. Bij een hengst worden altijd gelijk zijn ballen erbij betrokken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:17

Verschil met ruinen en hengsten is dat een hengst doorgaat waar een ruin of merrie stopt. Een hengst gaat door tot de dood er op volgt.

En hengst naast hengst, dekhengst of niet, uitstappen aan lang teugeltje of los in de wei is geen probleem. In het wild zoeken hengsten elkaar ook op en vormen vrijgezellenkuddens. Of ze gedekt hebben of niet, ze vormen kuddes en dan is er geen probleem.

De situatie gaat veranderen als er een hengstige merrie bij komt kijken.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:20

asterid schreef:
Het fenomeen hengst wordt hier weer schromelijk overdreven. Het hangt geheel af van de hengst zelf of het beter is om hem te ruinen. Zelf heb ik een hengst die superbraaf is en totaal geen last heeft van hengstenstreken waar ik merries en ruinen ken waarbij je ogen in je achterhoofd moet hebben. En ik had destijds echt geen ervaring met hengsten hoor, maar wel met het opvoeden van een paard. Kortom, je moet bij alle paarden consequent en oplettend zijn, niet perse enkel bij hengsten. Het zijn geen monsters! Doe toch eens normaal. Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad bij het vinden van pensionstalling en heb in zijn leven als hengst toch al een aantal verhuizingen meegemaakt (waar zijn hengstzijn overigens 0.0 mee te maken had). Als je je hengst nog een tijd met de ruinen kan laten staan zou ik wachten met ruinen. Alles wat hij aan hengstenuiterlijk meekrijgt is meegenomen en groeien doet hij na het ruinen toch nog wel, of je dat nu op 2 of 4 jarige leeftijd doet. Houdt er rekening mee dat hoe later je ruint, hoe dikker de zaadstrengen zullen zijn waardoor staand castreren misschien niet meer aan te raden is.

Lastige is dat je daar pas achter komt als er problemen ontstaan. Hengsten worden hier nl niet geselecteerd op hun mogelijkheden als gebruikspaard, maar juist op de sportprestaties en het flink hengst zijn/tonen.

Komt er nog bij dat er op veel pensionstallen niet genoeg kunde is en je ook met medestalgenoten te maken hebt die invloed hebben op je hengst (hengstige merries, maar ook meehelpen met binnen/buiten zetten bv.)

Ik heb hier enkel ruinen omdat ik ook gewoon op pad wil kunnen en het hengst houden voor de fok teveel kosten, kunde, tijd en risico's kost.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:20

Cassidy schreef:
Verschil met ruinen en hengsten is dat een hengst doorgaat waar een ruin of merrie stopt. Een hengst gaat door tot de dood er op volgt.

Eh juist ja,... Wij hebben 7 paarden en de gevaarlijkste is toch echt een merrie.
Paardje met een reputatie die onze smid al de spoedeisende hulp heeft ingeklopt. Héél lief dier, maar als het haar niet zint, gaat ze toch echt gericht om te hebben.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:21

Urielle schreef:
Cassidy, no offense maar zodra het woord hengst opduikt, begin jij je verhaal over gevaarlijke hengsten die hun verzorger doodbijten of -trappen. En dat is precies wat mensen met hengsten ergert: gebeurt er iets met een hengst dan is het omdat hij hengst is. Toen mijn ruin destijds de smid langs zijn kop sloeg, dan hoor je niemand zeggen dat het is omdat hij ruin is, dan is het gewoon kl0terig gedrag. Bij een hengst worden altijd gelijk zijn ballen erbij betrokken.

Nogmaals, bij een aanvaring met een hengst, kan een hengst doorgaan waar een ruin of merrie stoppen, puur door de hormonen. Dat kan een aanvaring zijn met de smid, dat kan een aanvaring zijn met de handler. Of dat dan inherent is aan de hormonen hangt af van het dier zelf. Ik ben er niet bij, zie alleen de gevolgen. En toch raar dat dit toch vaak ernstiger uitpakt bij een hengst dan bij een ruin of merrie.

Overigens is een 2 jarige of een 3 jarige nog een puppie. Hoeveel ervaring heb jij met 10 jarige hengsten en ouder?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:21

Luckystory schreef:
Cassidy schreef:

Eh juist ja,... Wij hebben 7 paarden en de gevaarlijkste is toch echt een merrie.
Paardje met een reputatie die onze smid al de spoedeisende hulp heeft ingeklopt. Héél lief dier, maar als het haar niet zint, gaat ze toch echt gericht om te hebben.

En wat doet de merrie als je zelf met haar bezig gaat?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 20:23

Ja dekhengsten op een concoursterrein weten niet wat een hengstige merrie is :+
De overige hengsten heb ik alleen zadelmak gemaakt of tijdelijk voor correctie of shows gereden maar Dev heeft gewoon het verschil geleerd tussen meegaan om te dekken of meegaan om te trainen.
Hij staat ook gerust op de poetsplaats naast mijn merries die ook wel eens hengstig zijn uiteraard. Thuis wordt er niet gedekt en dat weet hij prima. Ik zal niet ontkennen dat hij heel wat mans werd als hij zijn dekhoofdstel aankreeg op de trailer, maar daar buitenom hebben zijn ballen nog nooit problemen opgeleverd. Hij is de braafste op stal.