Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Cassidy schreef:mavantos schreef:Hier paar jaar geleden nog gehad, hengst was altijd poes lief en nooit vervelend op wat happen na.
En daar gaat het al fout. De confrontatie op latere leeftijd had je op dat moment al moeten zien aankomen. Ook al is het op dat moment `maar een paar happen`.
Bij een hengst geldt toch echt een zero tolerance beleid. En dat geldt ook voor het moment dat je met 40 graden koorts in je lijf en echt niet op je best naar stal moet omdat het paard toch verzorgd moet worden. Ze voelen het aan, echt, en gaan de aanvaring aan op het moment dat jij net niet zo stevig in je schoenen staat.
Mb_foto schreef:Ja hij staat altijd buiten, dus ik denk, moest ik het deze winter doen, rond februari zou gaan. Mijn DA castreerd altijd liggend. Is dit het beste of wat adviseren jullie?
Urielle schreef:Een hengst vraagt rechtlijnigheid en kordaatheid maar jullie overdrijven echt!
[ Afbeelding ]
Levensgevaarlijk dier
Cassidy schreef:Het wachten was idd op een reactie van een hengstenhouder waarvan het dier "o zo braaf en onproblematisch is".
Doe eens normaal en verdiep je eens in de situaties waarin het niet helemaal volgens het boekje verloopt, dat houden van een hengst. En waarin de hengst toch even meer libido vertoont en bij het minste of geringste verslappen van de aandacht de confrontatie aangaat. Desnoods tot de dood er op volgt. En dat zie je echt, echt, echt niet altijd aankomen.
asterid schreef:Het fenomeen hengst wordt hier weer schromelijk overdreven. Het hangt geheel af van de hengst zelf of het beter is om hem te ruinen. Zelf heb ik een hengst die superbraaf is en totaal geen last heeft van hengstenstreken waar ik merries en ruinen ken waarbij je ogen in je achterhoofd moet hebben. En ik had destijds echt geen ervaring met hengsten hoor, maar wel met het opvoeden van een paard. Kortom, je moet bij alle paarden consequent en oplettend zijn, niet perse enkel bij hengsten. Het zijn geen monsters! Doe toch eens normaal. Ik heb trouwens nog nooit problemen gehad bij het vinden van pensionstalling en heb in zijn leven als hengst toch al een aantal verhuizingen meegemaakt (waar zijn hengstzijn overigens 0.0 mee te maken had). Als je je hengst nog een tijd met de ruinen kan laten staan zou ik wachten met ruinen. Alles wat hij aan hengstenuiterlijk meekrijgt is meegenomen en groeien doet hij na het ruinen toch nog wel, of je dat nu op 2 of 4 jarige leeftijd doet. Houdt er rekening mee dat hoe later je ruint, hoe dikker de zaadstrengen zullen zijn waardoor staand castreren misschien niet meer aan te raden is.
Cassidy schreef:Verschil met ruinen en hengsten is dat een hengst doorgaat waar een ruin of merrie stopt. Een hengst gaat door tot de dood er op volgt.
Urielle schreef:Cassidy, no offense maar zodra het woord hengst opduikt, begin jij je verhaal over gevaarlijke hengsten die hun verzorger doodbijten of -trappen. En dat is precies wat mensen met hengsten ergert: gebeurt er iets met een hengst dan is het omdat hij hengst is. Toen mijn ruin destijds de smid langs zijn kop sloeg, dan hoor je niemand zeggen dat het is omdat hij ruin is, dan is het gewoon kl0terig gedrag. Bij een hengst worden altijd gelijk zijn ballen erbij betrokken.
Luckystory schreef:Cassidy schreef:Verschil met ruinen en hengsten is dat een hengst doorgaat waar een ruin of merrie stopt. Een hengst gaat door tot de dood er op volgt.
Eh juist ja,... Wij hebben 7 paarden en de gevaarlijkste is toch echt een merrie.
Paardje met een reputatie die onze smid al de spoedeisende hulp heeft ingeklopt. Héél lief dier, maar als het haar niet zint, gaat ze toch echt gericht om te hebben.