Waarom is dat vreemd dat ze niet hengstig wordt? Het is bijna winter.. Ik heb hier een merrie die zelfs bij -10 super hengstig staat. Maar even goed merries die je heel de winter niet hengstig ziet. Terwijl het bij goed weer wel doorkomt. Dat ze ze hengstig spuiten vind ik heel vreemd.. Dat die je toch alleen in uiterste nood als ze gedekt moeten worden... Ik heb er allesinds nog nooit van gehoord.. Als iemand me hier wil over informeren mag dat altijd via pb.
Verder lijkt lyme of rugproblemen mij het 'meest logische'...
zeker als ze met een Pessoa door de achterhand gaat en los direct begint te bokken en normaal loopt.
Succes in ieder geval.
Anoniem
Geplaatst: 03-12-13 10:50
Ik kan je helaas niet adviseren, maar alleen mijn eigen ervaring vertellen. Mijn merrie werd een paar jaar geleden ook ineens "ziek". Vooral tijdens en na het rijden, heel traag stappen, verkrampen, schrapen met voorbenen, koliek, spierbevangen enz. Na veel, heel veel onderzoeken op verschillende klinieken, dierenartsen en veeeeeeel geld, bleek mijn merrie niet tegen voordroogkuil te kunnen. Krijgt daar enorme kramp van in haar darmen en door de kramp gaat ze 'verkrampt' lopen in haar spieren met allerlei vage klachten als gevolg.
Nu krijgt ze hooi en zijn alle problemen als sneeuw voor de zon verdwenen. We hebben nog wel eens getest of het daadwerkelijk door de voordroog kwam, maar als mijn paard ongeveer een week of 2 voordroog krijgt, beginnen de problemen spontaan opnieuw. Sinds een aantal jaar krijgt ze alleen maar hooi en ze heeft noooit meer ergens last van.
Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn dat het bij jouw paard ook zo is, maar omdat het zo lastig is om duidelijkheid te krijgen, kan het misschien een redelijk simpele en niet zo dure oplossing zijn. Het is vreselijk als je de oorzaak niet kan vinden.
Mijn paard is gewoon gevoelig op haar darmen, van een physilium kuurtje krijgt ze bijv ook (kramp)-koliek.
Nathachou
Geplaatst: 03-12-13 10:53
De symptomen die jij beschrijft lijken best wel op de symptomen die mijn pony gehad heeft. Mijn pony begon ook een gele gloed over zijn vacht te krijgen (ik heb een ruin!) en met rijden ging het ook niet meer. Hij was zijn balans helemaal kwijt en viel dus alle kanten op. Ontspannen onder het rijden wilde dus ook niet meer. Hij had daarnaast ook allerlei pigmentvlekken, beginnend bij zijn neus en ogen, later over zijn hele lijf en opgezette klieren. Mijn pony bleek last van een herpesvirus te hebben, misschien een idee om daarop te testen? Ik hoop dat je snel de oorzaak kan vinden!
danoesje
Geplaatst: 03-12-13 11:02
Ten eerste: wat super balen dat dit allemaal gebeurt. Ik zou in ieder geval eens kijken of je haar niet een tijdje op alleen hooi kunt zetten. Kuil is eigenlijjk niet zo geschikt voor paarden vanwege de zuren. Voeding doet, net als bij mensen, vaak best een boel. Geef haar evt een paar vitamines bij en wat voer zonder melasse (mijn paard staat bijv op care4life) . Daar zou ze in ieder geval niet slechter van moeten worden. Wat betreft KS, mijn paard heeft het dus mocht je daar vragen over hebben, stel ze gerust. Ik heb me inmiddels aardig ingelezen en weet dat er veel secundaire problemen kunnen ontstaan door dit probleem waardoor ze misschien wel het een en ander flink vast gaat zetten. Je noemde trouwens dat ze met passoa niet lekker ging lopen. Mocht er wel wat in haar rug zitten, zou het best kunnen dat dit gewoon te zwaar voor haar is. Heb je al eens een longeerhulp geprobeerd? Ik longeer mijn paard hiermee voor en hij doet het er goed op...Daarnaast ga ik bijna dagelijks gewoon een beetje met m stretchen: hoofdstel eraan en links, rechts, beneden vragen.
Kirrr toen de problemen begonnen (augustus) was ze al een zeker 2 maanden niet hengstig geweest. Dat is best vreemd voor een merrie die de 10 jaar daarvoor gemiddeld 3 weken hengstig was en 1 week niet ipv andersom. Overigens met rijden nooit problemen mee gehad, ze liep gewoon lekker piesend en knipogend door de wei Ze is hengstig gespoten omdat er wel een geel lichaam zat en soms hebben paarden daar last van als dat gele lichaam niet verdwijnt. Dus om uit te sluiten dat dat het was, hebben ze dat gedaan.
Ze is niet gevoelig op dr rug, dat zou je toch wel verwachten bij rugproblemen.
Hooi geven ipv van kuil is een optie (wordt een hele onderneming vrees ik, maar alles voor het paardenkind he)
Momenteel wil ze ook zonder pessoa of longeersingel niet meer lopen aan de longeerlijn. 's Avonds lijkt het erger dan 's ochtends trouwens. Zo raar.
Kost verschrikkelijk veel geld he, dat uitzoeken. Ik heb al aantal keer laten opereren en foto's, allemaal verschillende paarden en problemen. Niet normaal wat het allemaal kost. Gelukkig alles wel opgelost hiermee. De oorzaak niet kunnen vinden lijkt me zo verschrikkelijk.
Ik heb wel geleerd van direct naar de kliniek (equitom gaan wij in België). Dan bespaar je al zoveel. Eerst verschillende da's en dan verschillende visites, loopt al zo op en de kliniek doet dan testen opnieuw. Voor een entingen of een simpel probleem bel ik de gewone DA, voor de rest ineens naar de kliniek.
Hoop zo dat ze iets vinden!!
danoesje
Geplaatst: 04-12-13 09:31
Pfff wat een ellende zeg. Voer kun je toch relatief makkelijk en goedkoop aanpassen. Het zou toch zonde zijn als daar bijvoorbeeld een schimmel inzit of ze ergens allergisch voor is. Duur voer wordt het dan alsnog. En baadt het niet schaadt het niet in dit geval. Is zeker een onderneming, maar dit sluit je dan ook weer uit. Arm dier dat ze niet wil lopen! Ze hoeven overigens geen klachten aan te geven op de rug, deed de mijne ook niet! Is klinisch helemaal goedgekeurd maar bleek wel mooi kissing spines te hebben na foto's...Wil daar overigens bepaald niet mee zeggen dat dat het is, maar wel dat ze pijnklachten niet altijd (gericht) aangeven en dat er soms toch wat zit, al denk je van niet. Heel veel sterkte in ieder geval met je zoektocht. Wat een frustraties moet je hebben!
Kirrr bij mij hetzelfde. Voor entingen de DA, voor andere dingen de kliniek. Alleen leek ze van de zomer zo zwak in de achterhand dat ik haar niet op de trailer durfde te zetten. Tís toch een uurtje rijden. Vandaar dat er voor mij even niks anders op zat dan de DA te bellen.
Danoesje het voer kan ook wel geregeld worden. Maar er is bij ons geen hooi op stal, dus dat moet ik dan ergens gaan regelen, ophalen enz. Dus vandaar dat dat wel even een onderneminkje is.
Ik word er knettergek van. Morgen komt steeds dichterbij. Dat zal een slapeloos nachtje worden, gok ik.
beertje198, kan ik me voorstellen. Zou bij ons ook lastig worden. Kuil is nu eenmaal makkelijker te voeren. En als het niet werkt, ben je er weer vanaf.
Nou na 2 weken wachten heb ik eindelijk de bloeduitslagen ook op papieren binnen. Toch wel wat waarden die niet binnen de norm vallen. Zo in m'n pauze maar eens puzzelen wat al die termen betekenen.
In ieder geval is er geen magnesium-tekort en ook vitamine E was in orde.
Maar zolang jouw paard genoeg ruwvoer krijgt krijg hij dagelijks al meer dan de benodigde hoeveelheid magnesium! Dus daar zou ik me niet al te veel zorgen over maken.
Ben benieuwd wat de DA kan zeggen over de afwijkende waardes... Spannend.
Beertje1983
Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-13 13:39
Afspraak van morgen af moeten zeggen.... Nu volgende week dinsdag.
Heb je haar al eens van het krachtvoer afgehaald en alleen op hooi gezet. Wij hebben een pony op stal staan die bleek een gras allergie en eikenboom allergie te hebben.
Eerst werd er gedacht aan o.a. steatitis ( dikke hals ) atactie ( slappe achterhand ) endergelijke en was vrij accuut. Pony staat nu op oud hooi en granenmix.
Loopt nu weer M springen en M dressuur.
carolina1278
Geplaatst: 04-12-13 14:00
Ik weet niet waar je woont..maar als dat in het oosten des land is weet ik misschien wel iemand die je kan helpen..indien gewenst even via pb
Pfff het wordt er niet beter op. Ze liep vanaf ook te zwiepen met dr staart toen ik een poging deed haar te laten stappen aan de longeerlijn. En die buik wordt steeds boller... Snap er niks van
Bij ons op stal is er normaal gesproken ook geen hooi, alleen voordroog. Volgens mijn eigen da moet je met goed hooi binnen een dag of 10 duidelijk verbetering zien (was bij mijn paard ook het geval). Dus als je ergens een baaltje of 6 goed hooi kan krijgen, dan is dat een kleine investering en zie je vrij snel wel of geen verbetering.
In het kader van baadt het niet dan schaadt het niet en kunnen we weer iets afstrepen, vandaag begonnen met hooi voeren. Vanaf morgen geen brok meer, alleen wat Pavo vitaminebrokjes en hooi. Ben benieuwd
Laten we hopen dat dit het is! Wel even opletten dat ie niet invalt, dan kun je evt een scheutje olie door de brokjes doen zodat ie wat meer binnen krijgt. (heb als een malle lopen klooien met voer, lastig he! Heb zelfs een voedingsdeskundige laten komen, maar die heeft weinig nieuws verteld helaas)
Eerlijk gezegd denk ik niet dat het van het voer is, maar goed, dan kunnen we het dus afstrepen. Toen het begon stond ze nog hele dagen op de wei en kreeg ze minder kuil en andere brok dan nu.
Ik kreeg het verslag van dierenarts 1 binnen om te laten lezen aan dierenarts 2 van de kliniek. Het viel me op dat haar baarmoederontsteking van 2 jaar geleden in precies dezelfde periode was als dat deze symptomen zijn begonnen. Best wel typisch.