Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 15:19

Bij deze wat foto's gemaakt vandaag, let vooral op de foto vanaf het zadel.. Ze lijkt dunner dan dat ze is :( Die kwabjes zaten er eerst niet namelijk :o Heb wel het idee dat haar nek wel netjes is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

xSlvna

Re: Body Condition Score: mijn pony is veels te dik?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:21

Mijn merrie is relatief mager maar heeft echt M billen en die kwabjes voor het zadel, pleh, hoe komen we daar vanaf is de beste vraag.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:22

Bedankt Bopje :)

Fijn dat jullie mijn vermoedens bevestigen, blijkbaar zien ze bij het kwpn gewoon graag te dikke paarden :P

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:27

Goldie, het is bij bijvoorbeeld de fjorden ook wel eens. Sjolvir (hier op bokt) heeft ook wel eens met een keuring meegedaan in sportconditie, waarbij ze als te dun werd beschouwd. Sjolvir heeft in het Z gelopen en is nog steeds actief (bij mijn weten).

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 15:38

Dit is trouwens een "mooi" voorbeeld van een paard dat te dun is, maar wel een flinke buik heeft.

Afbeelding

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 15:41

Ze oogt misschien dunner op de foto's dan irl Ladyson! Ik zou haar a.d.h. van de foto's op een 3,5-4 schatten. Een beetje té gevuld om 3 te komen (recreatie conditie) maar niet echt heel dik om richting echt (zwaar) overgewicht te gaan.

flavlip

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 21:08

@ Ladyson Je paardje is wat aan de dikke kant, maar nou niet moddervet te noemen. Wat je zegt, haar nek is netjes, dit kun je vooral zien aan de overgang naar haar schouder (hier stopt je hand waarschijnlijk). Wel heeft ze bijna een hartjeskont, maar nog niet helemaal ;) ze heeft bijna een geultje op haar rug, maar ook niet helemaal. Dus ja, een beetje dik. Iets minder eten, of iets harder werken (of beiden) en dan komt het vast goed. Ook is dit nu net na het weideseizoen. Als je paard nu niet meer op het land staat komt het vanzelf wel weer goed :)

@ xSlvna Dat komt waarschijnlijk doordat jouw paard dan eerder wel heel dik/dikker is geweest en dan komt ze op bepaalde plekken eerder aan. Heel apart. Geen idee wat je hier aan kunt doen. Even terugkomend op mijn eerdere bericht, als je paard zich op een correcte manier beweegt zal hij dunner tonen, vaak staan paarden gewoon een beetje knullig, dus op foto's van een bewegend paard zal hij al snel dunner tonen. Dit betekend echter niet dat hij dunner is, wel dat hij zijn buikspieren aanspant (kunnen mensen ook, lijk je ook dunner ;)). Om te die body condition score te bereken zal er altijd van een stilstaand paard worden uitgegaan.
En, ik heb mijn pony wel gekort op ruwvoer en hij staat nog steeds op dieet. Hij krijgt wat hij nodig heeft en niet meer, heeft wel stro om te knabbelen. Een dieet is niet per definitie fout.

@ Goldie Jouw paard vind ik er geweldig uitzien! En echt niet te geloven dat mensen dan dit zielig vinden, zo zie je maar hoe vertekend het beeld is van een wat mensen een "gezond" paard vinden. Jouw paard ziet er echt super uit, daar zouden mensen een voorbeeld aan moeten nemen. Maarja, als je maar vaak genoeg hoort dat je paard zo mager is ga je toch aan jezelf twijfelen denk ik. Niet doen hoor! Dat de meerderheid van de paarden nu (te) dik is wil niet zeggen dat dit hoort, het is helaas wel een beetje de norm geworden, maar ik vind het verre van normaal.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 22:09

@vlaflip: bedankt voor het compliment. Dit is wel weer waar ik heen wil. Ze is van de zomer ineens onwijs gaan groeien dus toen moest ik flink bijvoeren. Iets te laat weer af gaan bouwen, maar daar zijn we nu mee bezig. Deel is ook spier, ze was op de foto pas een paar maanden onder het zadel. Zal van de week een recente foto plaatsen, maar vind der zelf nu echt te dik :\

aim

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 19:45

Bopje schreef:
Ik wou mijn post nog even aanvullen: Ik ben overigens ook van mening dat menig (sport)paard te veel krachtvoer krijgt en te weinig ruwvoer. Dit zie ik echt heel veel. Volgens mij krijgen ze van hooi minder snel een hangbuik(of juist helemaal niet), dan van gras. Of heb ik dit mis?

Ben ik het met je eens ! Maar ik ben ook van mening dat je goed naar EWPA en Vrep moet kijken en aan de hand daarvan moet rekenen hoeveel je paard nodig heeft