Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

elwinfield

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 12:10

In de buurt van Hardenberg zijn ook al de eerste meldingen binnen gekomen.
Merrie lag al dood in de wei
Veulen is naar Utrecht gebracht en heeft het ook niet overleefd.

twinducklin

Re: Atypishe myopathie; eerste gevallen zijn weer gemeld

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:02

Helaas kreeg net te horen dat het paard is ingeslapen.. ben er gewoon even stil van...

paarden die buiten staan krijgen bij ons onbeperkt voordroog als het gras op is tot het gras weer begint te groeien. Krachtvoer moeten eigenaren zelf geven dus dat verschilt bij iedereen wat ze krijgen.

Eerste symptomen bij die paarden leek koliek. Dat had eerste da ook als diagnose gesteld. De tweede die een paar uur later kwam omdat het alleen achteruit ging ipv beter dacht meteen aan atypische myopatie. Paarden wilde absoluut niet lopen..

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 14:35

Wat een ellende.
Veel sterkte voor de mensen met zieke paarden... -O-

Er zijn voor mij nog wel wat wat vraagtekens..
Er zijn namelijk veel verschillende esdoorns, ik neem aan dat ze in Amerika de Amerikaanse soort getest hebben, die hebt je hier in de buurt ook, die hebben in de herfst hele mooie felle kleuren.
Bij mij staat een gewone esdoorn, die heeft nauwelijks verschil van kleur in de herfst, misschien worden ze van die soort niet ziek?
Mijn paarden worden er in ieder geval niet ziek van, kan ook komen doordat ze in de paddock staan en niet op gras, onbeperkt ruwvoer krijgen en omdat ze een vitaminesupplement krijgen.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:48

Ik werd net gebeld door mijn dierenarts (ja op zondagavond :wow: ) dat er hier in de omgeving, en dan heb je het over zeg maar Groningen/Drenthe en dan net over de grens, ook weer veel gevallen van Atypische myopathie zijn. Ze hebben in de kliniek van mijn DA ook alweer verschillende paarden binnen gekregen met AM, en geen van allen heeft het overleefd.

Mijn DA vertelde me dat het om paarden ging die veel op de weide stonden, weinig tot geen bijvoer (brok ed) kregen. En de esdoorn staat hier in de omgeving vrijwel niet. Er is dus een sterk vermoeden dat de esdoorn alleen niet de oorzaak is. Maar dat ook een schimmelsoort die in de bodems leeft verantwoordelijk is. Advies was dan ook paarden van weides houden waar veel bomen staan. Veel ruwvoer hooi ed. en genoeg mineralen en vitamines geven.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 19:51

Wat ik me afvraag is of de AM paarden op kale weides stonden of waar nog volop gras is. En of er ook gevallen zijn waar paarden alleen overdag in de wei stonden.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 20:09

fijn dat dit topic er is. Wij hebben hier veel esdoorns bij de wei en paddock. We wonen hier nu ruim 7 jaar en ik had het tot voor kort niet door totdat ik hoorde over de helicopter zaadjes.
die hebben wij hier volop. Het lijkt er wel op dat er meer in de wei liggen dan in het zand. De paarden komen op dit moment niet op de wei, hebben onbeperkt stro, en paar keer per dag hooi uit slowfeeders.
Ze eten hier geregeld van de esdoorn, ik lees ook geregeld dat het om de rode esdoorn gaat, die hebben we niet, vraag me niet hoe deze wel heet, maar hij is gewoon groen en verkleurd niet.
ook hebben we een stukje bos waar we ze voeren, hier staan geen esdoorns gelukkig.
Ze krijgen hier ook dagelijks krachtvoer, sommige alleen mineralen brok, maar bv de zogende dragende merrie, krijgt nog merriebrok bijgevoerd, ons veulen van een half jaar krijg een beetje veulenbrok.
We voeren niet op plekken waar de zaadjes kunnen liggen. Ik kan niet voorkomen dat ze geen zaadje binnen kunnen krijgen.

Kan ik zien aan de bomen of ze nu gevaarlijk zijn? waar op de letten? doordat we hier nu ruim 7 jaar wonen, maak ik me niet direct zorgen, maar helemaal gerust ben ik er niet op.
eikels hebben we ook, niet extreem veel, ik haar ze weg als het er veel zijn, maar ook dat hebben ze al zo lang als we hier wonen.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 20:24

ik heb die helicopter zaadjes niet terug kunnen vinden in mijn weide....pfff...maar ik wordt er ondertussen niet goed van ! Ik had eigenlijk gehoopt dat dit topic geleidelijk zou verdwijnen en dat het dus wel meeviel dit jaar...not dus!

Een paar jaar geleden dachten we nog dat het alleen paarden trof die 24/7 op de wei stonden, inmiddels weten we (helaas ook via de ervaring van bokkers) dat het ook paarden kunnen zijn die bijgevoerd worden, of (net als die van mij) maar dagdelen op de wei staan.

Ik wens de mensen die een paard hebben verloren van hunzelf op op stal heel veel sterkte :(:)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:19

we voeren op plekken waar de zaadjes en blaadjes niet zijn. ze komen nu helemaal niet op de wei. ik vraag me echt af wat eiks is. er staan echt veel esdoorns hier. :(

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:29

op de site van dr Votion staat dit ( voorkomingsmaatregelen)

Pasture

Pasture at risk

- Pasture with a history of previous death(s) of horses

- Pasture with bare grassland

- Pastures where a stream/river flows across or around

- Pastures with accumulation of a lot of dead leaves

- supplementing hay during autumn increases the risk of atypical myopathy when it is given on the ground in a humid environment and/ or when it contains moulds

Preventive measures

- Removal of dead leaves

- Give only access to dry and lush pastures during the seasons at risk (i.e. autumn and spring)

- Remove any potential toxic plants and/or moulds

- Remove regularly the manure

- Reserve dry and fat pastures to young horses during the risky seasons

dus hooi/kuil geven op de wei kan ook een extra risico met zich meebrengen, zoals ik het lees als je dit op de grond voert.

sarahJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:31

Hallo,
Al een hele tijd ben ik een 'lezer' van bokt, maar heb ik nog nooit iets gepost. Ik ben de, nou ja was, de eigenaresse van de haflinger die twinducklin heeft beschreven. Helaas zoals jullie al hebben kunnen lezen heb ik haar vandaag laten inslapen. Ik merk dat er toch wat vragen zijn rondom o.a. haar situatie vandaar dat ik reageer.

Heidi stond 24/7 buiten waarbij het zoals een echte haflinger betaamt eten één van haar grootste hobby's was. Ze werden op de wei constant voldoende uit twee hooi ruiven bijgevoerd. Verder gaf ik haar na het rijden wel muesli en heb ik haar wel eens een vitaminespuit gegeven (ik had haar pas 3 maanden). Ik heb haar niet heel veel gevoerd daar een haflinger een sober ras is en ze buiten onbeperkt kon eten. Wel is het zo dat ze niet heel hoog in de rangorde stond en ze dus moest wachten op haar beurt met eten tot de andere klaar waren of genoeg hadden. In de wei staat o.a. een rode esdoorn. Ik lees dat mensen zeggen dat er al jaren paarden bij hun in de wei lopen en dus niet bang zijn dat er iets gebeurd. In de betreffende wei stond deze boom al 30 jaar, waarvan er 15 jaar paarden bij liepen en ook hier is nog niet eerder wat gebeurd. Ik wil met deze uitspraak absoluut niet paniek zaaien o.i.d. Toen het vermoeden van AM er was zijn meteen de andere paarden van de wei gehaald en ergens anders geplaatst. Tevens hebben de staleigenaren preventief bloed laten afnemen door de veearts bij de andere paarden en uit deze waardes blijkt dat de andere in orde zijn. Wel worden zij nog goed in de gaten gehouden. Door het snel en adequaat optreden van de staleigenaar is hiermee hopelijk erger voorkomen.

Het verloop van de AM bij Heidi was als volgt:
Woensdag merkte ik op dat ze een beetje stijf en kort liep en zich duidelijk niet lekker voelde. Zoals twinducklin al schreef dacht de veearts die op dat moment voor het andere paard er was dat ze een lichte vorm van koliek had. Na geruime tijd lopen met haar verslechterde de situatie dusdanig dat ik het niet vertrouwde en ik mijn eigen veearts heb gebeld. Toen hij haar zag dacht hij in eerste instantie aan spierbevangenheid, maar kwam hij al snel tot het vermoeden van AM gezien twee paarden van dezelfde wei soortgelijke symptomen hadden. Daarop heeft hij bloed getrokken en mij de keuze gegeven om zelf naar Utrecht te rijden om het bloed te laten testen. Hier hebben wij Carnitine meegekregen. Dit heeft ze woensdag laat in de avond gegeven en donderdag. Verder hebben we haar twee maal daags infuus toegediend. Op een gegeven moment wilde ze donderdag kleine beetjes eten (geweekte brokken die ze als het ware op kon slurpen).
Gisteren ging het super goed en leek ze ook echt op te leven, waarbij we de stille hoop hadden dat het langzaam aan beter zou gaan. Ze at goed (nog wel geweekt) en wilde ook goed drinken.
Vandaag lag ze echter in haar stal en verslechterde haar situatie dusdanig snel dat het naar het paard toe niet eerlijk zou zijn te blijven proberen.

AM komt met name voor bij jonge dieren en meestal maar bij 1 á 2 paarden uit een kudde. In dit geval betrof het de twee jongste dieren Heidi was pas 3,5 en het andere paard 4. '

Ondanks dat ik het er erg moeilijk mee heb, vind ik het toch nodig om hier te reageren, wellicht dat andere mensen er wat aan hebben. Het is een beetje een lang verhaal geworden en ben ik ongetwijfeld nog wat vergeten. Als er vragen zijn dan hoor ik het wel.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 21:38

Sarah, heel erg bedankt dat je hier reageert. Ik wens je heel veel sterkte met je verlies, wat zonde van zo'n jong leven.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:38

tjady schreef:
Brrr de rillingen lopen mij voor over mijn lijf. In december 2009 heb ik AM op stal gehad. Er is geen pijl op te trekken. Het was al halverwege december. Nu lopen mijn paarden ook buiten met veel ruwvoer.

Toen ik de titel las moest ik gelijk aan jouw verhaal denken, krijg er ook nog steeds de rillingen van...

sarahJB: heel veel sterkte, wat erg dat je haflinger hebt moeten laten inslapen. :(:)

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:42

allereerst. heel veel sterkte.
het lijkt me meer dan afschuwelijk om op deze manier je paard te verliezen.
en bedankt dat je dit met ons wil delen.
ik lees over de rode esdoorn. wij hebben de groene. ik weet niet of dit minder gevaarlijk is?
kan iemand daar helderheid over geven?
we hebben 6 paardjes. de jongste is 6 mnd en de oudste ruim 20.
helemaal gerust ben ik niet erop.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:45

Wow, SarahJB, wat bijzonder dat je hier zo uitgebreid reageert terwijl je je paard net verloren bent. Echt respect daarvoor! Heel veel sterkte met je verlies.

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:50

Paard van mij schoonzusje in Drenthe heeft wonderwel afgelopen maand AM overleefd. Waarschijnlijk heeft hij maximaal een paar blaadjes binnengekregen. Een intensieve behandeling met infuus met een sloot aan medicatie meerdere dagen en een minimum aan stress. Nu mag hij weer wat stappen aan de hand. Het is afwachten hoe hij zich hersteld.

De drie esdoorns die al 16 (!!!) jaar op het erf staan, zijn direct gekapt.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:54

blaadjes direct vd bomen of blaadjes van het gras?

Foogul

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 21:58

In dit geval gesnoept vanaf de grond in de paddock.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-13 22:00

Foogul; eindelijk ook een "goed" bericht...kun je iets meer vertellen onder welke omstandigheden het paard gehouden werd en het verloop van de ziekte ? dat kan wellicht in de toekomst bokkers helpen.

waren dit ook groene esdoorns ? of de rode variant ?
Laatst bijgewerkt door Mist op 03-11-13 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

sarahJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:05

Hartelijk bedankt voor de lieve reacties. De reden dat ik nu al reageer is dat het verloop van de ziekte snel is en ik een aantal vragen las waar ik wel op wilde reageren.
Overigens of de groene esdoorn ook schadelijk kan zijn weet ik niet. Bij ons in de wei stonden meerdere bomen en ik ben hier echt een leek in. Weet wel dat de staleigenaar een expert heeft ingeschakeld die dinsdag alles gaat bekijken.

Heidi kon alleen de blaadjes van de grond hebben gegeten, daar de boom erg hoog is. De paarden worden hier niet vanaf de grond bijgevoerd maar in ruiven. Tussen de bomen en de ruif is denk ik een kleine 30-40 meter.

Wel goed om te horen dat er paarden zijn die dit te boven komen. Ze waren al verbaasd dat Heidi vrijdag nog op haar benen stond, aangezien haar spierwaardes erg hoog waren.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:15

Sarah eerst en vooral heel veel sterkte! Wat fijn dat je je verhaal hier hebt gedeeld, meer informatie is alleen maar goed om meer gevallen te voorkomen. Ik blijf het een nare ziekte vinden, hier meerdere esdoorns in het land(groene) en ik mag er niet aan denken. Het is hier gelukkig te nat om nu naar buiten te gaan, maar ik voerde bij (zoveel mogelijk in een ton), hooi, zodat ze vrijwel vnl hooi aten, en ze kregen ook flink bijgevoerd, zeker voor sobere rassen, want ik heb allemaal jonge dieren <5 jaar.

Foogul: gelukkig ook een keer een goed aflopend bericht!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:16

Sarah sterkte met het verlies van je haflinger. Het blijft een onvoorspelbare rotziekte.

Als ik het amerikaanse bericht hierboven lees is er dus ook risico bij schimmels niet van de esdoorn. Ellende is dat je schimmels niet kunt voorkomen als ze op de wei staan.

Vandaag maar weer begonnen met wat hooi bijvoeren. Nodig is het niet omdat er meer dan voldoende gras staat op de wei waar ze nu lopen. Wel volledig boomloos en ook geen blaadjes. Alleen door de regen uiteraard wel wat vochtige grond en gras. Beide dieren krijgen geen krachtvoer (tinker vanwege allergie en weimaatje doet daarom mee). Wel vitamines door blokken en wekelijkse slobber.

Wat ik me alleen afvraag, komt het alleen bij paardachtigen voor of ook bij ander vee dat op de wei gehouden wordt zoals schapen, koeien, geiten enz?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:20

hier in de achterhoek al drie paarden met atypische myopathie, een op een een kleine afstand van onze stal.. het is de vraag of dit paardje het gaat redden.... had er nog niet veel van gehoord, maar nu dus wel..

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:25

hier nu geen direct contact meer met de esdoorns. dat stuk vd paddock afgezet. en in de loop stal hooi en stro gegeven. helemaal gerust ben ik dr niet op.
bah, hoe meer info hoe verwarrender t word. merk dat ik ook paranoia word. prd verstapt zich net en ik denk meteen, oh ow AM.
Lekker relaxed. ...NOT

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:26

het is altijd goed dat je je paard in de gaten houdt, maar laat je niet gek maken joyfordogs....je doet wat je kunt...

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-13 22:31

een aantal jaren geleden heb ik een twentermerrie verloren aan Atypische Myopatie zij stond in een groep van acht en zij was de enigste. Oorzaak ??? en stonden geen bomen oid in het weiland. gedacht werd toen aan een paddenstoel oid.