Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:41

Scala schreef:
Ik heb gezien dat de bruine shet die gisteren niet kon opstaan steeds beter loopt. De andere shet wil wel lopen, die heeft niet extreem lange hoeven en is het fitst.

Tancreda4 goed topic lezen hé, de shet gaat steeds beter iets dat te maken heeft dat hij nu beweging krijgt nadat hij lange tijd in een klein hokje opgesloten is geweest zoals TS eerder schreef.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:46

het is niet goed al een paard te lang licht
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 20-10-13 23:15, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-13 22:50

uiteraard de pony niet gewoon maar laten liggen..maar dat deed je ook niet..
super van je dat je zo goed voor ze bezig bent!
Laatst bijgewerkt door ThePast03 op 20-10-13 23:16, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Quote verwijderd

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:38

Ik lees hier heel veel goede bedoelingen, maar houden jullie er wel rekening mee dat de pony's niet van jullie zijn en jullie eigenlijk ook helemaal het recht niet hebben om er van alles in te pompen en mee te doen? Ik denk dat het handiger is om eerst de pony's in eigendom te krijgen of officieel toestemming van de eigenaar te krijgen voor je allemaal dingen doet die later in je nadeel kunnen werken. Ik snap dat jullie willen helpen, maar deze handelswijze vind ik ook niet helemaal netjes.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 07:57

Waarom is de eigenaar niet bereikbaar dat is wat ik me afvraag.
Als de situatie zo erg is als je beschrijft dan moet er direct een dierenarts bij komen.
Als je dit zonder toestemming doet van de eigenaar dan kun je als de eigenaar die kosten niet wil betalen alles zelf betalen
Niet zo maar wormen kuren gaan geven en met het eten moet je ook uitkijken, vraag een voedingsadvies aan de dierenarts.
Hier ben je mooi klaar mee ik vind dat jullie goed bezig zijn met de beste bedoelingen maar denk goed na. Voor je iets onderneemt de eigenaar is verantwoordelijk doet die niets dan zou ik de dierenpolitie inschakelen en afgaan op hun oordeel zij kunnen ook een dierenarts inschakelen bij spoed dan word dat op de eigenaar verhaald.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 08:20

Opgedroogde poepklonters zijn heel moeilijk te verwijderen, vooral als ze in de lange winterharen zitten... onder de buik bijvoorbeeld. Als je die plekken probeert los te knippen, bezeer je een pony heel gauw. Laat dergelijke plekken lang weken en werk heel rustig en voorzichtig. Met een deken op kun je ze best wassen hoor. Wij wassen onze pony ook nog wel, wel met warm water (gewoon emmers heet water uit huis slepen en aanvulen met koud).

Advies vragen aan een DA kost (hier) gewoonlijk niets, als het tenminste een DA is die je kent.

Veel sterkte met dit tweetal!

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 09:06

Ik zou met pony's die al zo zwak zijn niet met water gaan lopen knoeien , hooguit de staart als dit nodig is.

Shetlanders zullen inmiddels wel al dik in hun vacht zitten en dan zijn ze nog slecht droog te krijgen.

Veder zou ik toch echt uitkijken met gras en allerlei voer erin te stoppen.
Als deze pony's niks gewent zijn is het allemaal al snel te veel.

Veder is het lastig de juiste tips te geven , niemand heeft de pony's gezien of weet wat er precies met ze aan de hand is.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 09:49

Dank jullie wel voor de reactie's.
Ik begrijp dat jullie vinden dat het niet netjes is om achter de rug om van de eigenaar dit allemaal te doen, dus ik leg het even uit:

Mijn vader's bedrijf leent land van hem om aardappelen erop te verbouwen. Ze hadden al snel door dat de man in geldproblemen zat. De man had een lek dak en moest bij regenachtig weer de hele tijd emmers door het hele huis heen slepen etc. Mijn vader heeft ervoor gezorgd dat een paar polen, die bij zijn bedrijf werken, het dak hebben gerepareerd. De man heeft geen enkele rode cent.
Nadat het dak was gerepareerd, heeft mijn vader aangeboden om de pony's te laten overwinteren. De eigenaar wil ze niet meer terug omdat hij er toch niet voor kan zorgen. Mijn vader is vandaag weer naar zijn werk gegaan en betaald de man geld voor de pony's. De pony's zijn dan officieel van ons.

---------

De hoefsmid komt vanavond tegen 6 uur. De pony's eten en drinken goed en hebben een goede stoelgang. We houden het weiland poepvrij. Ik bel straks tegen 11 uur voor advies naar de dierenarts toe (over het voer, ontworming, of we moeten wassen of niet en het feit of de dierenarts wel of niet moet komen).

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 10:21

Top hoor van jou en je vader dat jullie deze pony's een nieuwe thuis bieden (en de man in geldnood helpen) +:)+

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 10:33

Dankjewel!

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:15

respect!

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 12:23

Dankjewel!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:36

Hou er rekening mee dat een dierenarts niet door de telefoon kan zien of de ponies gezond zijn of niet. Ik zou voor de zekerheid gewoon even een DA langs laten komen en ze even laten onderzoeken. Is helemaal niet zo duur en dan weet je tenminste zeker of je goed bezig bent of niet. En de DA ook. Als je aan ponies begint, weet je dat het geld kost. Je kunt beter NU gelijk even een DA laten komen, dan later en dan met fikse kosten zitten omdat de beesten toch niet gezond bleken te zijn en van alles nodig hebben. Neem je verantwoording.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 12:50

Jullie zijn goed bezig. top!

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:06

Vraag anders eens bij een opvang instantie hoe ze het voer van verwaarloosde pony's opbouwen! Zodat je voor deze 2 shetters het beste start. En hoe ze dus de verzorging er weer omheen doen met vacht en wormen enz. Kan het geen luis zijn? Vaak komen die vrijwillig ook nog weleens langs. Maar een dierenarts moet bepalen in welke mate de pony's in orde en niet zijn en wat nodig is en wat kan wachten.

Elm0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:13

Wat ben jij goed bezig zeg, die paardjes een goed leven geven. Dikke respect voor mensen zoals jij!

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:26

Goed bezig hoor! +:)+ +:)+
Dikke pluim voor je vader en jij!

Het wordt morgen erg warm dus dan zou je ze eventueel een beetje kunnen wassen zodat de vacht schoner wordt?

Avalon87

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 13:35

Wat zij jullie goed bezig zeg! Ik lees mee en ik hoop dat deze 2 er goed doorheen gaan komen!
Beter nog niet ontwormen, mijn nieuwe pony, die lang niet zo verwaarloost was als deze 2, is er ook doodziek van geworden, diarree, koorts etc. Kunnen ze er nu niet bij gebruiken!
Als je de mogelijkheid hebt, zou het heel fijn zijn, als er toch een dierenarts kan komen kijken. Kost echt niet zoveel. Als ze hoefbevangen/spierbevangen zijn en er wordt niet op tijd ingegrepen zijn de gevolgen chronisch.

RoosDeG

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:15

Ik vind het heel knap van jullie dat jullie deze twee shetlanders een nieuwe start geven.
Zeker omdat jullie niet weten wat ze verder mankeren en hoe het nu precies staat met hun gezondheid.
Inderdaad als je de mogenlijkheid hebt, laat een dierenarts komen deze kan jullie ook vertellen wat jullie het beste kunnen doen!
Ga zo door!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 14:22

Top hoor.
Zoals ik het begrijp gaan jullie ervoor.
Dit is nu naastenliefde om ook de man te helpen.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-13 15:37

We zijn even langs de dierenarts geweest om te vragen over de wormenkuren.
Het is zo dat wij nu in Duitsland wonen, net over de grens maar toch, en dat daar andere regels gelden.
Ze hebben geen paspoort en die moeten we dus nog aanvragen. Want zonder papieren mogen ze niet de grens over, mag de dierenarts ze niet behandelen etc.
We laten een onderzoek doen in de uitwerpselen van de pony's om erachter te komen of ze de wormenkuur nodig hebben, want dat moet tegenwoordig op deze manier.
Dus we bellen nog even naar de duitse dierenarts toe om te vragen hoe het daar zit en hoe het zit met de papieren en brengen we voor half 6 nog van beide pony's een verse keutel weg naar de dierenarts die hij meeneemt naar de kliniek. Want tussen half 6 en 6 uur komt de hoefsmid ze bekappen. Eindelijk!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 16:44

Dan heb je nog het probleem dat ze misschien niet tegen de wormenkuur kunnen. Wees nou niet eigenwijs... het gaat om dieren, niet om een bankstel. Haal die dierenarts erbij (en ik weet niet over welke regeltjes je het hebt, maar elk dier mag gewoon behandeld worden door een dierenarts hoor, met of zonder pas) en dan weet je zeker waar je aan toe bent. Voordat je iets verkeerds doet. Mest wegbrengen hefet dus geen zin, tot een dierenarts zegt (die de ponies gezien heeft!) dat dat kan.

Ik vind het een goede zaak wat je doet met die ponies! Maar als je dan die ponies een tweede kans wilt geven, doe het dan wel goed ;)

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 20:47

Hoe is het gegaan bij de hoefsmid?

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:05

Dat vraag ik me inderdaad ook af

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-13 21:19

verwaarloosde pony's zitten gewoon vol met wormen,daar is geen mestonderzoek voor nodig.
Een halve dosering ivermectine geven.Ik weet niet wat ze wegen maar daar de helft van dus.Dan na een week de normale dosering.(na vier weken ga je eens denken aan een moxidectine behandeling)

Anders loop je het risico op fikse koliek of erger nog klotten in bloedvaten.
En vaak weten dierenartsen dat niet,mensen die dieren verwaarlozen bellen namelijk niet vaak de dierenarts. ;)
Of je moet echt een da hebben die veel ervaring heeft met verwaarloosde dieren.