Voer voor extreem rillerig paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-13 10:18

Tot nu toe veel reacties waar ik wat mee kan, bedankt! Ik ga sowieso de bietenpulp + lijnzaadolie proberen, en ook de pianissimo. Graag wil ik er nog een compleet supplement bijvoeren (dus niet enkel alleen magnesium) voor de vitaminen, zijn er nog goede suggesties voor een compleet supplement waar ik makkelijk aan kan komen?

Dimple schreef:
Brok kan mijn merrie ABSOLUUT niet tegen!!! Ze draait compleet door. Ze zit zichzelf in de weg omdat ze zo stresserig is.

Echt, probeer 2 weken de Pianissimo en ik ben benieuwd naar het resultaat!

Herkenbaar, die van mij sloopt de stal als ze op brok staat :o

marymary2 schreef:
ik vind de hoeveelheid kuil best veel. Ik begrijp dat je dit doet om het paard wat dikker te krijgen. Voor kuil wordt 1 kg per 100 gram lichaamsgewicht geadviseerd. Dus dat is nog geen 5 kg. Ook in kuil zitten suikers en eiwitten, waar het paard dan weer drukker van wordt. Ik zou eerder kiezen om er hooi bij te geven. Weet niet hoeveel fructaan(suikers) jullie kuil bevat? Hooi van onbemest land bevat meer fructaan. Google het maar even. Wordt tegenwoordig veel geschreven over het fructaan gehalte in het hooi/kuil.
Bietenpulp is idd ook een goeie optie om bij te voeren.

Ik heb eerlijk gezegd geen idee van het fructaangehalte in ons kuil, wel weet ik dat het van bemest land komt.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:13

Buiten de pianissimo krijgt ze dus Zeohorse Feed. Ik heb niet het idee dat ze wat te kort komt.
Uiteraard ook hooi, geen idee van samenstelling of zo.

Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. Hou je ons op de hoogte??

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:17

Ik vond Pianissimo niet werken, achteraf bleek dat ik te weinig voerde waardoor hij ook te weinig triptofaan op nam. Je moet dus zeker de aanbevolen hoeveelheid hanteren.

Pavo Liga kan evt ook, maar daar zit geen dikmaker in.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-13 16:30

Ik heb ook zo'n merrie. Ze krijgt ( naast voldoende ruwvoer) marstall cornmuesli en marstall vito. Daar doorheen een flinke scheut zonnebloemolie en een schepje magnesium en vitamine e en seleen. Dit voer heeft een laag suikergehalte maar is wel vrij vet.
Ik zag haar binnen 6 weken mooi op gewicht komen en nu moet ik zelfs opletten dat ze niet teveel doorslaat naar de andere kant. Dit voer ligt wel wat hoger qua prijs als je vergelijkt met pavo of subli oid maar ik hoef er veel minder van te voeren om haar toch mooi op gewicht te houden.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-13 19:17

Dimple schreef:
Buiten de pianissimo krijgt ze dus Zeohorse Feed. Ik heb niet het idee dat ze wat te kort komt.
Uiteraard ook hooi, geen idee van samenstelling of zo.

Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken. Hou je ons op de hoogte??

Ja natuurlijk laat ik weten! Ze staat sinds gisteren op een halve kilo pianissimo 's morgens als 's avonds, voor het gewicht krijgt ze luzerne en zemelen/slobber met olie. Ben nog steeds op zoek naar een fijn supplement, en bietenpulp ga ik ook eens proberen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 07:22

Wacht eerst even een week of 3 hoe ze hier op reageert. Dan kan je straks duidelijker zien waar ze wel of niet goed op reageert. Ik ben benieuwd.

Vindt ze het wel lekker?

MissMiekjee

Re: Voer voor extreem rillerig paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 08:36

De pianissimo gaat in 1 keer op, dus dat is een goed teken :). De luzerne doe ik wel wat olie bij, want dat vindt ze wat droog en kijkt er niet meer naar om. Nu ik het met olie doe gaat dat beter!

Paroeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:39

Hier ook 2 stresskippen, waarvan eentje ook moeite heeft om op gewicht te blijven. Allebei hebben ze een voerlezing gehad (door een natuurgeneeskundige, dus niet voeradvies gevraagd bij een voermerk). Goed dat je in ieder geval geen brok meer geeft! Bij mij komt de brok er ook nooit meer in. Eentje staat op de Marstall Vito die ook overal spoken zag. Het is echt al een stuk verminderd en hier zitten ook meer vitaminen in. Als ik haar straks weer wat intensiever en zwaarder in de training heb gaat ze volgens advies over naar de Marstall Champion en dan ben ik benieuwd hoe ze daar op reageert.

Degene die moeite heeft om op gewicht te blijven krijgt s'ochtends de Senior Prides van Subli, en hier doet ze het echt super op. 's Middags krijgt ze de western muesli van Marstall wat goed is voor de spieren. 's Avonds krijgen ze allemaal een beetje spelt gemengd met de Opti Form, hier zit geen melasse in wat je in lucernes wel ziet, en dan krijg je weer die heetmakerige suikers. Daarnaast krijgt ze nog de E-plus van Pavo (vitamine E + selenium) en de Omega mix van Subli, wat een vaste olie is. Als ik weet dat ik fanatiek ga rijden of richting een wedstrijd krijgt ze de Anti stress mix van Frama en op de wedstrijd dag magnesium tabletten van Frama. Ik merk echt duidelijk verschil dat ze een stuk rustiger is. Ze is nog jong dus hopelijk moet ze hier even doorheen en hebben we dit over bijv. een half jaar niet meer nodig. Succes ermee maar blijf voorlopig van brok af ;)

merelsbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:39

He calavor pianissmo is top! Mijn merrie krijgt voornamelijk deze muesli en alleen bij kracht training vul ik deze aan met cavalor action-pellet (voorheen top-action). Sinds ik haar van de sportbrok af heb is ze zowel onder het zadel als aan de hand stukken verbeterd en relaxter geworden ;)

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-16 10:57

Ik heb een (voor mijn gevoel) mindere stresskip dan jij, liep op vergelijkbaar nivo en die is erg opgeknapt van Marstall voer en voor het gewicht zoveel mogelijk ruwvoer, aangevuld met grasmix van hartog. Zij viel ook erg terug na de cross en kan heel snel fluctueren in gewicht. Zomers met 24/7 weidegang gaat het goed.

Ik geef als krachtvoer Marstall havervrij en de Corn. Sommige paarden worden heet vd corn. Mijn merrie heeft ook een veulen gehad die aardig wat van haar vergde en daar kreeg ik de tip voor om gerstvlokken te voeren, dit zette ook goed aan. Maar onbeperkt ruwvoer is voor mijn paard de beste oplossing.