Sluipmoordenaar zandkoliek komt er weer aan!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Authentic

Re: Sluipmoordenaar zandkoliek komt er weer aan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:51

Ja schijnbaar is dat genoeg, mijn stalgenootje gooit het ook gewoon droog over het voer. Die was verbaasd dat ik zoveel moest geven. :P

Zij heeft het via Agradi dus als het via een andere te krijgen is, weet ik het niet. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 10:57

Pfiff zelf natuurlijk, maar buiten die 2 is er volgens mij niemand die dit in het assortiment heeft..
Wil het op zich wel eens proberen, lijkt wel de meest interessante optie tot nu toe (en moest het niet werken is het ook niet zoveel geld weggegooid .. al weet je dus eigenlijk niet of het al dan niet werkt :+ ).

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:04

Ik bestel mijn psyllium hier: http://www.htmhorsewarestores.nl/epages ... /PF-100280

Als je het mengt met een beetje water kun je goed zien wat het doet. Het wordt een slijmerige geleiachtige substantie. Bij maandelijks een kuur van 7 dagen doe ik ongeveer een half jaar met zo'n zak. Charlie krijgt 75 gram per dag.

Wbt masker. Heb ik deze, hier kan Charlie niet mee eten maar wel drinken. http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 5305/35749
En ik heb ook nog een masker wat helemaal dicht is, maar dat gebruik ik niet omdat hij daar niet mee kan drinken.

En voor nu een greenguard graasmasker. Kan hij wel mee eten maar alleen het lange gras. En drinken natuurlijk ook. http://www.paardendrogist.nl/product/15 ... 5303/42325

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:09

Oh, die is wel goedkoper .. Komen ook geen extra kosten bij naar België .. Interessant :Y)

Maskers vind ik voorlopig nog geen optie, vindt het maar niks dat ze niet kunnen eten .. lijkt mij alleen maar frustratie op te leveren .. wat moeten ze dan de hele dag op dat zand? :=

ruin_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:10

Nu ik dit topic lees maak ik me wel zorgen om mijn paarden. Ze staan tegenwoordig namelijk kuilen te graven in de wei
(en niet zo'n beetje ook) en het lijkt wel dat ze de wortels van het gras op eten en daarmee natuurlijk ook zand.
Geef ze een paar keer per weer slobber omdat ik had gehoord dat je daarmee ook wat zand uit de darmen af kunt voeren
maar ben bang dat dat dus niet voldoende is.
Waarom graven ze die kuilen eigenlijk, hebben ze dan iets te kort? Ze staan nog op een weide met voldoende gras dus krijgen nog
geen hooi bijgevoerd, hebben een liksteen en krijgen regelmatig krachtvoer (na het werken, rijden of longeren).

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 11:13

Mijn jongste merrie heeft een grasmasker om, maar daar kan ze wel hooi mee eten. Dit weet ik omdat we bij de start van het weideseizoen hooi bijgeven zodat ze niet *boem* in 1 dag van hooi naar gras gaan.

Masker om in de paddock weet ik niet of ik dat zie zitten, bij ons op het land heeft ze enorm veel ruimte en de paddock is wat kleiner. Ik ben bang dat ze aan het hek blijft hangen ofzo.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:12

Hier lopen de paarden nog steeds met graaskorven om. Ook een manier om teveel opname van zand te voorkomen. Ze kunnen het gras dan niet tot onder bij de wortel afbijten....

Tegen de tijd dat het gras wel zo kort wordt dat de korven af moeten, en de kans er is dat ze (veel) zand mee binnen krijgen, dan geef ik elke maand een kuur met psylliumzaad.
Heb ze nooit op zandpaddocks staan.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 12:50

Ik heb de paarden aan het begin van het jaar de psyllium husk ultra fine gegeven van paardnatuurlijk:http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm
Denk dat ik deze week ze maar weer een kuurtje ga geven na het lezen van de verhalen in dit topic.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 14:35

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:25

Jet, die kap heb ik ook voor Charlie. Híj snapt alleen niet dat hij ermee kan drinken.. Of nouja hij probeert het wel maar het lukte niet. al denk ik dat het aan zijn drinkbak lag. Daarom gebruik ik die niet meer. Jouw paard staat er vrolijker bij met masker dan de mijne! Foto in profiel.
Liever met masker op inderdaad dan weer zandkoliek. Dat is nu bij mij ook het geval.

Hoeveel uur hou jij de kap op?

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 15:47

Lou is er inmiddels niet meer helaas ( door een niet te genezen peesblessure), maar ze stond maximaal vier uur in de paddock en dus maximaal vier uur met die kap op. Ik kijk zo even in je profiel naar een foto van Charlie. Drinken uit een gewone drinkbak is wat lastiger, maar dat kon Lou ook. Uit sloot drinken was helemaal geen probleem.

Charlie staat op die foto op gras, ik kan me voorstellen dat dat hem minder gelukkig maakt. Bij ons worden ze in de paddocks ook niet gevoerd, dus dat miste ze ook al niet dan. Hij ziet er niet heel vrolijk uit, maar hij is op die foto ook nat, op je andere foto's zie ik geen natte Charlie :D .

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:09

Bedankt TS voor de tips! Heel erg fijn dat je dit deelt.

Nu vroeg ik mij af of het voldoende zou zijn 1x per kwartaal preventief te geven? Mijn paard staat namelijk 24/7 buiten in een grote wei met 6 andere paarden. Het mestballenonderzoek is daarom niet mogelijk helaas. Of zijn er ook andere testjes?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 16:21

Zand in de poep is makkelijk zelf te controleren: men neme een schone emmer, laagje schoon water en voegt daar wat mestballen aan toe.
Na een paar minuutjes is de mestbal wel uit elkaar gevallen en zand is duidelijk te zien in de emmer.
Geleerd van mijn VA. :j

Ik geef na de weidegang 2 x daags wat biks met een scheutje lijnzaadolie en aan 1x biks ook de psyllium.
Als je de zak bestelt bij Agradi staat er duidelijk op hoeveel je moet geven per paard/pony.

En aan TS: dikke +:)+ , maar ook een dikke :(:) .
Ik hoop idd dat mensen dit lezen en er wat aan gaan doen.
Voorkomen is beter dan genezen en in jouw geval was er geen genezen meer mogelijk...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:04

pmarena schreef:
Ik vind het van al die zandweg-producten vooral twijfelachtig in hoeverre het nu echt werkt en niet gewoon over het zand heen naar buiten glijdt -O-

De gezondheid van mijn beesten mag echt wel wat kosten, maar dan wil ik wel graag mijn euro's nuttig besteden en ik heb behoorlijk twijfels over het nut van al die producten....en ook welke je dan het beste kan nemen zodat het wel werkt en je niet alleen maar uitgelachen wordt door de verkoper zeg maar :P

Het komt een beetje over als napraterij van iedereen die zegt dat je zus-of-zo moet gebruiken :o

Vraag me af of er ook echte tests zijn gedaan ofzo om het nut van die producten te bewijzen...dus in hoeverre ze ècht zand uit het lichaam halen dat er anders had blijven zitten :)

Daar heb je natuurlijk gelijk in. Het enige wat ik zie is dat mijn paard -ondanks dat ze toch best wel veel zand binnen krijgt- nog geen zandkoliek gehad heeft.
Maar komt dat door de zandkuren die ze krijgt of was ze zonder die kuren ook wel gezond gebleven, dat is inderdaad een grote vraag.

monnikenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:10

Bij mij krijgen ze geregeld een kuur Zandweg, gewoon uit voorzorg omdat ik niet veel wei heb en dus nu ook gale grond en een rijbak waar uit gegeten wordt.
Met die kuur ongeveer 1 keer in de maand gaat het super.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-13 19:20

Selka schreef:
Bedankt TS voor de tips! Heel erg fijn dat je dit deelt.

Nu vroeg ik mij af of het voldoende zou zijn 1x per kwartaal preventief te geven? Mijn paard staat namelijk 24/7 buiten in een grote wei met 6 andere paarden. Het mestballenonderzoek is daarom niet mogelijk helaas. Of zijn er ook andere testjes?

Ik geef het ook ongeveer 1x per kwartaal, bij mij gaat dat nu goed.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:43

Bedankt TS voor het nogmaals ter sprake brengen van dit onderwerp !
Hier geef ik ook om de 6 weken een kuur psyllium vezels, zo'n 100gr per paard gedurende een dag of 7 en eerst in wat water laten zwellen. Ik bestel ze bij Makana, is volgens mij de goedkoopste wat ik al tegengekomen ben ( www.makana.de voor de geïnteresseerden :) )
Ze staan hier namelijk op strookbegrazing en tja...de strookjes geraken ook wel eens op en dan heb je toch ook een heel stuk kort afgevreten land, maar het is helaas de enige oplossing ( 1 merrie met voorgeschiedenis van hoefbevangenheid en de andere cushing ) dus ik moet er echt alles aan doen om ze niet vet laten te worden en dit is het enige wat werkt voor die paarden.

NaomiJouke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 19:55

Ik heb het in me onderschrift gezet ;)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-13 20:40

nadita schreef:
Hier lopen de paarden nog steeds met graaskorven om. Ook een manier om teveel opname van zand te voorkomen. Ze kunnen het gras dan niet tot onder bij de wortel afbijten....

Tegen de tijd dat het gras wel zo kort wordt dat de korven af moeten, en de kans er is dat ze (veel) zand mee binnen krijgen, dan geef ik elke maand een kuur met psylliumzaad.
Heb ze nooit op zandpaddocks staan.

Of tekort aan mineralen of het kan ook verveling zijn...

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 09:25

MarvanTom schreef:
Zand in de poep is makkelijk zelf te controleren: men neme een schone emmer, laagje schoon water en voegt daar wat mestballen aan toe.
Na een paar minuutjes is de mestbal wel uit elkaar gevallen en zand is duidelijk te zien in de emmer.
Geleerd van mijn VA. :j

Ik geef na de weidegang 2 x daags wat biks met een scheutje lijnzaadolie en aan 1x biks ook de psyllium.
Als je de zak bestelt bij Agradi staat er duidelijk op hoeveel je moet geven per paard/pony.

En aan TS: dikke +:)+ , maar ook een dikke :(:) .
Ik hoop idd dat mensen dit lezen en er wat aan gaan doen.
Voorkomen is beter dan genezen en in jouw geval was er geen genezen meer mogelijk...

Zo doe ik het ook mest uit spoelen zegma hou dan zand over en mij is geleerd theelepel vol mag meer niet per (poep beurt zeg ma)

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:22

Heftig verhaal TS!

Mijn paard is op het moment aan het herstellen van (zand)koliek, ik wil haar langzamerhand weer buiten laten staan. Ze staan op een kaal weilandje en in de bak, aangezien mijn pony altijd de kruimels van het kuil opzoekt tussen het zand en de verborgen grassprietjes in het land altijd nog opzoekt lijkt het mij handig om een graasmasker om te doen. (De eerste 2oorzaken dus) Maar wat voor type hebben jullie evt. bij je paard omgedaan?

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:32

Nadat 2 paarden van kennissen overleden zijn aan zandkoliek krijgt mijn paard nu ook preventief Psyllium zaad. Ik geef hem 1 week per maand elke dag 2 eetlepels droog over het voer of door de slobber.
1 kilo kost 15 euro en daar doe ik ruim een jaar mee.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:34

Ik begreep uit de website van PaardNatuurlijk dat 2 eetlepels wel erg weinig zijn, en je beter 100 gram per dag kunt geven voor een dag of 5...dan gaat het wel een stuk harder met het poeder :=

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:40

Ik heb het een keer uitgeprobeerd hoeveel water het opneemt en besloten dat mijn merrie hooguit 40 gram per dag krijgt. Dit neemt ongeveer 2 liter water op (ik heb van die vezeltjes). Of meer maar dan door de slobber.

Ik voer bij de overgang weide paddock en andersom een kuur vezels en lijnzaadolie. 2 keer per jaar 1,5e week dus

amies100

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-13 11:40

Stukje tekst gequote van de website.....

Pfiff Psyllium (zandweg Vezels) 1kg productomschrijving
Psyllium (zandweg vezels) 1 kg.
1-2 eetlepels per dag afhankelijk van de grootte van het paard of de pony. Vermengen met voer.
Ideaal voor paarden die zand eten of paarden die in een wei/paddock staan waar veel zand in het gras/hooi zit.
Kan samen met het voer verstrekt worden.