Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
pien_2010 schreef:_Lizanne schreef:Amaris , ik belde ook voor langs te komen, maar zoals er bij stond, hij vond het niet belangrijk genoeg voor een spoet afspraak..
En daar heeft hij gelijk in. Spoed is levensbedreiging zoals: koliek, een bevalling niet niet fijn gaat, gebroken ledematen en alles waar een paard van kan overlijden zonder in te grijpen of verrekt van de pijn.
Dit zit er al veel langer en aangezien niemand er op gaat rijden komende weken kan het best wel even wachten tot volgende week of na de vakantie. Actie is noodzakelijk want dit zal niet vanzelf over gaan, maar een drukke dierenarts op stel en sprong laten komen is gewoon niet nodig. De actie zal ook verder moeten gaan als even een bezoekje van dierenarts zie mijn eerdere post, maar ik heb het idee dat TS dat zelf ook heel goed weet en er mee aan de slag zal gaan.
Wt je vorge post betreft denk ik niet dat dit bij dit paard aan de gang is, of wellicht heeft het de aanleg wat verergerd want de rug ziet er niet uit zoals een gezonde rug er uit hoort te zien.
Ik blijf je volgen TS nav je eerdere reactie op mijn post. Fijne vakantie.
BabetSanRemo schreef:Dit is waarschijnlijk een geval van een niet passend zadel. Ik heb even in je profiel gekeken en de filmpjes gekeken. Je ziet bij het rijden al dat het paard pijn heeft. Hij duwt z'n rug weg en kantelt met zijn hoofd. Hij geeft hij geen stelling, want dit kan hij niet. Ook maakt 9 van de 10 keer zijn pas niet goed af omdat het anders pijn doet in de rug.
Dit doet hij omdat hij pijn heeft. Het kan 2 redenen hebben: een niet passend zadel of verkeerd gereden. Ik denk een niet passend zadel. Het zadel duwt op de wervel en daardoor heeft hij super veel pijn. Zie ook het moment in het filmpje (in dit topic) dat je op zijn rug duwt met je vinger. Hij verkrampt helemaal van de pijn.
Maar het kan dus ook komen omdat je (misschien) verkeerd rijd. (onvoldoende kunnen zien in het filmpje in de profiel). Doordat je vast pakt kan het paard niks anders doen dan daar te lopen. Hij kan zichzelf niet losmaken omdat de ruiter hem helemaal vast houd. Ga even na bij jezelf, heb ik veel gewicht in mijn handen met het rijden of niet? Heb je veel gewicht in je handen, houd je vast.
Ik zou naar een fysio gaan. Of iig naar iemand die de rug even masseert en kijkt waar de pijn vandaan komt. Ik denk dat het komt door een wervel die scheef is gaan staan door het zadel. En jij dit niet op tijd hebt gemerkt onder zadel, maar pas zonder zadel want dan komt er druk op de andere kant van de wervel . En dat doet super veel pijn.
Ook zou ik op zoek gaan naar een goede zadelpasser die eerst om de maand terug komt om te kijken of de boel nog past. Daarnaast zou ik dus goed les nemen (voor de zekerheid) en naar de een fysio gaan. Ook zou ik naar een andere DA gaan omdat deze DA er te makkelijk over denkt. paard geeft. Als je een goede DA hebt, hoefje ook niet naar een fysio te gaan. De DA zet het zelf recht en verwijst je door.
Nou een hele lap tekst. Maar ik hoop dat je er wat mee kan! Laat je wel even weten als je ergens bent geweest met hem?
BabetSanRemo schreef:.Doordat je vast pakt kan het paard niks anders doen dan daar te lopen. Hij kan zichzelf niet losmaken omdat de ruiter hem helemaal vast houd. Ga even na bij jezelf, heb ik veel gewicht in mijn handen met het rijden of niet? Heb je veel gewicht in je handen, houd je vast.
_Lizanne schreef:unihorses schreef:dit kan indd van een slecht passend zadel komen, ..
maar ik zie in je filmpje iets wat lijkt op een slof. deze niet helemaal correct gebruiken kan ook voor dit soort taferelen zorgen...
Slof? O got nee...Nog nooit mee gereden zelfs...
_Lizanne schreef:Unihorses: : Sorry had het even moeten uitleggen, wat je ziet is waarschijnlijk de martingaal, maat heeft verder geen pakt om zijn teugels, ik heb hem eigenlijk gekocht omdat het zadel soms naar achter schoof door zijn hoge schoft.
_Lizanne schreef:Ik heb zeker iets aan je tekst! Pff zoveel antwoorden die het kunnen zijn.. IK heb al een hoop osteopaten door gekregen, ik ga die laten komen na de vakantie (al 2 mensen die de zelfde zeggen) En tgo, ik hoop heel stiekem eigenlijk wel dat het aan mijn eigen rijkunst ligt.. Ik heb les dus daar kom ik dan snel genoeg achter. (Ben nog maar net begonnen met haar) Want een zadel op maat laten maken , jeetje , is dit niet bakken met geld?
_Lizanne schreef:Unihorses: : Sorry had het even moeten uitleggen, wat je ziet is waarschijnlijk de martingaal, maat heeft verder geen pakt om zijn teugels, ik heb hem eigenlijk gekocht omdat het zadel soms naar achter schoof door zijn hoge schoft.