Maakt zich GROTE zorgen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Soprano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:18

Nouka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:19

Naast je zadel en de medische gezondheid van je paard....
Denk ook aan de zitbeenknobbels van de ruiter ... als je rechtop gaat zitten of achterover gaat hangen verschuiven die en dat drukt in de rug van het paard. Heel onaangenaam, vooral als het paard al een gevoelige rug heeft. Klinkt een beetje gek, maar de beste manier om dit te begrijpen is door iemand anders op handen en voeten te laten zitten en zelf op hun rug te gaan zitten (zoals je vroeger paardje reed op je vader's rug zegmaar ;) ) en dan eerst onderuit gezakt te zitten en dan rechtop. Je zult zien dat 'het paard' dit zeer onprettig vindt ...

Nog een filmpje dat misschien wat duidelijkheid geeft: http://www.youtube.com/watch?v=bgwJbvWcXlk

Succes, hopelijk voelt je paardje zich snel beter :)

Pumpkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:20

Goed dat je op zoek bent naar een osteopaat, liefst een die ook DA is. Ik ben helaas niet bekent met osteo's in de buurt van Antwerpen. Mijn paard heeft een verschoven rip gehad en heeft heel veel baat gehad bij een osteo, was na drie intensieve behandelingen en veel rust weer helemaal de oude. Ik sluit me verder aan bij pien_2010, het paard maakt een beetje een doorgezakte indruk. Dit kan komen door een verkeerde houding tijdens het rijden, geen ruggebruik. Door een goed ruggebruik gebruikt een paard zijn buikspieren waardoor de rug als het ware hoger komt te liggen. Beetje lang technisch verhaal om goed uit te leggen.

Hoeft helemaal niet ernstig te zijn, lekker even rust geven en een osteo naar laten kijken, succes!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:22

Inderdaad lekker drie weken op het land zetten, is geen probleem maar lekker voor de rug. Ik denk dat dit door een verkeerd liggend zadel komt. Ga na je vakantie maar eens op zoek naar een goede behandelaar en naar een hele goede zadelpasser. Ondertussen kun je haar na je vakantie wel longeren , lekker lang en laag over de rug, succes.

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:26

Dit is waarschijnlijk een geval van een niet passend zadel. Ik heb even in je profiel gekeken en de filmpjes gekeken. Je ziet bij het rijden al dat het paard pijn heeft. Hij duwt z'n rug weg en kantelt met zijn hoofd. Hij geeft hij geen stelling, want dit kan hij niet. Ook maakt 9 van de 10 keer zijn pas niet goed af omdat het anders pijn doet in de rug.

Dit doet hij omdat hij pijn heeft. Het kan 2 redenen hebben: een niet passend zadel of verkeerd gereden. Ik denk een niet passend zadel. Het zadel duwt op de wervel en daardoor heeft hij super veel pijn. Zie ook het moment in het filmpje (in dit topic) dat je op zijn rug duwt met je vinger. Hij verkrampt helemaal van de pijn.

Maar het kan dus ook komen omdat je (misschien) verkeerd rijd. (onvoldoende kunnen zien in het filmpje in de profiel). Doordat je vast pakt kan het paard niks anders doen dan daar te lopen. Hij kan zichzelf niet losmaken omdat de ruiter hem helemaal vast houd. Ga even na bij jezelf, heb ik veel gewicht in mijn handen met het rijden of niet? Heb je veel gewicht in je handen, houd je vast.

Ik zou naar een fysio gaan. Of iig naar iemand die de rug even masseert en kijkt waar de pijn vandaan komt. Ik denk dat het komt door een wervel die scheef is gaan staan door het zadel. En jij dit niet op tijd hebt gemerkt onder zadel, maar pas zonder zadel want dan komt er druk op de andere kant van de wervel . En dat doet super veel pijn.

Ook zou ik op zoek gaan naar een goede zadelpasser die eerst om de maand terug komt om te kijken of de boel nog past. Daarnaast zou ik dus goed les nemen (voor de zekerheid) en naar de een fysio gaan. Ook zou ik naar een andere DA gaan omdat deze DA er te makkelijk over denkt. paard geeft. Als je een goede DA hebt, hoefje ook niet naar een fysio te gaan. De DA zet het zelf recht en verwijst je door.

Nou een hele lap tekst. Maar ik hoop dat je er wat mee kan! Laat je wel even weten als je ergens bent geweest met hem?

freyatjee

Re: Maakt zich GROTE zorgen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:27

ik volg ook even

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:28

pien_2010 schreef:
_Lizanne schreef:
Amaris , ik belde ook voor langs te komen, maar zoals er bij stond, hij vond het niet belangrijk genoeg voor een spoet afspraak..

En daar heeft hij gelijk in. Spoed is levensbedreiging zoals: koliek, een bevalling niet niet fijn gaat, gebroken ledematen en alles waar een paard van kan overlijden zonder in te grijpen of verrekt van de pijn.
Dit zit er al veel langer en aangezien niemand er op gaat rijden komende weken kan het best wel even wachten tot volgende week of na de vakantie. Actie is noodzakelijk want dit zal niet vanzelf over gaan, maar een drukke dierenarts op stel en sprong laten komen is gewoon niet nodig. De actie zal ook verder moeten gaan als even een bezoekje van dierenarts zie mijn eerdere post, maar ik heb het idee dat TS dat zelf ook heel goed weet en er mee aan de slag zal gaan.
Wt je vorge post betreft denk ik niet dat dit bij dit paard aan de gang is, of wellicht heeft het de aanleg wat verergerd want de rug ziet er niet uit zoals een gezonde rug er uit hoort te zien.
Ik blijf je volgen TS nav je eerdere reactie op mijn post. Fijne vakantie.

Ja, maar op mij kwam TS over zo van 'de DA heeft gezegd dat het niet ernstig is dus het zal wel goed zijn'.
Als de DA uiteindelijk wel komt dan heb ik niets gezegd.

Natuurlijk is dit geen spoed, maar er moet toch een afspraak te maken zijn meteen aan de telefoon?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:33

dit kan indd van een slecht passend zadel komen, ..
maar ik zie in je filmpje iets wat lijkt op een slof. deze niet helemaal correct gebruiken kan ook voor dit soort taferelen zorgen...

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 12:36

BabetSanRemo schreef:
Dit is waarschijnlijk een geval van een niet passend zadel. Ik heb even in je profiel gekeken en de filmpjes gekeken. Je ziet bij het rijden al dat het paard pijn heeft. Hij duwt z'n rug weg en kantelt met zijn hoofd. Hij geeft hij geen stelling, want dit kan hij niet. Ook maakt 9 van de 10 keer zijn pas niet goed af omdat het anders pijn doet in de rug.

Dit doet hij omdat hij pijn heeft. Het kan 2 redenen hebben: een niet passend zadel of verkeerd gereden. Ik denk een niet passend zadel. Het zadel duwt op de wervel en daardoor heeft hij super veel pijn. Zie ook het moment in het filmpje (in dit topic) dat je op zijn rug duwt met je vinger. Hij verkrampt helemaal van de pijn.

Maar het kan dus ook komen omdat je (misschien) verkeerd rijd. (onvoldoende kunnen zien in het filmpje in de profiel). Doordat je vast pakt kan het paard niks anders doen dan daar te lopen. Hij kan zichzelf niet losmaken omdat de ruiter hem helemaal vast houd. Ga even na bij jezelf, heb ik veel gewicht in mijn handen met het rijden of niet? Heb je veel gewicht in je handen, houd je vast.

Ik zou naar een fysio gaan. Of iig naar iemand die de rug even masseert en kijkt waar de pijn vandaan komt. Ik denk dat het komt door een wervel die scheef is gaan staan door het zadel. En jij dit niet op tijd hebt gemerkt onder zadel, maar pas zonder zadel want dan komt er druk op de andere kant van de wervel . En dat doet super veel pijn.

Ook zou ik op zoek gaan naar een goede zadelpasser die eerst om de maand terug komt om te kijken of de boel nog past. Daarnaast zou ik dus goed les nemen (voor de zekerheid) en naar de een fysio gaan. Ook zou ik naar een andere DA gaan omdat deze DA er te makkelijk over denkt. paard geeft. Als je een goede DA hebt, hoefje ook niet naar een fysio te gaan. De DA zet het zelf recht en verwijst je door.

Nou een hele lap tekst. Maar ik hoop dat je er wat mee kan! Laat je wel even weten als je ergens bent geweest met hem?

Ik heb zeker iets aan je tekst! Pff zoveel antwoorden die het kunnen zijn.. IK heb al een hoop osteopaten door gekregen, ik ga die laten komen na de vakantie (al 2 mensen die de zelfde zeggen) En tgo, ik hoop heel stiekem eigenlijk wel dat het aan mijn eigen rijkunst ligt.. Ik heb les dus daar kom ik dan snel genoeg achter. (Ben nog maar net begonnen met haar) Want een zadel op maat laten maken , jeetje , is dit niet bakken met geld?

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 12:38

unihorses schreef:
maar ik zie in je filmpje iets wat lijkt op een slof. deze niet helemaal correct gebruiken kan ook voor dit soort taferelen zorgen...

Slof? O got nee... :n Nog nooit mee gereden zelfs...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:39

BabetSanRemo schreef:
.Doordat je vast pakt kan het paard niks anders doen dan daar te lopen. Hij kan zichzelf niet losmaken omdat de ruiter hem helemaal vast houd. Ga even na bij jezelf, heb ik veel gewicht in mijn handen met het rijden of niet? Heb je veel gewicht in je handen, houd je vast.

Aanvulling op Babet. Het kan ook zijn dat je geen gewicht in je handen hebt en je paard dus achter de teugel loopt. Zie ik veel om me heen. Een paard dat achter de teugel loopt gebruikt dus ook zijn rug niet goed evenals een paard dat hangt en je dus het gevoel geeft van teveel gewicht in je handen.
Achter de teugel lopen kan komen omdat je of met teveel druk rijdt waardoor een paard om aan die druk te ontkomen achter de teugel gaat lopen dus contact met jouw hand verbreekt, maar het kan ook zijn dat je helemaal niet met teveel druk rijdt maar vergeet om op het juiste moment na te geven. De meeste paarden vinden dat ook niet fijn en zijn dus niet fijntjes aan het bit daardoor.
Als het rijden goed gaat dan heb je een soort telefonisch verkeer contact met je paard. Je paard knabbelt op het bit en jij ontspant je lijf (bovenlijf, armen, schouder, vingers zonder los te laten) waarop je weer de halve ophouding (zit, kuit en aannemen met je hand van de teugel) geeft en je paard weer mond opent en jij weer nageeft. Paard is correct door de nek, laat kaak los en je kunt (uren) doorzitten op een fijne swingende rug. Zijn niet veel paarden waarbij dat kan helaas en dat komt door ons de falende ruiter. Fijn Lisanne dat je ook naar je eigen rijden kritisch gaat kijken. Kan een lange weg zijn hoor om dat te gaan veranderen.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 19-07-13 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:40

_Lizanne schreef:
unihorses schreef:

Slof? O got nee... :n Nog nooit mee gereden zelfs...

wat hangt er dan aan? ( elastiek? martingaal? (filmpje my hole world :P )
maar daarom zeg ik ook iets wat lijkt op ;) zie het namelijk niet helemaal goed

ulyse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:44

Je paard heeft weinig buikspieren zo te zien en dat maakt ook dat hij zijn rug niet goed kan ontspannen. Wat je zou kunnen doen is werken aan de hand en daarmee het paard gymnasticeren en leren om zijn lange rug spier te gebruiken. Voorlopig zou ik het rijden achter wegen laten.

op www.atletischerijkunst.nl kun je oefeningen zien die je alvast op weg kunnen helpen.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 12:44

Unihorses: : Sorry had het even moeten uitleggen, wat je ziet is waarschijnlijk de martingaal, maat heeft verder geen pakt om zijn teugels, ik heb hem eigenlijk gekocht omdat het zadel soms naar achter schoof door zijn hoge schoft.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:47

_Lizanne schreef:
Unihorses: : Sorry had het even moeten uitleggen, wat je ziet is waarschijnlijk de martingaal, maat heeft verder geen pakt om zijn teugels, ik heb hem eigenlijk gekocht omdat het zadel soms naar achter schoof door zijn hoge schoft.

owkee :)
ik denk dan dat je het probleem in je zadel moet gaan zoeken, (aangenomen dat je niet zaagt, wat me lijkt van niet ;) )
en een goede osteopaat, welke alles weer recht kan krijgen.

BabetSanRemo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:50

_Lizanne schreef:
Ik heb zeker iets aan je tekst! Pff zoveel antwoorden die het kunnen zijn.. IK heb al een hoop osteopaten door gekregen, ik ga die laten komen na de vakantie (al 2 mensen die de zelfde zeggen) En tgo, ik hoop heel stiekem eigenlijk wel dat het aan mijn eigen rijkunst ligt.. Ik heb les dus daar kom ik dan snel genoeg achter. (Ben nog maar net begonnen met haar) Want een zadel op maat laten maken , jeetje , is dit niet bakken met geld?

Je hoeft niet perse een zadel op maat te laten maken. Er zijn genoeg mensen die goedkope zadels verkopen die misschien ook wel op je paard passen. Ga gewoon op zoek naar een goed iemand, die niet al te duur is, en af en toe even langs komt om te kijken of het zadel nog goed ligt. Je hebt gelijk, het kan veel geld kosten. Maar als je even wat vergelijkt, valt het best wel mee.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 12:51

Ik zie een paard met een zwakke rug en ook nog eens zwakke buikspieren.
Als je en dat is een slechte combi. Het een verergert ook nog eens het andere.
Maar als je er bewust mee aan de gang gaat samen met de dierenarts Fysio en een goede instructrice dan hoeft het niet echt een drama te zijn.
Maar dan moet je eerst wel weten of er geen schade is aan de rug.
Dus daar zal je eerst naar moeten laten kijken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:00

paard heeft inderdaad een weke rug...maar dat hoeft niet de oorzaak te zijn van dit probleem.
Heb je de dagen ervoor iets gedaan met hem?Hoog laten springen,rengalop buiten...of heeft hij raar gedaan in de wei?
Het kan een tijdelijk gevoeligheid zijn van de rugspier.
Als je trouwens de gevoeligheid van de rug wil testen doe je dat niet op deze manier.Zoals je het nu doet zal het gros van de paarden een reactie geven ;)

Zachtjes druk uitoefenen aan weerskanten van de wervels.Dat is de manier.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 13:05

Heel erg bedankt dat jullie mij allemaal willen helpen!
( Ik had eerlijk gezegd veel negatieve commentaren verwacht )

Ik weet niet of jullie hier iets aan hebben?
Zoals ik al zei, heb ik me echt is heel lang bezig gehouden om Andres om zn achterhand te krijgen, veel topics aangemaakt etc , veel mensen die me toen holpen , dit filmpje had ik geplaatst , ze zijden dat het kwa dubbele lijnen er al een stuk beter uit zag.

Misschien dat de kenners hier wat aan hebben op het gebied van lopen , rug gebruik...

Het filmpje is wel al een half jaar geleden!

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:08

Ziet er niet fijn uit..Hoe lang heb je zonder zadel gereden toen jullie hier achter kwamen en het filmje maakten en rij je vaak zonder zadel?Sorry als het al gevraagd is,heb niet alles gelezen..

hiphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:13

ik heb het zelfde gehad met mijn pony (heb m'n pony met het probleem zo gekocht, hij was lang met een te smal zadel gereden)
een osteopaat is hier 2x geweest, de eerste keer heeft ook dry needeling gedaan
nu na de behandelingen is de pijn weg :)

dus er is echt wel wat aan te doen, en het hoeft niet altijd kissing spines te wezen ;)

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 13:13

pleiada , tgo ik denk een half uurtje voor we er achter kwamen.. Het gekste is, hij was in het begin zo ontspannen , hoofdje laag niks aan de hand.. Maar daarna begon hij zo gek te doen, trippelen , hoofd in de lucht gooien etc..

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:14

_Lizanne schreef:

Bingo! ;) Met een weke rug als deze, en een naar achter schuivend zadel, zou het zo maar kunnen dat er te veel druk op één punt op de rug is geweest. Ik zie trouwens niet hoe een martingaal dat kan verhelpen. Denk dat je vriendin met haar zitbeenknobbels precies op de plek gaat zitten, waar de boel al geïrriteerd is. Zou zeer zeker eens kritisch naar je zadel laten kijken. Misschien is het tijdelijk op te lossen met een onderlegger als de pro-lite pad. Maar rust, evt. in combi met ontstekingsremmers (dan zal de DA toch echt langs moeten komen), en misschien een zalfje waarmee je de rugspieren kunt helpen (bijv. Rugspray of Multimilk van De Groene Os) is voor nu inderdaad de beste remedie.

_Lizanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-13 13:18

Sientje, tgo ja , dat werd mij toen aangewezen denk ik, heb het ook altijd mooi gevonden op de een of andere manier.. Het zou echt wel aan het zadel kunnen liggen.. Ik denk dat ik er gewoon een nieuwe ga kopen, waar vind je eigenlijk van die mensen die daar naar kunnen kijken? Ik dacht dat je hem dan altijd op maat moest laten maken..

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-13 13:18

TS heb je wel een les gehad in dubbele lange lijnen?
Ik denk dat DLL wel een goede training kan zijn ,maar dan niet op de manier die je op het filmpje laat zien helaas.