Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Suzanne F. schreef:Aimee: Heb je een PB gestuurd.
Er zullen vele factoren zijn die meespelen maar de bouw dus een stuk aanleg is zeker wel aanwezig. Sommige paarden zijn al gebouwd met een wat hollere rug dus een weke bovenlijn. Die ontwikkelen dit denk ik een stuk sneller.
Mister01 schreef:Suzanne F. ik heb daar wel over zitten denken, maar hij was 4 jaar oud, en hij wilde graag aan het werk met mij. en als hij in 2 maanden tijd 4x kreupel staat terwijl we wat lange lijnen werk doen en fietsen en longeren, dus er stond heel weinig druk op hem, dan is het voor mij ook bijna zeker dat hij ook gewoon zo ook al pijn heeft.
en wat gewoon ook mee speelt: het is gewoon veel te duur om een paard te hebben waar je niks mee kan.
en dan heb ik het niet over een paard wat na een lange periode met pensioen gaat, dat je die een oude dag gunt, maar ik heb het over een 4 jarig paard!!
een 4 jarige waar ik niks mee kan. en die paarden worden 30! sorry daar heb ik echt het geld niet voor, want ik wil wel graag iets kunnen doen.
ik had hem nog gehad wanneer hij niet kreupel had geweest. ik hoef echt niet perse te rijden, maar wil wel iets kunnen doen. en hij moet pijn vrij zijn.
Mister01 schreef:Safiera: in de situatie die jij beschrijft kan je eigenlijk al wel met zekerheid zeggen dat dit paardje KS heeft. idd kan je alleen door foto's dit bevestigen.
ik denk dat jullie al bezig zijn met alles te doen wat het voor haar fijner maakt en juist de goede lijnen en spiergroepen aan het trainen om haar minder last te laten hebben van haar rug!
dus goed bezig!
het idee is met KS dat de wervels tegen elkaar aankomen, zeker wanneer een paard de rug kort maakt, dus hals hoog houden en rug hol trekken. de ruimte tussen de wervels kan groter worden door de rug langer te maken, dus boller. dit betekend een lage hoofd/hals houding en een goed actief achterbeen waardoor de lijn nog langer wordt. een gevaar hierbij is dat paarden snel op de voorhand vallen en je het effect compleet kwijt bent. maar zeker aan de lange lijnen vind ik dat je vrij makkelijk de kont eronder kan houden en daarmee wel een goede lijn creeeren.
veel succes!
Safiera schreef:Ja precies... en ik wil de pony niet laten opereren. Echt rijpony is ze door haar maat al niet.
Ik las geloof ik op pagina 1 iets van een paard met KS dat voor de koets staat? Gaat dat goed? Wij denken er wel over om met deze merrie aangespannen aan het werk te gaan. Draven op het harde is voor haar niet echt goed (kan ze ook niet meer soepeltjes). Maar ik zie bijvoorbeeld wel kilometerslange stapritten voor me. En op bospaadjes kan ze natuurlijk wel een (paar) versnellingen hoger...
Ik moet me eens goed inlezen! Want als ik bijv. aan de dubbellonge en aangespannen met haar werk, en ze af en toe (evt met bijzet) met een klein kindje kan rijden... Dan hebben we een hoop bereikt!
Nouvel schreef:de mijne loopt voor de wagen, dat is juist fijn met rugproblemen waarbij belasting van de rug pijnlijk kan zijn en/of spanning geeft.
zo ontwikkelen ze onbelast de juiste spieren en worden ze sterker en soepeler.
je moet dan natuurlijk wel op de juiste manier mennen, dus dressuurmatig, want lopen ze met de kop omhoog schiet je er natuurlijk niks mee op...