Verwaarloosd paard en diagnose DA...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:50

Het is heel tegenstrijdig.. Een veulen is voor dit paard totaal niet goed omdat het veel energie gaat kosten, maar het veulen zorgt er wel voor dat er veel dingen van binnen hard moeten gaan werken wat positief kan uitpakken..

Jolindaa

Re: Verwaarloosd paard en diagnose DA...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 13:55

Exact dat is de reden waarom de dierenarts het adviseerde om haar te laten dekken.. En exact dat is de reden dat we het hebben laten doen. Ik hou jullie nog even op de hoogte over wat de dierenartsen gezegd hebben :j

heleeniets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:58

hij is goed opeknapt zeg!
jullie hebben iig veel over voor jullie merrie.
hopelijk komt alles goed (met lever en veulen)

Mchll__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:02

Mijn merrie heeft ook leverbot gehad en is behandeld met Fasinex en inmiddels helemaal schoon, zover ik weet is dit ook bij drachtige merries aan te raden.

Ps: Fasinex is officieel ook geen ''paardenmedicijn'' maar het helpt wel :)

Succes iig!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:12

Je vraagt er niet om, maar met zo'n paard (achtergrond én conditie) en in deze tijd (slechte markt) een veulen fokken :x Wat een prut-advies.

Ik zou zeggen: veulen af laten spuiten en dán een goede vervolgbehandeling voor de merrie. Hoef je geen rekening te houden met wat wel en niet kan samen met een dracht.

En dit is helemaal waar:

hoogendroog schreef:
Paarden zijn herbivoren en zijn door hun langere maag darmstelsel in staat meer van een stof op te nemen. Een hond qua gewicht vergelijken met een paard en daar de dosering op aan passen slaat dus totaal de plank mis. Honden lees carnivoren hebben een kort maag darmstelsel en hebben dus in verhouding tot een herbivoor van gelijk gewicht meer nodig.

joey2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:18

Mooi dat deze merrie bij jullie kan opknappen!!
Ondanks dat je wist dat je er extra geld aan uit moest geven.
Ze ziet er erg lief uit.
Alleen ik schrok ook van de slechte rug en over het advies om haar te laten dekken, dit vraagt na een paar maanden toch ook wel wat van haar lichaam.
Wel mooi dat jullie haar hebben gekocht.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:21

Is dit echt het advies van de DA geweest of wilden jullie zelf graag een veulentje en heb je gevraagd aan je DA of dat mogelijk is? Zit voor mij nogal een wereld van verschil in.

*edit* Mijn post kan vervelender overkomen dan ik het bedoel. Ik bedoel alleen maar te vragen of er geen miscommunicatie is geweest in de zin van "zouden we er eens een veulentje mee kunnen fokken" en dat de DA zegt "ja, dat zou kunnen", bedoelende in de toekomst?

Tafje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:32

Chubby schreef:
Je vraagt er niet om, maar met zo'n paard (achtergrond én conditie) en in deze tijd (slechte markt) een veulen fokken :x Wat een prut-advies.
Ik zou zeggen: veulen af laten spuiten en dán een goede vervolgbehandeling voor de merrie. Hoef je geen rekening te houden met wat wel en niet kan samen met een dracht.

Hoezo flutadvies en dat van jou dan?... TS vraagt geen mening over wel of geen veulen en dat is volgens mij hier ook niet aan de orde. Ze vraagt advies over de medicijnen t.a.v. de Leverbot.

Ik vindt in ieder geval dat TS een dikke pluim verdient voor het 'redden' van dit mooie dier!! Ik hoop dat de leverbot opgelost kan worden zonder het veulen te schaden. Ik zou ook een second opinion laten doen door een goede paardenkliniek (in Son zit ook een goede). Daarnaast denk ik dat ze het veulen ook zelf willen houden of niet?

Veel succes in ieder geval!

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 14:37

Tafje schreef:
Hoezo flutadvies en dat van jou dan?... TS vraagt geen mening over wel of geen veulen en dat is volgens mij hier ook niet aan de orde. Ze vraagt advies over de medicijnen t.a.v. de Leverbot.

Wel, de argumentatie voor mijn advies benoem ik in mijn post al? En advies voor medicatie t.a.v. de Leverbot benoem ik ook: spuit het veulen af en dan hoef je daar geen rekening mee te houden. Kun je je volledig richten op herstel van de merrie.

Ik bedoel het niet rottig naar TS hoor. Prachtig dat ze haar best doet voor dit paard! Fijn dat er nog mensen zijn die dit soort taken op zich willen nemen, absoluut :j

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 17:17

Ik plaats dit bericht even in naam van mijn dochter, April is van mij. De dierenarts heeft letterlijk zelf gezegd dat ondanks dat haar bouw niet optimaal is zij met haar een veulen zou fokken omdat dit haar erg goed zou kunnen doen. We snappen dat sommige er van kunnen schrikken maar als je ziet waar ze vandaan komt....
Verder is het inderdaad zo dat het veulen zou blijven. Er is ook bewust niet gekozen voor een dekking met een clydesdale maar juist een wat kleinere kortere hengst juist voor de belasting van April en gezondheid van het veulen.
We hebben haar meerdere malen laten behandelen door een ostheopaat om te zorgen dat er niets vast zit in de rug, ik doe regelmatig grondoefeningen met haar om de rug te trainen, zoals je op de fotos ziet werkt dat wel, spieren groeien en de rug komt langzaam omhoog. Let ook wel: eerste foto is van half januari en de laatste twee weken geleden ergens,

Ook voor de geestelijke gezondheid is een veulen fijn voor haar, toen we haar ophaalden heeft ze de eerste drie maanden alleen maar oog gehad voor eten (logisch). Mensen én paarden waren een grote no-no voor haar. Omdat zij waarschijnlijk al een hele lange tijd een te klein halster om had waardoor zij diepe wonden in haar hoofd had kon zij niet alleen niet normaal eten maar ook aanraken wilde ze niet. Andere paarden negeert ze, niet trappen en niet bijten maar gewoon negeren. Nog steeds staat zij vaak afgezonderd maar het wordt wel beter. Ze was in alles en iedereen het vertrouwen verloren dus !! Met een veulen hopen wij dat dat ook weer een beetje goed komt.

We hebben besloten om te gaan kijken voor homeopathische middelen zodat het veulen geen gevaar loopt én dat we haar behandelen tegen haar lever problemen.

Heeft iemand trouwens een idee hoe ik oude gegevens van de oude dierenarts kan krijgen? Die dierenarts is gebeld maar beroept zich op zwijgplicht. De oude eigenaar... Jah hoe zal ik het zeggen, we staan niet echt meer op goede voet en ik denk zomaar dat ze me niet gaat helpen.

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:31

Heeft iemand trouwens een idee hoe ik oude gegevens van de oude dierenarts kan krijgen? Die dierenarts is gebeld maar beroept zich op zwijgplicht. De oude eigenaar... Jah hoe zal ik het zeggen, we staan niet echt meer op goede voet en ik denk zomaar dat ze me niet gaat helpen.[/quote]
je eigen dierenarts kan bij de oude dierenarts gegevens opvragen. Dan geven ze het wel. niet aan jullie zelf maar wel aan je eigen dierenarts als die erom vraagt. ;-)

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 17:57

Ik weet niet welke dierenarts jij hebt, maar als ik jou was, zou ik absoluut een andere gaan zoeken! Een paard met zo'n rug krijgt het alleen maar zwaarder en zwaarder met een dracht.. Dit paard ga je echt geen plezier mee doen om een veulen er in de proppen en dan nog even zien te kijken hoe het veulen er uit komt..... Ze is idd erg opgeknapt, maar de rug blijft het zelfde, zou echt een andere DA gaan zoeken. Ik weet nu al dat mijn DA, die andere arts voor gek zal verklaren.

Wel heel erg goed dat ze zo is opgeknapt petje af! Maar dit beestje een veulen op de wereld laten zetten, met de vraag hoe het geboren gaat worden?? Sorry nee, dat zou ik het veulen en de merrie niet aan willen doen.

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:06

Langs de ene kant probeer je de rug te verbeteren, en dan ga je haar dekken, met de grote kans dat een dracht de rug nog verder doet doorzakken.. Ook is er de genetische factor, wil je dan echt bewust een veulen fokken met een grotere kans op ook zo'n rug.
Fokken doe je enkel met gezonde dieren imo.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:13

DRESSAGEFAN schreef:
Langs de ene kant probeer je de rug te verbeteren, en dan ga je haar dekken, met de grote kans dat een dracht de rug nog verder doet doorzakken.. Ook is er de genetische factor, wil je dan echt bewust een veulen fokken met een grotere kans op ook zo'n rug.

Zo zou ik er ook over denken! Ik zou er niet aan moetten denken dat de merrie en het veulen kwijt zou moetten raken. Zeker nu je de merrie al zo goed hebt opgeknapt. Een dracht maakt de kans op nog meer verzakking van de rug heel groot. En dit weet ik uit ervaring van een merrie van mijn stal genoot. Die had een iets midere rug als dit beestje, en laten dekken en na de bevalling, was de rug vele malen erger doorgezakt, kon de merrie niet goed meer rennen in het land, of los staan/ lopen en kreeg nog ergere medische problemen dan dat ze als had. En het veulen werd niet met een door gezakte rug geboren maar na zijn 4de jaar was hij gigantisch ingezakt zijn ruggetje, en moest worden laten ingeslapen. zo ook de merrie, en dat allemaal door zo'n stomme dracht.....

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:16

De geadviseerde dosis van prednisolon (bijvoorbeeld Prednoral) is 1/2-1 mg per kg lichaamsgewicht voor een kuur van meerdere dagen. Als jouw merrie (geschat) 700 kg weegt, mag ze dus maximaal 700 mg per dag hebben. Meer zou ik nooit durven geven! Op zich is het risico van zulke doseringen vrij klein, alleen de reden waarom het gegeven wordt houdt nogal eens ook een verhoogd risico op hoefbevangenheid (hb) in en daar komt het risico van de prednisolon nog bovenop. Ik zou het nooit geven aan paarden of pony's die ooit hb zijn geweest of die van zichzelf al een hoog risico lopen (bijvoorbeeld een te dikke shet). Inderdaad voeren rond 7-8 uur 's ochtends om het risico voor hoefbevangenheid zo klein mogelijk te maken.
Prednisolon is onder heel veel merknamen in de handel en het maakt geen worst uit (om maar even in rundvleestermen te blijven) welk merk gebruikt wordt. Er zijn wel smakeloze capsules in de handel van bijvoorbeeld 150 mg, dat doseert heel makkelijk voor een groot paard.
Ik vraag me af waarmee de leverbot nu behandeld is? Deze veroorzaakt namelijk een leverontsteking (of liever gezegd: een ontsteking van de galwegen in de lever, die er ook op reageert). Ik neem dus aan dat de leverbot en de leverontsteking bij dit paard een en hetzelfde probleem zijn. Fasinex werkt goed tegen leverbot, ik zou dan geen prednisolon meer bijgeven, zeker niet als de rest van het paard zo goed is/gaat als wat de TS beschrijft.
Prednisolon en dracht: ja, als het om een halszaak gaat wel, hier niet. Elke lichaamsvreemde stof is ongewenst bij een jonge dracht. Overigens denk ik niet dat de kans op problemen bij een normale dosering groot is. Vooral in het laatste deel van de dracht wordt prednisolon (en varianten) afgeraden ivm de verhoogde kans op vroeggeboorte.
Wegspuiten van een jonge dracht kan maar tot een week of zes, daarna lukt dat niet meer.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 18:56

DonCamillo, afspuiten van een dracht kan nog langer dan 6 weken, er zullen echter DAsen zijn die er niet aan mee willen werken.

TS jullie hebben de merrie al flink opgeknapt! En ook fijn dat jullie haar een kans willen geven!
Echter vind ik haar nog niet voldoende opgeknapt dat ik een dracht aan zou durven.
Wbt de vorige DA laat je eigen DA idd even contact met hem opnemen.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 19:43

och hemel ik zie nu pas de foto's. Elke DA die zegt daarmee te gaan fokken moet uit zijn ambt gezet worden. Ik hoop dat ze dat gaat overleven, want ik vraag me af of een voldragen veulen de geboorteweg kan volgen

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 19:48

Ik snap jullie bezorgdheid, maar nogmaals: over het hoe en wat met een veulen wordt niets gevraagd! Ik stel een vraag met betrekking tot de medicatie, niet over hoe slecht een veulen voor haar is. Daarmee gaat het hier erg offtopic. Dit is niet de bedoeling en ook niet onze vraag.

Wat betreft de medicatie gaan wij ons even verdiepen door meerdere dierenartsen en klinieken te contacten. Overigens is haar rug niets genetisch en gaat het wel degelijk beter. De rug komt al iets omhoog met bepaalde trainingen. Zo wordt zij ook behandeld dpor fysio en osteopaat. Maar nogmaals: dit was niet waar dit topic over ging.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:29

kijk nou eens....paard nummer twee op bokt met lordosis

DRESSAGEFAN

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:38

Jolindaa schreef:
Overigens is haar rug niets genetisch en gaat het wel degelijk beter. De rug komt al iets omhoog met bepaalde trainingen. Zo wordt zij ook behandeld dpor fysio en osteopaat.

Ik vrees dat je dit wel erg positief bekijkt, dit is gewoon aangeboren, dus genetisch, en er kunnen wel iets van rugspieren bijkomen, maar de rug an sich zal nooit terug rechtkomen, dit kan gewoon niet. Vind het niet eerlijk tegenover de merrie haar te dekken.
En dit is ook gewoon ontopic toch, aangezien de vraag ook grotendeels ging of de medicatie al dan niet schadelijk was voor een drachtige merrie.
Ik zou mij zo snel mogelijk bevragen over de mogelijkheid van een drachtafbreking, al denk ik dat jullie die optie liever niet horen.
Dan is er ook meteen meer mogelijk wbt medicatie.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 20:53

pffffff dit is een lastige. het is goed dat jullie naar een andere dierenarts zijn gegaan. ik hoop dat de merrie het veulen straks accepteerd daar ze nu al moeite heeft met andere paarden in haar buurt.

qua leverbot ben ik er te lang uit dus kan ik je niet mee helpen. ik heb wel hele goeie ervaringen met dierenkliniek de veluwe. en in voorschoten zit ook een hele goeie paardenkliniek.

sterkte ermee is een lastige situatie dit, maar de merrie ziet er goed uit.

Jolindaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 21:04

Het is erg vervelend dat dit topic zo'n wending neemt. Wij hebben foto's van 2 jaar terug, VOORDAT zij terecht kwam op de betreffende zorgboerderij en daarop had zij een RECHTE rug, niets ingezakt, nada. Maargoed, alsnog is dit wél offtopic. Er staat nergens: "is het slecht dat wij haar hebben laten dekken", er staat nergens :"moeten wij de dracht laten afbreken"... Intussen gaat hier niets meer over de medicatie met betrekking tot drachtige dieren.. Deze informatie hebben wij al ingewonnen en willen de mensen hartelijk bedanken die goed advies hebben gegeven. We gaan er zeker wat mee doen!

Wat mij betreft kan hier een slotje op :) de vragen welke gesteld zijn, zijn beantwoord. Bedankt.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:09

DRESSAGEFAN schreef:
Helemaal mee eens, fokken om te kijken of de merrie daarvan opknapt vind ik not done. Ze liep op dat moment nog kreupel staat in de OP? Buiten dat de merrie mogelijk zou kunnen gaan opknappen van dracht, is het ook een enorme belasting en aanslag op het lichaam.
Ik zou bij twijfel zeker gaan overleggen met een paardenkliniek die goed staat aangeschreven :j Prednison is sowieso troep, ook voor het ongeboren veulen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:14

Jolindaa schreef:
Het is erg vervelend dat dit topic zo'n wending neemt. Wij hebben foto's van 2 jaar terug, VOORDAT zij terecht kwam op de betreffende zorgboerderij en daarop had zij een RECHTE rug, niets ingezakt, nada. Maargoed, alsnog is dit wél offtopic. Er staat nergens: "is het slecht dat wij haar hebben laten dekken", er staat nergens :"moeten wij de dracht laten afbreken"... Intussen gaat hier niets meer over de medicatie met betrekking tot drachtige dieren.. Deze informatie hebben wij al ingewonnen en willen de mensen hartelijk bedanken die goed advies hebben gegeven. We gaan er zeker wat mee doen!

Wat mij betreft kan hier een slotje op :) de vragen welke gesteld zijn, zijn beantwoord. Bedankt.

Ik heb niet het hele topic gelezen (en misschien is t al gezegd) maar je kunt ook nog advies inwinnen bij Den Hoek (Laarakkers). Zij hebben goede middelen ter ondersteuning van de lever die wellicht wel samen met een dracht kunnen. Succes.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 21:16

Jolindaa schreef:
Exact dat is de reden waarom de dierenarts het adviseerde om haar te laten dekken.. En exact dat is de reden dat we het hebben laten doen. Ik hou jullie nog even op de hoogte over wat de dierenartsen gezegd hebben :j

Maar heeft die DA dan niks gezegd over eventuele erfelijke afwijkingen?