Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Re: Van wratje naar sarcoïde naar genezing

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 11:07

Heeft iemand van jullie ervaring met het bevriezen van die sarcoiden? Kunnen ze dat op elke kliniek of moet je daarvoor naar Utrecht? Hoe vaak moeten ze behandelen/.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 18:13

ik, ja het kan op iedere kliniek waar ze beschikking hebben over vloeibare stikstof. Het liet een hele nare etterende wond achter die ook erg pijnlijk was. En de sarcoid kwam gewoon terug in meer agressieve vorm. Ik zou het dus nooit meer doen. Foto's van de wond na de cryochirurgie van mijn paard staan in de wiki onder sarcoids.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 21:26

oh bah das wel naar zeg.
ik ga het maar rustig afwachten wat ze op de kliniek zeggen woensdag het zit op zn koker dus wel een lastige plek

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 19:51

vandaag op de kliniek geweest. mijn paard staat er nog. ze gaan hem morgen opereren en het geheel verwijderen. liverpool creme was wel een optie maar ga mogelijk een te heftige reactie op de plek waar het zit. dus nu maar duimen dat ie er weer snel boven op is

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 20:06

succes meis!
Laat je weten hoe het gaat?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-13 20:30

Poeh... Sterkte Chesss!

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:08

Interessant. De VZmerrie waar ik af en toe op zit heeft in haar hals ook een vreemde knobbel. Er komt geen pus uit maar er zit af en toe wel een korst op of er komt wat wondvocht uit. Ga dit eens delen aan de eigenaaresse. Het ding groeit niet en zit niet op een storende plaats, dus voorlopig zal het nog wel meevallen.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:34

thanx! heb het zwaar vind moeilijk om je paard zo moederziel alleen daar achter te laten

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 21:43

ik heb mijn paard vorige week laten opereren aan een sarcoid op zijn been.
Maar wel een ander soort(vermoed ik)dan de sarcoid van de TS.
Het ding werd steeds groter en ik was toch wel bang dat hij een keer ergens zou blijven hangen,afscheuren en doodbloeden.
Ik heb er wel foto's van maar ik weet niet of TS dat goed vind dat ik die plaats...het is haar topic ;)

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:26

en is die goed uit de operatie gekomen geerke?
hebben ze hem onder narcose gedaan ? hebben ze het opgestuurd?

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:30

Ik had vandaag de dierenarts laten komen voor een gezwel in mijn paard zijn lies. Gelukkig is dat maar een vetbolletje. Ze zei met dat een sarcoid er meer wratachtig uitziet. Dus zei ik 'zoals aan de andere kant dus'. Ging ze kijken en ja die in zijn oksel is een sarcoid. Die toch al behoorlijk groot is. Ook heeft hij aan dezelfde kant op de schouder ook een. Sinds kort is de 'activiteit' toe genomen. Nu is hij in november geschoren en ik had gevraagd om op te passen met dat knobbeltje. Kan het zijn dat hij het toch wat geraakt heeft en het daarom actiever gegroeid is?
Afbeelding

https://fbcdn-sphotos-f-a.akamaihd.net/ ... 6452_n.jpg

en die op zijn schouder
https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/ ... 6563_o.jpg

Mijn dierenarts gaat nu overleggen met de kliniek in Merelbeke wat de behandelopties zijn. Zij sprak van eventueel wegsnijden en dan chemocapsules inspuiten. ( sowiso ga ik dat vetbolletje ook laten verwijderen als hij toch op rust moet voor deze in zijn oksel)

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:33

Interessant om te lezen en fijn dat hij uiteindelijk ook weg is gegaan. Mijn paard had er 1 bij zijn oog die ik heb behandeld met xxterra. Na 3 weken was hij weg en hopelijk blijft hij dat ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 22:39

Chesss schreef:
en is die goed uit de operatie gekomen geerke?
hebben ze hem onder narcose gedaan ? hebben ze het opgestuurd?

ze hebben hem onder plaatselijke verdoving geholpen,ik wilde geen volledige narcose omdat hij 27 is.
Bang dat hij met opstaan zijn been zou breken :7
Het is allemaal goed gegaan,vijf hechtingen in de ader en zeven op de huid.Hij moet twee weken gedoseerd bewegen en stalrust.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:24

tempus@kun je niet proberen die plekken in te smeren met aciclovir creme?(koortslippen)
Zal even een linkje zoeken.Dat schijnt te werken.Je moet het alleen een maand of 6 doen.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21493530

De dierenarts die bij mijn paard vorige week de sarcoid heeft verwijdert was er bijna zeker van dat het zou terugkomen.Hij opperde weg bevriezen,of ook chemo inbrengen.
Ik vroeg toen of aciclovir creme zou werken.Hij zei dat ik dat zeker moest proberen.
Toen ik dat artikel ooit las was de sarcoid van mijn paard al erg groot.Er ging een tube per twee dagen op :) en dat zes maanden.Ik ben toen maar gestopt.

voor de operatie
Afbeelding

erna.Pleister zit boven vastgeniet en dient alleen als bescherming,het rode is betadine.(inmiddels is er een nietje uit.)

Afbeelding

het hele paard

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door geerke op 30-05-13 08:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 08:30

Super bedankt voor de heldere uitleg. Het paard wat ik rij heeft enkele sarcoiden, maar ik heb begrepen dat die blijven zitten tenzij er activiteit ontstaat. Was dat geen optie geweest voor jouw paard, TS, of is het niet goed om ze te laten zitten?

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 11:47

Oh jeetje Geerke! Dat ziet er ook heftig uit!
(Tuurlijk vind ik het niet erg dat je foto's plaatst, hoe meer info, hoe beter!)

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-13 11:48

@ Zunzuncito: met alle kennis die ik nu heb, dan had ik zéker de sarcoide laten zitten, totdat het echt in de weg van het kopstuk zou zitten. Dat was wel de betere oplossing geweest....

MontyRulezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 12:45

Mijn paard had al een jaar een plekje op zijn oor wat niet groter maar ook niet kleiner werd. De da er eens naar laten kijken en die wist niet zeker of het een ingekapselde onsteking of een sarcoid was, dus heb ik een zalf meegekregen om de plek daarmee in te smeren om te kijken of die daarmee weg ging. Dat gebeurde niet, de plek begon zelfs te groeien.
Toen werd dus de diagnose gesteld dat het een sarcoid was.
Vanwege de plaats vond ze het beter om gelijk met de zalf uit Liverpool te behandelen.
Zo zag zijn oor eruit vóór de eerste behandeling;

Afbeelding

Ze heeft zijn oor 3 keer behandeld met de zalf, idd met handschoenen aan.
Elke keer zat er zo'n 3 dagen tussen. Ondertussen moest ik zijn halster omlaten en niet in de buurt van die plek komen. Volgens haar is het idd een chemozalf. Normaal moest die besteld worden maar omdat ze toch nog wat op voorraad had kon ze gelijk behandelen. Door de agressiviteit van de zalf mocht ik de zalf ook niet zelf opbrengen.

Na een ongeveer een week nadat ze hem voor de 3e keer had ingesmeerd kreeg hij ook een aardige zwelling, bovenaan zijn hals en zijkant van zijn gezicht was gezwollen en pijnlijk. Dat was wel zielig, maar was tevens ook het pijnlijkste gedeelte van het hele proces. Die zwelling zat er een week of 2 en trok toen grotendeels weg, buiten de plek op zijn oor.
Die zag er toen zo uit:

Afbeelding

Na een maand of 3 zag je dat de zalf begon te werken. Het begon wat los te zitten en het begon ook te jeuken. Hij kon zich echt schuren aan zijn oor door de jeuk, soms tot bloedens toe. Vervelend maar niet pijnlijk. Pas een aantal weken later viel het grootste gedeelte eraf. Er bleef toen nog wat zitten, ongeveer 1/3 van de plek en die ging er pas 1 maand later af. Toen was de plek nog steeds iets gezwollen, we waren toen ongeveer een half jaar verder ná de laatste keer insmeren.

Ik was bang dat er nog iets was blijven zitten omdat het zo lang duurde voordat het weefsel echt weer normaal werd.
Nu, iets meer dan een jaar later ziet het er zo uit :

Afbeelding

Volgens de da is al het slechte weefsel weg en is hij genezen verklaard :).
Ik ben super tevreden met het resultaat en heb ook geen spijt dat ik voor deze methode gekozen heb.

Tempus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:14

Ik vraag me af of zo'n zalf bij mijn paard kan gebruikt worden (omdat dat meer in een plooi is) nuja ik wacht op reactie van mijn dierenarts. Denk dat wachten tot hij last krijgt het enkel moeilijker maakt om te verwijderen

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 13:29

@Tempus mijn PRE had op juist dezelfde plaats ook een sarcoïd...zag er net zo uit als bij jouw paardje, even groot ook :j Ik heb het weggekregen met de Virex creme van Hilton Herbs, heb 8 maand elke dag gesmeerd, maar het is weg en het blijft tot nu toe weg *\o/* Geen pijn, geen nare bijwerkingen, nooit opengegaan en ook altijd kunnen blijven rijden.
DA zei direct van wegsnijden, maar ik heb al zoveel verhalen gehoord dat het terugkwam en ellende gaf, dat ik in eerste instantie iets anders wou proberen wat hem geen ongemak zou bezorgen. DA geloofde geen fluit in die zalf...maar nu...raden ze het zelf aan als eerste optie als ze een patientje met sarcoïden hebben, en zeker op die plaatsen....als ze in de box staan, een goeie laag opsmeren en het heeft de hele nacht de tijd om er goed in te trekken.

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-13 19:59

mijn reus is vandaag geopereerd. Hij heeft het goed doorstaan sacoide is verwijderd met 1 cm omtrek eronheen gehele wond is aan de binenkant nog gelaserd. het geheel is opgestuurd om te kijken wat het geweest hij heeft een mooie hechting maar wel een normale koker zonder gezwel
nu hopen dat het weg blijft maar de prognose was tot op heden zeer positief.

debbby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 14:23

mijn knapperd heeft ook sarcoïde, occult en nodulaire vorm
dit is niet vermeld bij aankoop dus we balen er wel een beetje van
We hebben eergisteren een biopsie laten doen
Helaas heb ik geen foto van het plekje voor de biopsie
Ze bevinden zich tussen zijn voorbenen en achter aan de binnenzijde van zijn dijbeen
Het word behandeld met crème voor koortslip (eerder genoemd hierboven) hierin blijkt een stofje te zitten dat zou werken

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

heeft iemand ervaringen met de verkoop van een paard met sarcoïde?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:04

Maar Debby, als je weet dat schimmels daar gevoelig voor zijn, dan ben je er toch alert op?
Ik vind het een beetje eigen schuld dikke bult als ik eerlijk ben maar wie ben ik.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:07

Zijn schimmels gevoeliger voor sarcoiden dan? Weer iets geleerd. Erg leerzaam topic!

Hannahtjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-13 15:42

Interessant topic! Ik blijf even meevolgen, mijn paard heeft eentje gehad op haar koot, en na een paar behandelingen met de Aldara creme was hij plots weg.
Wel een smerige creme, de huid rondom de sarcoide verbrandt mee, maar dit geneest wel vlot terug.
Ze ook eentje langs haar shoft gehad die is ook zo losgekomen zoals de foto's in de OP.
(ik zal even zoeken voor de foto's)
Groetjes

*edit: paard is trouwens ook een schimmeltje.