Nammie schreef:Owww jongens , heb even geen tijd om goed te reageren , komt nog wel.
Fargo , wat is het verschil tussen een intacte merrie en een geruinde ruin in dit verhaal qua hormoonhuishouding?
Pfff dat is een moeilijke.
Het zijn in ieder geval een soort van overgangachtige problemen of vergelijkbaar daarmee, (denk bijvoorbeeld aan de opvliegers, emotioneler zijn en niet kunnen slapen bij mensen

als je hormonen in de war raken).
ik denk dat het bij merries zich ook extra kan uiten in bijv melk geven terwijl ze niet drachtig zijn en eventueel meer problemen rondom hengstigheid, maar over het algemeen zit het zit hem meer in de aansturing van het functioneren van het lichaam zelf. want ook ruinen hebben een hormoonhuishouding natuurlijk, de ACTH en de overproductie van cortisol (hormoon) die sturen zoveel in de war.
En dat zie je dan aan het interen op de spieren, de opvliegers (de mijne had echt zweet en hitte aanvallen door de verstoorde hormonen en daardoor verstoorde termostaat), de vacht die raar gaat groeien, het heel gevoelig zijn voor ontstekingen aan de huid, mond, voeten, de suiker en vethuishouding die niet klopt.
Beetje warrig zo neergezet maar ik heb over het algemeen het idee dat de hormoonproblemen bij merrie dan wel ruin door cushing niet zo zeer zit in de sexe verschillen, maar meer in de algemenere functies van het lichaam.
Maar wellicht zijn er merrie-eigenaren die wel expliciet nog problemen kunnen noemen. Weet wel dat er ook een merrie in het cushings topic was die zowiezo al raar was qua hormonen, die gedroeg zich als half hengst half merrie. Kan me voorstellen dat er gevallen zijn waarbij ze altijd al lastig zijn rond hengstigheden maar dat hoeft natuurlijk niet.
De oude merrie die wij op stal hadden, had eigenlijk dezelfde problemen als onze willy, veel te veel vacht en niet verharen, maar zij had ook zeer gevoelige voeten en was een aantal keren bevangen en dat is mijn ruin niet geweest.