Graag input over paard met insult-achtige aanval

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 13:09

Nobel01 schreef:
Ik ken iemand die een paard heeft gehad met min of meer dezelfde symptomen. Ook aanvallen en tijdens zo'n aanval lijkt hij nergens op te reageren.
Enorme spiertrillingen, daarna zweten. Je kon goed aan de pupil zien wanneer hij een aanval had.
Dit betreft een redelijk jong (sport)paard.

uiteindelijk hebben ze in utrecht een scan van het hoofd laten maken, daar bleek een tumor te zitten.

Weet je ook waar de tumor zat? was het een goedaardige of een kwaadaardige tumor?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 13:12

-.
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-13 13:12

sassie76 schreef:
Heb je ook bloedonderzoek laten doen naar de schildklier? Dit zit niet in het normale bloedonderzoek.

Wat is daar de gedachte achter als ik vragen mag?
hyperthyreoidie?
Hij heeft daar geen verschijnselen van , hartslag is traag , en hij is eerder te dik dan te dun , en vertoond geen ''adhd'' gedrag.
Maar ik ben wel nieuwsgierig waarom je er naar vraagt!

sassie76

Re: Graag input over paard met insult-achtige aanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-13 17:03

Omdat mijn paard ook twee x een soortgelijke aanval heeft gehad. Zij had een te traag werkende schildklier (deed bijna niets). Door medicijnen, eerst voor honden en later uit USA, is zij volledig " genezen".

Aanvankelijk zei de dierenarts dat het epileptische aanvallen waren. Echter, dit was heel erg moeilijk aan te tonen. Een andere dierenarts kwam met de schildklier aan...en dat klopte. In Utrecht ontkennen ze dat paarden daar problemen aan kunnen hebben, althans de dierenarts die mijn dierenarts heeft gesproken. Emmeloord was wel bekend met het fenomeen, maar het is zeker niet algemeen bekend in NL. Via een lokale dierenarts kreeg ik een medicijn uit Amerika.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 00:13

Nammie schreef:
Sjemig , jij weet er veel van!!! bedankt voor de info.
Ben me helemaal in het ronde aan het lezen.
Wat ik tot nu toe heb gelezen is dat de tumor op een vervelende plek kan zitten , en door andere lichamelijke reacties zoals een schrikreactie waarbij de bloedvaten wijder worden gezet , dat dan de bloedtoevoer gaat schorten , waardoor zuurstofgebrek. Maar het lijkt mij dat een paard met zoon aanval er niet rustiger op wordt , meer atropine aan gaat maken en op die manier in een cirkel terecht komt , dus dan snap ik weer niet dat die insulten maar zo kort duren...en zo blijven we nog wel even bezig...

Met name de hoge ACTH en de daarmee verband staande overproductie van cortisol (het stresshormoon) zorgt ervoor dat de hele hormoonhuishouding van je paard op de kiep gaat. En daardoor krijg je dus ook deze insulten, maar ook angstaanvallen of onzekerheid, depressie, duizeligheid e.d. mogelijke suikerziekteachtige verschijnselen ... en dat wordt allemaal normaliter pas na jaren zichtbaar!! Een hormoonhuishouding die van slag is, stuurt de boel van binnen in het honderd.

Is de hormoonhuishouding weer op orde dan is de ACTH en ook de Cortisol weer op orde. Waardoor spieren niet meer interen, paard niet meer onzeker of depressief of extra schrikkerig (voor rare dingen) is.
Gelukkig zit jouw paard verder kennelijk nog in een beginfase aangezien het weinig symptomen verder heeft en zal het als het goed is weer helemaal kunnen functioneren. Wij hebben echt gewoon nog kunnen rijden en werken met onze 24 jarige, dat moet dan dus zeker kunnen met een 10 jarige die verder nog geen kwalen toont!
En je zult echt merken dat hij op orde komt omdat hij zekerder, vrolijker van zichzelf zal worden door de medicatie omdat hij niet meer door zijn hormoonhuishouding van slag wordt gebracht.
En nee het is neit de druk van de tumor die dit veroorzaakt en vlgs mij ook niet de bloedsomloop, maar simpel weg het vergiftigen van binnen uit door de hormoonhuishouding. Daar kun je behoorlijk naar van zijn.

Je hebt in ieder geval duidelijkheid! Sterkte!

Dit is het referentiekader voor ACTH, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Dus eigenlijk als je in deze periode tussen november en jullie tussen de 20 en 40 zit, of boven de 29 als je het op zijn scherpst definieert dan ben je positief getest (maar dus door de 10% randbreedte geldt dit ook al als je boven de 20 zit...)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-13 09:25

Owww jongens , heb even geen tijd om goed te reageren , komt nog wel.
Fargo , wat is het verschil tussen een intacte merrie en een geruinde ruin in dit verhaal qua hormoonhuishouding?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-13 22:33

Nammie schreef:
Fargo , wat is het verschil tussen een intacte merrie en een geruinde ruin in dit verhaal qua hormoonhuishouding?

Pfff dat is een moeilijke.
Het zijn in ieder geval een soort van overgangachtige problemen of vergelijkbaar daarmee, (denk bijvoorbeeld aan de opvliegers, emotioneler zijn en niet kunnen slapen bij mensen ;-) als je hormonen in de war raken).
ik denk dat het bij merries zich ook extra kan uiten in bijv melk geven terwijl ze niet drachtig zijn en eventueel meer problemen rondom hengstigheid, maar over het algemeen zit het zit hem meer in de aansturing van het functioneren van het lichaam zelf. want ook ruinen hebben een hormoonhuishouding natuurlijk, de ACTH en de overproductie van cortisol (hormoon) die sturen zoveel in de war.
En dat zie je dan aan het interen op de spieren, de opvliegers (de mijne had echt zweet en hitte aanvallen door de verstoorde hormonen en daardoor verstoorde termostaat), de vacht die raar gaat groeien, het heel gevoelig zijn voor ontstekingen aan de huid, mond, voeten, de suiker en vethuishouding die niet klopt.

Beetje warrig zo neergezet maar ik heb over het algemeen het idee dat de hormoonproblemen bij merrie dan wel ruin door cushing niet zo zeer zit in de sexe verschillen, maar meer in de algemenere functies van het lichaam.
Maar wellicht zijn er merrie-eigenaren die wel expliciet nog problemen kunnen noemen. Weet wel dat er ook een merrie in het cushings topic was die zowiezo al raar was qua hormonen, die gedroeg zich als half hengst half merrie. Kan me voorstellen dat er gevallen zijn waarbij ze altijd al lastig zijn rond hengstigheden maar dat hoeft natuurlijk niet.
De oude merrie die wij op stal hadden, had eigenlijk dezelfde problemen als onze willy, veel te veel vacht en niet verharen, maar zij had ook zeer gevoelige voeten en was een aantal keren bevangen en dat is mijn ruin niet geweest.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 09:41

sassie76 schreef:
Omdat mijn paard ook twee x een soortgelijke aanval heeft gehad. Zij had een te traag werkende schildklier (deed bijna niets). Door medicijnen, eerst voor honden en later uit USA, is zij volledig " genezen".

Aanvankelijk zei de dierenarts dat het epileptische aanvallen waren. Echter, dit was heel erg moeilijk aan te tonen. Een andere dierenarts kwam met de schildklier aan...en dat klopte. In Utrecht ontkennen ze dat paarden daar problemen aan kunnen hebben, althans de dierenarts die mijn dierenarts heeft gesproken. Emmeloord was wel bekend met het fenomeen, maar het is zeker niet algemeen bekend in NL. Via een lokale dierenarts kreeg ik een medicijn uit Amerika.

Oke , bedankt , ik zal het morgen zeker aankaarten bij de dierenarts.
Die trouwens smiddags laat bloed komt prikken helaas....omdat het dan sneller bepaalt wordt.
Bloed wordt savonds opgestuurd.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 09:44

fargo schreef:
Met name de hoge ACTH en de daarmee verband staande overproductie van cortisol (het stresshormoon) zorgt ervoor dat de hele hormoonhuishouding van je paard op de kiep gaat. En daardoor krijg je dus ook deze insulten, maar ook angstaanvallen of onzekerheid, depressie, duizeligheid e.d. mogelijke suikerziekteachtige verschijnselen ... en dat wordt allemaal normaliter pas na jaren zichtbaar!! Een hormoonhuishouding die van slag is, stuurt de boel van binnen in het honderd.

Is de hormoonhuishouding weer op orde dan is de ACTH en ook de Cortisol weer op orde. Waardoor spieren niet meer interen, paard niet meer onzeker of depressief of extra schrikkerig (voor rare dingen) is.
Gelukkig zit jouw paard verder kennelijk nog in een beginfase aangezien het weinig symptomen verder heeft en zal het als het goed is weer helemaal kunnen functioneren. Wij hebben echt gewoon nog kunnen rijden en werken met onze 24 jarige, dat moet dan dus zeker kunnen met een 10 jarige die verder nog geen kwalen toont!
En je zult echt merken dat hij op orde komt omdat hij zekerder, vrolijker van zichzelf zal worden door de medicatie omdat hij niet meer door zijn hormoonhuishouding van slag wordt gebracht.
En nee het is neit de druk van de tumor die dit veroorzaakt en vlgs mij ook niet de bloedsomloop, maar simpel weg het vergiftigen van binnen uit door de hormoonhuishouding. Daar kun je behoorlijk naar van zijn.

Je hebt in ieder geval duidelijkheid! Sterkte!

Dit is het referentiekader voor ACTH, met 10% aan weerszijden:

20 - 40 pg/ml Nov-Jul afgeleid van grenswaarde-------------------- > 29
37 - 57 Aug-Oct (Seasonal rise) afgeleid van grenswaarde ---------------- > 47

Dus eigenlijk als je in deze periode tussen november en jullie tussen de 20 en 40 zit, of boven de 29 als je het op zijn scherpst definieert dan ben je positief getest (maar dus door de 10% randbreedte geldt dit ook al als je boven de 20 zit...)

Thanks Fargo!
Ik zal mijn oude leerboeken er weer eens op openslaan , en me inlezen in de hormoonhuishouding.
Ik kan me nu nog geen voorstelling maken van hoe het daadwerkelijk werkt , insult door verstoorde hormoonhuishouding.
Ik geloof je wel , maar wil precies weten hoe dat kan.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-13 10:15

fargo schreef:
Nammie schreef:

Pfff dat is een moeilijke.
Het zijn in ieder geval een soort van overgangachtige problemen of vergelijkbaar daarmee, (denk bijvoorbeeld aan de opvliegers, emotioneler zijn en niet kunnen slapen bij mensen ;-) als je hormonen in de war raken).
ik denk dat het bij merries zich ook extra kan uiten in bijv melk geven terwijl ze niet drachtig zijn en eventueel meer problemen rondom hengstigheid, maar over het algemeen zit het zit hem meer in de aansturing van het functioneren van het lichaam zelf. want ook ruinen hebben een hormoonhuishouding natuurlijk, de ACTH en de overproductie van cortisol (hormoon) die sturen zoveel in de war.
En dat zie je dan aan het interen op de spieren, de opvliegers (de mijne had echt zweet en hitte aanvallen door de verstoorde hormonen en daardoor verstoorde termostaat), de vacht die raar gaat groeien, het heel gevoelig zijn voor ontstekingen aan de huid, mond, voeten, de suiker en vethuishouding die niet klopt.

Beetje warrig zo neergezet maar ik heb over het algemeen het idee dat de hormoonproblemen bij merrie dan wel ruin door cushing niet zo zeer zit in de sexe verschillen, maar meer in de algemenere functies van het lichaam.
Maar wellicht zijn er merrie-eigenaren die wel expliciet nog problemen kunnen noemen. Weet wel dat er ook een merrie in het cushings topic was die zowiezo al raar was qua hormonen, die gedroeg zich als half hengst half merrie. Kan me voorstellen dat er gevallen zijn waarbij ze altijd al lastig zijn rond hengstigheden maar dat hoeft natuurlijk niet.
De oude merrie die wij op stal hadden, had eigenlijk dezelfde problemen als onze willy, veel te veel vacht en niet verharen, maar zij had ook zeer gevoelige voeten en was een aantal keren bevangen en dat is mijn ruin niet geweest.

Nou las ik in het cushing topic dat jullie een supplement geven , Provarium breeding.
Ik lees dat het niet bij hormonale kanker gegeven mag worden , en ook niet bij schildkier problemen[grappig dat ze bij de groene os weten dat paarden schildklierproblemen kunnen hebben , en dat artsen daar blijkbaar niet van op de hoogte zijn....]
Cushing zou je in de categorie van hormonale kanker kunnen zetten toch?
Het wordt vooral gegeven aan merries , en het mag niet gegeven worden aan merries waar de eierstokken zijn verwijderd.
Vervolgens wordt het ook aan ruinen en hengsten gegeven???? Ik nie snap nie....

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:04

Wat heeft Cushing te maken met hormonale kanker??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-13 11:32

Ik trek het even uit elkaar en zal het ook direct even op mensen betrekken zodat je het daardoor ook de verschillen ziet..

Het kruid dat de basis is van provarium breeding, heeft 2 eigenschappen,
1) het wordt al sinds de middeleeuwen gebruikt voor overgangsproblemen maar ook bij hormonale ongemakken (rond bijvoorbeeld menstruatie) voor vrouwen ;-) en daarnaast werd het vroeger ook door monikken (mannen) gebruikt om hun sexuele drive te beteugelen... want zij moesten immers aan sexuele onthouding doen. Eén van de namen die het kruid heeft is dan ook monnikskruid ;-)

Dusss >> het werkt bij zowel mannen als vrouwen!

Nu naar de paarden. Merries die super lastig zijn door hun hormonen en hengstigheden hebben baat bij het kruid, vaak worden gespannen en hele lastige merries weer veel beter te handelen en hebben ze minder last van hun hormonen en hengstigheid (vergelijkbaar met de werking van regumate denk ik dan maar).
Maar o.a. in de VS krijgen erg erg lastige hengsten en ruinen die denken dat ze nog hengsten zijn ;-) ook dit kruid om ze een beetje te beteugelen (denk aan de monikken ;-) ). Dus hun hormonen worden wat bijgestuurd en getemperd ;-)

2) Daarnaast heeft het een soortgelijke maar NATUURLIJKE werking als pergolide/Prascend, het pakt een heleboel van de bijwerkingen/symptomen van Cushing aan. Het paard wordt weer fitter, gaat verharen, krijgt weer schone ogen en neus en wordt weer vrolijk ipv depressief.
Vooral beginnende cushingpaarden kunnen goed behandeld worden met dit kruid, maar het is ook heel goed om het als ondersteuning te geven naast pergolide/prascend als je dat op een gegeven moment moet gaan/ gaat geven.

Cushing is volgens mij géén hormonale kanker?! Cushings is een gezwel aan de hypofyse die de hormoonhuishouding ernstig beinvloed via de ACTH (triggger) en daardoor overproductie van het stresshormoon Cortisol in de hand werkt, waardoor weer een hele boel andere zaken in het lichaam worden beinvloed.

Een link naar fijn artikel met uitleg van achtergronden in begrijpbare taal: http://www.diergeneeskunde.nl/media/fil ... ushing.pdf

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-13 23:10

Oke , thanks Fargo!
Lees inmiddels veel op pub med , is wel humaan , maar er is veel meer onderzoek bij mensen gedaan dan bij paarden.

Vandaag een andere arts gehad om bloed te prikken. De FT4 wordt ook bepaald [sassie 67 , dierenarts had er inderdaad nooit van gehoord , ben benieuwd of er wat uitkomt...]
Wederom te horen gekregen dat het paard er zo goed uit ziet , en helemaal geen vetophopingen ed heeft.
gratis voor niks een second opinion gekregen ...
Helaas gaf ze aan dat niet alle paarden met een goede acth spiegel door medicatie, ook klachten vrij zijn...
En dat er natuurlijk ook gewoon een andere oorzaak voor de insulten kan zijn , naast het minimale verhoogde acth gehalte.
Hier was ik al bang voor....op die manier zal ik dus nooit de zekerheid hebben dat het paard niet onder me wegzakt tijdens het rijden.
Ben benieuwd naar de uitslag , hoop ergens dat hij gewoon torenhoog is , maar zoon verschil verwacht ik eigenlijk niet...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 09:00

Het minimaal verhoogde ACTH gehalte zoals jij dit noemt, is echter wel degelijk op het niveau waar je paard nu zit officieel de stempel cushings/PPID > dus je paard heeft het wel. Ook al zijn de waarden niet sky high, maar daar mag je alleen maar blij mee zijn want dat betekent dat het waarschijnlijk 1) in vroeg stadium is 2) nog heel goed behandelbaar zal zijn met niet te veel medicatie dan wel supplement..

Als het allemaal zo duidelijk was hoe die insulten ontstaan, dan was er uberhaupt meer over bekend. En het is 1 van de symptomen die niet onwijs veel voorkomt en daardoor ook niet veel gedocumenteerd. Ben er zelf 5 a 6 jaar geleden ook tegenaan gelopen ;-)
Sommige DA sites noemen het bij de symptomen maar het hoe en wat dat staat (vlgs mij) niet zo duidelijk beschreven, maar ik hou me aanbevolen mocht je wat vinden!!

In de VS en ook in Engeland wordt heeeeeel veel gebruik gemaakt van het kruid waaruit Provarium breeding bestaat, het wordt onder meerdere namen genoemd op het internet. Chasteberry, vitez/vitex agnus castus en een bepaalde merknaam waar het in zit
De oorsprong is inderdaad humaan, al eeuwenoud. Maar de ervaringsresultaten (van eigenaren door de jaren heen) zijn er volop, onderzoeksresultaten minder. Nederlandse namen zijn o.a. monnikspeper, kuisboomkruid e.d.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 09:28

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-13 09:30

Heb gisteren nog heel specifiek gevraagd aan dierenarts hoe nou precies die aanvallen ontstaan , maar ze kon mij er niks over vertellen.Zodra ik wat gevonden heb , laat ik het je weten ,fargo

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-13 10:02

Nammie schreef:
Heb gisteren nog heel specifiek gevraagd aan dierenarts hoe nou precies die aanvallen ontstaan , maar ze kon mij er niks over vertellen.Zodra ik wat gevonden heb , laat ik het je weten ,fargo

Dat is het punt, zeker reguliere DA's komen dit veel te weinig tegen en daarom beginnen die ook vaak over tia's, hersenbloedingen e.d. als er een paard insulten heeft of heeft gehad. Het is ook gewoon lastig omdat het niet heel vaak voorkomt en omdat vlgs mij ook nog eens heel veel paarden niet nader onderzocht worden (zeker als het oudjes zijn) en ingeslapen worden omdat het gevaarlijk wordt of is geworden. De mijne is daarop gelukkig één van de uitzonderingen en mede omdat ik wel wilde dat het uitgezocht werd en omdat ik dacht dat het door cushings kon komen. Langzamerhand bleek dat dit wel degelijk vaker voorkomt, maar niet heel vaak waardoor er gewoon weinig over bekend is en weinig over vermeld wordt op het internet.

Dit stond ooit op de site van Bodegraven - heb het indertijd naar mezelf gemaild omdat ik blij wat IETS te vinden ;-)
Cushing is een aandoening die eigenlijk alleen bij oudere paarden optreedt (vanaf een leeftijd van ong. 15 jaar). Het wordt veroorzaakt door een vergrote pijnappelklier die zorgt voor een verhoogde hormoonproductie van o.a. cortisol.
Een aantal symptomen die bij een paard met Cushing kunnen optreden zijn een lange krullerige vacht, overmatig zweten, veel drinken en veel plassen, terugkerende hoefbevangenheid, allerlei infecties die slecht willen genezen, spiermassaverlies en in enkele gevallen kunnen blindheid en epileptiforme aanvallen optreden. De diagnose is te stellen door urine onderzoek en/of bloedonderzoek waarbij gekeken kan worden naar of er een verhoging is van het glucosegehalte en/of het hormoongehalte.

Deze link kreeg ik indertijd van mijn betrokken DA toegestuurd, daarin staat o.a. ook chasteberry en dat met name gebruikers wel degelijk snelle verbetering zien.
http://recoveryeq.com/horse/cushings-syndrome

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-05-13 09:39

Het is me inmiddels wel duidelijk dat de dierenartsen onderling niet dezelfde termen handhaven.
Dat maakt het wel lastig. Flauwvallen of epiletiforme aanvallen , ik vind het er toch anders uit zien.
Heb je linkje gelezen , thanks!
Nu ff googlen op ppid en insulten/flauwvallen/epileptiforme aanvallen...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-13 11:58

Waarschijnlijk als je op seizure(s) zoekt in het engels vind je ook nog wel wat. Dat betekent aanval/toeval in het engels.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-13 09:54

Yep daar was ik inmiddels achter :)
Nog niet veel bijzonders gevonden moet ik zeggen , behalve dat het wel bekent is , maar nooit nader onderzocht.
Ik zoek verder....

Belt de dierenarts net , is ft4 niet te bepalen uit het bloed wat is afgenomen...en ook glucose was vergeten aan te vragen...Paardje wordt lek geprikt!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 09:52

Wat een eikel - excusez le mot!
Dat schiet zo niet echt op..

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 14:14

Woensdag komt dierenarts weer langs , maar hij komt dan om Maike in te laten slapen...
Ik denk niet dat ik dan in staat ben om ook nog maar iets over Fik te vragen.[das naam van kwpn'er met de insulten]
De ACTH was 71.5 , dus duidelijk. Hij zou sowieso de medicatie voor Fik meenemen.

Fik begint inmiddels met vlagen zeer onuitstaanbaar gedrag te vertonen. Ik geloof dat het plotseling stilzetten toch niet zoon goed idee was...maarja , het is nu even eenmaal zo , wil me nu eerst even bezig houden met Maike.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-13 14:41

Ach kan me voorstellen dat je daar al meer dan genoeg mee aan je hoofd hebt :(:) :(:) ;( Wat een verdriet..

Tja en over de insulten en seizures, je komt dus ongeveer op het zelfde resultaat uit als bij mij, het wordt wel vermeld, maar de aanleiding die kunnen ze niet echt geven (behalve de verstoorde hormoonbalans to begin with).
Heel veel sterkte de komende dagen, na jaren je paard verliezen dat is heftig :(:)

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-13 16:48

Dank je wel.
Ik hoop op een rustige afsluiting , en geen rare dingen.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-13 10:33

:(:) Nammie heel erg veel sterkte vandaag