JudithBerkel schreef:Ik zou ander voer proberen, zeker als er uit de bloedwaarden kwam dat ze haar eiwitten niet optimaal benutte.
Huh? Waar lees je dit?!
@Rienne: ze krijgt al jaren voordroog, met gewoon hooi valt ze steevast flink af. Het is wel van dat hele droge voordroog, dus het eiwitgehalte valt heel goed mee.
@Geerke: Zupa krijgt ze hier nu een jaar of twee, haal lang geleden toen ik met haar nog in de sport reed gaf ik dat ook bij en daar deed ze het goed op toen vandaar dat ik dat dus ook weer bij ben gaan geven. In Zupa zelf zitten weinig vitamines, Xiu krijgt wel al jaren enkele voedingssupplementen bij (glucosamine & vloeibare red cell, sinds de haaruitval begonnen is ook biotine) waardoor ze wel vitamines binnenkrijgt. Glucosamine krijgt ze nu zo'n 6 of 7 jaar sinds haar artrose vastgesteld is, met de red cell ben ik zo'n 4j geleden begonnen na een bloedonderzoek (omdat ze altijd zo schommelt qua gewicht doe ik standaard 1 à 2 keer per jaar een bloedonderzoek in haar ergste periodes) en dat heeft toen wel een merkbaar resultaat gehad. Een vitaminetekort is eigenlijk ook niet naar boven gekomen nu, maar ik ga toch maar eens kijken om nog een keer zo'n extra vitaminebooster bij te geven.
@Ragdollcat: zo logisch vind ik een deken niet hoor. In de regen, prima geen probleem, maar met de zon erop wordt een regendeken al gauw heel warm (en een zomerdeken is niet te riskeren met het weer hier, ik ben overdag meestal niet thuis om snel even van deken te wisselen). Eerlijk gezegd denk ik dat eronder gaan zweten mogelijk wél een reactie van de huid gaat veroorzaken. Voorlopig schijnt de zon nog niet zo heel fel dus laat ik het nog even zo, ik heb hier vooraan mijn huis een stuk waar de zon overdag enkel in de voormiddag komt dus misschien kan ik haar tijdelijk daar zetten wanneer het toch warmer zou gaan worden.
@Lynn_Nikita: dat ziet er inderdaad zowat hetzelfde uit. Zo'n huidschraapsel wordt echter onder de microscoop bekeken, en als er wat zit kan je er niet naast kijken (of toch geen tweemaal
). Dermatofyten en andere vormen van schimmels zijn zo op te sporen. Omdat het oppervlakkig blijft zonder huidirritatie of iets wat aangeeft dat het onderhuids kan zitten (er zou toch *een* symptoom van infectie zichtbaar moeten zijn dan) blijkt het volgens de dierenarts niet nodig om een biopt te doen. Als er echter tegen half deze week niet zichtbaar wat vacht begint terug te groeien denk ik dat ik daar dan toch maar eens op aan ga dringen.
Heb jij je paard ergens mee moeten behandelen? Ik ga liever niet gelijk aan de slag met bijvoorbeeld Imaverol indien 't niet nodig is...