slager/inslapen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

callychanel

Re: slager/inslapen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 15:07

Ik ga ook niet dokteren met haar. Ik geef haar pijnstillers zodat we nOg 1 weekje kunnen wAchtwn zonder dat ze pijn heeft.
Ik ga het ook niet maanden volhouden met pijnstillers. Dat is niet paardwaardig!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:24

Als je vanmiddag nog belt kan je paard morgen nog naar de slager in Nijkerk.
Elke vrijdag slachten ze daar.

Voor meer info mag je pb-en.

spitenmazz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:49

Moeilijke keuze, las dat je voor inslapen bent gegaan.
Ik heb 2 paarden in moeten laten slapen in 1,5 jaar en ik heb er goede ervaringen mee. De eerste die hebben we in de wei in laten slapen ivm makkelijker ophalen rendac. De ander is in zijn stal heen gegaan omdat het plots slecht ging.
Ik had wel het idee dat ze gerust waren omdat ze in hun eigen omgeving waren, ik zou zelf ook liever heen gaan in m'n eigen bed dan in een ziekenhuis bij wijze, ik heb toch het idee dat ze in het slachthuis van alles ruiken wat ze niet gerust stelt.
Ik wil verder geen discussie oproepen over slachten of inslapen
Misschien heel stom wat ik nu zeg maar vertel je paard wat er gaat gebeuren, vooral ons grote paard veranderde meteen.
Verder heel veel sterkte

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:09

Heel veel sterkte! Het is zo'n rot beslissing.

Mijn beide paarden heb ik slachtverboden gemaakt bij de dierenarts. Het is best egoistisch maar ik vind niet dat iemand anders 'mijn' dieren zou mogen eten. Wel gaat het natuurlijk bij een slachter veel sneller (na mijn idee). Ik vind het idee gewoon niet fijn. Ik heb graag dat mijn paarden in hun eigen vertrouwde omgeving in alle rust mogen gaan. Ze krijgen immers eerst een slaapmiddel. Ik zie dat slaapmiddel hetzelfde als wanneer ze geopereerd moeten worden. Ze worden zo ook gecastreerd.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:32

Zat net mobiel en had niet gelezen dat ze bute heeft gehad.

Ook met bute kan je haar gewoon laten slachten, paard gaat dan voor destructie.

Om even dat misverstand weg te nemen.
Slacht kan altijd :)

Jammer van die slachtverboden, ze hoeven heus niet door het eten.
Je kunt ze ook ter destructie aangeven.

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:44

Ik heb 2 maanden geleden helaas mijn pony naar Jan van Veen gebracht.
Vond het heel fijn gaan daar. Wij werden mee naar boven genomen en daar werd alles doorgesproken.
Erna hadden we nog even om afscheid te nemen. Heb hem zelf de trailer uit gehaald en daarna nam Jan hem over en bracht hem naar binnen en was het met 1 minuut al voorbij. Je mag erna nog kijken eventueel. Ik heb dat niet gedaan. Met een week had ik het geld op mijn rekening staan al was dit voor mij echt bij zaak. Ik vond dit de meest humane manier voor mijn kleine vriend en zou het als er een volgende keer komt zo weer doen!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:48

@TS, sterkte de komende tijd!!

Zelf heb ik het beide meegemaakt, meerdere malen helaas. Slacht was ik altijd groot voorstander van. Totdat mijn jonge knul al heel vroeg klaar was op deze aardbol (4 jaar). Ik wist 100% zeker dat ik hem niet het slachthuis in zou krijgen en heb daarom voor inslapen gekozen. Dit is zo verschrikkelijk vredig gegaan, ondanks dat hij lichtelijk in paniek de ruimte in ging. Hij was zo weg en dit was een vechter! Het duurt net zolang je zelf wil. Ik heb een half jaar afscheid van hem genomen en vond daarom dat de doodprik meteen na de verdoving mocht. Alles was binnen 2 minuten klaar.

Slachten is niks mis mee, maar sommige paarden (waaronder dus de mijne) leveren nog zoveel strijd dat ze naar binnen geduwd moeten worden. Dit wilde ik mijn paard niet laten meemaken. Ook heb ik bij mijn andere paard tot op de dag van vandaag spijt dat zij de vleesindustrie is ingegaan. Die keuze had ik zo graag anders gezien. Dat geld heb ik trouwens ook nooit uit kunnen geven.. Het voelde zo slecht om geld dat ik door haar dood had "verdiend" uit te geven.

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 19:46

btw: is Rendac zo duur?! Ik las 500 euro voor het ophalen?!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:00

Alleen als je een paard met een speciale trailer laat ophalen. Dan wordt het paard met een lier naar binnen geschoven, heel rustig, ipv met een grijper in een vrachtwagen getild.

Sjoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:00

kriistellx schreef:
Ik zou mijn paard nooit naar de slacht brengen. Ik weet niet, maar vind het zelf fijner om hem/haar gewoon in te laten slapen.

daar ben ik het helemaal mee eens!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:01

Hoi,

In februari stond ik voor dezelfde keuze na de diagnose van de dierenarts; hoefkatrol klasse 4.
Als er nog iets aan te doen was geweest had ik het gedaan zonder enige twijfel.
Ik heb mijn paard vanaf 3 jarige leeftijd in bezit gehad en er alles zelf mee gedaan.
Hij was altijd een vechter en heb goed over een beslissing met de dierenarts gepraat.
Hij was zeker gaan vechten tegen een spuit en dat wilde ik niet. Ik wilde dat het kon zonder stress.
Uiteindelijk gekozen voor de slacht. Wat voor mij, als vegetarier, nog is extra zwaar was.

Hij mocht niks van pijnstillers hebben in zijn laatste week, dit i.v.m. regels.
's Morgens al vroeg met hem op pad. Hij liep zo braaf de trailer op en oh wat voelde ik me schuldig!
Als jong paard wilde hij nooit op de trailer en met vertrouwen is dit probleem toen opgelost.
Ik kon hem zelfs alleen laden. Eenmaal op de plaats van bestemming een vriendelijk ontvangst.
Ik wilde voor Sam niks van mijn stress laten merken wat natuurlijk niet mee viel.
Ik mocht hem zelf vasthouden, maar dat wilde ik niet. Op het moment dat hij zou liggen wilde ik hem nog wel zien. In 5 seconden was het klaar. En ik weet zeker hij geen tijd gehad heeft om stress te hebben.
Overigens werd hij door een soort rek opgevangen en viel dus niet op de grond.
Toen hij lag heb ik nog even bij hem gezeten, mijn hart brak.
Alle emoties kwamen eruit, maar het was goed zo. Hij had geen pijn meer.

Mocht ik zelf nog een keer voor deze keuze komen te staan dan zou ik hetzelfde doen.

Mocht je vragen hebben, stel ze gerust.
Veel sterkte in elk geval!

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:02

Jolliegirl schreef:

Dat klopt helemaal!

Minx2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 20:52

laboum schreef:
Jolliegirl schreef:

Dat klopt helemaal!

Ik weet het.. Maar ik vind het idee zo raar om je paard 'weg' te brengen. En zo je paard slachten in de wei met andere paarden vind ik ook niks. Al hoewel ik het wel humaner vind. Hij is in één keer snel weg. Met een euthanasol na mijn idee duurt dat echt een minuut of wat voor het hart stopt. Dus het werkt er wel tegen.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:46

Laboum, mag ik vragen welke slachterij je bent geweest?
N.a.v het opvangen met een rek.

:)

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:13

Allereerst veel sterkte TS. Het is verschrikkelijk als je moet beslissen over leven of dood. Ik zou overigens kiezen voor in laten slapen.

Wat betreft de Rendac. De kosten van individueel ophalen kost € 500,00. Dat klinkt veel maar het gaat zo respectvol. Ik heb 3 jaar geleden mijn lieve maatje, veel te jong, dood op het land gevonden en wilde geen grijparm op mijn erf dus ik koos voor de individuele ophaaldienst van de Rendac. Dat was voor mijn gevoel het minste wat ik kon doen voor een geweldige pony die mij jaren plezier had gegeven en die ik eigenlijk nog lang niet wilde missen.

De Rendac kwam in de ochtend met een trailer. Op het moment dat hij het erf op reed begon het te sneeuwen. Dat vond ik heel bijzonder. We mochten afscheid nemen en hij is heel rustig op een brancard de trailer in getrokken. Die man deed het zo netjes. Niet gehaast en hij nam de tijd. Natuurlijk is het verdriet groot maar de manier waarop hij aan zijn laatste reis begon gaf mij een goed gevoel. Wat er bij de Rendac zelf gebeurt moet je maar niet aan denken maar ik heb hem wel een respectvol afscheid gegeven wat hij verdiende en daar had ik die € 500,00 zeker voor over.

laboum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 20:20

Jolliegirl schreef:
Laboum, mag ik vragen welke slachterij je bent geweest?
N.a.v het opvangen met een rek.

:)

Het was in Nijkerk en kan alleen op vrijdag.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:38

Dan is dat rek gewokn de schietruimte. :)
Is vrij standaard. Dit is voornamelijk voor de veiligheid van paard en slachter. Paard kan niet draaien of weglopen en de slachter kan niet geraakt worden tijdens het vallen van het paard. Heb zelf een aantal jaar in Nijkerk gewerkt. Fij om zo'n positieve ervaring te horen.

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:47

Inslapen, sterker nog, mijn pony mag officieel nooit meer geslacht worden, hij staat sinds het importeren als huisdier ingeschreven bij de federatie. Verder staat netjes en snel slachten me ook niet tegen, maar had ik de keus was het toch een spuitje.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:49

callychanel schreef:
Ik weet het niet meer. Ik had de knoop doorgehakt om haar vanmiddag in te laten slapen, omdat ik het niet wil uitstellen.
Nu heb ik hier ruzie, want mijn ouders gaan op vakantie en zijn nu boos dat dat altijd op dit soort momenten komt. Ik kan hier ook niks aan doen.
Ik weet het echt niet meer

Nou ze mogen je ook best wel een beetje steunen alsof je dat expres doet notabene, beetje bot. Maar inderdaad op vrijdag slachten ze in nijkerk. en het gaat heel humaan ben er ook geweest

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 00:53

Ik wens je trouwens alle sterkte bij je beslissing

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 01:00

Ik wil je heel veel sterkte wensen in deze moeilijke tijd.

Mijn keuze is voor inslapen. Op vertrouwd terrein. Niet ieder paard is even comfortabel bij het vervoer met de trailer. Daar komt dan ook nog bij dat mijn eigen paarden niet voor menselijke consumptie geschikt zijn. Dus als ze moeten gaan, dan op het land, met een mondvol gras, in vertrouwde omgeving.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 01:20

Allereerst heel veel sterkte. Maar wil je dat jouw paard opgegeten wordt?
Dat zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Ik zou echt voor inslapen gaan.

Wannabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 02:16

Ondanks dat ik zelf geen eigen paard heb, is de slager/inslapen-discussie iets waar ook ik over nadenk.
Na al de ervaringen te lezen, en de voor- en nadelen die erbij komen kijken zou ik nog steeds niet kunnen zeggen 'ik ga voor ...'
Natuurlijk zal het van de situatie afhangen, maar wat volgens mij vaststaat is dat ieder het zo zacht mogelijk wil maken voor zijn paardje. (voor mij zou dat iig zo zijn, de rest is dan bijzaak)
De tip om op voorhand goed te overleggen met je DA lijkt me zeer belangrijk. Je wil op dat moment echt niet voor verrassingen te staan komen, maar in alle rust afscheid nemen. Sterkte TS, probeer nu wat te genieten van de tijd die jullie samen nog hebben.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 08:10

ZeSteigert schreef:
Allereerst heel veel sterkte. Maar wil je dat jouw paard opgegeten wordt?
Dat zou ik niet over mijn hart kunnen verkrijgen. Ik zou echt voor inslapen gaan.

Allereerst.... je paard hoefr niet voor consumpie! :)

Marina_Shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-13 08:26

TS ten eerste heel erg veel sterkte.

ten tweede: als ik zou moeten kiezen zou ik voor inslapen gaan. Ik ben zelf slager geweest en heb voor mijn opleiding ook een slachthuis bezocht. In NL gaat het idd heel netjes allemaal, maar een paard ruikt wat er gaat gebeuren. Dit brengt stress met zich mee wat ze misschien niet zullen laten zien.

Maar dat is wat ik zou doen. Veel sterkte met je beslissing en ik hoop voor je dat je ouders je hierbij steunen. wat iemand anders al zei, dit soort dingen komen nooit uit.