Doorgaan of einde verhaal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 00:18

Het is de 'kunst' om je paardlief te laten gaan vóór hij opgeeft, maar terwijl jij weet dat het bergafwaarts zal gaan. Je bespaart hem heel wat pijn, verloren energie en problemen door hem te laten gaan voor het 'te laat is'. Mijn paard had een tumor in zijn koker. Hij kon niet meer goed plassen en had steeds ontstekingen, hierdoor hebben wij een biopsie laten nemen en daar kwam uit dat het een zeer agressieve en kwaadaardige tumor was. Nog geen dag erna ging het wat slechter, hij was slapjes en at soms niet goed... Meteen dé beslissing moeten nemen. Mijn moeder heeft mij naar huis gehaald van ponykamp en vier dagen later was mijn maatje er niet meer... Hij is heengegaan in 'goeie omstandigheden' hij heeft tot op zijn laatste uren op de weide kunnen spelen met vriendjes, lekker kunnen rollen, hooi knabbelen,... Vanaf dat ik wist dat hij nu nog lekker stond te eten en kon genieten van zijn pensioentje, maar dat het snel zou aftakelen moest ik een beslissing nemen. En ik heb ervoor gekozen om het niet zover te laten komen dat hij zoveel pijn had, hij niet meer at, niet meer kon plassen met alle gevolgen vandien... Gewoon omdat hij dit verdient. Hij verdiende het om in 'waardigheid' te gaan. Want hij was mijn alles. En ik zou er niet mee kunnen leven dat hij door mijn angst om los te laten en hem kwijt te raken, hij pijn moest lijden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, want dit gaat dieper dan wat dan ook bij mij. Het was de moeilijkste keuze van mijn leven en het beseffen was nog duizend keer erger. Maar de herinnering aan een gezond en blij paard, ipv een moegestreden, ziek, mager,... paard is zó kostbaar.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 00:29

DJZ

Re: Doorgaan of einde verhaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 00:57

Allereerst, voordat ik het vergeet te zeggen: Heel erg bedankt allemaal voor jullie meedenken, Pb's, steun en eigen ervaringen op gebied van het probleem waar de pony mee kampt en wbt het einde verhaal, verhaal...

Luzerne hebben we geprobeerd, maar dit hoefde hij niet. We hebben ook grasbrok geprobeerd, maar daar trok hij letterlijk zijn neus van weg :')

Bedankt voor de link Setteke. Ik gaat deze opslaan en morgen even uitgebreid lezen/bekijken.
Toen ik hem net had(nu 2,5 jaar geleden) heeft hij wel een bloedworm besmetting gehad. Toen heb ik 3x iedere 3 weken een ontworming gegeven(op aanraden dierenarts). Tussen de 1e en 2e ontworming is er een directe in zijn bloedbaan gegeven. Daarna heb ik nog 3 keer (waarvan 1 in het najaar en 1 in januari of februari?) een mest- en bloedonderzoek laten doen.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 08:57

Liesenlizzy, in meerdere reacties wordt het advies gegeven om de kliniek van Eric Laarakker te raadplegen (wat ook mogelijk is naast de reguliere behandeling). Hoe kijk je daar tegenaan? Is dat een mogelijkheid die je nog in overweging neemt?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:12

heb je hem al eens een week op gastroguard gezet ?

iza_viv

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:15

Ik zou het proberen :)) Hier laten ze mensen meestal doorgaan tot het einde zelfs al is er maar 1% overlevingskans. En ik denk als jij weer met je paard door de weides galoppeert je er geen spijt van zult hebben. En paardje heeft nog vechtlust, dus hij wil er ook voor gaan. Dit is natuurlijk mijn mening maar je moet het natuurlijk zelf weten :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:23

Is ie getest op salmonella? Dat geeft ook waterdunne mest namelijk.
En hebben ze transforneren al geprobeerd? Je gebruikt dan mest van een gezond paard om de darmflora weer op orde te brengen.
Succes met m! 4 maanden lang diarree is niet niks.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:31

wat ik niet begrijp is dat hij maar drie dagen goed reageerde op de prednison.
Dat is namelijk het aangewezen medicijn voor chronische darmontstekingen.
Ik zou hem eerst maar eens ontwormen met moxidectine voor dat je hem laat inslapen.
Het is een dier van 5 jaar....geen paard van tegen de 30.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 12:56

Je kan evt ook nog proberen om contact op te nemen met Jeanet Kompier die heeft ook heel veel paarden geholpen die opgegeven waren door dierenartsen en klinieken o.a ook Utrecht, dus ik zou nog niet opgeven..

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 15:56

Op het moment dat Utrecht en andere dierenartsen niets meer weten wat kan helpen, ga ik naar de Holistische richting, mits de pony nog vrolijk en vechtlust toont.
Hij is in de eerste 2 weken van de behandelingen 'thuis' 3 keer per week getransfauneerd, daarna hebben we 2 weken niks daarmee gedaan en daarna 1 week, 2 keer...
Op salmonella is hij ook getest en in beide mestonderzoeken is dit niet gevonden.

@ Geerke: wij snappen ook niet waarom hij wel de eerste 3 dagen goed reageerde op prednisolon, maar daarna geen resultaten meer werden geboekt... In totaal heeft hij 14 dagen dit middel gekregen..

@Elco: Jeannette Kompier zit inderdaad ook in mijn achterhoofd. Erik Laarakker is mij ook al veel genoemd en beide ga ik ook zeker contacteren.

Nogmaals super top dat jullie zo meedenken _/-\o_ +:)+

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-13 18:25

Jammer dat ik geen feedback krijg op m'n reactie... Maar als ik het goed begrijp ben je nu weer andere behandelingen aan het zoeken en overwegen?

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 02:46

Gezien mijn ervaringen met het inslapen van paarden die nog goed in de kop zijn, wil ik hem dat laatste leed besparen. Een paard wat nog goed is in de kop, zou moeilijk opgeven... Maar dat zijn mijn ervaringen tot nu toe ;)

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 10:49

Is je aangeraden om voedingstechnisch iets te wijzigen? Er zijn diverse producten te koop die de darmflora kunnen ondersteunen. Zo heeft marstall de darm-regulator, niet goedkoop, maar erg geschikt voor paarden die (veel) water bij de mest hebben. Ik zeg niet dat dit DE oplossing is voor je pony, maar ik heb zelf een jonge pony die dunne mest had. Na 2 flinke wormenkuren, een zandkuur en probiotica is ze er nu helemaal bovenop en de mest ziet er prima uit. Voor tips of producten kun je me pb-en. Jonge dieren hebben vaak een slechte weerstand/weerstand in opbouw. Dat jouw pony na een verhuizing (= stressvolle gebeurtenis) diarree kreeg kan een teken zijn dat zijn weerstand slecht is om wat voor reden dan ook en dat dat ondersteuning nodig heeft.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 11:02

liesenlizzy schreef:
Gezien mijn ervaringen met het inslapen van paarden die nog goed in de kop zijn, wil ik hem dat laatste leed besparen. Een paard wat nog goed is in de kop, zou moeilijk opgeven... Maar dat zijn mijn ervaringen tot nu toe ;)

Mijn punt is dat als hij opgeeft hij zich ellendig voelt... En mijn paard begon zich al ellendig te voelen en dat is het laatste wat je wil zien, geloof me...

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 12:07

Niet ieder paard is het zelfde Heleennn..

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 14:56

@Agnes75: Op voedingsgebied hebben we al het 1 en ander geprobeerd. Echter trok hij van bepaalde voedingssoorten zijn neus voor op. Pulp met zemelen en veulenbrok was het enige wat bijna altijd en goed naar binnen ging. De diarree had hij al toen ik hem van de stal naar de weide verhuisde. Hij heeft in het begin ook 1,5 week op Immuno RS gestaan..

@Heleenn: Dan verschillen onze meningen hierover :) Wanneer hij zich ellendig voelt, is het ook klaar, maar ik ken hem goed genoeg om te zien dat hij dat nog niet is... Hij heeft wel eens een nacht gehad dat hij wat minder was en dat was ook te zien aan hem en ik heb dan ook net zo lang bij hem gezeten tot hij zich weer wat beter voelde en begon te eten.. Maar dan zat er een scheet dwars die er op dat moment niet uit wilde... Hebben wij ook wel eens last van :P

Verder heb ik vanmorgen weer een update gehad vanuit Utrecht. Zowel positief als 'negatief' :
Eerst het 'negatieve' maar:
Het ruwvoer wilt weer niet zo graag naar binnen, dat is wel jammer.

Het positieve is dat hij zijn slobber wel goed naar binnen slobbert en dat zijn mest een verdunde koeienvlaai is.. (juigt een heeel klein beetje). Verder ligt hij veel, maar dat deed hij hier ook wel..
Morgen gaan we kijken en overleggen wat we nu verder gaan doen voor aankomende week. Ik wil toch kijken of hij naar huis kan om thuis verder te gaan met deze behandeling. Dan komt hij wel op stal te staan, maar dat is dan even voor zijn eigen rust :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:09

LoveUggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:12

Heb je merriebrok geprobeerd? Klinkt heel stom, maar zitten heel veel eiwitten in. Een vriendin van mij dr vz paard, krijgt dit ook. Is dan wel een merrie, maar niet drachtig. Komt ook veel eiwitten te kort.

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 15:14

Ja merrie- of veulenbrok hebben qua verhouding eiwit niet heel veel verschil...

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 15:18

Dat klinkt helemaal niet stom.. :n
Het paard waar ik het eerder over had heeft ook merriebrok gehad toen hij eiwitten tekort had in bloed en spieren.
En mijn vorige paard heeft ook een tijdje merriebrok gehad toen we aan het werk gingen.. en dat was een ruin :+

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 18:12

Okee, ligt ook wel voor de hand dat je al het een en ander hebt geprobeerd, zelfs Immuno RS. En wat jammer dat hij daar dan niets aan heeft gehad. Snap wel dat hij z'n neus ophaalt voor dingen, als hij er buikpijn van krijgt is die link snel gelegd....Ok, verkeerd gelezen dat hij na de verhuizing diarree kreeg. Maar wat fijn dat de mest aan lijkt te dikken!!! Ik hoop dat je snel nog beter nieuws krijgt! Merriebrok is superspul, echte turbobrok...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 19:29

ik heb het eerder gevraagd, maar wellicht heb je daar overheen gelezen, heeft je paard wel eens een week gastroguard gehad ?

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 20:26

Ik heb geen idee hoor, maar ik heb je al eens van die kruiden remedies die eetlust opwekken geprobeerd? En dan hooi geven of iets wat hij niet wil eten. Misschien heb je er wat aan, in ieder geval heel erg veel sterkte!

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 02:05

@Mist: sorry, heb er idd overheen gelezen. Maar dat hebben we nog niet geprobeerd :)

@ ZeSteigert: Ik heb ook niet te veel in zijn voer willen veranderen, anders blijven die darmen van streek.. steeds heb ik van iets nieuws een handje gegeven, om te kijken of hij het wilde eten.

Morgen (vandaag eigenlijk al) ga ik weer naar hem toe. Ben heel erg benieuwd wat we te horen en vooral te zien krijgen :) Begin hem nu echt wel te missen. Eerste dagen waren even een verademing en heb ik een boel slaap en rust voor mezelf ingehaald, maar nu heb ik echt weer zo iets van: ik wil het weer zelf gaan doen :P Hopelijk is het voor het eind van deze week weer thuis :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 02:21

Na het lezen van je OP en meerdere van jouw reacties zet ik even de volgende punten op een rijtje zodat je ook weet waar mijn mening vandaan komt.

1. Pony lijkt er nog niet veel last van te hebben, loopt nog erg vrolijk rond, heeft wat mindere momenten, maar over het geheel vrij goed.
2. Pony heeft vechtlust
3. Pony is nog jong.
4. Prognose is niet goed, maar kleine kans op herstel.

Goed, vooral vanwege de eerste drie punten zeg ik, nooit geschoten altijd mis. Kijk als dit nu ging om een paard van een jaar of 20 dan zou ik waarschijnlijk gezegt hebben, van misschien is het beter om je paardje te laten gaan. Maar dit beestje kan nog jaren leven. Daarnaast is je pony nog vrij goed, als het dan toch slechter blijkt te gaan, kun je dan altijd nog beslissen dat het beter is om hem te laten gaan.

Wel zou ik nog even een second opinion laten doen, just to be sure, en andermans raad en daad en een eventueel behandelplan. Maar ik zou sowieso nog voor hem blijven vechten, maar als het dan daadwerkelijk slechter zal gaan, ook de keus maken om hem te laten inslapen.