Lang verhaal...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Re: Lang verhaal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:02

TS, heeft jouw merrie al eens eerder een veulen gehad? Anders zou ik het op basis van leeftijd zeker afraden. Een eerste veulen op die leeftijd is vragen om problemen.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:21

oh dus omdat mensen roepen,, niet fokken,, zijn deze mensen gelijk ook diegeen die hun paard als gebruiks voorwerp zien en als ie het niet meer doet denken hup weg er mee voor jou een ander??

Misschien zijn de mensen die dat zeggen wel diegeen die gewoon hun gezonde nuchtere verstand gebruiken en die misschien ook al daar geweest zijn waar de TS zich nu bevind. ,,Bin there done that,, noemen ze dat.
Kun je veel van leren naar de ervaringen van andere luisteren ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 17:46

Alleen al om deze merrie nog meer onnodige fysieke belasting te besparen dan zij al heeft en heeft gehad, lijkt mij persoonlijk het nog eens een veulen bij haar willen veroorzaken, geen wijze keuze.

Het kan mij niets schelen wat 3 DA's beweren: een veulendracht is BELASTEND voor een gemankeerde merrie op leeftijd, om niet te zeggen een krachttoer, te meer daar er door de dracht meteen een enorme beperking ontstaat in de mogelijkheid eventueel voor de merrie noodzakelijke medicijnen toe te dienen.

Ook het extra gewicht en de wissel die een zwangerschap op niet alleen de benen, maar op het hele lijf trekt, ook bij een jonger en gezond paard, lijkt me een behoorlijke tol eisen van deze merrie:zo iets dat kan men ook zelf bedenken en beredeneren, daar hoef je geen DA voor te zijn.

Vol papier, geen papier, veulen wel of juist niet verkopen, daar heb ik het hierbij helemaal niet over, dat moet ieder voor zichzelf maar weten, ik heb het uitsluitend over het lichamelijke welzijn van de merrie van TS.
Daar zal een veulendracht in elk geval, en in dit geval, zeker NIET aan bijdragen.
Dus waarom zou je haar, waarmee je al zo veel hebt doorgemaakt, nu ook dit nog willen laten doormaken? Met alle risico's van dien?

Daar bewijs je je merrie geen dienst mee, alleen je zelf, daar je dolgraag een veulen van haar en van de prachthengst die je in je hoofd hebt, wil hebben. Dat begrijp ik ook heel goed, net zo goed als dat ik begrijp dat je dit soort meningen helemaal niet wilt horen, maar of je geliefde merrie daar beter van wordt... moet je je nu toch eens serieus afvragen....

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 19:20

TS.Als de DA'en in de sloot springen dan doe jij het ook?

Paard heeft al zoveel ellende, volgestopt met pijnstillers , heeft chronische pijn(enig idee wat dat inhoud?) en dan moet er voor jou plezier ook nog een veulen in, als dat al gaat lukken want vraag me dat al af na alles en dan ook nog de leeftijd.
En wat als ze tijdens de dracht ineens verslechterd?

Ga lekker langs bij een fokker en koop daar een leuk veulentje die je naar eigen hand kan zetten.

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-13 23:14

Wat als... Tja, dat is het risico bij iedere merrie. Daar kan ook iets bij voorvallen. En waarom denk jij dat mijn paard chronische pijn heeft? Ze heeft zo lang pijn gehad, omdat het probleem niet direct werd gevonden. Daarom hoeft dit niet chronisch te zijn geworden. Probleem is opgelost, zij is herstellende. De pijn blijft niet. De pijn is verminderd en zal nog minderen.

Mijn paard heeft al eens een veulen gehad ja. Toen ze 13 was.

En oke, een veulen dragen is zwaar, maar eigelijk ook de taak van een merrie ;-)...Dus ik denk niet dat het voor mijn merrie onoverkomelijk is. Die laatste weken zullen wel zwaar zijn, net zoals dit voor ieder ander wezen zwaar is.

Ze wordt er misschien niet beter van, maar slechter ook niet. Een zwangerschap is niet extra belastend voor haar benen, ze staat op de wei en kan gaan en staan waar ze wil. Ze wordt niet tegengehouden door vier wanden, dus last van dikke benen gaat ze er niet van overhouden :p ... Een zwangerschap is maar tijdelijk. Goede buik en rugspieren, die vind ik belangrijker dan de staat van haar benen.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 08:07

TS, je blijft zelf aangeven dat je geen doorsnee penny bent en alles goed hebt overdacht.

alle antwoorden die je geeft op vragen/reacties van anderen, die je afraden om te fokken met haar, geven mij juist alleen maar het idee dat jij je zo hebt gefocust op dat je perse met haar een veulentje wil fokken dat je imo echt de risico's en belasting niet meer ziet.

en ze heeft pijn, want ze loopt slecht, en de benen van een paard is alles wat ze hebben.

DA heb je in alle maten en vormen, en je kan er makkelijk 3 vinden die het met je eens zijn, maar of dat een juist idee is dat is aan jouw de keuze.

ik lees echt wel uit je verhaal dat je enorm veel tijd, moeite en geld in dit paardje hebt gestoken, en dat respecteer ik alleen maar!
maar staar je alsjeblieft niet blind op dat veulentje..... er kan zoveel fout gaan.... en je kan bij zoveel fokkers een veulentje fokken met de door jouw uitgekozen hengst bij een merrie van jouw keuze (een gezonde merrie!)

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 10:54

Ik ga helemaal mee met bovenstaande reacties. Je paard loopt gewoon kreupel meis, dat zie je toch zelf ook? Ik snap dat je graag nog een doel met haar hebt, maar je neemt wel een heel groot risico door de merrie te laten dekken.. Wat als ze straks drachtig is en ze blijkt na een maand of 4 ineens veel slechter te worden? Laat je haar dan die overige maanden, met allerlei medicatie, in pijn staan? Je kunt dan niet zo makkelijk zeggen: ik geef haar een pijnvrij einde, want er zit dan wel een veulen in...

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-13 11:10

Ik lees mee, ga niet teveel zeggen, zie wel veel wijze reacties van ervaringsdeskundigen. Wil wel dit kwijt, je zegt:
"De pijn is verminderd en zal nog minderen."
Dat kun je niet met zekerheid zeggen. Wacht dan eerst totdat is aangetoond dat de pijn over is, en dit geruime tijd blijft, dus stabiel is.

Je zegt ook:
"Een zwangerschap is niet extra belastend voor haar benen"
Dit kun je zelf bedenken: het gewicht rust op de benen, dus is belastend. Meer gewicht is meer belastend.

Laat het fokplan volledig los, en bekijk de situatie opnieuw. Ik heb dierenartsen al vaak hele rare dingen horen adviseren... Neem een eerlijke objectieve beslissing, wat die ook gaat worden.

Succes met je paard!

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-13 20:09

Ze staat ondertussen een week op de wei en ze stapt alleen maar beter. Ik ga het verdere verloop hier zeker plaatsen. Al is het maar om later terug te kunnen kijken wanneer het goed en niet goed ging.
Volgende maand wordt ze in principe gedekt ;-)

alyel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-13 12:13

Ondertussen loopt ze best oke. Er zit nog wel een heel deel vocht op, maar dat lijkt stilletjes aan ook weer weg te trekken...

Zondag heb ik een fotoshoot en binnen een kleine drie weken weet ik of ze al dan niet drachtig is :)

Letje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:34

my fingers are crossed!!