Rhino weer terug?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: Rhino weer terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 08:43

Dit topic mag weer open. Het is namelijk goed één topic te houden om wel over Rhino te praten en vragen te stellen. Andere topics die hierover geopend worden gaan op slot.
Dit topic is niet bedoeld voor speculaties waar mogelijk Rhino heerst. Als je concrete gegevens hebt over een plaats kun je deze per pb delen met de nieuwsredactie of eventueel moderators van Medisch.
De openingspost van dit topic zal ik ook aanpassen met informatie over Rhino.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 09:48

Paniek is nergens voor nodig, gewoon je gezonde verstand gebruiken.

Kijk het neemt niet weg dat het erg is als je het op stal hebt, dat gun je niemand.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 11:34

kiki1976 schreef:
Paniek is nergens voor nodig, gewoon je gezonde verstand gebruiken.

Precies! Zolang jij geen "contacten" hebt met de stallen waar rhino heerst is er niks om je druk over te maken :o Vind het wel enorm naar voor desbetreffende eigenaars, maar zoals vorig jaar was het gewoon 1 groot media-circus waardoor heel veel mensen zich druk ging maken :(:)

piecon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:01

Zolang niemand er krampachtig over doet is er niets aan de hand. Gewoon communiceren als het ergens heerst dan kan iedereen zijn maatregelen nemen. Griep keert ook ieder jaar bij de mens terug omstreeks dezelfde tijd en ja daar gaan ook mensen dood aan helaas. Dit jaar is het vrij laat vanwege het koude weer. Vorig jaar hadden we het om deze tijd weer achter de rug. Nu zal dat wat later beginnen helaas..

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 12:06

Ah nee niet weer die rotziekte... hopelijk blijft hier in de omgeving weg.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 14:08

Mijn paardje is enkele jaren geleden overleden aan Rhino, de neurologische vorm. Ik werd overal uitgekotst en kreeg smsjes van mensen die ik zelfs niet kende dat ik vooral maar niet bij hun op het erf mocht komen. Erg overdreven allemaal... Wij hadden toen zes paarden op stal staan, de mijne is de enige die overleden is. De rest heeft niet eens ziekteverschijnselen vertoont. Het is inderdaad een nare ziekte, maar om nou paniek te zaaien? Als je je goed inleest over de verspreiding etc., en je handelt ernaar, dan kom je al een heel eind. Een gewaarschuwd mens telt voor 2.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:30

Enten jullie ook tegen rhino?

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 16:49

enten tegen rhino heeft amper zin.
Dan moet de hele stal het doen en dan nog helpt het alleen (en minimaal maar) tegen de abortusvariant en niet tegen de neurologische variant.
Dus niemand panieken net zoals vorig jaar.
Dit virus komt elk jaar voor helaas en als het voor komt moet die stal gewoon voorzorgsmaatregelen nemen en dat is het. Niks meer, niks minder.

MiniLoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 18:03

Alle paarden bij ons op stal worden geent tegen rhino twee x per jaar.
Idd omdat er drachtige paarden staan. Mijn shet is dit jaar naar die stal verhuisd en is ook mee gegaan in de rhino entingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:20

Bij ons word er ook niet tegen rhino geënt hoor... gewoon goed opletten waar het heerst...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:23

Je kan je dierenarts vragen, die weet wel waar het heerst als het op de hoogte is.

Er is inderdaad Rhino, er is een paard door ingeslapen. Ik geloof in Aerdenhout en omgeving.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:30

tamaramt schreef:
enten tegen rhino heeft amper zin.
Dan moet de hele stal het doen en dan nog helpt het alleen (en minimaal maar) tegen de abortusvariant en niet tegen de neurologische variant.
Dus niemand panieken net zoals vorig jaar.
Dit virus komt elk jaar voor helaas en als het voor komt moet die stal gewoon voorzorgsmaatregelen nemen en dat is het. Niks meer, niks minder.

Das dan dus weer niet helemaal waar.
Het zorgt er bij de verkoudheidsvorm ook voor dat de luchtwegen minder (zwaar) worden aangetast en de koorts lager blijft.
Voor de drachtige merries moet 4x pj geent worden, voor de verkoudheidsvorm 2x pj.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:42

Mijn paard is vorig jaar in november of december geënt, is deze inenting dan nog steeds effectief als bescherming? Ze is altijd op tijd geënt elk jaar, maar ik zou haar dus gewoon weer willen inenten in november of december... Kan ze nu rhino krijgen? (woon in België)

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 20:56

Ik ent niet. Is gewoon onzin. Je spekt er alleen de kas van de veearts mee.
Verder is die rhino gelukkig ver weg. En ik reis momenteel toch niet met m'n paard.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:08

Ik ent ook niet tegen Rhino. Ondanks dat het dichterbij is dan mij lief is ben ik op dit moment niet bang dat mijn merries het krijgen. Er zijn voldoende maatregelen getroffen om verdere besmetting te voorkomen.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-13 21:23

Heleennn @ ze kunnen het altijd krijgen, alleen zorgt de enting er wel voor dat het zich minder zwaar uit.
Enkel de da rekening spekken heb je wel erg weinig vertrouwen in je da.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:21

Natuurlijk passeert dit virus ieder jaar wel weer, maar ik vind het juist goed dat dit toch iedere keer gemeld wordt. Vind ik niets paniekzaaierij aan. Ik heb toch iedere keer zoiets van: o ja, is het weer van dat? Paardje extra in de gaten houden. Berichten volgen of het virus dichterbij komt of niet etc.

Gaat het om de gezondheid van mijn paard dan is mijn motto: better safe than sorry.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:26

En één stap verder en je bent aan het paniekzaaien. Vorig jaar is er op grote schaal paniek gezaaid. Stallen dichtgedaan die in de verste verte niet bij een rhino geval in de buurt lagen. Mensen van onze stal (ook geen rhino in de buurt) mochten niet meer op buitenrit. En of je nu vertelde dat dat geen kwaad kon, dat het virus zich niet zo verspreide.. het hielp allemaal niets. Paniek had toegeslagen. En dan krijg je idiote dingen als 'niet op buitenrit mogen'. Gewoon omdat er wat stalgenoten bang waren geworden en niet goed kunnen lezen. Dus dan verzinnen ze zelf wel wat de goede maatregelen zijn. En dan krijg je van die argumenten als 'je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn'.

Nou is zelfs dat nog prima.. maar als je nooit voorzichtig genoeg kunt zijn moet je ieder nieuw paard op stal een tijd in quarantaine zetten. Maar dat gebeurt dan weer niet. Bijna nergens volgens mij. Nieuweling wordt hup tussen de andere paarden gezet. Hoezo nooit voorzichtig genoeg zijn.

Kennelijk geldt dat sinds een jaartje alleen voor Rhino. En dat was nog niet zo lang geleden een besmettelijke ziekte als vele anderen. Een ziekte waar in de neurologische vorm heel vervelend af kan lopen, maar dat geld voor pakweg Equine Virale Artritis ook. Of Influenza. En dan heb ik het nog niet over West Nile Virus. Hoeveel mensen enten daartegen????? Als het er is, heeft enten geen zin.. En paarden gaan er heel erg naar dood aan. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn zou ik zeggen.... ;)

Verder heel veel respect voor degene die zich hier gemeld heeft met een eigen paard dat aan rhino is overleden. Het lijkt me vreselijk om mee te maken. Maar zij heeft wel geluisterd naar de Dierenarts. Haar post klopt tenminste als een bus.
Laatst bijgewerkt door Anya op 24-03-13 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:28

Hoi, ik kom even binnen vallen.
Want als het Rhino virus echt rond gaat weer. dan zeggen ze dat toch wel op het nieuws?

En wat zeggen jullie, enten of niet?

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:30

Anya schreef:
En één stap verder en je bent aan het paniekzaaien. Vorig jaar is er op grote schaal paniek gezaaid. Stallen dichtgedaan die in de verste verte niet bij een rhino geval in de buurt lagen. Mensen van onze stal (ook geen rhino in de buurt) mochten niet meer op buitenrit. En of je nu vertelde dat dat geen kwaad kon, dat het virus zich niet zo verspreide.. het hielp allemaal niets. Paniek had toegeslagen. En dan krijg je idiote dingen als 'niet op buitenrit mogen'. Gewoon omdat er wat stalgenoten bang waren geworden en niet goed kunnen lezen. Dus dan verzinnen ze zelf wel wat de goede maatregelen zijn.

Ja, maar eigenlijk is het wel beter. ookal is het ver dat virus. Je weet maar nooit.Misschien reageerde ze een beetje "Over the topp"
Maar inderdaad : "Better safe than sorry!"

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:31

En dat Jasmijnboy.. is dus paniekzaaien en met alle respect ook dom.
Enneh ent jij tegen west nile virus??? als in better safe then sorry??

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:33

nee, maar ik had het hier ergens gelezen. Over inenten. Toen vroeg ik me dus af,of dat überhaupt wel nodig was. En blijkbaar niet dus :)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:37

We hebben het nu niet over rhino entingen.. die werken trouwens alleen als de hele stal ent.
Maar over entingen tegen west nile virus. Daar gaan paarden heel onplezierig aan dood. Het wordt overgebracht door vogels.. en ieder jaar komt het dichterbij ;)

Als je argumenten gebruikt als 'beter safe than sorry' dan zou je je moeten verdiepen in dit soort zaken... Anders is het geen better safe than sorry maar paniekzaaien en elkaar napraten. En dat is wat er moet rhino gebeurt.

JasmijnJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:47

Oke, sorry daarvoor dan. Maar ik zag ervoor iets over inentingen hier. en dacht dat het over het rhino virus ging :')
Ik heb hier jaren geleden ( 2 ong) iets over gelezen hoe het hier komt enzo. Maar nu weet ik het niet meer. Dus zou iemand dat kunnen uitleggen? :)

En dat West Nile virus. Daar had ik wel ooit wat over gehoord. Me er inderdaad niet in verdiept. Dus ik volg even :)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-13 09:59

Anya schreef:
En één stap verder en je bent aan het paniekzaaien. Vorig jaar is er op grote schaal paniek gezaaid. Stallen dichtgedaan die in de verste verte niet bij een rhino geval in de buurt lagen. Mensen van onze stal (ook geen rhino in de buurt) mochten niet meer op buitenrit. En of je nu vertelde dat dat geen kwaad kon, dat het virus zich niet zo verspreide.. het hielp allemaal niets. Paniek had toegeslagen. En dan krijg je idiote dingen als 'niet op buitenrit mogen'. Gewoon omdat er wat stalgenoten bang waren geworden en niet goed kunnen lezen. Dus dan verzinnen ze zelf wel wat de goede maatregelen zijn. En dan krijg je van die argumenten als 'je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn'.

Maar hoe wil je dit dan vermijden?

Het is inherent aan de mens om in worst case scenarios te denken. Sommige mensen proberen dan toch te relativeren, anderen zijn lichtjes op hun hoede en nog anderen lopen als een kip zonder kop rond en roepen het einde van de wereld af (bij wijze van ;) ). Dat is bij ieder slecht nieuws en bij iedere bedreiging zo. Wat is daarvoor de oplossing? Het dan maar helemaal niet melden? Dan heeft niemand er weet van, maar dan kan ook niemand het risico incalculeren.
Nog een leuk weetje: je weet toch dat mensen denken in frames. Als ik zeg: denk niet aan een roze olifant. Dan denkt iedereen aan een roze olifant (bewust of onbewust). Iedere keer als er dus gezegd wordt: mensen, alsjeblieft, geen paniek zaaien. Dan bevestig je eigenlijk juist de paniek. Juist omdat je weer die paniek aanhaalt.
In dezelfde categorie behoort: "je moet niet boos worden, maar ik heb die vaas gebroken." Dan impliceer je eigenlijk al het boos worden van de andere persoon.
Laat mensen panikeren als ze willen, de enige manier om dat op te lossen is juiste en relativerende informatie te brengen, niet door hen tien keer te zeggen dat ze niet mogen panikeren.