Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam !

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-13 22:40

Allereerst, heel veel sterkte met dit grote verlies.
Bedankt dat je je verhaal geplaatst hebt, ik heb me eigenlijk nooit beseft wat de erge gevolgen van deze koliek kunnen zijn.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:29

Goed dat je de foto's erbij hebt! Lou, mijn paard, is vijf jaar geleden geopereerd in Wolvega aan zandkoliek. De dag ervoor had ze koliek, plaatselijke DA erbij, spuiten erin en volgens hem viel het mee. Ik was er niet gerust op, ze was veel te tam naar mijn zin en haar hartslag was voor mij veel te hoog. Voor de DA nog niet alarmerend. De volgende dag naar buiten, koliek nog niet over. DA erbij, parrafine erin. Later nog neit beter, toen naar de plaatselijke kliniek. Viel hun nog wel mee, mij niet. Een uurtje later: paard liet zich vallen, rolde echt ongecontrolleerd. Advies: inslapen of naar Wolvega. Dus een trailerrit van anderhalf uur later stonden we in Wolvega. Ik vroeg om een punctie om te zien of ze al buikvliesontsteking had, dat had ik met mijn eerste paard met koliek meegemaakt en die was niet meer te opereren. Ze prikten iets te ver en toen kwam allemaal zand uit de darm. Daarna ging ze direct op tafel, toen bleek de ernst van de situatie, maar met al het spoelen dat ze gedaan hebben heeft ze het uiteindelijk gered. Ze had ook een draai in haar darm, maar dat was waarschijnlijk bij de andere kliniek ontstaan, het mocht behouden blijven. Ze is er nog steeds, hoewel ze nu met allerlei peesblessures kampt. Ze heeft nooit meer koliek gehad, als ze op zand staat krijgt ze een dichte kap om, zodat ze geen zand kan eten. ( Hoewel ze handig wordt en het zand nu opschept met de zijkant van de bak). Ze krijgt regelmatig lijnzaadolie, dat was het advies van Wolvega. Iedere dag 100 ml. minimaal. Met zand testen moet dat een dag of drie-vier achter elkaar, zand komt er met golven uit. Meer dan een eetlepel op drie-vier bollen mest is echt teveel ( mij was geleerd meer dan een theelepel). Ik geef bijna geen kuurtjes, omdat ik deze maatregelen neem en ze heeft tot nu toe geen zand teveel.
Wel merk ik goed dat ze haar buikspieren niet goed meer kan gebruiken en dat ze door het weinige doen van die tijd echt verslapt is, dus ook in haar pezen... In mijn herinnering was de darm van Lou nog meer opgezet, maar ik heb geen foto's en mocht alleen even kijken toen ze haar open hadden en de darm er voor een deel uit hadden. Wel goed dat jij er helemaal bij mocht blijven, destijds was dat bij hun nog niet mogelijk.

Heel veel sterkte nog met het verlies van jouw paard!

En Gabyfedde, de mijne liet ook te weinig zien, dat is een KWPN-merrie. Het is paard-eigen om het niet te laten merken. Ze draafde zelfs nog steeds toen ze buiten stond. Wel met haar hoofd laag en naar voren, dan ging ze weer even stoppen en liggen, om weer op te staan en weer te gaan draven. Daarom dachten anderen dat het wel meeviel.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 01:58

jesuisRooos schreef:
Ik zal eens een mod pb'en binnenkort, zou inderdaad mooi zijn als dit ergens opgeslagen wordt. Het heeft op mij grote indruk gemaakt daar aan de operatietafel te staan, ik heb liever dat mensen al wakker geschud worden voor ze daar staan en als dat met mijn foto's kan dan mogen ze zoveel mogelijk gebruikt worden.

er is een gedeelte van de wiki al besteed aan zandkoliek, deze foto's zullen daar zeker goed bij passen.

love_Soraya

Re: Operatiefoto's zandkoliek, leerzaam !

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:46

Sterkte met het verlies van je paard! Koliek is altijd zoiets vervelends bij paarden, vind het overigens wel heel interessant dat je er foto's van hebt geplaatst..

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-13 08:59

Petje af Ts voor het beschrijven van het hele verhaal. Ook de foto's zijn voor mij duidelijk (ben dierenartsassistente kleine huisdieren geweest).

Je verhaal is zeer duidelijk. Fijn dat je er bij de operatie bij mocht zijn en al je vragen kon stellen. Je hebt nu alles met eigen ogen gezien en kunt achteraf niet met vragen blijven zitten.

Ondanks dit zeer triest einde een erg leerzaam verhaal. Daarvoor erg bedankt en natuurlijk erg veel sterkte met het overlijden van je paard. Best bizar dat een paard nog zo actief kan zijn op het terrein bij de kliniek en in feite al enorm slecht is....

peetjjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 15:11

@ Jet: Dit heeft mijn shetlander ook gehad!
Liggen, draven en weer liggen.

Mijn shetlander had in augustus koliek, maar dierenarts dacht aan gaskoliek.
We zijn wel toen wel met lijnzaad begonnen.
In oktober reageerde ze weer hetzelfde, toen had ze ook flinke diarree.
Ze heeft toen ook kur zandgard gekregen.
Ze bleef de hele week down.. Ik kende haar niet terug als dezelfde 3jarige vrolijke pony.
Stond hele dag maar wat met een hangend hoofd, at verder wel. Kreeg pijnstilling.
Toen is ze naar mijn vriendin gegaan en heeft daar een week op stal gestaan,
met kur sandgard, slobber/zemelen (even helemaal van zand af.
Na een paar dagen verdween de diarree en
werd haar mest weer mooi vast!
Mijn shetlanders kregen hooi in spezietonnen, op het zand. Maar mijn ene shet,
zocht dus alle stukjes hooi uit het zand. Ze staan nu op stukken tegels
en heb slowfeedhooinetten in de spezietonnen (ideale uitvinding!).
Ik voer ze slobbermash van haver, met zemelen en schepje lijnzaad.

Ik blijf bezorgd en haar constant in de gaten houden!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:17

Dat op stal zetten als je vermoedt dat ze teveel zand binnen krijgen is ook het advies van Wolvega. Op stal met droog hooi, volgens hun voert dat ook zand af. En dat draven, ik zou het zo weer herkennen bij een ander paard, het was wel een heel speciefiek soort draf ( van de pijn in haar buik denk ik).

Het blijft een zorgelijk iets hoor, nu vijf jaar later ben ik er nog steeds veel mee bezig. Ze krijgt nog steeds regelmatig lijnzaadolie ( ook op advies van Wolvega, waar ze geopereerd is).

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:51

Nu vraag ik mij even af...mijn haf staat een uur per dag op een zeer korte wei wel met hooi, verder krijgt ze eens per maand een kuur van Sand Clear......juist omdat ze op een korte wei staat.
volgens de DA staat ze niet lang genoeg buiten om teveel zand binnen te krijgen..toch vind ik het een eng idee.....Dus dat op stal zetten..geldt dat dan voor dag en nacht of hoe moet ik dat zien?

Legoblokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 17:56

Erg leerzaam!
Aangezien eind vorig jaar 2 vriendinnen waren die ook paarden hadden met zandkoliek!
Dankjewel dat je het zo uitgebreid hebt geplaatst! :j

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:01

Wat naar voor zowel eigenaar als paard. Als je kijkt naar de hoeveelheid afgestorven darm. Heeft het paard echt afgezien.
Ik wil je erg bedanken, voor het verhaal dat je met ons gedeeld hebt. Erg moedig van je!
Het is erg leerlijk , maar tegelijk ook erg verdrietig.

Heel veel sterkte !

floorpenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:06

Ongelofelijk veel sterkte met het verlies van je paard!! Y;( Heel heftig zeg!
Een van mijn shetlanders eet sinds kort ook veel zand helaas, vitaminestoten en mineralensuplementen hebben tot nu toe nog niet geholpen..Van de week komt er een masker voor hem, om het eten te voorkomen. Heel leerzaam die foto's!

Nogmaals heel veel sterkte, heel leerzaam dat je dit op bokt hebt gezet!

tribeworld

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:07

helaas ook ervaring mee ik had mijn paard net toen ze plotseling aan de grond lag da erbij maar die wist zeker dat het wormen waren.
dag erna nog geen verbetering weer gebeld toen bleek het dus zandkoliek te zijn paraffine erin heeft ook echt op het randje gelegen maar is er heel goed doorgekomen(zonder operatie).
wel heeft ze hieraan overgehouden dat ze heel koliekgevoelig is hoeft maar iets teveel te eten en ze ligt weer plat.
of dit gekomen is door die zware zandkoliek of omdat ze altijd al zo was weet ik niet.
zandkoliek is gewoon verraderlijk gevaarlijk.
sterkte met het verlies van je paard maar ik denk niet dat je wat verkeerd heb gedaan je hebt gedaan wat je kon.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 18:25

mamendt schreef:
Nu vraag ik mij even af...mijn haf staat een uur per dag op een zeer korte wei wel met hooi, verder krijgt ze eens per maand een kuur van Sand Clear......juist omdat ze op een korte wei staat.
volgens de DA staat ze niet lang genoeg buiten om teveel zand binnen te krijgen..toch vind ik het een eng idee.....Dus dat op stal zetten..geldt dat dan voor dag en nacht of hoe moet ik dat zien?

Als ze een uur per dag buiten staat zal het zo'n vaart niet lopen, denk ik. Die van mij heeft het in een jaar of 7 opgebouwd, met periodes van meerdere uren per dag op een zandbodem/kleibodem waar niets te eten was ( in de wintertijd). De laatste twee jaren daarvan ook 's zomers nog op een schrale weide, twee maanden een uur of 8, twee maanden dag en nacht en weer twee maanden een uur of 8. In die tijd had ik er nooi aan gedacht dat ze dat kon ontwikkelen en zodoende deed ik er dus ook niets tegen.
Ze heeft overigens daarna nooit meer koliekverschijnselen gehad.

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 18:31

Jet schreef:
mamendt schreef:

Als ze een uur per dag buiten staat zal het zo'n vaart niet lopen, denk ik. Die van mij heeft het in een jaar of 7 opgebouwd, met periodes van meerdere uren per dag op een zandbodem/kleibodem waar niets te eten was ( in de wintertijd). De laatste twee jaren daarvan ook 's zomers nog op een schrale weide, twee maanden een uur of 8, twee maanden dag en nacht en weer twee maanden een uur of 8. In die tijd had ik er nooi aan gedacht dat ze dat kon ontwikkelen en zodoende deed ik er dus ook niets tegen.
Ze heeft overigens daarna nooit meer koliekverschijnselen gehad.

Klopt, mijn paard heeft het ook opgebouwd door steeds een aantal maanden dag en nacht buiten te staan op kort gras.

@Jet: je hoeft niet elke maand die kuur te doen, wat je DA zegt klopt helemaal. Ik snap het als je toch een aantal keer die kuur wilt geven maar Sand Clear is best duur en 1x per 3 maanden is ook ruim genoeg in jouw geval.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:21

De fotos zijn zeer duidelijk, en heel interessant om te zien hoe het eruit ziet.

En zorg ervoor dat je geen hooi geeft op zandbodem, want er vallen hoe dan ook altijd wel hooi in het zand en er is altijd wel een paard/ pony die het gaat oprapen en opeten, en zo in de loop ter tijd zand opspaart in de darmen.

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:35

Veel sterkte met het verlies van je paard en enorm bedankt voor het delen.

Nu aan het einde van het paddockseizoen en na het lezen van jou verhaal heb ik besloten dat mijn paard ook een kuur krijgt. Bedankt!

Illusion1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 19:48

Heel veel sterkte! Wat een heftig verhaal. Ook ik heb een zak Psyllium besteld bij Agradi na het lezen van je verhaal. Je staat er niet zo bij stil, maar ik ben wel met mijn neus op de feiten gedrukt. Dank voor je zeer duidelijke verhaal. Nogmaals heel veel sterkte!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:28

jesuisRooos schreef:
mamendt schreef:

@Jet: je hoeft niet elke maand die kuur te doen, wat je DA zegt klopt helemaal. Ik snap het als je toch een aantal keer die kuur wilt geven maar Sand Clear is best duur en 1x per 3 maanden is ook ruim genoeg in jouw geval.

Beetje ingewikkeld, maar ik geef bijna geen kuren met Sandclear o.i.d., dat is mamendt.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 20:55

Ja ik geef iedere vier weken een vijf daagse kuur omdat ze op kort gras staat...maar, mischien is dat dan idd niet nodig zo vaak.
In de zomer staat ze op mooi hoog gras dan heb ik die problemen gelukkig niet..dan kan ze ook lekker vier uur naar buiten......

jesuisRooos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-13 21:37

Jet schreef:
Beetje ingewikkeld, maar ik geef bijna geen kuren met Sandclear o.i.d., dat is mamendt.

Haha, foutje ! :+

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:44

Geeft niet hoor :D .

mamendt, misschien is het wat om dan in de winterperiode standaard lijnzaadolie door het voer te doen. Mijn paard(je) is 1.58 m., weegt zo'n 585 kg. en krijgt in de wintertijd normaal gesproken zo'n vijf keer per week 100 ml.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 21:52

Jeetje, dat ziet er naar uit... Dapper dat je dit hier hebt geschreven. Heel veel sterkte met het verlies van je paardje :(:)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-13 22:36

Heel goed dat je iedereen ondanks jouw ellende wil waarschuwen ervoor!

In de winterperiode staan ze hier 'snachts op stal en overdag in een zandpaddock. Gelukkig wel met een bestraat stuk.Krijgen hooi uit een kunststof kuubkist met daarover heen een rooster.
Maar toch geef ik iedere maand een dag of 5 gekookt lijnzaad of vlozaad (psyllium) http://www.daisypaardenshop.nl/a-261635 ... lo-100280/ Is een heel stuk goedkoper dan sand clear (overigens bestaat sand clear voor 95% uit psyllium).

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 09:18

Volgens mijn DA helpt lijnzaadolie niet om zand uit de darmen te verwijderen.
Mijn haf krijgt wel iedere dag lijnzaadbrok van de paardendrogist, dat is het zelfde als lijnzaad koken.
Als je zo'n brok in water uiteen laat vallen vormt zich ook zo'n slijmlaag.
Sand clear eet ze erg goed dus ik ben ondanks dat het duur is erg tevreden over dit product, het is ook eigenlijk alleen voor de wintermaanden.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-13 19:29

Het probleem met te vaak sandclear e.d. geven is wel dat het lichaam er aan gewned schijnt te raken en dan werkt het toch minder goed.
In Wolvega zit de top van de interne paardenchirurgie van Europa, dus ik denk dat wat zij adviseren wel goed moet zijn.
Maar goed, als jij je beter voelt bij de andere dingen, heb je gelijk dat je dat gebruikt.
Die brok ken ik trouwens ook, die gebruik ik nu ook voor een periode, ze was de olie zo zat dat ze haar kracht voer niet meer at. Ik moet het wel in hele kleine stukjes breken en dan door de slobber doen en goed op laten lossen, anders laat ze die brok mooi liggen }> .