Alle voortanden moeten getrokken!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nickas

Re: Alle voortanden moeten getrokken!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-13 11:24

Gisteren de hele middag en avond op stal geweest en vanmorgen vroeg ook weer heen. Ik heb nu pas even tijd om te updaten ;)

De tandarts is gisteren 3 uur bezig geweest, helaas werkte mijn paard niet heel goed mee ondanks alle porties sedatie en pijnstilling dus het was een hele klus. Maar vol rust en geduld is de klus geklaard.
Er kwamen ook heel wat losse splinters uit en het was een heel bloedbad, maar het is nu wel achter de rug.
Er zitten nu grote gaten in zijn mond en hij mag zeker een week geen hooi eten.
Hij staat nu een beetje verloren op het weiland, hij krijgt nu geen gras binnen dus we brengen hem steeds wat porties eten en bieden hem een emmertje lauw water aan.

Hij eet en drinkt nu gelukkig wel goed. De tandarts/dierenarts wilde toch proberen om antibiotica in poedervorm te geven maar helaas eet hij het echt niet. Alles wat hij (ook vandaag) graag eet (slobber/seniores priores/appeltje/handje kuil) eet hij niet meer zodra hij ook maar een snufje AB ruikt. Hij haalt zijn neus er voor op zodra hij merkt dat het er in zit.
Oraal toedienen is echt geen optie nu. Hij laat het normaal al niet toe en nu mag ik ook absoluut niet aan zijn mond zitten. Straks dus even langs de praktijk om alsnog spuiten te halen.
Ik zal later nog even een fotootje plaatsen.

Aurora3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 13:49

Je paard gaat zich vast veel beter voelen als het straks allemaal een beetje genezen is. Ik heb al een hoop tanden getrokken zien worden en meestal kunnen de paarden al heel snel goed omgaan met hun veranderde gebit.
Grazen kunnen ze prima met hun lippen, zo lang het gras niet heel kort is. Alleen die wonden zijn in het begin wel heel pijnlijk natuurlijk...

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 16:26

Beterschap voor je paard en veel sterkte, Nickas.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:22

Sterkte en succes , vraag je DA om cubarmix ipv de gewone paarden AB . Cubarmix is smakelijker en heeft niet die typische medicijntjes smaak ....
Ja , heb het zelf ge proeft .

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 21:34

Beterschap voor je paard en sterkte de komende tijd. Een vriendin van me had een paard waarbij er een paar kiezen ontstoken waren. Het paard is heel goed opgeknapt, nadat de kiezen er uit waren. Dat paard stond wel aan een soort infuus met antibiotica en heeft een tijd op de kliniek gestaan.
Het paard is goed genezen en was een heel stuk vrolijker na de operatie. Blijkbaar had het paard er toch wel last van, alleen werd er eerst gedacht dat het paard wat verkouden was. Pas later, toen de 'verkoudheid' maar bleef aanhouden, bleek dat de kiezen problemen veroorzaakten.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-13 23:01

Wel het idee dat het goed gelukt is, alle splinters er uit? Ben benieuwd hoe (snel) hij opknapt. Sterkte + beterschap voor jullie!

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 10:59

Ik had cubarmix voor hem gekregen, hij weigert het echt, zelfs halve schepjes in een emmer slobber. Hij ruikt het, hij weigert het!
Hij heeft nu duidelijk pijn aan zijn mond, maar nibbelt en likt dapper zijn eten naar binnen.
Hij vindt het duidelijk lastig om uit een emmer/voerbak te eten, dan moet hij meer 'happen' en dat wil hij niet echt.
Dus slobber krijgt hij uit de hand (geeft een lekker troepie), en het voer van Subli leg ik op het gras neer op een hoopje. 's Nachts zit het wel in zijn voerbak en zo door de nacht heen eet hij het wel op. Maar omdat hij het met zijn neus ook wat 'aandrukt' eet het voor hem wat lastiger.
Hij eet ook graag een beetje koeienkuil. Niet het beste voer, maar wel lekker nat, slap 'gras' wat hij goed kan eten.

Ik hoop dat hij straks gewoon pijnvrij verder door het leven kan. Dat alle rotte troep en al die losse splinters nu weg zijn, geeft alvast een goed gevoel. Nu moet mijn paard nog opknappen...
Ik ga zo even foto's op de computer zetten zodat ik ze hier kan neerzetten!

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 11:09

Als hij het koeienkuil wel makkelijk eet, ach moet maar even dan toch :) blijft hij wel makkelijker bij op gewicht.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 11:53

Enkele foto's
Sorry voor de slechte kwaliteit, snel even tussendoor genomen want ondertussen was ik zelf ook aan het helpen.
De heel bloederige foto's zitten er niet bij, dus ook de linkjes zijn 'veilig' om te bekijken!

Kasper al gesedeerd, hier krijgt hij pijnstilling:
http://www.mijnalbum.nl/Foto-FDV67EBE.jpg

Enkele instrumenten (uiteindelijk kwam er ook gewoon een hamer enzo aan te pas)
http://www.mijnalbum.nl/Foto-E3I7JLIX.jpg

Op deze foto kan je duidelijk enkele splinters achter de ondersnijtanden zien zitten.
Er is al eens een tand getrokken, mij stond bij dat dat (voor hem) linksonder was. Maar nu het (voor hem) rechtsonder zo 'leeg' is begin ik te twijfelen. Ik weet niet goed wat dat stompje aan de linkerkant nu is. Het is er nu in elk geval uit!
http://www.mijnalbum.nl/MiniFoto-MKRFHZYM.jpg

Hij kreeg een soort pvc-buis in zijn mond zodat de tandarts 2 handen vrij had om te werken.
Wat heel prettig was voor de tandarts, want Kas gaf zich absoluut niet over aan de sedatie en bleef met zijn hoofd knikken.
Afbeelding

Hier duidelijk een diep gat van een getrokken snijtand.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-OH4BJXPX.jpg

Alle tanden op een hoopje:
Afbeelding

En een foto van vanmorgen, voorzichtig etend van een hoopje Subli
http://www.mijnalbum.nl/Foto-MPCJTAT7.jpg

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:05

Cubarmix kun je in een spuit zonder naald in wat water oplossen en dat zo rechtstreeks in zijn mond spuiten :j

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:16

Inderdaad, ik maak het altijd vloeibaar en spuit het in de mond, dan weet je tenminste zeker dat ze het op hebben.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:20

Wat goed te horen dat het achter de rug is. Het zal wel even wennen voor hem zijn en dat het eten nog wat moeizaam verloopt is ook niet vreemd. Hij zal zich uiteindelijk wel gaan redden. Mijn merrie komt ook altijd door de sedatie heen. Bij haar is dat omdat ze dan toch nog de pijn voelt. Dat is niet leuk. Hopelijk knapt hij nu verder op.

Locanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 13:27

Vraag me af of gedwongen orale toediening nu zal lukken, laat staan als je door een onverwachte beweging tegen de wonden aan komt. Heeft de DA geen andere/lekkere AB? Of desnoods AB per injectie.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 16:33

Hij krijgt nu AB via injectie.
Ik kan nu echt niet aan zijn mond komen, normaal is dat al lastig (pijnlijk geweest of...?) maar zodra ik bij zijn lippen kom draait hij zijn hoofd weg.
Wormenspuit is ook altijd een drama en in trucjes als weken lang regelmatig oefenen met appelmoes heeft ook nooit geholpen (ik ken hem inmiddels 7/8 jaar?). Alhoewel er hier eerder in dit topic een mooie manier staat uitgelegd bij de filmpjes (nu doen we het vooral met heeeeeel veel geduld). Mijn paard is gewoon echt te slim denk ik. Zodra hij doorheeft dat er 'medicijnen' in het spel zijn, is hij erg sceptisch.
Cubarmix schijnt al 'lekker' te zijn en heeft een zoetig geurtje. Maar geloof me, een halve schep in 3 liter slobber heeft hij al door, hij eet het écht niet. En om dan 3 scheppen op te gaan lossen in water en 14 dagen lang 2x per dag gedwongen moeten toedienen in een mond die toch al zeer doet, is nu gewoon geen optie.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 16:53

Gelijk heb je hoor. Als het met spuiten kan zou ik het ook doen. Zijn mond doet pijn en als hij al moeite heeft met iets in gespoten te krijgen in zijn mond dan nu zeker. Je doet er goed aan om nu het praktische te kiezen.
Krijgt hij ook nog iets van pijnstilling erbij?.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-13 17:03

Nee, hij krijgt er geen pijnstilling bij. Als hij niet zou eten vanwege de pijn zou dat wel een optie zijn. Ergens vind ik dat wel sneu voor hem, aan de andere kant lijkt hij het nu wel goed te trekken. Loopt ontspannen maar alert rond, is gewoon 'onderdeel' van de kudde en staat niet sneu in een hoekje te kniezen ofzo.

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-13 22:30

Fijn dat het allemaal goed is gegaan. Sterkte met het herstel. Mijn pony eet ook niks waar een medicijn of wormenspuit doorheen zit. Ze ruiken het gelijk en dan hoeven ze het niet meer.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-13 18:51

Herstel is heel snel gegaan! Begin vorige week (2,5 week na de ingreep) kon hij potverdikkie weer lang gras grazen!
Daarna kwam er regen en nu is het gras steviger geworden (was heel erg droog na weken geen regen) en heeft hij er meer moeite mee. Hij moet de kracht nog in zijn tong en kaken krijgen denk ik.
Maar zo 'trots' op hem dat hij er zo goed doorgekomen is! Had ik echt niet zo snel verwacht!
En alhoewel zijn mond nog gevoelig is, oogt hij al beter dan een half jaar terug. Opgewekter, frisser.
Hij stinkt niet meer uit zijn mond, de mok lijkt minder te worden...
Het is een goede beslissing geweest.

Nadeel is wel dat hij, doordat grazen niet makkelijk gaat, veel is gaan schrapen met zijn voorbenen. Hierdoor zijn zijn hoeven recht afgesleten. Volgende week komt de hoefsmid weer langs om te bekappen en gaan we kijken hoe het er voor staat.
Ze raadt hoefschoenen af omdat die bij langer gebruikt toch drukkingen bij de koot en de hoef zelf veroorzaken, ook al zijn ze niet altijd te zien.
Ik heb hem liever niet op ijzers, zeker omdat hij straks 24/7 op het land gaat en het gewoon niet nodig heeft. Hij staat al zeker 4 jaar zonder ijzers. Maar als de slijtage erg groot is, zijn ijzers voor misschien wel nodig.
We gaan het zien!

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 21:18

Wat fijn dat je paard zo goed aan het genezen is. Misschien als hij helemaal hersteld is en hij ook weer goed om kan gaan met lang, taai gras dat hij minder ongeduldig wordt en het schrapen achterwegen laat. Misschien moet je tijdelijk aan de voorijzers, maar dat is dan maar even zo.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-13 21:15

Ja, we gaan het bekijken van de week... Ik denk dat het hem wel gaat lukken, hij moet gewoon de kracht nog krijgen voor het 'sterke' gras. Maarja, het is een ongeduldig mannetje :P
We vinden wel een weg!

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 19:22

Fijn dat hij er goed doorheen is gekomen!