Hoefbevangen, wat een rot ziekte!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Hoefbevangen, wat een rot ziekte!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:36

Goed dat je alles zo snel regelt! Hoop dat de oorzaak snel boven water is!

En natuurlijk super nieuws dat hij al wat meer rondscharrelt! Hopelijk knapt hij snel op!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:38

Fijn dat ze wat gestaan heeft. Het is wel heel rot om je paardje zo te zien..

Ik ken trouwens meerdere foresters (waaronder de mijne) die bevangen zijn geweest. Heb toch de indruk dat ze er in zekere mate aanleg voor hebben.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:47

Charaz schreef:
Naar mijn idee is dat allemaal al gedaan, behalve magnesium voeren, is er hier iemand die daar goede ervaringen mee heeft?

EDIT - zie dat je al een test hebt af laten nemen - dat is mooi.

Ja magnesium voeren is een goede hulp bij de suikerhuishouding en vethuishouding van een paard en een hulp tegen/bij hoefbevangenheid. Ik lees je verhaal en de leeftijd van je paard en het probleem met zijn koker (een weerstandsprobleem) en denk aan cushings.
Bij cushings hebben paarden een weerstandprobleem ten gevolge van de cushings en makkelijker last van huidproblemen, hoefproblemen, langdurige ontstekingen, opgezwollen koker e.d. En verder zijn ze veel gevoeliger voor hoefbevangenheid omdat hun hormoonhuishouding in de war is. Ik zou je paard zijn bloed dus laten onderzoeken op Cushings en wel de ACTH test.
Als je paardje cushings heeft, kun je dat gaan behandelen waardoor in ieder geval de (waarschijnlijke) aanleiding voor de HB beter onder controle komt. Veel succes en sterkte.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 13:52

Charaz schreef:
Net even mijn moeder gebeld, hij heeft in ieder geval vanochtend gestaan en draait en loopt kleine stukjes nu, het lijkt ietsje beter te gaan dus, toch vreemd omdat metacam minder sterk zou moeten zijn dan de bute.

Dat is niet vreemd omdat Buut slecht is voor een paard met cushing. Hij kan daar slecht tegen en zijn de cushing symptomen worden erger daardoor. Mogelijk depressiever, minder fit, sloom, duizelig, angstig e.d. daardoor.
Metacam kan een cushing paard vaak beter mee overweg.

Soms kun je niet om buut heen, maar echt fijn is het niet voor de andere dingen waar een cushing paard last van kan hebben ..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 14:15

Nou de dierenarts heeft gebeld, in beide hoeven duidelijk verzakt en in zijn rechter hoef ook een kanteling, nu overleg met de hoefsmid ivm breakover beslag.

Hmm toch typisch dat buut en cushing samen niet goed gaat, ben heel benieuwd wat er uit de test komt.

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 14:18

Wij hebben ook een pony op stal gehad met terugkerende hoefbevangenheid.
Bij de dierenarts die we nu sinds enige jaren hebben ging zijn toestand na maanden eindelijk vooruit!
Hij schreef 2 maal daags magnesiumgranulaat voor met normale beweging (niet forcerend)
Goed (droog) ruwvoer d.i.m minder suikers.
En goed op het drinkwater passen dat er geen hooi in ligt te weken,dan komen namelijk ook heel veel suikers vrij die voor een hoefbevangen paard heel gevaarlijk zijn!
Daarnaast een goede hoefsmid die hem apart heeft bekapt naar de methode zoals dat hoort bij een hoefbevangen paard om de druk van de hoeven af te halen.
Dit vaak herhaald en de pony ging met enorme sprongen vooruit!
De magnesium met aangepaste beweging werkte al binnen 2 dagen,was in dit geval een echt wondermiddel!

Mexxuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 15:07

Charaz schreef:
Nou de dierenarts heeft gebeld, in beide hoeven duidelijk verzakt en in zijn rechter hoef ook een kanteling, nu overleg met de hoefsmid ivm breakover beslag.

Hmm toch typisch dat buut en cushing samen niet goed gaat, ben heel benieuwd wat er uit de test komt.

Corticosteroiden kunnen ook weer een aanval van bevangenheid veroorzaken mits ze Cushing hebben.
Door de Cushing is het proces van opname van corticosteroiden verstoord, zo testen ze ook of paarden Cushing hebben, hebben ze bij Luna niet gedaan omdat ze dan weer acuut bevangen kon worden.

Magnesium heb ik haar jaren bijgevoerd, goed voor haar humeur, spieren en merrie/hengst gedrag.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-13 17:55

Brrr wat een kou, hij heeft ijzers gekregen met een siliconenzooltje. Nu maar hopen dat het iets helpt.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-13 20:16

Vandaag beweegt hij kleine stukjes in zijn stal, maar echt lopen doet hij nog steeds niet. Iom de dierenarts krijgt hij nu een klein beetje pavo care4life bij zijn voer, omdat hij anders vitamines en mineralen mist.

Hij krijgt nu 2x daags metacam voor 400kg en 1x daags aspirine.

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 20:31

Heb even je topic door gelezen en heb nog wel wat advies voor je.
Als het daadwerkelijk hoefbevangenheid is.
Zorg dat je paard zoveel mogelijk in nat zand kan staan liefst ook in zijn stal.

Verder kun je je paard nog verder ondersteunen door hem druppels te geven.
http://www.medpets.nl/phytonics+podo+comp/

Deze druppels hebben bij paarden uit mijn omgeving echt geholpen als ondersteuning.
En schadelijk kan het zowieso niet zijn.
Ook kun je eens kijken naar de poeder gluco balance dat is een poeder die de suikers etc. in het lichaam ondersteunt.

Succes

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-13 18:35

Even een update, hij heeft geen cushing, verder kleine vooruitgang nog niet spectaculair.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-13 18:54

Je weet wel dat de testen voor Cushing niet 100% betrouwbaar zijn he?

Hoe gaat het nu met hem? Loopt hij al weer wat meer rond?

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-13 19:57

Sanniej_ schreef:
Heb even je topic door gelezen en heb nog wel wat advies voor je.
Als het daadwerkelijk hoefbevangenheid is.
Zorg dat je paard zoveel mogelijk in nat zand kan staan liefst ook in zijn stal.

Verder kun je je paard nog verder ondersteunen door hem druppels te geven.
http://www.medpets.nl/phytonics+podo+comp/

Deze druppels hebben bij paarden uit mijn omgeving echt geholpen als ondersteuning.
En schadelijk kan het zowieso niet zijn.
Ook kun je eens kijken naar de poeder gluco balance dat is een poeder die de suikers etc. in het lichaam ondersteunt.

Succes

:o zie nu met zoeken dit berichtje pas staan

Hij heeft op het moment van phytonics de detox comp die had ik nog staan en lijkt daar baat bij te hebben, als aanvulling heb ik net de podo comp besteld, mogen samen gegeven worden dus dat gaan we proberen.
gluco balance kan dat geen kwaad voor de lever (die was de laatste keer niet optimaal en wil ik zo min mogelijk belasten nu).

Bonapartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:21

HELP ! Mijn paard heeft een enorme koker zijn penis kan er zelf niet meer uit ! De DA heeft gisteren een vochtafdrijver gegeven en sinds vandaag ben ik gestart met cortisone. Maar is dit wel genoeg. Is het niet levensgevaarlijk als hij niet meer kan plassen ? Het is al een tijdje geleden dat ik dat gezien heb.. Ik maak me heel de tijd zorgen ! foto volgt..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 15:45

Ik ga even in op het bericht van TS: hier een inmiddels 24 jarige Haflinger merrie, een ex-manege Haf, die sedert meer dan 10 jaar hoefbevangen is. In eerste instantie werd er beslag met zooltje en hennep opvulling gezet. Voorhoeven, achter niets.
In de jaren her werd ze met dit beslag nog geregeld gereden, buitenritten (samen met mij op mijn paard onder andere... de merrie heet Heidi en is NIET van mij!).
De merrie kon dit zeer goed aan, zo goed zelfs, dat besloten werd haar op aangepaste (uiteraard warm) voorbeslag te zetten, zonder zooltjes.
Zij werd uitsluitend recreatief bereden, zonder zooltjes ging dit prima, een aantal jaren lang. Heidi leed aan chronische bevangenheid. Je kon goed merken dat als het voorjaarsgras weer kwam, zij daar slecht tegenkon, niet aan haar mest, maar aan haar lopen.
Hier moest continu op gelet worden, dat was geen makkie, want ze was de Alfa merrie van een Haflinger groep, en die wilde altijd als eerste het lekkerstew gras weggraaiien.
Na een aantal jaren zag de orthopedische hoefsmid haar zool toch steeds wat boller staan, dus twee jaar terug weer zooltjes met hennep vulling. We hebben nog eens geprobeerd zonder zooltjes en alleen met voorbeslag, maar dat ging niet echt.
Jammer, maar moest, en ze loopt ook weer als een Kievit, alleen, is ze natuurlijk inmiddels duidelijk verouderd, haar rug is wat ingezonken, haar koppie wordt grijs.... ze wordt niet meer bereden.
Zou nog wel kunnen voor een buiten staprit, maar waarom zou je dat willen?
Ze is op leeftijd en met pensioen.
Wat ik hiermee wil zeggen: ze kunnen dus echt wel met hoefbevangenheid heel lang door, mits een goede hoefsmid die het paard en de aandoening goed kent: Heidi komt nu van dat beslag-met-zooltjes niet meer af natuurlijk, maar ze loopt nog rad en maakt in de groep nog met succes de dienst uit.

Mijn eigen twee paarden zijn 9 en 4 en zijn ijzerloos, en staan ook niet in die groep, mijn grootste angst is altijd geweest dat vooral de oudste eens hoefbevangen zou raken (Tink x Fries kruising).In feite kom je van een chronische hoefbevangenheid niet meer af... het wil echter dus niet zeggen, dat een paardf daar met de juiste aanpak niet oud mee kan worden.

RedjevenStal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 00:46

Wij hebben ook een Haflinger bij ons op stalling staan met steeds weer terugkerende hoefbevangenheid... dit jaar gaat ze niet meer met de grote paarden mee op de weide, ze kent geen stop en eet haar zo rond dat het meteen weer raak is! Ze staat nu in de rijbak en krijgt normaal goed hooi, kuil zorgt ook voor teveel opgassing en is ook funest voor haar! Armer rantsoen af en toe twee drie uurtjes op reeds afgegraasde weide en goede beweging...het gaat nu stukken beter met haar!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 21:30