Maanblind of niet?!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marietje1000

Re: Maanblind of niet?!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:01

Maar tussen weten en het ook delen met de klant zit een wereld van verschil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:20

dank je wel Marietje!! En Jannepaulie ik verzin dit niet zelf hoor, het stond gewoon op internet toen ik ging zoeken over maanblindheid; in een rapportage over maanblindheid van universiteitskliniek Gent notabene!! En ik weet juist door mijn eigen hartziekte wat een "trigger" inhoud; ik wist niet dat ik het aan mijn hart had en nam na 4 dagen migraine een antimigrainemiddel van huisarts, kreeg mooi binnen het uur een hartaanval, op stal nog wel (want ik moest toch nog even voeren, je kent dat wel) en vanaf die dag ging het steeds slechter tot ik in het ziekenhuis belande en hoorde ik dat antimigrainemiddelen uit den boze zijn voor hartpatienten omdat het de boel doet "triggeren" ,uitbarsten, hoe je het ook noemen wilt en geloof mij nou maar dat je dan echt niet meer weet waar je het zoeken moet en ik heb in mijn staptijd echt alles gedaan wat god verboden had...En kan ik je allermooiste nog vertellen ook, weet je wat na 1 jaar onderzoeken bleek? Dat het een virus was die op mijn hart was geslagen, waar ik notabene de griepprik voor haalde ivm mijn astma die geen astma bleek,maar mijn hart...

Dus als een veearts die jou paarden 1x ervoor heeft gezien en grote heeft moeten behandelen tegen darmontsteking met 40 gr. koorts en de DA's weten , (en ze weten het hoor!!) van eventuele risico's dmv enten en ze dus ook heel goed weten dat ze, zoals jij stelt zwak gestel hebben en dan zijn mond houd? Het zou geen ene moer moeten uitmaken of hij weet of ze zwak zijn; EEN DA HOORT JE TEN ALLEN TIJDE CORRECTE INFORMATIE EN EVENTUELE RISICO'S VAN ELKE MEDICIJN/PRIK HIJ JE PAARD GEEFT TE MELDEN, Mag ik misschien zelf beslissen over het lot van mijn paard als eigenaar en de geldschieter van zijn villa en porsche voor de deur? sterker nog die spuiten zaten er 5 min. erna al bij allebei in!! Zonder een woord!
Heb daar werkelijk waar geen woorden voor...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 23:43

Jannepauli schreef:
De bewering dat maanblindheid niet zou kunnen ontstaan ná een vaccinatie, daar had ik overheen gelezen. Die bewering is namelijk niet juist!
Maanblindheid is een ziekte die kan ontstaan door een verzwakt immuunsysteem en het is zeker niet onbekend dat bij een verzwakt gestel, vaccinaties bepaalde zaken kunnen triggeren. Ik ben een beetje te lui om het allemaal zelf op te schrijven, dus heb ik een site voor je opgezocht waar het goed beschreven is: http://www.bosdreef.be/info_paard/maanb ... dheid.html

Ik denk dat, net zoals bij de humane geneeskunde bekend is, dat vaccinaties wel degelijk bijwerkingen kunnen hebben én, als de gezondheidstoestand van een paard niet optimaal is ( door welke oorzaak dan ook), een verstoringsfactor zoals bv een vaccinatie, absoluut wel in het lichaam een deur kunnen openzetten naar bijkomende ellende.

De meeste DA's die hun lesjes goed geleerd hebben moeten dit toch weten!

Chips!! Sorry Jannepauli ik had dat ene zo belangrijke woordje gemist in je 1e zin; niet!!
Dank je wel , dat je je nek uitsteekt hier, want vind echt dat meer mensen bewust moeten worden van de risico's van enten en nogmaals sorry dat ik het niet gelijk goed gelezen had!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:06

Oeps! Ik dacht al wat heb ik verkeerd gezegd!
Maar gelukkig heb je toch gezien dat ik het met je eens ben :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 00:51

Hihi, stom van mij hoor!! Dat terwijl alle steun wat dat betreft zo welkom is, durven anderen misschien ook hun ervaringen hierover te delen... krijg het trouwens niet voor elkaar om een foto te plaatsen hier, of ben ik nu echt een ouwe doos aan het worden, dat zelfs de computers te ingewikkeld voor me worden...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:19

Wanneer het oog ging tranen etc. Deden wij er meteen een zalfje op die we hadden gekregen van de dierenarts... Heb jij dat ook?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:45

Nou... dit is haar 1e aanval van oogontsteking en dus gaf DA nr. 1 terra cortril zalf die 2x daags erin moest,maar dat is met cortosoiden erin wat helemaal niet goed schijnt te zijn, Hochmoor zei atropine-druppels er in, dit was 1-malig druppelen en toen werd die pupil zo groot als het hele oog en omdat in de pupil dus vocht zit (oedeem, wat blauwe waas geeft) leek het wel of ze een funkleurlens in had, zie nu elke dag de pupil wat minder groot worden en bruine iris terug komen... DA nr. 2 zegt dus dat het er niet heel dramatisch uitziet op moment en omdat ze dus al bijna 12 is (maanblindheid schijnt tussen 3 en 6 jarige leeftijd op te spelen) gaat hij er voor alsnog niet van uit dat het terugkerende oogontsteking = maanblindheid zal zijn. Oogontsteking is het wel en omdat oog verder redelijk droog blijft (niet veel te veel traanvocht en rotzooi) is het juist weer beter om niets meer te zalven en antibiotica/ontstekingsremmers voor een week te geven (fymadril uit mijn hoofd gezegd , is pasta wat je in mond spuit) en dan moet het helemaal over zijn en mag ik weer gaan proberen te gaan werken,want moet wel alle stress voorkomen, omdat dit ook een oogontsteking kan verergeren en we staan net een week op de nieuwe stal, dus tel uit je winst...
En Lona ziet goddank nog met het oog, zal wellicht wat verminderd zijn, maar geloof dat het voor 80% nog goed zit als het zo blijft...
Ze heeft dus ook niet zo veel pijn meer als de dagen ervoor...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:57

De hoeveelheid corticosteroïde in Terra-Cortril is niet zodanig dat je je er zorgen over moet maken - het is niet voldoende om echt in het lichaam iets aan te richten, het is een lokaal werkend middel in dit geval. Het punt is echter dat - zo er al sprake zou zijn van uveïtis, Terra-Cortil geen nut heeft. Deze zalf dringt niet door de ooglens heen om het gebied erachter te bereiken. Daar zijn andere zalven e/o druppels voor.

Het advies van Hochmoor om atropine te geven is wel verstandig, mits er echt sprake is van uveïtis. Deze druppels ontspannen de spieren van de iris. De iris komt daardoor tot rust en kan beter genezen. Bovendien voorkom je zo dat er vergroeiingen en verklevingen in het oog ontstaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 12:23

Hahaha, kijk XMyrth, JannePaulie, omschrijft het exact zoals het is... Wil wel toevoegen dat als een oog rustig is, nutteloze zalfjes bij te lang gebruik wel weer schadelijk kunnen zijn, omdat het toch altijd het natuurlijke proces verstoord, dat bedoelde DA 2. dan ook eigenlijk... Die atropine was schokkend, maar blijkt nu absoluut de pupil te zijn die zo imens groot werd, toen ik dat nog niet wist, (dank zij de dames hier nu wel) heb ik het echt een paar dagen heel slecht gehad...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 20:53

Jaa bij ons werd de pupil dan ook heel groot inderdaad. Langzaam werd het dan weer minder.
Paard ging dan ook niet buiten wanneer de zon scheen, maar savonds en smorgens etc.

Bij ons heeft de maanblindheid jaren gespeeld, maar toen het paard 9 jaar was, werd hij binnen 2 wekenn helemaal blind :(:( ineens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 00:45

Jeetje Xmyrth, wat moet dat vreselijk zijn geweest!
Even update over Lona;

Oog gaat tot nu toe niet slechter, hoewel ik vanavond wel ineens weer een beetje traanvocht langs gezicht zag lopen, hoeft dat niets te zeggen, ben er dan ook maar vanaf gebleven en kijk morgenochtend vroeg gelijk weer even...
Lona is erg gestresst; angstig en nogal para met sommige aanrakingen, het was de staleigenaresse gewoon opgevallen en ze praatte er met mij over (Ik ben wel zo vreselijk blij met Mireille joh, is echt voor het eerst dat ik zo een betrokken pensionstalhoudster meemaak) Dat ze eigenlijk dacht dat haar iets was overkomen op vorige stal, kon wel janken eigenlijk en begon me direct te verdedigen door te zeggen dat ik juist te weinig sla (is ook zo want mijn grote schreeuwmuil is meestal genoeg, trouwens als ik ze een lel geef, denken ze dat ik een vlieg dood sla voor ze, hahaha), maar ze zei gelijk dat dit niet eens in haar hoofd was opgekomen, pfff...

maar ineens dacht ik aan haar magnesiumtekorten in het verleden en dat ik serieus een domme trut aan het worden ben, want het is notabene de tijd er voor bij Lona en nu met weer verhuizen en oog enz. enz. eigenlijk wel heel duidelijk dat dit dan ook opspeelt, heb gelijk magnesiumchelaat besteld, maar loop met mijn kop tegen de muur van ellende, want het is juist nu zo ontzettend belangrijk dat ze geen stress heeft omdat dit het oog kan verslechteren, HAD DIE ZOOI OP VOORRAAD MOETEN HEBBEN, want het speelt elk jaar wel weer een x op, over hoe vaak moet iets nu vol gas in je gezicht geslagen worden voor je het snappen wilt, Oef!! wat ben ik stom zeg!!! Vergeef het mezelf nooit meer als dit uiteindelijk haar oog verziekt...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 12:25

Wat ontzettend fijn dat de pensionstalhoudster zo aardig is! Zo zouden ze allemaal moeten zijn :)

Onthoud dat je zelf ook maar een mens bent... Niet meteen jezelf de grond in boren!
Je doet keihard je best voor Lona, ga zo door! :) Ik blijf duimen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 13:13

Nou zeker, wat pensionstalhouder betreft; maar vind het eigenlijk nog veel unieker dat ze alle paarden dezelfde behandeling geeft, of ze eigenaar nu wel of niet aardig vind en of het paard nu wel of niet zich fatsoenlijk gedraagt, al zo vaak meegemaakt dat stalhouders je paarden express verkeerd behandelen of het je moeilijk maken omdat ze jou niet hebben kunnen of vinden dat je een te grote zeikerd bent...

En ik weet dat ik het beste probeer te doen voor allebei mijn meiden, maar het is al zo verdomd moeilijk om 1 paard goed gezond te houden dus laat staan 2, maar als je dan al jaren weet dat iets jaarlijks terugkomt, kan je dat toch potdomme wel eerder realiseren he en het voor zijn onderhand. Boor mezelf niet meteen de grond in, maar stom is wel gewoon stom, moet ook wel realistisch blijven natuurlijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-13 20:45

Het oog ziet er toch weer iets beter uit,maar traant wel ietwat meer, nu zei een meisje op stal heel terecht dat het wellicht het vocht is wat er door de antibiotica nu eindelijk uit komt, ik heb geen idee hoor, maar klonk absoluut niet stom in ieder geval...
Wat mij wel heel erg opvalt is dat er niet 1 kliniek een antwoord heeft gestuurd!! Sta hier erg van te kijken eigenlijk...

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 12:44

Ik zou gewoon gaan bellen, blijven lastigvallen totdat ze je zien staan!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:25

Het is geen onwil van deze klinieken, ze hebben het druk en een telefoontje/afspraak maken is veel sneller. Ze hebben ook telefonisch spreekuur, dus wat let je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 13:28

Nou, nu wacht ik even tot einde kuur, dan moet oog over zijn en als het dan niet terugkomt, hoeft het niet meer... Bij verslechtering zal ik ook accuut aan de phone hangen hoor, het viel me gewoon op eigenlijk...

monique72

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:07

een verzorgpaard, (fjord van 3 jaar hengst) had een tranend oog waarbij het mij opviel dat er een witte waas over zijn oog lag. da gebeld en ik kon een zalfje ophalen. na twee dagen hielp dit niets en was er toevallig een andere da op stal. die constateerde maanblindheid . wij werden direct naar utrecht gestuurd. daar aangekomen hoorden wij dat dit best vaak voor komt, gemiddeld 5 patienten per jaar in de kliniek in utrecht. Hij moest blijven omdat er iedere drie uur atropine druppels in zijn oog gedaan moesten worden, ook snachts en dit is thuis niet te doen. daarnaast kreeg hij medicijnen. Hij bleek het aan beide ogen te hebben. De atropine kreeg hij omdat de pupil groot gehouden moet worden zodat hij niet blind wordt. ook ik heb lang gezocht naar deze ziekte op het internet. Uiteindelijk heb ik gesproken met een oogarts in amerika die mij meer wist te vertellen. de engelse naam is equine recurrend uveitis. ofwel terugkerende aanvallen van acute staar. het is een auto-immuunziekte waarbij het eigen lichaam na een simpele ontsteking de lens van het oog opeet-beschadigd. een paard kan hier binnen drie dagen bind van worden. gemiddeld krijgen paarden met deze ziekte gemiddeld eens in de twee jaar een aanval die direct behandeling vereist om te voorkomen dat hij blind wordt. De pony mocht na zes weken naar huis en was inmiddels ook gecastreerd. vier weken later kreeg hij opnieuw een aanval en ging hij dus weer naar utrecht. weer zes weken behandeld en inmiddels blind aan een oog en het andere oog licht beschadigd. weer vier weken later kreeg hij opnieuw een aanval. Elke aanval is enorm pijnlijk en door de atropine kon hij niet goed tegen fel licht. toen kregen wij de keuze, naar duitsland om het blinde oog te verwijderen, een jaar behandeling van het andere oog met atropine om hierna de lens in dat oog te verwijderen en te vervangen voor een kunstoflens. hierna zou hij met dit oog nog hooguit 25 procent zicht hebben. kosten minstens 15000 euro of het dier uit zijn lijden verlossen. Dit was een zeer moeilijke beslissing voor de eigenaar. In eerste instantie wilde zij voor de operatie gaan. maar voor wie doe je dat nu eigenlijk. voor het paard of voor jezelf. Na een second opinion, deze arts gaf de garantie dat dit paard volledig blind zou worden, hebben wij de moeilijke keuze gemaakt om hem in te laten slapen. ik wens je veel succes en wijsheid toe.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:13

Uveitis is geen staar. Staar is het ondoorzichtig worden van de lens, uveitis is het ontsteken van het oogvocht achter de lens in de oogbol. ERU is de chronische vorm van die ontsteking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 14:36

Jeetje Monique, dat moet een hel voor jou en de eigenaar zijn geweest! En zo zie je dus maar; zelfs als je er op tijd bij bent en de juiste behandelingen geeft, is het nog zo vreselijk zinloos, ik zou persoonlijk compleet zijn doorgedraaid om dat te moeten aanzien bij je dier, vind dan ook dat jullie de enige verstandige beslissingen hebben genomen; hem uit zijn leiden te verlossen, Heel veel sterkte!

Mijn 2e DA bevestigde wat Jannepauli hier boven meld; maanblindheid is een terugkerende oogontsteking, maar de frequentie en heftigheid bij aanval is bij ieder paard anders en kan dus ook staar veroorzaken etc. maar dat is dan niet eens meer belangrijk, want door de vreselijke pijnen en het altijd blind worden uiteindelijk bij niets doen, is al de ergste vorm die je maar bedenken kan... Schijnt wel dat maanblindheid vooral uitbreekt bij 3 tot 6 jarige paarden en omdat Lona in april 12 word denkt DA dat het niet zal terugkeren..

Enne Jannepauli? Ben jij toevallig een DA ofzo? Kom je zo ongeveer overal hier wel tegen met helpende opmerkingen en onzin berichten zijn het nooit eigenlijk...

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 15:56

Ik wil hier ook even reageren, omdat ik gisteren dit topic had gelezen nadat mijn paard vanaf woensdag een dik oog had en gisteren was zijn oog blauw. Hierdoor gingen bij mij de alarmbellen rinkelen en besloot ik voor vandaag gelijk een afspraak bij de DA te maken. Ik heb op bokt gisteren dit topic al gelezen en vreesde dat mijn paard dit ook had. Ik hoopte dat het niet zo mocht zijn, maar vandaag heeft de DA ook bij mijn paard maandblindheid geconstateerd. Met vloeistof eerst gekeken of het geen beschadiging in zijn oog was, maar dit bleek niet het geval.. Zometeen druppels ophalen.. Hij heeft waarschijnlijk al 3 keer eerder een aanval gehad sinds hij bij mij is (nu een jaar), maar dat was 1 of 2 dagen een dik oog en ik dacht dat hij gewoon had lopen ravotten of lomp lopen doen en zijn hoofd had gestoten. Achteraf nu ik dit weet ... Hij wordt dit voorjaar 4 jaar oud. Hij staat nu op stal totdat zijn aanval over is.. Dat vind ik nog het ergste voor hem, hij heeft zoveel pijn en dan moet hij ook nog binnen blijven staan omdat buiten in het licht staan nog veel erger voor hem is..

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:09

Ik weet niet of TS er bezwaar tegen heeft dat ik hier mijn vragen stel, maar dit is het actiefste topic en als er bezwaar is wil ik wel een nieuw topic openen..

Ik heb me vanavond wat meer ingelezen en ik kreeg hierdoor een aantal vragen. Hoe hebben jullie de druppels (indien jullie deze hadden) of de zalf in het ooglid gekregen? Mijn paard werkte totaal niet mee en kneep zijn oog alleen maar verder dicht, uiteindelijk wel een beetje gelukt, zal waarschijnlijk ook een kwestie van wennen zijn. Maar misschien had iemand dé tip haha.

En indien jullie een masker gebruiken voor buiten, gebruiken jullie die ook 's winters en wat voor soort masker gebruiken jullie? :)

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:22

De mijne heeft uiteindelijk een lavage/ katheter in zijn oog gekregen, dan deed ik via een slangetje alles erin en dit werkte echt optimaal :)
Hij was ook zo bang voor het druppelen en zalven, en deed natuurlijk zeer

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:31

Oké en die heeft de dierenarts gezet? Maar heeft hij deze dan ook gehouden als hij geen aanval had, of werd deze dan geplaatst als hij een aanval had? Snap ook dat ze het niet fijn vinden, het doet natuurlijk allemaal al zo'n zeer..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-13 19:44

Ts heeft geen bezwaar, in tegendeel zelfs!! wat heeft de DA exact gezegd Myxlea? en wat aan behandeling? Ik heb die van mij gewoon voor de zekerheid nu al een vliegenmasker opgezet, kan nooit kwaad denk ik als ineens het zonnetje doorbreekt ook in winter, ik heb nog geen UV werende oogkappen omdat ik even wacht of die nodig gaan zijn het is Lona haar 1e aanval tenslotte... ben je zeker van Maanblindheid kan je het guardian mask bestellen via internet maar ook losse oog kappen, stel dat het 1 oog is, met een beetje knip en plakwerk flans je dan zo zelf wat inelkaar en je hebt een reserve... ik zou hem niet naar buiten laten zonder UV werend masker ook nu niet, maar bedenk wel dat fel licht binnen ook pijn doet dus zet de lampen om hem heen uit to be sure... Wat zalven en druppelen betreft, kan ik je echt geen goede tip geven, behalve dat je 1 hand onder het halster kunt plaatsen en daarmee het oog opentrekt met je vingers en met andere en ik weet het moet direct uit tube op oog, maar wat als die nou weer zon achterlijke beweging maakt, ik heb dat puntje van de tube al eens het oog in zien schieten, neem een ontsmette vinger kwak daar zalf op en doe dit op het onderste open lid, en veel en rustig babbelen, kwaad worden heeft geen zin of gestrest, uiteindelijk zijn ze blij als ze doorkrijgen dat wat jij doet verzachting brengt en laten ze meer en meer toe... Succes!!