Mijn paard heeft mijn zaklamp opgegeten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:43

Wat een verhaal! Toch zou ik als het mogelijk is nu nog gaan checken hoe hij erbij staat, en morgenvroeg meteen ook weer. :oo Dit is toch wel redelijk zorgwekkend in mijn ogen. Die knoopjes zijn uiterst gevaarlijk, staat meestal duidelijk aangegeven op de verpakking, dus het lijkt me ook niet zo gezond voor paarden. ;)

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:45

Ik zou vannacht toch maar even gaan kijken, misschien geeft hij zelf wel licht...

Zonder gekheid: normaal duurt het gemiddeld een dag vanaf de maag tot voer er aan de achterkant weer uit komt. De vraag is of dat ook geldt voor zulk abnormaal "voer". De darmen hebben de eigenschap dat ze zich terugtrekken van scherpe voorwerpen, het is verbazend hoeveel scheermesjes er gegeten worden (bijvoorbeeld in inrichtingen en door gedetineerden) en hoe vaak dat er gewoon weer uit komt. Dat het scherpe stukjes zijn zou mij dus niet zoveel zorgen baren, als ze maar niet te groot zijn. Het zegt weinig of het om hard of zacht plastic gaat, onder invloed van maagzuur kunnen sommige zachte plastics keihard worden en misschien ook wel andersom.

Te grote voorwerpen kunnen de smalle dunne darm verstoppen. Ik begrijp uit je verhaal dat het zaklampje al niet zo groot was en dat je paard er lekker op heeft staan kauwen. Waarschijnlijk betekent dat het dus niet om grote stukken gaat.

Blijft over: de batterijen. Knoopcelbatterijen zijn gelukkig niet zo groot, zodat er weinig giftige inhoud over blijft, zeker in verhouding tot de grootte van een paard. De ernst van vergiftigingen wordt niet alleen bepaald door het soort gif, maar ook en vooral door de hoeveelheid stof per kilo lichaamsgewicht.

Als laatste: ik weet niet in hoeverre de inhoud van de batterijtjes plaatselijk irriterend (etsend) kunnen inwerken op de slijmvliezen van slokdarm, maag en darmen. Misschien kan Google je daar meer over vertellen?

Die psyllium lijkt me wel een goed idee, zolang het maar geen diarree geeft. Diarree wil je bij vergiftigingen vooral opwekken om de gifstoffen zo snel mogelijk uit het lichaam te krijgen. In dit geval lijkt me het belangrijker dat de mest zo vast mogelijk blijft om scherpe of grote stukken te kunnen omhullen en straks ook langs de anus te krijgen.

Ik denk niet dat je dierenarts veel meer of anders had kunnen doen. Met een slang in de maag en de maag spoelen levert vaak teleurstellend weinig resultaat op, tenzij de stukjes zo klein zijn dat ze door de slang kunnen. Hij had wel Norit kunnen ingeven via de sonde (maar dan gaat het wel om heel grote hoeveelheden) om de toxische stoffen zoveel mogelijk te binden. Misschien kan het Nationaal Vergiftigingen Informatiecentrum hem adviseren over eventuele andere behandelingen. De inhoud van knoopcelbatterijen (ongetwijfeld zware metalen) is ongetwijfeld bekend en misschien zijn er andere behandelmogelijkheden om schade daarvan te voorkomen.

Ik zou de mest de komende tijd uitspoelen en zeven. Dan weet je zo snel mogelijk of de stukken er uit zijn en kun je weer gerust slapen.

Punz

Re: Mijn paard heeft mijn zaklamp opgegeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:48

DonCamillo: wat een oprecht fijne reactie! Ik denk dat TS hier veel aan heeft :j !!
( ik zou er in haar geval blij mee zijn!)

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 00:52

riagr schreef:
DonCamillo: wat een oprecht fijne reactie! Ik denk dat TS hier veel aan heeft :j !!

Precies wat ik dacht na het lezen. :j

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 00:59

thanx

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 02:14

quartel schreef:
oooohhhh maar dat is mooi klein toch??

Met een beetje mazzel zie je morgen het licht schijnen van onder die staart vandaan en dan kegelt hij hem er zo weer uit :+

hahahaha, kuch sorry, afwachten maar das echt het enige wat je kan doen. hij zal het wel niet meer doen als tie er uitkomt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:11

riagr schreef:

:j Een heel leerzame reactie, ook voor anderen.

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 13:39

Update; paard is deze nacht goed doorgekomen. We kunnen niks aan hem merken. Stalhouder is verder ook niks opgevallen. We houden hem strak in de gaten. Hij heeft zijn eten op en zojuist weer een bak plakkerige slobber met psyliumpoeder weggewerkt. De zorgen zijn echter nog niet helemaal voorbij, maar het lijkt goed te gaan. Duimen jullie met me mee ?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:40

Natuurlijk +:)+

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:42

:j Ik duim ook mee

soeraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:43

Deed ik al :D

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:45

Spannend ! Sterkte !

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:49

sterkte hopelijk is er niks beschadigd in de darmen

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:50

Wow wat een bikkel van een paard.

Het komt goed hoor, zeker als jouw paard nog steeds normaal doet.

Brievenbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:51

Is er niks uitgekomen? :Y)

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:53

ik duim ook mee! Maf paard 8)7 dat is toch helemaal niet lekker!?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 13:58

Nee, we hebben nog niks kunnen vinden. Hij stond te spelen in de wei. Die blik van hem :?
Zoals hij me gister ook aankeek, maf beest.

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 13:59

is het trouwens het paard dat ook in je profiel staat?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 14:00

Ja :j

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:04

Wat een leukerd <3

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:05

bertine37 schreef:
Ja :j

echt een schatje

Palooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:06

die van mij eet ook rare dingen, hij had laatst bijna n hoevekrabber opgegeten krijg m er net optijd uit.
ik duim ook mee

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:08

Heleennn schreef:
Als ik het goed begrijp staat je paard nu alleen in zijn stal, of past er iemand op hem? Paard van kennissen lag de volgende dag niet zo fris in de stal. Had erg liggen woelen en dus pijn gehad...

En met niet zo fris bedoel ik... Dood.

:')

Amarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 14:08

Ik zou met niet teveel zorgen maken.
Heb er een gehad die alles at wat los en vast zat (incl. rijbewijs, kentekenbewijs, halve bodywarmer incl. zakken met rits) en nooit ergens last van gehad.
Mocht je echter merken dat hij de komende dagen anders is dan anders meteen de DA erbij.
Succes

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 14:10

kellyloet schreef:
die van mij eet ook rare dingen, hij had laatst bijna n hoevekrabber opgegeten krijg m er net optijd uit.
ik duim ook mee

Oh echt ? Ik heb niet het enige rare paard in nederland :')
Hij speelt ook altijd met mijn sleutels die ik om mijn nek heb, maar die doe ik voortaan maar af. Wie weet lust hij ook sleutels... :')

En het is echt een schatje ja :j heb in mijn leven nog nooit zo een lief paard meegemaakt. Echt genieten als ik zie hoe die met mijn kinderen omgaat <3