Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:27

darwin schreef:
tossielove schreef:
Darwin, kzie meer haar dan hoeven :+ , maar dat is wel een verschil zeg, inderdaad! Dat beestje was er ook nie best aan toe in het begin. Maar als de hoeven van mijn pony nog meer zou zakken in de hielen, dan staant de hoefjes toch nog meer naar voor gericht? Of begrijp ik je verkeerd?

JE moet dan ook de teen weghalen tot aan de witte lijn.
Als de hoef zakt in de hielen, komt het hoefbeen iets horizontaler te liggen waardoor er minder druk op de zool komt.


Wat een goed inzicht! Ik begrijp het. Ik zal het de volgende x voorleggen aan mijn hoefsmid.

kiki1976

Berichten: 16946
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:28

Arm hooi als bv droog graszaad hooi, eventueel gemengd met wat stro.
Geen biks, wortels, voeder/suikerbieten, weidekoeken, snoepjes etc geven.

In de toekomst wellicht een vitaminikorrel van bv Marstall, maar meer ook niet.

Verder vind ik dat je totaal geen onderscheid mag maken of je paard/pony nu groot of klein is. Het is een levend wezen waar jij voor hebt gekozen en verplicht bent hem/haar te voorzien van de juiste (medische) zorg die ze nodig hebben. Kan je dit bv financieel niet, dan moet je er niet eens aan beginnen.

Zinzi_jewel

Berichten: 8902
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:31

tossielove schreef:
Pb is goed :)
Zinzi_jewel, onze hoefsmid komt elke 8 weken, en meer is niet nodig zei hij, omdat hij er dan niks af kan halen omdat hij dan in het gevoelige zit, dus meer bekappen heeft niet veel zin. All septs, wat zijn dat precies. Ik heb het er mee eens dat de onsteking van binnenuit genezen moet worden, dus het zou een oplossing kunnen zijn. Fijn dat het zo goed helpt. Is het betaalbaar voor een 15-jarige of niet?



Ik weet niet of het zo te koop is , en zou persoonlijk wel op advies of onder begeleiding gaan gebruiken . Omdat je het niet oneindig moet gebruiken en na de all sept kun je nog ondersteunen met iets wat beter op de kwaal gericht is .
Een flesje kost 20/25 euro en is zat voor 2/3 maanden .
En een 15 jarige shet kan nog jaaaaren mee hoor ...

Regelmatig laten bekappen . Hiel en zeker ook de teen . Overdreven af rol punt erin . Ziet er misschien niet uit maar helpy haar wel .
En verder jouw mening is jouw mening , maar soms zeg je dingen over je shetten dame die ik niet fraai vindt . Speciaal beslag overdreven . Nou vindt ik niet hoor .
Zij heeft ook gevoel en kan er niks aan doen dat ze als shet geboren is en niet als dressuur crack .
Laatst bijgewerkt door Zinzi_jewel op 22-01-13 23:38, in het totaal 1 keer bewerkt

darwin

Berichten: 4158
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: op een mooi plekje in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:32

HAhaha heb ik het toch goed over weten te brengen.
Valt nooit mee om iets zonder tekening of gebaren uit te leggen.
Het kan zijn dat ze in het begin (de eerste weken ) slechter lopen, want dat hebben we ook meegemaakt, maar na een tijd als ze aan die nieuwe stand gewend zijn lopen ze vaak beter.
Maar ik geef geen garanties :+

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:32

Ze staat trouwens nu met die sneeuw overdag op de wei, kan dit kwaad?

kik1976, ik ga ze nu ook alleen hooi voeren :) Natuurlijk wil ik elk paard wat van mij is van medische zorg voorzien als dat nodig is, maar voor mij zijn er grenzen in hoe verre ik ga, en wanneer het genoeg is.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 23:36

Zinzi_jewel, ik ga het er met mijn dierenarts over hebben. Zal er zonder begeleiding e.d niet aan beginnen.

Darwin, haha, gelijk heb je ;)

Zinzi_jewel

Berichten: 8902
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:45

@TS , weet niet of een reguliere DA het product kent .
Je zou kunnen overwegen een natuur geneeskundige/ Holistische Dieren arts om advies vragen en begeleiding hierin.

Nrghorses
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 23:52

Mijn pony is 2 jaar geleden hoefbevangen geweest.
Omdat hij niet lekker liep heb ik de hoefsmid laten komen. De hoefsmid twijfelde ook en ik ben naar de kliniek geweest om het voetje op de foto te laten zetten.
Daar kwam uit dat hij inderdaad hoefbevangen was.

Ik heb toen van de dierenarts Metacam, pijnstillers en bloedverdunners gekregen.
De hoefsmid is regelmatig (gratis als service) langsgeweest om het hoefje in de goede stand te zetten en houden. (Hoeven van een pony die hoefbevangen is groeien sneller.)
Hij hoefde geen speciaal beslag wat gelukkig een hoop geld scheelde.

Ook hebben wij een stal bedekt met vlas en dit heel nat gemaakt. De pony werd elke 2 uur van zijn eigen stal omgezet naar de natte stal. Dit om de voet koel te houden. En de ontsteking te laten zakken. Dit hebben wij lang herhaald tot het niet meer nodig was.

Mijn pony mocht niets meer eten. Hij kreeg echt een mini plukje hooi en verder helemaal niets.
Veel beweging is belangrijk. Dit was bij mijn pony in het begin niet mogelijk vanwege de pijn.
Later ben ik met hem gaan fietsen om hem de nodige beweging te geven.

Hij is er helemaal van hersteld en de hoefsmid kan aan zijn voeten niets meer herkennen dat de pony bevangen is geweest.
Omdat een bevangen pony er zijn leven lang vatbaar voor blijft houdt ik hem goed in de gaten.

Van het voorjaar staat hij op een klein landje. Zodra hij iets dikker word krijgt hij gelijk meer beweging.
Appels ed krijgt hij niet meer. Maar ondanks dit alles heb ik nu weer veel plezier van mijn gezonde pony.

Het heeft bij mij nog geen 500 euro gekost. Het duurste waren de foto's.
Sorry voor het lange verhaal en veel succes ermee. Als je nog vragen hebt kun je die evt. ook via privebericht sturen.

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 00:25

Wat fijn dat je pony weer zo herstelt is zeg! Helemaal beter zal die van mij niet meer worden, omdat haar hoefbeen gekanteld is. Maar met een ander voedingsschema, advies en medewerking van dierenarts en hoefsmid moet het wel een eind lukken! Ik hoop dat mijn shetje ooit ook weer vrolijk en zichzelf kan worden! Ik stuur je nog even een pbtje.

Marietje1990

Berichten: 2573
Geregistreerd: 09-05-04
Woonplaats: Groningen

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:42

Mijn pony was afgelopen voorjaar HB en ik moet zeggen dat ik je shetje nog best aardig vind lopen op de straat. Mijn pony heeft destijds dezelfde medicatie gehad als in de reactie hierboven. Hij was er gelukkig vrij snel weer bovenop. Heeft in totaal drie weken binnen gestaan op nat zand. Hierdoor komt er druk vanonder de hoef en kan het hoefbeen niet kantelen. Daarnaast is het natuurlijk lekker koel aan de hoefjes. Qua voer kreeg hij alleen hooi en viel in die drie weken heel erg af. Vervolgens gingen we weer een kwartiertje per dag naar buiten op een schraal stukje land en dit hebben we welke dag met een kwartiertje verlengt.

Mistral_Bink

Berichten: 1192
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Noordwolde

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:48


tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 00:48

Ik moet ook zeggen dat ze vandaag ook wat beter dan normaal liep, gelukkig! Ik hoop dat het bij mijn shetje ook een eind goed komt :) Kan het kwaad dat ze nu in de sneeuw op de wei staat?

Mistral_Bink

Berichten: 1192
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Noordwolde

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:51

Met vorst is het fructaan gehalte hoger dan gemiddeld.

Ben je wel al bekend met de fructaan index?
Een paddock en een paar keer per dag een pluk hooi lijkt me nu eerst verstandiger!

Nrghorses
Berichten: 22
Geregistreerd: 24-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:51

Ik denk dat in de sneeuw lopen momenteel juist goed is. De sneeuw koelt haar hoeven wat goed is tegen de ontsteking.
Wel is het belangrijk dat ze geen gras kan eten.

Mistral_Bink

Berichten: 1192
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Noordwolde

Re: Advies gevraagd: mijn hoefbevangen shetlander:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 00:53

Daarom kaart ik inderdaad ook de paddock aan, wel verkoeling geen gras:)

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 00:55


tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 00:58

Mistral_Bink schreef:
Daarom kaart ik inderdaad ook de paddock aan, wel verkoeling geen gras:)


Oke, ik snap het. Ik doe anders wel een muilkorf om, anders staat alleen, ook zo zielig.

Mistral_Bink

Berichten: 1192
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Noordwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:00

tossielove schreef:
Mistral_Bink schreef:


Ik heb het doorgelezen, lijkt me goed spul! Weet je of ik het ook ergens in een winkel kan halen?


Ja je zou bijna denken dat ik het zelf verkoop, zoals ik erover te spreken ben! maar het is inderdaad echt top spul..

Je zou even kunnen googlen of het in de buurt te halen is.. sommige veeartsen verkopen het ook al meende ik.
Via de paardendrogist bestellen is echt een makkie en hartstikke veilig.

Linkje van de fructaan index:

http://www.hoefnatuurlijk.nl/cgi-bin/fructindex.cgi

Mistral_Bink

Berichten: 1192
Geregistreerd: 25-11-03
Woonplaats: Noordwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:01

tossielove schreef:
Mistral_Bink schreef:
Daarom kaart ik inderdaad ook de paddock aan, wel verkoeling geen gras:)


Oke, ik snap het. Ik doe anders wel een muilkorf om, anders staat alleen, ook zo zielig.



Als je er maar goed om denkt dat ze wel genoeg ruwvoer binnenkrijgt en water..

tylando

Berichten: 3839
Geregistreerd: 26-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:05

mss een optie: geef wat brandnetelblad ( bijv van de drechtsteden ) is goed voor betere doorbloeding en helpt afvalstoffen sneller het lichaam uit te krijgen!

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 01:06

ik lees dat pony's metacam krijgen, maar metacam verhoogt toch juist de kans op hoefbevangenheid? lijkt me niet logisch dit bij een al hoefbevangen pony te geven ( heb heeeeel aandachtig de bijsluiter gelezen en me paard een soort van overdosis gegeven op advies van da )

tossielove

Berichten: 912
Geregistreerd: 24-02-12
Woonplaats: Waarde, Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 01:08

Ik wil jullie echt even bedanken voor zoveel hulp en advies :) Ja, fructaan index heb ik gelezen/gezien. Kzou het graag 'even' willen bestellen, maar dat kunnen wij thuis niet via internet jammer genoeg :( Dus ik ga even voor een winkel googelen ;)

Luckystory
Berichten: 3471
Geregistreerd: 13-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 11:47

De pony is op die filmpjes ook véél te dik.
Ivm vitaminen etc. Je kan bijvoorbeeld dit bijvoeren: http://www.dodsonandhorrell.com/our-fee ... sound.html
Want die weidekoeken die gesuggereerd worden zijn ook suikerbommen. Dan is dit een beter alternatief.
En dan verder alleen wat hooi en zeker geen biks, appeltjes en wortelen etc.
En inderdaad oppassen met fructaan in het gras.

MirandaDvG

Berichten: 758
Geregistreerd: 12-10-10
Woonplaats: Hellevoetsluis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:30

Luckystory schreef:
De pony is op die filmpjes ook véél te dik.
Ivm vitaminen etc. Je kan bijvoorbeeld dit bijvoeren: http://www.dodsonandhorrell.com/our-fee ... sound.html
Want die weidekoeken die gesuggereerd worden zijn ook suikerbommen. Dan is dit een beter alternatief.
En dan verder alleen wat hooi en zeker geen biks, appeltjes en wortelen etc.
En inderdaad oppassen met fructaan in het gras.


Dan zal dat per merk verschillen, want de weidekoeken die ik geef zit geen suiker in hoor.
Of ze hebben het niet op de verpakking vermeld :list:

HorseTopShop

Berichten: 7731
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Hellevoetsluis (Nieuwenhoorn)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 12:39

MirandaDvG schreef:
Luckystory schreef:
De pony is op die filmpjes ook véél te dik.
Ivm vitaminen etc. Je kan bijvoorbeeld dit bijvoeren: http://www.dodsonandhorrell.com/our-fee ... sound.html
Want die weidekoeken die gesuggereerd worden zijn ook suikerbommen. Dan is dit een beter alternatief.
En dan verder alleen wat hooi en zeker geen biks, appeltjes en wortelen etc.
En inderdaad oppassen met fructaan in het gras.


Dan zal dat per merk verschillen, want de weidekoeken die ik geef zit geen suiker in hoor.
Of ze hebben het niet op de verpakking vermeld :list:


Die weidekoeken van Pavo zitten inderdaad bomvol suikers en zijn niet goed voor een paard wat al te dik is. Wij verkopen de weidekoeken van Marstall. Hier zitten geen suikers in.
Onze paarden gingen ook verschrikkelijk hoesten van die koeken van Pavo, omdat ze heel erg verpulverde. Nu we de koeken van Marstall voeren, hebben ze nergens meer last van.

Maar de weidekoeken zijn echt voor als ze op de wei staan in de zomer. Marstall heeft ook de stalkoeken. Deze zijn beter geschikt voor de tijd van het jaar.