Door de bomen het bos niet meer zien, paardenverzekering.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Balou_k

Re: Door de bomen het bos niet meer zien, paardenverzekering.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:34

Omdat ze dat toch niet aan nemen? Als ik hem hoger dan 1000 euro doe..

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:35

Niet omdat hij het voor mij niet waard is hoor

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:37

Hoe kom je daar bij dat ze hem niet aannemen?

Als wil je hem verzekeren voor 100.000 euro, zolang jij de premie maar betaald!

Ik zou gewoon even bellen met de verzekering en de voorwaarden vragen.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 14:47

Dimple schreef:

Ik zou gewoon even bellen met de verzekering en de voorwaarden vragen.

Werkelijk? Er is mij wijs gemaakt dat het bedrag van de verzekering het bedrag moet zijn wat het paard ongeveer waard is haha!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:57

Nou dan zou onze ruin voor 1500 euro in de verzekering moeten. We hebben het natuurlijk wel jaren geleden afgesloten maar toch.
Mijn merrie is eigenlijk veel meer waard, maar hebben we op hetzelfde bedrag.

Wij hadden beide veulens ook verzekerd voor 2500 euro geloof ik en zodra ze zadelmak werden gemaakt opgeschroeft naar 3500 euro. Dit kon gewoon zonder problemen, er is ook niemand langs geweest.

Vaak is het keuringsrapport van de DA voldoende om het paard in de verzekering op te nemen. Mocht je die niet hebben dan komt er iemand langs.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 14:57

Wat een heerlijk duidelijk topic! :)

Ik ben ook even aan het rondkijken waar ik mijn toekomstige paard wil laten verzekeren, als ik het zo hoor wordt dat Bierum, aan de positieve reacties te horen!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-13 15:03

Nou dan wil ik hem inderdaad voor 2000 in de verzekering gooien, zo dadelijk gelijk maar eventjes bellen.. Dat schept meer duidelijkheid! Kan ik alles persoonlijk vragen.
Hoe snel is zoiets eigenlijk geregeld haha?

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 15:11

Ben benieuwd wat ze weggen Balou_k voor mij heeft het ook geen zin te verzekeren voor een waarde odner de 2000. Ik heb nu bij verschillende verzekring premie berekent of offertes aangevraagd. Ik wacht nog op de offerte van Bierum. dit is mijn oversicht tot nu toe:

Code

VERZ. WAARDE    UITGEBR. BASISVERZ.  UITGEBR ZIEKTEKOSTENVERZ.  JAARPREMIE
Hippo Zorg (Equine)                  2500            162.50*             200*               439,99
Equipe                               2500             137,13              191,97             329,1
EFO                                  2500             156,25*             250*               491,56      
de paarden verzekering                2500           167,5*             200*              403,15

*excl assurantie belasting 9,7 %

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 16:36

De assurantie is per 1januari omhoog gegaan naar 21%..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 17:09

Een verzekering kan vandaag onder voorbehoud geregeld worden. Stuur je alles op en wordt alles officieel gemaakt. ;)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:13

Balou, ik zou je paard ook zeker voor een hoger bedrag dan 1000 euro verzekeren. Je betaald dan ook wel wat meer premie, maar dan heb je ook wat als je paard geopereerd moet worden. Anders betaal je in verhouding wel veel aan premie ten op zichte van wat je maximaal terug kunt krijgen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:21

Dimple schreef:

Ik ben de kleine lettertjes aan het lezen en er staat bij de 2 polissen die ik nu uitgeplozen heb dat de verzekeraar ten alle tijde de verzekerde waarde terug zal brengen tot de marktwaarde van het paard. Dan wordt het voor mij dus al een stuk minder aantrekkelijk om te verzekeren. Betaal je braaf je premie, is er iets zeggen ze tja met de huidige markt is je paard maar de helft waard.. lekker dan!

(Andersom gaat natuurlijk niet op; als je verzekerwaarde lager is dan de marktwaarde, dan keren ze juist de verzekerde waarde uit).

Ik word niet vrolijk van die polisvoorwaarden.. staan hier en daar wat rare dingen in! Equipe vergoed bijvoorbeeld bij koliek NIET als het paard het een 2e keer krijgt binnen 2 jaar.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:37

Ik heb mijn paard verzekerd bij Equipe , maar niet voor uitgebreide ziekte kosten, alleen voor overlijden. Dan heb ik wel een spaarpotje voor eventueel een ander paard (of DA-rekening). Mijn paard kocht ik toen ze 15 was. Toen kon ze gewoon de verzekering in. Bij een bepaalde leeftijd (18 jr) is de verzekerde waarde verminderd, maar ze (nu 22 jr) is momenteel nog steeds verzekerd. Koliekoperaties worden wel vergoedt, mits ze slagen en dan alleen de operatie. Verblijf en medicijnen niet.

Paard van dochter is verzekerd bij Bierum. Ook niet uitgebreid.

Tess_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:46

Wat zijn de positieve ervaringen bij Bierum in vergelijking met Equipe dan ? wat zit er bij bierum wel , wat bij equipe niet zit. ( en dan heb ik het over de uitgebreide verzekering)

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-13 23:52

jorretje schreef:
Ik ben de kleine lettertjes aan het lezen en er staat bij de 2 polissen die ik nu uitgeplozen heb dat de verzekeraar ten alle tijde de verzekerde waarde terug zal brengen tot de marktwaarde van het paard. Dan wordt het voor mij dus al een stuk minder aantrekkelijk om te verzekeren. Betaal je braaf je premie, is er iets zeggen ze tja met de huidige markt is je paard maar de helft waard.. lekker dan!

Maar dat bedoelen ze dan waarschijnlijk bij het afsluiten van de verzekering? Ze kunnen je geen premie laten betalen voor 2000 euro en dan bij overlijden zeggen dat je maar de helft krijgt.
Ik vind het op zich wel logisch dat je je paard niet voor 10.000 euro kunt verzekeren, als de marktwaarde maar 2000 is. Maar dat gaat vooral om hoge bedragen. Een paard wat je bijvoorbeeld voor 1500 hebt gekocht, kun je echt wel voor rond de 2000 laten verzekeren.

jorretje schreef:
Ik word niet vrolijk van die polisvoorwaarden.. staan hier en daar wat rare dingen in! Equipe vergoed bijvoorbeeld bij koliek NIET als het paard het een 2e keer krijgt binnen 2 jaar.
Het is zeker belangrijk de voorwaarden goed door te lezen, dit zou voor mij een reden kunnen zijn om voor een andere verzekering te kiezen. En zo heeft elke verzekering zijn voors en tegens.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:01

Nou dat staat er dus wel
(equipe):

12.2.2 Blijkt ten tijde van de schadevaststelling dat de verzekerde waarde van het paard hoger is dan de handelswaarde, dan wordt de verzekerde waarde verminderd tot de handelswaarde.

-O-

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:04

Wat vreemd -O-

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:07

en EFO:
Artikel 27, Belang en verzekerde waarde
c. De verzekerde waarde bedraagt maximaal de handelswaarde. De verzekerde waarde van een dekhengst wordt onmiddellijk na afkeuring of na bericht van niet meer goedkeuring of bij niet deelnemen aan een verplichte keuring teruggebracht tot de handelswaarde van het dier als ruin.
d. De maatschappij is gerechtigd de verzekerde waarde te allen tijde tot de handelswaarde terug te brengen. De door de maatschappij bepaalde handelswaarde wordt als de juiste beschouwd zolang het tegendeel niet door verzekeringnemer is aangetoond.

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 00:09

Dan kunnen ze zo maar een prijsje verzinnen?? Lekker dan.. Dan kan ik wel zeggen mijn veulen is toch zeker wel 600 euro waard en dan kunnen hun zeggen nou 300 misschien, geen papieren, kruising.. Jong..

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:13

jorretje nog nooit meegemaakt en dat bij mijn oude (15) 'maar' haflinger.
Het enige wat ik nu aan de hand heb gehad is dat ze niet zouden uitkeren bij de operatie van mijn merrie.
Als ik wel wilde opereren moest ik dat helemaal zelf weten en betalen.

Maar nog nooit meegemaakt dat ze het bedrag verlagen.
Ik heb de afgelopen maand zelf meerdere malen mijn verzekerde waarde te horen gekregen.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:14

Ja daarom vind ik t ineens minder nodig om te verzekeren, aangezien je miscchien veel te veel betaald..
Bij equipe ook nog t volgende stuk:

HANDELSWAARDE
Het bedrag dat nodig is voor het verkrijgen van een naar soort, geslacht, kwaliteit, leeftijd en bestemming gelijkwaardig dier

ARTIKEL 5. VERZEKERDE WAARDE
De verzekerde waarde is gelijk aan de handelswaarde en bedraagt maximaal de op het polisblad aangegeven waarde.
De verzekerde waarde is gelijk aan de handelswaarde die het paard vertegenwoordigt een dag voordat het paard ziek werd, een ongeval kreeg of een blessure opliep, waardoor het stierf of totaal blijvend ongeschikt werd voor gebruik. In geval van diefstal vertegenwoordigt het paard de handelswaarde een dag voordat het paard werd gestolen.
De eigenaar dient op ons eerste verzoek, d.m.v. recente wedstrijdresultaten of enig ander bewijsstuk, de waarde aan te tonen van het verzekerde paard.

Dus het is allemaal nogal subjectief, wanneer er onenigheid is wordt het opgelost doormiddel van arbitrage; er wordt een 'deskundige'ingeschakelt die onheroepelijk de vergoeding bepaald.

@Moyra ze MOGEN het wel doen en dat is voor mij al genoeg om twijfels te krijgen.
Bij welke verzekering zit jij? Wat is je verzekerde waarde? en hebben ze wel eens een groot bedrag uitgekeerd?

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:20

Dan zal het gaan om grote waardeverschillen. Zoals het verschil tussen een dekhengst of ruin. Of een sportkanjer die zijn verdere leven als grasmaaier gaat slijten vanwege medische klachten. Dan is het de taak van de eigenaar om dit door te geven aan de verzekering en zal ook de premie verlaagd worden.

Maar ik zou hier echt niet bang voor zijn met de bedragen waar wij het over hebben.

jorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 00:24

Grit schreef:
Dan zal het gaan om grote waardeverschillen. Zoals het verschil tussen een dekhengst of ruin. Of een sportkanjer die zijn verdere leven als grasmaaier gaat slijten vanwege medische klachten. Dan is het de taak van de eigenaar om dit door te geven aan de verzekering en zal ook de premie verlaagd worden.

Maar ik zou hier echt niet bang voor zijn met de bedragen waar wij het over hebben.

Daar heb je waarschijnlijk helemaal gelijk in!

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-13 00:43

Voor hoeveel zou ik mijn 10 jarige kruising hengstje dan kunnen verzekeren?

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-13 10:16

Voorwaarden zijn dus wel veranderd sinds wij ze hebben afgesloten, maar ben het eens met Grit. Met de bedragen waar je het over hebt hoef je je daar geen zorgen om te maken.

Daarbij zou ik gewoon eens bellen met de maatschappijen en daar je vragen stellen, dat werkt toch altijd beter.

Wij hebben 2012 echt pech gehad met beide paarden, alles is tot op heden vergoedt, zonder problemen of dat er naar de huidige waarde van het paard is gekeken. Want onze 17 jarige is echt niet meer zoveel waard hoor. Voor ons wel, maar op de markt niet. ;)