Paardenluis behandelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 19:25

Omdat het mijn paard niet is en helaas doet zijn eigenaresse er niets aan want zij gelooft dat het vanzelf wel weggaat. Ik kan moeilijk de eigenaresse van joep tegen spreken want het is ook haar manege!

xhannekevdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:41

Hallo allemaal, mijn lieve haflinger heeft luizen. Mij werd verteld dat ik sebacil het beste kan gebruiken, klopt dat? Ik heb gister ontdekt dat hij luizen heeft, en hij heeft er best veel. Ik wil graag zo snel mogelijk er wat aan doen.. Help!

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:54

Defendog kan je bij de dierenarts halen

Margrietje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:23

@ariebrem: waarom veerust? echt iedereen die ik vraag zegt dat dit niks helpt omdat het geen luizen dood.

Ik ben inmiddels een beetje wanhopig, 1 wasbeurt en 2 injecties van de veearts verder heb ik nog steeds luizen!! grrr

Iemand ervaring met mensen luizenshampoo? Mij staat namelijk bij dat die de levende luizen dood, en om de eitjes een laagje legt waardoor ze niet uitkomen. Enige nadeel is dat dit momenteel wel erg koud is... brrr Goed afdrogen en fohnen met de koude fohn dan maar ;)

jaime_andrea

Re: Paardenluis behandelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:30

Sebacil is echt het beste bij luis..dat gezeik met frontline pipetjes ed net als bij de hond...juist het zegt het al...voor de hond...en niet voor paard..!!!!
Maar we hebben het wel over luis maar een DA kan je zeggen welke luis het is want er zijn er verschillende en soms is echt het beste ...scheren die zooi en wassen met sebacil en je stalgenoten op de hoogte brengen ivm evt besmettings gevaar...

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:56

jaime_andrea schreef:
Sebacil is echt het beste bij luis..dat gezeik met frontline pipetjes ed net als bij de hond...juist het zegt het al...voor de hond...en niet voor paard..!!!!
Maar we hebben het wel over luis maar een DA kan je zeggen welke luis het is want er zijn er verschillende en soms is echt het beste ...scheren die zooi en wassen met sebacil en je stalgenoten op de hoogte brengen ivm evt besmettings gevaar...

Klopt wassen met sebacil. Scheren is niet noodzakelijk. Mijn shet dik in de wintervacht gewoon gewassen vorig jaar winter. Wat ik kreeg van de veearts was Foxim. http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... 004407.pdf

Is gelijk aan sebacil. Werkte prima. Ik heb eerder wel eens veerust en veeluis gebruikt en dat is gewoon zonde van je geld. Het werkt niet.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:13

jaime_andrea schreef:

Mee eens.
Mijn Haflinger had als veulen van 8 maanden oud ook luizen. Ik heb haar geschoren en gewassen met Sebacil. Twee keer met een tussenpoos van 10 dagen.
Ik zorg dmv deken dat de vacht niet te dik wordt en ze niet vochtig wordt van bv regen.
Nooit meer last van gehad.

xhannekevdb

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:20

Hallo allemaaaal, alvast bedankt. Ik heb op internet gezocht en volgens mij heeft mijn pony de vachtluis, die andere lijkt er helemaal niet op, ik ga vanmiddag de DA bellen om sebacil te bestellen. Alleen ik kan hem nu eigenlijk niet wassen, want het vriest steeds.. Ze heeft geen stal, haar wintervacht is dik genoeg en ze heeft ook vaak deken op als het koud is. Maar zou ik gewoon wachten op een warme dag? Ik weet niet hoe het anders kan..

lemanthia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:22

sebacil

fjord is ook geschoren en gewassen. zaterdag.
koud maar tis niet anders. jeuk is ook echt niet leuk

catzkillz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:29

Heb geen ervaring met paarden en luizen, maar wel met honden en Frontline, en de DA wist me te vertellen dat Frontline eigenlijk al niet meer straf genoeg is en dat vlooien en luizen (op honden weliswaar) daar ondertussen al tegen bestand zijn.
Kan echter nog wel zijn dat het bij paarden-kriebelaars wel werkt..

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 15:40

Ik heb voor de liefhebber ook nog sebacil, had groot verpakking gekocht maar was veel te veel.

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:00

Ik had vorig jaar ook een shet met luis, kreeg van de dierenarts 1 spuit mee vol met een spulletje
Ik moest dit van kop tot kont over de rug leegspuiten .

Binnen een paar dagen waren alle beestjes dood en ik hoefde niet te wassen!
en de prijs viel ook nog eens reuze mee

Spacious

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:31

Ik kreeg van mijn dierenarts een flacon met blauw spul.
Oorspronkelijk voor koeien bedoeld. Was even gieten over de rug en de luizen waren weg.
Alleen de naam weet ik even niet meer.

melinda1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:37

ik heb net mijn paardje behandeld tegen luis, gewoon bij de dierenwinkel een spuitbus
kopen, voor de hondenmand, tegen vlooien en vlooien eitjes, daar mee je shet inspuiten,
de volgende dag goed met een harde borste kammen, en daarna weer inspuiten, en je shet is luisvrij

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:30

De meeste luizen, teken en vlooien zijn immuun geworden voor frontline, ik had toen mijn shetlander luisjes had contact opgenomen met de veearts en die raadde mij advantage vlooien en tekenpippetjes aan voor de grote hond. Per 100kg 1 pipetje gebruiken en dat verdelen tussen de oren, midden op de manenkam, schoft, midden van de rug, op het kruis en de staartaanzet. Wel de vacht uitelkaar houden zodat je zeker weet dat het de huid raakt. dit word opgenomen in de bloedbaan en dood de luizen als ze dus bloed opzuigen (let wel: het dood alleen de luizen, niét de neten.) daarom is het belangrijk de behandeling na 2 weken weer te herhalen en daarna weer na 2 weken herhalen. ik deed ook elke dag de manen uitkammen met een vlooienkam voor honden. heeft echt prima geholpen! :)

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:05

ik gooi het nog 1x in de groep Defendog werkt uitstekend *D

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:23

yv_on schreef:
ik gooi het nog 1x in de groep Defendog werkt uitstekend *D

Ook bij een paard/pony? Ik lees dat het tegen vlooien en teken is bij een hond?

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:33

Je kunt in mijn beleving beter het immuunsysteem verbeteren. Dan los je het probleem op bij de bron, en blijf je niet iedere keer chemische producten nodig hebben.
Want al die middeltjes lijken me niet echt gezond voor je paard, of hond en kat.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 18:08

marietje1000 schreef:
Je kunt in mijn beleving beter het immuunsysteem verbeteren. Dan los je het probleem op bij de bron, en blijf je niet iedere keer chemische producten nodig hebben.
Want al die middeltjes lijken me niet echt gezond voor je paard, of hond en kat.

Daar heb je helemaal gelijk in maar daar kan je pas aan beginnen zodra die luizen zijn vernietigd. Helaas moet je wel dit soort chemische producten gebruiken om dit voor elkaar te krijgen. Ik zou geen andere manier weten.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:42

paarden en pony s met dikke bos manen vooral koudbloeden zijn gevoelig voor luizen.
Yinnar ja het helpt tegen luizen bij paarden ik heb die van mij flink gesprayd en een week later nog is omdat dan eitjes nog uitkomen. en mijn paardje was er vanaf.

yv_on

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 22:44

en Marietje mijn pony is hartstikke gezond en niet alles puur natuur werkt soms moet je toch is wat anders gebruiken. Ben zelf ook van natuurlijke dingen maar je lost er niet alles mee op

ViefJor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 10:22

marietje1000 schreef:

Paardenluis komt meestal voor bij jonge, oude en verzwakte paarden. Naar mijn beleving kan je aan het immuunsysteem van een jong en oud paard weinig veranderen. Die van de jaarling word zelf intern nog opgebouwd, uiteraard gaat dit sneller met het correcte voer, maar oudere paarden zijn nou eenmaal zwak.. wij hebben er 1 van 39 op stal, en er hoeft maar 1 paardje luis te hebben, en bij hem is het dan ook raak. Als je een ''middelbaar'' paard hebt die luis heeft, kan er een belletje gaan rinkelen dat er iets niet correct is.

Mijn pony was 1 jr 2 mnd toen ik haar bij de fokker had gehaald, en toen al onwijs aan het schuren, het was zomer dus ik dacht aan staart en maneneczeem omdat ze alleen haar staart eraf schuurde. Behandeld met spul daarvoor en het leek weer aardig rustig te worden. Even later schuurde ze ook daar doorheen. en het schuren ging verder over haar lichaam, toch luis. Ze was er onwijs ziek van, continu geeuwen, suf, en heeeeel de tijd zweten. Dus toen toch met spoed behandeld met een aantal middeltjes.

Luizen zijn geen lachertje en je paard kan er echt ziek van worden. Beter dan dat je een chemisch prutje gebruikt en je weet dat het weg is, dan dat je het laat versukkelen.. ''de natuur doet zijn werk wel''. :n

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 11:04

Vandaag DA gehad voor de entingen en gelijk laten kijken naar mijn shet ivm het vermoeden van luis. Mijn vermoeden was goed. Vanmiddag even wat ophalen. Laat wel even weten wat ik krijg en of het helpt.

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 12:27

Ik heb afgelopen zaterdag nog een pony met dikke wintervacht gewassen met Neocidol. 's Avonds gewassen met warm water en toen de hele nacht op stal gezet. Volgende ochtend was ze droog en kon ze weer naar buiten. Luizen moet je goed aanpakken, niet mee doormodderen want als het te erg wordt kan je paard allerlei andere dingen oplopen zoals bloedarmoede. De Neocidol kostte 16 euro voor 2 doses dus dat valt reuze mee!!

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 15:28

Cydectin gekregen nu nog de behandeling. Ben benieuwd of het werkt