paard met schimmel, hoe wat waar.. ( hoe en wat behandelen )

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tooske

Re: paard met schimmel, hoe wat waar.. ( hoe en wat behandelen )

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 18:30

Bij de kruidvat heette het gewoon anti schimmel crème anders moet je het even vragen.
Ik zou het niet samen met de imaverol doen dat ging bij mij mis.

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:21

hutch84 schreef:
tooske welke middel gebruikte je van de drogist?

Ik heb volgens mij toen Itraconazol geprobeerd. Werkte goed tegen schimmel, maar vel verdween er van :(

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 19:22

oke ik ga morgen even kijken of ze dat hebben, ik was nu ook niet met imavarol , maar mochten er nog wat kleine plekjes komen op zijn hoofd weet ik dat er nog een middel is wat ik kan gebruiken

koeke bedoel je niet dat het haar er van verdween??

koeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-13 19:38

hutch84 schreef:
oke ik ga morgen even kijken of ze dat hebben, ik was nu ook niet met imavarol , maar mochten er nog wat kleine plekjes komen op zijn hoofd weet ik dat er nog een middel is wat ik kan gebruiken

koeke bedoel je niet dat het haar er van verdween??

Nee, er vielen echt gaten in zijn vel :D Maar dat gebeurde dus bij bijna elk middel, hij kreeg er na een tijdje gewoon vervelende wondjes van, die bijna erger waren dan het schimmelgedoe.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-13 20:44

ik zag vanavond ook dat mijn paard op zijn ander witte been ook kale plekken had ik ijk het nog een week aan en dan komen ze hem maar enten er zit dan niets anders op

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-13 10:55

Gaat het al beter?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-13 21:00

ik heb vandaag voor de 2 de keer gewassen. of het beter gaat vind ik moeilijk te zeggen. de huid word wel droger maar had nog wel het idee dat er nog meer haren weg waren. na 4 keer wassen moet ik duidelijk verschil zien

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 07:51

ah oke, ben benieuwd hopelijk trekt het nu eindelijk is aan. Hoe is het met derest van de klachten? :(:)

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 11:07

ik heb het idee dat de rest van de klachten vooruit gang zit vanaf donderdag kan ik hem weer op gaan pakken. en als we dan 3 weken rijden dan word er opnieuw getest.
de mok zit er nog steeds en zal na de was behandelingen opnieuw in een boorverband gezet worden

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 11:46

Vervelend dat je paard weer last van schimmel heeft! Helaas heb ik zelf ook een paard wat er zeer gevoellig voor is. Ieder jaar moet hij er aan geloven.... Gelukkig hebben de andere paarden op stal er geen last van en komt het echt door de weerstand van mn paard dat hij er last van krijgt. Heb hem ook 3 jaar laten enten (onze da raade aan om de 1ste spuit te geven en dan de 2de spuit 2 weken erna en dan na 9 maanden weer hetzelfde riedeltje. Dat heb ik dus 3 jaar laten doen)
Helaas was het niet zo dat hij geen schimmel meer kreeg(al waren de uitbarsingen wel minder) en heb de hoop opgegeven dat die enting hem echt hielp.Hij kreeg inderdaad ook een abces op de plek vande enting en wilde hem niet langer meer laten enten als het toch niet afdoende hielp.
Het enige wat ik kan doen is zorgen dat zijn weerstand hoog is .Dit jaar heb ik het anders aangepakt en als ik merk (meestal met weersveranderingen) dat hij niet lekker in zn vel zit, wat stijver is met rijden of als we een periode intensief trainen/wedstrijden rijden dan krijgt hij extra vitamines, mineralen en aminozuren om zijn weerstand hoog te houden. En even afkloppen... Dit jaar heeft hij het minst last gehad van alle jaren dat ik hem heb :) Hij had in december een blessure en moest toen veel op stal staan .Hij heeft toen een paar kale plekje gehad voor een paar dagen . Was erg blij dat het daarbij bleef en niet zoals andere jaren ook kale plekken over zijn hele lijf kreeg.
Je schreef al dat je paard al met iets anders zat maar wie weet dat het ook helpt om een supplement bij te voeren.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 14:35

hesterve , bedankt voor je ervaringen.
balen dat jou paard dus ieder jaar zijn schimmel terug krijgt.
ik hoop echt door inwendig ook een product te geven wat de schimmel dood er van af te komen ik behandel dus van 2 kanten ook probeer ik zijn weerstand omhoog te krijgen
vitamine hebben dit niet voor elkaar gekregen jammer genoeg.

de mijne staat /stond met een spierverzuring , mok welke niet overgaat nog steeds niet ( kan ook weer te maken hebben met de schimmel en een bacteriele infectie op het mok been.

een weerstand kuur heeft hem geen verlichting gebracht maar misschien na deze kuur dat het wel lukt

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-13 15:13

Mag ik vragen wt je geeft om bij je paard de schimmel van binnen uit aan te pakken?(misschien heb ik er ook nog wat aan haha)
Spierverzuring is ook zwaar voor het lijf om daar goed overheen te komen.Hopelijk wordt het snel weer wat zonnig weer en knappen de paarden daar ook weer van op.
Voor 2 jaar geleden was mn paard het er ergst aan toe en had de dierenarts Max H(ook een soort vitaminesupplement) voorgeschreven om zijn weerstand omhoog te krikken. Hier knapte hij aan de ene kant wel van op maar hij was nog steeds niet zichzelf. Uiteindelijk bij toeval een natuurgeneeskundige tegengekomen die wel wilde kijken of ze hem kon helpen. Had er niet zo'n hoge pet van op maar zij kwam erachter dat die max h vitamine bevatte waar hij helemaal geen tekort aan had en die hij ook niet uit kon plassen waardaaoor hij een overschot had en daar niet lekker van was. Ook moest ik toen met een ouderwets ontwormingsmiddel ontwormen en om hem vanbinnen te reinigen een vertagil groene klei kuur geven (die je ook voor mensen hebt ,dus niet degene die je opsmeert) Verder wat korreltjes met frequenties gekregen en hij was binnen no time weer de oude.
De vitamine,mineralen en aminozuren geef ik niet in een kuur. Nadeel van een kuur vind ik dat je in een korte tijd een hoge dosis geeft en als het tekort/behoefte te groot is, er aan het eind van zo'n kuur de tekorten niet weggewerkt zijn.
Mn paard werkt ook redelijk hard (Mspringen ,Z dressuur ,Wordt 5/6 dagen per week gereden en in de zomer 2 dressuurproeven en een springparcours op een wedstrijddag) en geef hem sinds ik gestopt ben met de entingen en als ik denk dat zn weerstand het nodig vind chlorella bij (voor info http://www.health-winkel.nl/puur-natuur ... tAodGU8AEQ) en bestel het bij kruiden voor dieren) Misschien ook goed voor de spierverzuring van jou paard ?
Hopelijk knapt ie gauw op! Succes.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-13 16:49

ik geef nu dit inwendig, de groene leem alleen dan met die producten extra want alleen groen leem is niet voldoende om in dit geval te reinigen
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... 3930/25748
de thee trea moet schimmel doden zijn volgens mij

en was met dit procukt
http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... 1915/34664

ze raden mij aan dit 3 weken te geven dan 2 weken niet en dan nog eens 2 weken zodat alles echt kapot gaat ook mijn andere paarden behandel ik mee omdat ze naast elkaar staan.

zo bij zo moet ik al kruiden gaan voeren om zijn spieren weer op pijl te krijgen.
ik heb bij mij paard een masseur laten komen die bij de silverlinde in de leer geweest is en dus met dit advies kwam
ik ga straks eens kijken naar de site ben benieuwd

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:22

Citaat:
gelukkig heb niemand zich gemeld met dat de schimmel bij hun zelf geconsateerd was

Sorry , ik kreeg er zelf ook schimmelplekken van op mijn arm van, en thuis heb ik mijn katten besmet.

Een middel dat op een andere manier de schimmel bestrijd : Nizoral shampoo.
Daar heb ik na een maandenlange strijd mijn katten schimmelvrij mee gekregen.

Er zijn wel degelijk middelen om de schimmel van binnenuit mee te bestrijden , maar t is rotzooi , belastend voor de lever
en peperduur. Dan is een enting te prefereren.

Succes en sterkte ermee.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 19:26

bedankt hoe zagen die plekken er bij jou uit rood bultjes gaf het jeuk ??
we zitten te twijfelen of 1 van onze honden het ook heeft

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 19:57

Tsja , moeilijk te omschrijven bij mezelf jeukende rode bultjes ,bij mijn dochter die ik ook nog besmet had
werd het een jeukende kring van rode bultjes .
Bij de katten ronde kale plekken met wat korstjes.

Heb je een postzegellamp -ultraviolet licht- als t donker is in de kamer lichten schimmelplekken op bij ultraviolet licht.
Maar dat is niet zo makkelijk te beoordelen want vaak lichten de korstjes en stofjes ook op.
Maar het kan een hulpmiddel zijn.

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-13 20:04

ga ik zeker onhouden wan tzo een lamp kan ik wel regelen als het dan donker is ga ik eens op onderzoek uit

bedankt voor je info en ga een sop onderzoek uit na die shampoo

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-13 20:13

Citaat:
ga een sop onderzoek uit na die shampoo

Vraag er anders eerst eens naar bij je DA.
Soms slaat een bepaalde shampoo niet goed aan , en dan kan deze shampoo met andere werkzame bestanddelen
wel helpen. is niet goedkoop , ik zou ook regelmatig wassen , elke 3 dagen. Nizoralshampoo is in de apotheek in België
zonder recept te koop.

Dan heb je ook nog die potjes met oplosbaar poeder = mycophyt, daar kun je ook al je spullen in wassen als je de oplossing in een teil ofzo maakt. vraag er maar eens naar.

De stal uitroken met halamid is niet echt effectief omdat je de stal nooit helemaal dicht krijgt , dus de rook kan altijd weg.
Ik zou een antischimmeloplossing in een tuinspuit doen en zo alles besproeien , vooral t houtwerk doornat maken
schimmels zijn microscopisch klein en zitten echt in het hout.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:24

er is al even niet gereageerd maar ik wilde toch een vraag stellen

mijn oudere pony van 25 heeft vanaf de winter al schimmel. hij staat bij een ander paard in de wei en die heeft nergens last van gelukkig.
maar ik ben nu al met het tweede potje imevarol bezig (als ik het zo goed schrijf) maar het werd even wat minder maar daarna bleef het hetzelfde.
ze blijft jeuk houden. en nu las ik inderdaad over spuiten tegen schimmel. is dat verstandig voor zo'n oude pony of niet? en zijn er nu ech zoveel nadelen van.
hoor dat het best prijzig is maar een paar potjes imevarol word ook prijzig.

en dan me tweede vraag ze staat met deken op en heb al een keer een nieuwe gekocht na behandeling tussendoor.
maar wil hem nu gaan wassen maar kan dat gewoon in de wasmachine en droger? of houd deken dan geen water meer tegen.
jeetje wat lastig zeg vooral in deze tijd.. :brr:

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:26

volgens mij moet je behandelen met vier dagen interval.Heb je dat gedaan?

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:31

kleine aanpassing nu snap ik pas wat je bedoeld, heb gewassen om de 3a4 dagen. eerste keer om de drie dagen en tweede kuur om de 4 dagen ivm het weer.
overigens morgen even langs de huisarts met dit verhaal want vorige week kreeg ik allemaal rode bultjes om me handen en me zoontje nu ook. die gaat regelmatig mee naar paardjes.
las hier dat iemand dit meer heeft gehad. hopelijk krijgen we een zalfje mee.
Laatst bijgewerkt door StalNollie op 28-03-13 18:34, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:33

ik bedoel wassen met imaverol en dan na vier dagen weer,en dan na vier dagen nog een keer.
Staat dat niet op de bijsluiter?

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 18:33

stalmollie
ik kan je zeggen ik ben nu zonder spuiten of imavarol met plek gewijs wassen van de schimmel af
http://www.paardendrogist.nl/product/14 ... 1915/34664 en wel met dit spul.. het werkt erg goed ook ontsmet het gelijk wondjes
zeker als ze jeuk blijven houden wil ik je dit middel proberen

mijn dierenarts heeft nooit willen spuiten omdat het zulke rommel is.
je kan 1 paard met 1 zo een fles ongeveer 4 keer wassen ( met spons) of de plekken behandelen dan doe je er langer mee maar ik zou de eerste 2 keer het paard geheel wassen)

soms passen ze in je wasmachine er speciaal wasmiddel voor dekens maar je moet er ook imavarol bij doen voor de schimmel.
ik doe dekens niet in de droger aangezien er bij mij 2 gesmolten zijn

zoals bij alle 2 de middels is het behandelen volgens schema
je was dag 1
dag 2 sla je over je wast dag 3 dag 4 en 5 was je niet dag 6 was je weer dag 7 8 9 niet dag 10 weer wel
daarna kan je overstappen op plek behandeling
gebruik je het middel wat ik gebruikt heb was je om de 2 dagen

hutch84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-13 18:34

geerke schreef:
ik bedoel wassen met imaverol en dan na vier dagen weer,en dan na vier dagen nog een keer.

je houdt er te veel tijd tussen je moet bij imavarol echt strak wassen dus zoals ik boven aangeef

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 18:35

hutch84 schreef:
geerke schreef:

je houdt er te veel tijd tussen je moet bij imavarol echt strak wassen dus zoals ik boven aangeef

o.k....ik dacht dat het vier dagen was.