Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:49

Ariebren schreef:
Een ouwe ervaren paarden veearts heeft geen rontchen nodig.
Die ziet heel snel wat er aan de hand is.

Zo'n veulen moet dagelijks naar buiten met andere veulens en of paarden.
Lopen, rennen en stoeien om zijn spieren sterk te maken.
Daarnaast een goede brok voor jonge paarden, bijvoorbeeld de podogrow 3 :7

Hij staat 24/7 buiten met een paard die lief voor hem , hij mocht van de DA niet in de groep. En ook absoluut niet snachts op stal,; vandaag ook zn deken. Hij krijgt podogrow en onbeperkt kuil/hooi.
Hij loopt en rent trouwens amper uit zichzelf; ook niet als de andere paarden helemaal uit hun dak gaan. Geef daarom eten op verschillende plekken..dan loopt hij dat iig nog. Ga ook elke dag een stukje met hem wandelen over de weg

Waar vindt je een zo een goede paardenarts?

Ariebren

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:54

Ik heb heel veel kennis opgedaan van oudere paarden fokkers.
Luisteren wat die mensen vertellen.

En een deken ????
Waarvoor, het is een veulen en geen wedstrijd paard.

Ik weet ook niet waar je nu tgenwoordig een ervaren DA vandaan haalt.
Als ik Bokt zo volgt is er maar weing praktische kennis aanwezig bij veel DA's
Uizonderingen bevestigen de regel.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 20:58

Ariebren schreef:
Ik heb heel veel kennis opgedaan van oudere paarden fokkers.
Luisteren wat die mensen vertellen.

En een deken ????
Waarvoor, het is een veulen en geen wedstrijd paard.

Ik weet ook niet waar je nu tgenwoordig een ervaren DA vandaan haalt.
Als ik Bokt zo volgt is er maar weing praktische kennis aanwezig bij veel DA's
Uizonderingen bevestigen de regel.

Ja een deken... Hij had het erg koud en hij heeft echt geen reserves, het laatste wat ik nu wil is dat hij zn spieren gaat verbranden. Ik houd er ook niet van, ook niet bij wedstrijdpaarden. Maargoed, soms moet je keuzes maken.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 20:59

Ariebren schreef:
Een ouwe ervaren paarden veearts heeft geen rontchen nodig.
Die ziet heel snel wat er aan de hand is.

Daarnaast een goede brok voor jonge paarden, bijvoorbeeld de podogrow 3 :7

Ik ben het met je eens, maar eerst moet pijn uitgesloten worden vind ik. Losse kniebanden kunnen ook pijnlijk zijn

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 21:12

switt schreef:
Ik weet alleen nog niet hoe ik hem daar moet krijgen, durf mn vader niet met hem te laten rijden. Heeft Utrecht een haal- en breng service?

Waarom durf je dat niet? Ben je bang dat ie zo onstabiel is op de trailer of heeft je vader geen ervaring met trailer rijden?

Ariebren schreef:
Daarnaast een goede brok voor jonge paarden, bijvoorbeeld de podogrow

Maar als het dier niet fit genoeg is, word ie er in zo'n groepje echt niet beter op!

switt schreef:
Maargoed, soms moet je keuzes maken

Precies! En als ik het zo lees wil jij echt het beste voor het dier *D

En mijn ervaring met losse kniebanden is dat het dier er niet zo'n last van heeft dat ie zo stijf gaat lopen. Wel met verkorte pas/onregelmatig... Maar goed het kan best een combinatie van zijn!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 22:15

Bloed trekken kan je eigen dierenarts ook, daarvoor hoeft hij niet persé naar Utrecht hoor. Je kan het ook alles in stappen doen, eerst bloedonderzoek en als daar niks uit komt verder laten zoeken met echo, rontgen,.....
Maar als je paard zo weinig heeft bij te zetten en zichzelf niet warm kan houden ondanks goed voer dan lijkt hij me een (worm, virus, bacterie?) infectie te hebben en niet gewoon atactisch te zijn. Hoe is zijn temperatuur eigenlijk?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 23:03

En waarom moet er steeds bloed getrokken worden ??
Ik begrijp dat niet.

Wil je iets bijzonders in het bloed zien dan moet je specifiek een staal nemen die positief of negatief reageerd op het idee wat je hebt.

Maar afwijkende gangen zie je echt niet terug in het bloed.

En wie zegt dat het veulen het koud heeft ??
De haren staan overeind, dan is het paardje juist bezig om zich warm te houden.

Iedereen op Bokt heeft het over puur natuur.

En nu gaan we weer dekens adviseren ??

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 23:43

Wie adviseert er hier dekens dan? TS heeft het idee dat het veulen zichzelf niet warm kan houden en een oplossing is een deken. Ik reageer op het gevoel dat TS heeft dat het veulen zich blijkbaar niet goed voelt. Een paard dat alleen maar wat groeistuipjes heeft of atactisch is in de zin van puur neurologisch probleem voelt zich normaal gesproken niet ziek, die beweegt alleen vreemd. Daaruit zou mijn conclusie zijn dat er mogelijk iets is dat het immuunsysteem van het veulen bezig houdt en zijn energie opsoupeert. Een bloedonderzoek kan uitwijzen of er inderdaad indringers zijn of zijn geweest die het immuunsysteem hebben overbelast.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-12 23:53

Ariebren schreef:
En waarom moet er steeds bloed getrokken worden ??
Ik begrijp dat niet.

Wil je iets bijzonders in het bloed zien dan moet je specifiek een staal nemen die positief of negatief reageerd op het idee wat je hebt.

Maar afwijkende gangen zie je echt niet terug in het bloed.

En wie zegt dat het veulen het koud heeft ??
De haren staan overeind, dan is het paardje juist bezig om zich warm te houden.

Iedereen op Bokt heeft het over puur natuur.

En nu gaan we weer dekens adviseren ??

Hij heeft toch geen last van die deken?? Natuurlijk, ik heb het ook echt liever niet en zou normaal een paard nooit een deken opdoen. De groep waarin hij eerst stond heeft veel meer beschutting maar de da adviseerde hem uit de groep te halen en met een enkel rustig paard te zetten. Hij is echt dun, hij heeft echt geen vet. Ik heb hem liever met een deken dan dat ik de kans loop dat hij zn spieren op gaat branden om zich warm te houden. Ik doe ook alleen maar wat me het beste lijkt, ik weet het ook allemaal niet.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 23:55

Veulens horen ook geen vet te hebben...
maar ze horen ook niet stilletjes in een hoekje te staan.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-12 23:59

dom je moest gewoon van je verstand uitgaan maarja
ik zou het beeske nu gewoon verkopen fso.
maarja dat noem ik gewoon een wijze les in de toekomst
:')

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:06

zillionke schreef:

alsof dat zo makkelijk is..

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 00:06

zillionke schreef:

Ja lekker verkopen, dan is het lekker iemand anders probleem. Jezus zeg het is geen fiets die je inruilt! Als je een paard koopt weet je toch hij wat kan gaan mankeren? Natuurlijk, ik zat hier ook niet op te wachten maar het is nu eenmaal zo dus ik neem mn verantwoordelijkheid. Muis kan er toch ook niets aan doen?!

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:08

switt schreef:
zillionke schreef:

Ja lekker verkopen, dan is het lekker iemand anders probleem. Jezus zeg het is geen fiets die je inruilt! Als je een paard koopt weet je toch hij wat kan gaan mankeren? Natuurlijk, ik zat hier ook niet op te wachten maar het is nu eenmaal zo dus ik neem mn verantwoordelijkheid. Muis kan er toch ook niets aan doen?!

helemaal mee eens!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:12

Kan je geen dierenarts met mobiele röntgenapparatuur thuis laten komen? Dan hoef je niet weg met je veulen en kan je eventueel de foto's nogmaals laten beoordelen bij een andere kliniek (als er twijfels zijn). Bloedje trekken kan die dierenarts dan ook gelijk.

Ik vind het wel heel sneu voor jou en je veulen, heel veel succes ermee. Laat je wel weten hoe het verder gaat?

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:13

Je schrijft dat je paard relatief veel krachtvoer krijgt, maar wat kreeg hij bij de vorige eigenaar? En hoe veel is hij gegroeid sinds hij bij jou is? Als een paard van weinig krachtvoer plotseling naar veel krachtvoer gaat heeft dat een invloed op hormoonspiegels en dergelijke waardoor hij te snel kan gaan groeien; dit kan dan weer problemen veroorzaken zoals DOD: http://www.newenglandequine.com/Articles/Developmental%20Orthopedic%20Disease.pdf
Het is zaak overgangen in voeding geleidelijk te maken, zodat het paard geen plotselinge groeispurten krijgt. Vooral bij paarden die groot gaan worden is dat belangrijk.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 00:20

sallandval schreef:
Je schrijft dat je paard relatief veel krachtvoer krijgt, maar wat kreeg hij bij de vorige eigenaar? En hoe veel is hij gegroeid sinds hij bij jou is? Als een paard van weinig krachtvoer plotseling naar veel krachtvoer gaat heeft dat een invloed op hormoonspiegels en dergelijke waardoor hij te snel kan gaan groeien; dit kan dan weer problemen veroorzaken zoals DOD: http://www.newenglandequine.com/Articles/Developmental%20Orthopedic%20Disease.pdf
Het is zaak overgangen in voeding geleidelijk te maken, zodat het paard geen plotselinge groeispurten krijgt. Vooral bij paarden die groot gaan worden is dat belangrijk.

Hij kreeg daar niets... Ik heb zn voer van niets opgebouwd naar 1 a 1,5 kg per dag met een handje meer per dag. Maar misschien heb ik het dan toch te snel gedaan..wist niet dat dat zo erg was. oliebol. Bedankt voor je link, ga ik morgen even lezen!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:24

zillionke schreef:

Tssssss, wat een ^&%%^ opmerking zeg.

Tuurlijk, TS moet 'm gewoon verkopen, fijn iemand anders met zo'n ( in ieder geval voorlopig) probleem-beestje opzadelen.
En ach, hoe het beestje zich dan verder redt dat zoekt ie dan maar lekker zelf uit toch? |o

Ik begrijp echt niet dat iemand zo'n rare opmerking hier plaatst.....

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 00:26

Het account is 10 minuten geleden aangemaakt en dit is dr 1e bericht. Bijzonder!

gootje12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:32

Kan het dat je veulen het begin van gewrichtsontsteking heeft . Vind de sprongen erg dik, of is dat vertekend op de video?
Heeft hij koorts ?
Vraag aan de DA of een vitaminespuit zou helpen.

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 00:51

jeetje zeg wat een verhaal hier.
Jammer dat je hem vooraf niet beter hebt laten keuren vooraf.
Hopelijk komt het allemaal goed, maar als dat niet zo is............. de volgende keer dat je een paard koopt ben je hopelijk extra op je hoede.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 00:59

sandyjorgen schreef:
jeetje zeg wat een verhaal hier.
Jammer dat je hem vooraf niet beter hebt laten keuren vooraf.
Hopelijk komt het allemaal goed, maar als dat niet zo is............. de volgende keer dat je een paard koopt ben je hopelijk extra op je hoede.

Als dit niet goed afloopt koop ik nooit meer een paard... de lol er er wel een beetje af nu. Tot nu toe heb ik eigenlijk alleen maar pech gehad met mn paarden :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 09:16

zillionke schreef:

nou...leuke binnenkomer op Bokt.Ga zo door.
Dan maak je vast veel vrienden.

TS niets van aantrekken,het prijst je dat je goed voor het veulen zorgt.
Deken lekker omlaten en wel bloed laten checken.Vooral op ontstekingswaarden/bloedarmoede.
Verder gewoon afwachten.Wel hem goed laten nakijken natuurlijk.Door een da met verstand ;)
Het paard lijdt niet dus geef het de tijd.
En niet verkopen....wat een advies :7

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-12 10:06

TS, laat je niet gek maken. Volg je gevoel, als jouw veulen het koud heeft heeft ie een deken nodig, punt. Als hij niet goed beweegt (ben ik het mee eens) zoek je uit hoe dat komt.

Ik vind het heel goed van je dat je zelf de verantwoordelijkheid neemt. Doe wij ook. Wij vinden dat een dier eigenlijk geen 'handelswaar' is, je betaalt nu eenmaal voor de aankoop. maar daarmee is het dan ook uit.

Hij heeft inderdaad dikke spronggewrichten, tenminste dat lijkt op het filmpje absoluut zo, was ook het eerste dat me opviel. Zijn bewegingen zijn niet correct. Maar wat mij toch verbaast is dat jij zegt dat hij zo lusteloos is. Hij beweegt dan wel niet goed, maar ook weer niet zo slecht dat je zou denken dat hij lusteloos zou zijn van onvermogen om te bewegen of van de pijn.
Ik weet van dit soort dingen te weinig, maar misschien wormen, bloedarmoede oid?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-12 18:32

Ik kreeg een aantal pb's of ik ook een foto had van zn gewrichten, die heb ik vandaag even gemaakt:

een foto van hem helemaal: http://staldevlierhof.weebly.com/upload ... 5_orig.jpg
z'n sprongen: http://staldevlierhof.weebly.com/upload ... 4_orig.jpg en http://staldevlierhof.weebly.com/upload ... 7_orig.jpg

Ik heb hem net zn temperatuur gemeten , hij had gelukkig geen koorts. Hij is trouwens niet echt suf maar gewoon heel rustig. Volgens de dierenartsen veel te rustig en braaf voor zn leeftijd. Vandaag had hij wel opeens een uitspatting, hij ging opeens een sprintje trekken. Zo actief heb ik hem nog nooit gezien.. Helaas valt dan wel extra op hoe beroerd hij loopt :( Heb een filmpje gemaakt van hoe hij zich los beweegt maar die moet ik nog even uploaden.