Ik moest ook gelijk aan zo een koelift denken. Als je die een beetje tactvol omknoopt kan die denk ik zelfs wel blijven zitten. Kun je die niet ergens bij een koeienboer lenen? Dan is het een kwestie van een katrol aan een balk boven de box vastmaken en heisen maar.
Ohw ik hoop zo dat het veulen snel sterk genoeg is om zelf op te staan. Echt super dat jullie zo'n moeite doen hem te helpen. Ik heb geen oplossingen voor je maar wil graag even zeggen: beterschap aan het veulentje!
Utixo
Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-12 19:24
Hopke, dank je1
Ik zal morgen even proberen wat foto's te maken van het hummeltje, dan krijgen jullie een idee van de stal en wellicht zien jullie oplossingen.
Shirley, om nog even antwoord te geven op je vraag, hij blijft zeker wel een uur of 8/10 te been. Te lang voor een veulen, maar hij ligt ook te lang. Hij is overigens niet bang om te gaan liggen.
Als hij ligt, ligt hij meestal plat. Zodra hij overeind wil, gaat hij recht liggen. Vervolgens is hij dan zo uitgeput avn het overeind willen komen dat hij weer plat gaat liggen.
Utixo, ik weet niet wat voor ondergrond jullie onder de stallen hebben en waar je mee opstrooit. Maar als je een dichte vloer hebt, of hem dicht kan maken, zou het gebruik van een ruime hoeveelheid wit zand of zaagsel mogelijk kunnen helpen tegen het doorliggen. Het voordeel van wit zand is dat het lekker koel is en niet organisch zodat bacteriën er veel minder mee kunnen als met zaagsel of stro. Ook ligt het heel lekker zacht voor het veulen, is relatief makkelijk mesten en urine loopt als het goed is er voor een groot deel tussendoor en dan via de vloer weg (moet er wel een lichte helling in de vloer zijn). Zaagsel is ook heerlijk zacht, maar is qua bacteriën minder gunstig en het klinkt alsof dat in dit geval niet ideaal zou zijn. Nog een voordeel van zand is dat het voor het veulen iets makkelijker word om op te staan, het is wel lekker stroef en je blijft er minder in hangen als in stro. In zaagsel zak je weer iets minder weg.
(en waarschijnlijk weet je dit wel al, maar je veulen zelf kan niet resistent worden voor de ontwormingsmiddelen. Het zijn de wormen die resistentie ontwikkelen)
Utixo
Geplaatst door de TopicStarter: 13-12-12 19:39
Airborn, dat bedoelde ik ook, maar kwam er wat onhandig uit .
Zand heb ik ook al aan zitten denken, maar stro lijkt me wat zachter en warmer... Hij staat nu ook met dekens op, waardoor de doorligplekken zich beperken tot de benen en nek. En het lijkt me met de wondjes niet fijn, het zand? Overigens ligt er een vloeistofdichte, betonnen vloer in.
Shirley
Geplaatst: 13-12-12 19:41
Dat is inderdaad heel lang om te staan, denk dat hij dan toch een beetje bang is om te gaan liggen ... 't blijft immers een vluchtdier en als hij beseft dat hij niet 1,2,3 in de benen kan komen, zal hij het punt van rusten onbewust uitstellen.
Maar dat zal snel verbeteren als hij weer vlot zelfstandig kan opstaan, hoor !
Hoop dat hij ook rap die spierversterker toegediend kan krijgen, dat werkt snel en scheelt een hoop moeite en bijbehorende stress voor alle partijen
Ik verwacht morgen echt de bloeduitslag. Probleem is dat alles verzonden moet worden en dergelijke.
Weet je toevallig hoe de spierversterker heet? Kan ik alvast even googlen.
Airborn
Geplaatst: 13-12-12 19:46
Het nadeel van stro is dat het best glad kan zijn om op te staan. En als je dik strooit kunnen ze een heel eind wegzakken in het stro wat zowel het opstaan als het blijven staan bemoeilijkt. Het is idd wel lekker warm en zacht dan. Als je iets minder dik opstrooit heb je weer dat ze makkelijk het stro in bulten duwen en dan alsnog op kaal beton liggen. Er is trouwens een hele simpele manier om te kijken of je dik genoeg opstrooid, zeker bij een veulen als deze wat veel ligt: loop te stal in halverwege de dag, strooi niet extra op en mest niet eerst uit. Zorg dat je alleen een simpele broek aan hebt. En laat je vervolgens zonder jezelf af te remmen op je knieën in het stro vallen. Herhaal dat een keer of 5, en als je dan geen zere knieën hebt kun je er vanuit gaan dat het voor je veulen ook lekker zacht is. Heb je bij de eerste keer al je zoiets van "dat doe ik nooit weer" dan ligt je veulen ook niet lekker (of andere dieren) (deze methode laten DA's vaak boeren de ligbedden van hun vee mee testen. Meestal is de boer daarna aardig overtuigt van het nut van goed opstrooien )
zo'n net dat ze over palletten cargo in een vliegtuig gebruiken. Ik zou zeggen, om eens bij een Amerikaanse stockverkoop te kijken, mocht je het nog van doen hebben.
Kun je een hem in hangen, met de beentjes doorheen een gat, zodat ie er niet uit kan glijden.
Ghehe, daar had ik al in gespiekt. Beetje dwangneurose, als ik iemand spot uit de regio. Jammer dat je niet in opdracht werkt, ik ken een veulen die zijn eigen standbeeld verdient
Telpeva
Moderator Algemeen
Geplaatst: 13-12-12 21:17
Utixo schreef:
Telpeva, mag ik zeggen dat ik je in heel veel topics tegen kom, en dat ik een tikkeltje gestoord word van je avatar?
YES! weer iemand beetgenomen met mijn avatar! Ahum ahum ik bedoel, oh wat treurig, ik zal kijken of ik er iets aan kan doen En ik moest een beetje blozen om sommigeposts, dank jullie voor de leuke reacties!
Net gebeld. Veulentakel wordt vandaag opgestuurd. Gevraagd of het ook geschikt is voor veulens en het lijtk de ultieme oplossing. Bedankt iedereen voor het meedenken en als iemand hem ooit nodig heeft......