Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Zo groot, zo stoer maar oh zo kwetsbaar. Continue koliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 09:13

Maar ontstekingen onderdrukken is een tijdelijke middel, ik zal gaan proberen weerstand op te krikken....dus immuun systeem zo weinig mogelijk belasten, dus goede voeding, extra vit. Veel gezonde lucht dus stof en stilstaan verminderen, meer beweging dus grotere conditie en dat kan ook door extra uurtje stapwerk buiten naast event. Training...

Lichaam tricken door ontsteking kunstmatig te onderdrukken, terwijl er wel wat zit wat het veroorzaakt .....als ontstekingsreakties lichaam worden onderdrukt kunnen er wel infecties ontstaan die niet worden aangepakt.

Mijn paard staat ook op de prednison, maar ik ben stevens bezig met zijn weerstand, nu ik extra vit voer dan normaal merk ik al dat hij vooruit gaat...goede voeding is heel belangrijk...ook voer ik nog wat voor de darmen en ik merk dat zijn mest mooier is, hij beter opneemt...
Succes met je paard.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 09:43

De komende maand mag ze alleen vrij longeren, dus zonder singels en hulpmiddelen. Verder staat ze de hele dag op de paddock(ca 20-40) en trekt daar regelmatig een sprintje. Beweging krijgt ze genoeg.

Van het weekend ben ik weer met haar hormonen geconfronteerd, ze vliegt dus de jonge hengst aan die in de wei achter de bak loopt. Niet te houden. Dus volgende keer eerst de hengst naar binnen en dan longeren.

Voeding i.o. de kliniek samengesteld, veel hoogwaardige eiwitten en voldoende vitaminen. Daar ga ik niets meer aan toevoegen omdat je dan ook al snel suikers gaat toevoegen.
Verder heeft ze een goede liksteen, zonder suikers en met verhoogd magnesium gehalte.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-12 11:41

Wat fijn dat er in ieder geval een oorzaak gevonden is! Daar kun je wat mee, succes!
Mijn merrie is in 2011 ook naar Emmeloord geweest voor dezelfde problemen en ook dezelfde onderzoeken.
Bij haar is er alleen weinig tot niets uitgekomen. Voor haar was Prednisolon een laatste poging om problemen aan te pakken/uit te sluiten.

Ik ben toen van stal verhuisd en wonder boven wonder heeft ze daarna nog maar 1 x koliek gehad. April dit jaar was de laatste keer.
Het blijft spannend en mijn paard zal altijd gevoelig zijn op haar spijsvertering maar het gaat nu gelukkig goed.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-12 19:34

Fijn dat jouw merrie het zo goed doet 4EverHobbes.

Vandaag ging het longeren beter gelukkig, de hengst was al binnen. Famke had in het begin ook niet zoveel zin om te lopen, niet zo gek ook, de bak was nat en dan die koude spetters op je blote, geschoren buik is niet echt prettig.
Later ging ze wel beter lopen en had er ook wel lol in.

Opvallend is dat ze nu met haar tanden klappert/knarst. Het slaan wordt minder, als kost het nog wel wat tijd voordat ik weer onbevangen naast haar zal durven staan. Deken wisselen doe ik nog heel voorzichtig.
Comfortabel is ze nog niet, dat is wel duidelijk, maar ze heeft geen koliek meer gehad.

Lekker een onderdeken erbij gegeven zodat ze haar energie in haar lichaam kan steken en niet in de buitenwereld.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-13 19:55

De hele winter hebben we geknokt om de problemen met haar darmen te boven te komen. Helaas werd met het afbouwen van de medicijnen de pijn erger.

Haar eierstok heeft goed gereageerd op de Regumate en was vandaag helemaal normaal.
De enige conclusie die nog mogelijk was is dat de pijn van de darmen komt, daarbij heeft ze vocht achter haar longen gekregen door het langdurig gebruik van prednisolon.
De was niet meer comfortabel en zeker niet pijnvrij.

De DA zag geen mogelijkheden meer en in goed overleg hebben wij besloten het leven van Famke te beëindigen. Vanmorgen is ze rustig ingeslapen.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 20:10

hier een stille volger, gecondoleerd joh. Dapper besluit, het beste dat je voor je merrie kon doen.

Sassie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:24

Sterkte met het verlies van Famke. Wel goed dat je deze beslissing hebt genomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:27

Ach, toch nog :(:)
Heel veel sterkte met het verlies van Famke. Je hebt alles geprobeerd en voor het paard gekozen, kan ik niet meer dan respect voor hebben. Hopelijk geeft het idee dat je al het mogelijke hebt gedaan ook enigszins berusting.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:35

Heel veel sterkte met het verlies. Sommige gevechten zijn niet te winnen, hoe oneerlijk ook.. :(:) Jullie hebben er echt alles aan gedaan, hebben haar alle kansen gegeven. Dit was een dappere eerlijke beslissing.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 21:37

Hebben ze ook naar zand gekeken? sterkte

crazyshar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:06

gecondoleerd.

ik kom je topic net pas tegen, wat jammer na al die jaren vechten en zoeken ze toch te moeten laten gaan.

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-13 22:31

Ach wat vreselijk zeg. Je hebt je uiterste best voor haar gedaan, je hebt gegeven wat Famke al die tijd nodig had.
Veel sterkte met je verlies.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 01:53

Oh wat naar zeg , gecondoleerd

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-13 07:44

Zo hard gevochten en toch verloren :(:) maar 'houden van' is ook 'los laten' als het niet meer gaat. Het is goed zo. :(:)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 00:40

Ach wat jammer. Je hebt je uiterste best gedaan voor Famke, maar helaas heeft het niet geholpen. Wat een moeilijke maar vooral moedige beslissing heb je genomen. Heel veel sterkte gewenst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 08:54

Je hebt alles gedaan wat in je vermogen lag. Famke mag blij zijn met zo'n baasje. Heel veel sterkte met dit grote verlies.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:05

Wat een nare update... Heel veel sterkte met dit verlies. :(:)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 09:59

Wat een trieste update. Knarsen met de tanden deed de mijne toen hij na zijn koliekoperatie nog erg weinig eten kreeg, dat kwam vanuit zijn maag zeiden ze op de kliniek. Kreeg hij dus wat voor.
Wat verschrikkelijk jammer dat het niet heeft mogen helpen allemaal en dat de pijn uit haar darmen toch te heftig bleef. Wat een gemis zal het zijn, maar wel een goede beslissing. Langdurig pijn is slopend. Heel erg veel sterkte!!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 11:52

Gecondoleerd,zo hard je best gedaan en uiteindelijk niet mogen winnen.
Sterkte!

Glitfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 12:08

Wat een verdrietige update, gecondoleerd met het verlies van deze prachtige merrie! :(:)

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-13 13:49

ik lees net heel je topic, wat een droevige laatste update
Wel veel respect dat je er alles aan hebt gedaan om Famke te helpen, vreselijk dat je haar alsnog hebt moeten laten gaan, maar wel een goede beslissing, Famke zal je dankbaar zijn.
Heel veel sterkte toegewenst

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-13 21:46

Jeetje lees het nu pas al weet ik niet waarvan ik je nou kende... , veel sterkte met het verlies van Famke :(:)