Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KootMiraDrum

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:11

2 stalgenootjes gebruiken nu Pergolide uit Spanje. 1 van de 2 heeft daar een zomerhuis en koopt het daar...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:12

Heel goed idee, ik ga ook zeker kijken in het buitenland... Kom ook in de wat exotischere plaatsen waar je alles kan halen zonder recept (o.a. in Hong Kong) ga daar echt eens naar kijken.

Overigens de walgelijke leus van BI : "Prascend, voorwaarts in PPID" :r :r :r

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:18

BI heeft wel een twitter account, heb al een boze tweet gestuurd!

@Boehringer
@BoehringerNL
@Boehringervet

Gebruik de #prascend dan kunnen we elkaars tweets zien!

Ik heb ook een Facebook gevonden en ga even wat op hun pagina zetten...
Laatst bijgewerkt door Odysseus op 12-11-12 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Knijn7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:21

Ik lees mee. Als er een petitie getekend moet worden, dan teken ik die graag!!

Ik weet niet wat van acties je kunt voeren, maar in ieder geval succes! En ik sta achter jullie!! :-)

En ben benieuwd naar de reactie van de prijsverhoging.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 20:22

hippiater schreef:
Er staan weer een hoop incorrectheden in bovenstaande reacties,
bv het is niet noodzakelijkerwijze de fabrikant die woekerwinst maakt, het zijn vaak de ambtelijke registratiekosten voor een diergeneesmiddel die leiden tot een belangrijk deel van de prijs bij registratie van een bekende stof voor een nieuw dier of dat het humane pergolide en Prascend qua structuur verschillen.
Nu naar oplossingen; je kan altijd je dierenarts vragen om een recept (kost vaak 10-20 euro voor een jaar), ga daarmee naar een humane apotheek (als het goed is schrijft de dierenarts Prascend voor), de apotheek constaeert dat ze geen Prascend voor je hebben en bieden het humane alternatief met dito prijs aan (mogen ze eigenlijk niet maar de meeste apotheken overtreden makkelijk de wetgeving als het voor een dier is). Ziehier de oplossing - ook zijn er zeker apotheken te vinden die pergolide zonder recept uitleveren (pas op wettelijk verboden!) als je ze er om vraagt, gewoon even rondshoppen.
Verder wil ik wel ernstig waarschuwen tegen internetaankopen zeker als die uit 'duistere' landen komen, je weet niet wat je krijgt en je kan nogal wat problemen krijgen, voor je het weet zit je in de louche wereld van anabolen, doping en ernstigere ongein!

Zoals al eerder in dit topic werd aangehaald is geeft zelfs de fabrikant toe dat het enorme prijsverschil ( 0,40 ct tov. 1.95 ) niet te verklaren is uit de kosten die gemaakt zijn voor registratie.
D.A. schreven, voordat Pergolide werd geregistreerd, ook Pergolide voor en verkochten dat zelf, nadat ze hadden ingekocht via de normale groothandel die ook aan apotheken levert. Hoe de verkoopprijs tot stand kwam, is overigens ook een raadsel: prijzen varïeerden van 0.70 cent tot b.v. meer dan 1 euro per mg.
De "oplossingen " die je aandraagt zijn allemaal niet volgens de regels.
Natuurlijk, nood breekt wet, maar zou het niet veel eerlijker en beter zijn dat boven water komt wat er fout gaat?
Als er iets fout gaat natuurlijk. Maar die indruk is nu duidelijk gewekt, zelfs door B.I. zelf.

Sprintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:29

Citaat:
Een kleine rekensom leert ons dat een eigenaar van een paard met Cushing voorheen voor 3 maanden ong. 38 euro kwijt was en nu ineens tussen de 166 en 175 euro!!!!

Tja eerlijk gezegd vind ik die kosten nog wel meevallen voor chronische medicatie. Ik ben er eerlijk gezegd blij om dat BI investeert in diergeneesmiddelen. Voor veel farmaceutische bedrijven is die markt gewoon niet meer interessant om medicijnen voor te ontwikkelen of registreren. Reken erop dat een dergelijke registratie voor een medicijn veel geld kost. Dit geld moet worden terug verdiend in de patent periode én daarnaast investeert de gemiddelde farmaceut tegen de 20% van de winsten terug in de ontwikkeling van nieuwe medicijnen. Dat hoor je nooit als de zwarte piet weer eens richting de farmaceuten wordt gespeeld.

Zonder de ontwikkeling en R&D van de farmaceutische industrie zouden we veel minder nieuwe geneesmiddelen tot onze beschikking hebben (humaan en veterinair), de kosten voor ontwikkeling en de onderzoeken die nodig zijn voor de registratie zijn extreem hoog. Daar heb je (helaas) het bedrijfsleven voor nodig, dit kan niet van gemeenschapsgeld (universiteiten en onderzoekinstituten als TNO ed.) opgebracht worden. Hier zijn dus hoge verkoopprijzen en hoge winsten voor nodig (die 20% die nodig is voor nieuwe ontwikkelingen!).

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:35

Knijn7 schreef:
Ik lees mee. Als er een petitie getekend moet worden, dan teken ik die graag!!

Ik weet niet wat van acties je kunt voeren, maar in ieder geval succes! En ik sta achter jullie!! :-)

En ben benieuwd naar de reactie van de prijsverhoging.

Ik denk niet dat er een plausibele verklaring gaat komen. Elders in het topic wordt dus al gemeld dat de fabrikant desgevraagd heeft verklaard, dat deze exorbitante prijsstijging niet verklaard kan worden uit de kosten die gemoeid zijn met het als diergeneesmiddel registreren van het produkt. Dan is de conclusie waarom de prijs dan wel 6x over de kop gaat heel simpel: BI zag een gat in de markt en is daar handig ingesprongen, door eerst in alle stilte de boel keurig conform de vigerende wet- en regelgeving dicht te timmeren en nu kan het wereldwijde grote graaien over de rug van eigenaren van paarden met PPID/Cushing naar hartelust beginnen. Om ze in ff hun moerstaal aan te spreken: ZUM KOTZEN!!! :r
Laatst bijgewerkt door Eirikur op 12-11-12 21:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:39

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 20:41

De kattenvariant van het schildklier medicijn heb ik nog jaren gehaald voor een vriendin bij een belgische apotheek. Wat eigenlijk op voorschrift maar als ik zei dat het voor een kat was dan kreeg ik het zo mee.

Triest de Pharma, heb een half jaar bij een grote speler gewerkt en ben zeer blij dat ik daar weg ben sinds een week.

Merial heeft hetzelfde gedaan (bijna) met omeprazol; dwz Gastroguard, wat al 30+jaar op de markt is voor maagzweren. Zij hebben nu het patent op het "enige" voor paarden geregistreerd middel goedgekeurd door de FDA a 40euro voor behandeling van 1 dag voor 575kg- fijn als je dat minimaal 1 maand moet geven en je paard weegt 758kg!. Gelukkig zijn er wel (USA) bedrijven die er op inspringen en met een betaalbaar alternatief komen. Misschien moet ik deze club ook eens tippen over wat er nu met peroglide staat te gebeuren.

Wat ik er oneerlijk aan vind is dat ze medicijnen die al lang bestaan (= geen ontwikkelingskosten waar het patent juist voor bedoeld is!), en waarvan het patent al lang is verstreken nu als "nieuwe| behandeling op de markt zetten, walgelijk !

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:39

Ik las al mee in het Cushing topic en zal hier ook weer meelezen.
Ben zelf apothekersassistente in opleiding en vind dit allemaal reuze interessant om te lezen. ;) Ook verzorgster van een cushing-paard...
Ik ga mee in de strijd tegen deze belachelijke prijzen!! :j

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 21:59

Focussed schreef:
http://www.facebook.com/boehringeringelheim?fref=ts

Rechts zie je bij "Recente berichten over Boehringer Ingelheim" mijn post!
Als iedereen zou willen liken of reageren, zou erg fijn zijn.

Gedaan! Goede actie! Zoveel mogelijk doorsturen iedereen!

heartbeat999

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:02

Heel veel succes met actie voeren! Als er een petitie getekend moet worden, dan teken ik die ook graag!!
ben zelf niet zo,n kei in actie voeren maar toch! als er iets is wat ik kan betekenen voor jullie laat het me weten!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:07

Ik heb gereageerd op facebook, en nog even een emotionele reactie neergezet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:09

Een goed initiatief, maar dan is het strijden tegen de farmaceutische industrie en die is oppermachtig....

Waarom mijn merkmedicijnen voor 3 maanden 54 euro moet kosten en het generieke middel maar 11 euro...is nl hetzelfde. Is gewoon een kunstmatig hoge prijs...

Kunnen mensen een recept krijgen van hun da en dan via een buitenlandse site het middel krijgen?

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:17

russel schreef:
Een goed initiatief, maar dan is het strijden tegen de farmaceutische industrie en die is oppermachtig....

Waarom mijn merkmedicijnen voor 3 maanden 54 euro moet kosten en het generieke middel maar 11 euro...is nl hetzelfde. Is gewoon een kunstmatig hoge prijs...

Kunnen mensen een recept krijgen van hun da en dan via een buitenlandse site het middel krijgen?

Bedenk je wel dat de innovatie niet komt van de fabrikant die jouw generieke middel voor 11 euro verkoopt, maar van de innovatieve farmaceut die het voor 54 euro verkoopt. Drie keer raden waar die innovatie van betaald wordt ;)

Het op de markt brengen van een nieuw innovatief geneesmiddel kost tegenwoordig ongeveer 1 miljard euro. Meer dan de helft van de geneesmiddelen die ontwikkelt worden sneuvelen voordat ze op de markt komen, maar dan is er al gemakkelijk een paar 100 miljoen in geïnvesteerd en dat moet ergens van betaald worden.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:26

Schandalig dit. En dan durven ze ook nog te zeggen: een stap vooruit. Het wordt voor een aantal mensen gewoon te duur, dus die paarden zijn ter dood veroordeeld. Nou wat een stap vooruit. Knurften.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:31

FlyAway schreef:
Bedenk je wel dat de innovatie niet komt van de fabrikant die jouw generieke middel voor 11 euro verkoopt, maar van de innovatieve farmaceut die het voor 54 euro verkoopt. Drie keer raden waar die innovatie van betaald wordt ;)

Het op de markt brengen van een nieuw innovatief geneesmiddel kost tegenwoordig ongeveer 1 miljard euro. Meer dan de helft van de geneesmiddelen die ontwikkelt worden sneuvelen voordat ze op de markt komen, maar dan is er al gemakkelijk een paar 100 miljoen in geïnvesteerd en dat moet ergens van betaald worden.

Dit klopt helemaal. Daarnaast is de periode waarbinnen het patent geldig is, en er dus geen generieke variant verkocht mag worden, maar een paar jaar en moet er binnen die korte periode dus genoeg winst gemaakt worden om het onderzoek te kunnen betalen naar het volgende medicijn. Maar het blijft in dit geval wel wrang omdat het een al bestaand middel is.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:35

troi schreef:
FlyAway schreef:

Dit klopt helemaal. Daarnaast is de periode waarbinnen het patent geldig is, en er dus geen generieke variant verkocht mag worden, maar een paar jaar en moet er binnen die korte periode dus genoeg winst gemaakt worden om het onderzoek te kunnen betalen naar het volgende medicijn. Maar het blijft in dit geval wel wrang omdat het een al bestaand middel is.

Die patentbescherming is over het algemeen een jaar of 15 vanaf registratie van werkzame stof en dat betekend ongeveer 10 jaar vanaf goedkeuring en op de markt brengen. Maar dat is niet in alle landen zo. In bijvoorbeeld het voormalige oostblok heeft men niet altijd evenveel op met patentbescherming, nog maar te zwijgen over landen als India en China. Daar wordt het gewoon per definitie meteen nagemaakt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:35

Ik heb het nieuwsbericht van de voorpagina hierover gekopieerd en op Facebook gezet om meer mensen op de hoogte te stellen. Misschien kunnen meer mensen dit doen om mensen die niet op bokt zitten hierover te informeren.

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:42

Cookies schreef:
Schandalig dit. En dan durven ze ook nog te zeggen: een stap vooruit. Het wordt voor een aantal mensen gewoon te duur, dus die paarden zijn ter dood veroordeeld. Nou wat een stap vooruit. Knurften.

Inderdaad, bah wat smerig is dit zeg..
Ik heb een pony gehad met cushing, ze is inmiddels overleden. Als ik iets kan doen (petitie, facebook) wil ik dat zeker doen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 22:54

eiber schreef:
Focussed schreef:
http://www.facebook.com/boehringeringelheim?fref=ts

Rechts zie je bij "Recente berichten over Boehringer Ingelheim" mijn post!
Als iedereen zou willen liken of reageren, zou erg fijn zijn.

Gedaan! Goede actie! Zoveel mogelijk doorsturen iedereen!

Hartstikke bedankt, ook aan iedereen die al geliked heeft! Hoe meer likes hoe beter!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-12 23:09

@Fly away: we praten in geval van Pergolide niet over innovatie. Het middel is al jaren op de markt en wordt ook al jaren succesvol gebruikt in de strijd tegen de verschijnselen van de (overigens ongeneeslijke) ziekte van Cushing bij paarden. Het is geregistreerd, niet net uitgevonden. Dat is het wrange aan de zaak. Het gaat ook niet om de absolute bedrag, het gaat om de verhoging. Het is tot nu toe niet te verklaren waarom en hoe de prijsstelling van dit medicijn tot stand is gekomen.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:16

eiber schreef:
@Fly away: we praten in geval van Pergolide niet over innovatie. Het middel is al jaren op de markt en wordt ook al jaren succesvol gebruikt in de strijd tegen de verschijnselen van de (overigens ongeneeslijke) ziekte van Cushing bij paarden. Het is geregistreerd, niet net uitgevonden. Dat is het wrange aan de zaak. Het gaat ook niet om de absolute bedrag, het gaat om de verhoging. Het is tot nu toe niet te verklaren waarom en hoe de prijsstelling van dit medicijn tot stand is gekomen.

Ik reageerde op Russel (en vervolgens op Troi die een aanvulling op mijn verhaal gaf), die het over haar humane geneesmiddelen heeft.

Je zegt het overigens juist, het is tot nu toe niet te verklaren waarom en hoe de prijsstelling van dit medicijn tot stand is gekomen. Dat weerhoudt de bokkers hier (die getuige de reacties alhier en op de fb pagina van BI niet veel kennis hebben van de ontwikkeling en registratie van humane danwel veterinaire geneesmiddelen) er anders ook niet van om BI bij voorbaat al aan de schandpaal te nagelen. Innocent untill proven guilty?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:22

Bi heeft toch zelf al verklaard dat ze zelf de hoge prijs niet kunnen verklaren.

FlyAway

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 23:26

Ik heb die verklaring van BI niet gezien. Waar vind ik die?