Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Pentax schreef:Ik vind voordroog ideaal, heb geen hoestende paarden meer, hooi hoeft niet natgemaakt te worden, ze eten het makkelijk en mijn paarden houden beter het gewicht vast zonder al die bikstroep.
Kuil eten ze moeilijker en moeten ze echt aan wennen, vaak paarden gezien die er van aan de dunne gingen. Je hebt alleen.minder snel magere paarden omdat er meer in zit qua voeding.
Ariebren schreef:[
Waar haal je die gegevens vandaan over het verschil in voedingswaarde.
Ariebren schreef:En heb je ook zo.n tabel voor voordroog en koeien kuil ??
Ariebren schreef:Paarden gewicht vanaf veulen tot 500 kg paard.
Gemiddeld 15 pony en paarden op stal.
Dat is 7kg dag, hoe zwaar zijn jouw paarden dan, dat je 12 kg moet voeren ??
ceasario schreef:Ariebren schreef:En heb je ook zo.n tabel voor voordroog en koeien kuil ??
Ik heb die laten bemonsteren en schrok.
10-12 kg van dit product voeren (meer kunnen ze niet op) was genoeg om gedeeltelijk aan mijn basis-vep te komen..
Maar kwam drogestof te kort en vang ik op door strooien van kort eerste kwaliteit tarwestro 7 kg..effectieve opname 3½ kg
Verder zat ik helemaal verkeerd met het fosfaat veel te hoog t.o.v. Ca.( Kwam van land waar voorheen jaren mais op heeft gestaan)
Heb ik opgelost door ruim 1 kg inlandse pulp te voeren ( probeer ik te verhogen maar dat valt niet mee, bij sommige paarden wel)..en nog ½ kg basisbrok.
en 50 gram voederkalk eff. totaal ongeveer 39 gram Ca .+ KanneBrottrunk poeder.(probiotica ontstaan uit eco-granen)
http://www.kanne-brottrunk.de/pdfs/Flyer_Pferde.pdf
Zal kijken of ik het rapport hier zal plaatsen.maar 95% begrijpt het toch niet
Ariebren schreef:@ ceasario,
Ik vind wel dat de basis behoefte aan VEP in de tabel erg hoog ligt.
De gegevens van de voordroog, is dat bemonsterd van je land ?
Ariebren schreef:Ik vind wel dat de basis behoefte aan VEP in de tabel erg hoog ligt.
Of is daar ook zware training in meegenomen ?
_Amigo schreef:Hier voeren ze het al jaaaaren 6x op een dag een grote portievinden het heerlijk, dat droge spul eten ze bijna niet.
Ariebren schreef:_Amigo schreef:Hier voeren ze het al jaaaaren 6x op een dag een grote portievinden het heerlijk, dat droge spul eten ze bijna niet.
Heb je het gewogen ??
Een paard kan ongeveer een 2 kilo droge stof verwerken per 100 kg paard gewicht.
Dus een paard van 500 kg, 10 kg droge stof.
Maar heeft dat paard zo veel nodig ??
Ik kom elk jaar weer uit op 50 kg voordroog of hooi, per week, uit op gemiddeld 15 paarden op stal.
En ze doen het er goed op.
Alles wat je te veel voert, mesten ze half verteerd uit.
Natte stallen en een hoop werk.
En een hoop geld wegbrengen naar de mesthoop.
Ariebren schreef:Dus de manege eigenaar heeft te veel geld, om dat hooi / kuil te verspillen ??
mnkortleve schreef:Kuilgras hoeft zeker niet slecht te zijn het hangt er wel vanaf wat voor kuilgras je voert.
De kuil die wij nu hebben liggen is prima te voeren voor paarden, volgens de DA die er naar gekeken, gevoeld en aan geroken heeft veel beter dan hooi, want daar kan stof in zitten en dat zit hier niet in.![]()
Onze kuil is niet te vergelijken met de kuil die menig mens in zijn hoofd heeft als koeienkuil onze kuil ziet er uit als voordroog, ruikt als voordroog, super spul geen gras dat maar een dag op het land gelegen heeft, als wij kuilen dan ligt het zeker een paar dagen of het moet vreselijk warm zijn, maar dan is het na een dag ook bijna hooi.