mooney schreef:Maar niet meer bij zere spieren, lichte kreupelheid of rugproblemen, daar wordt mij veel te veel aan symptoombestrijding gedaan. Dan laat ik eerst spieren checken door een masseur of komt er een fysio aan te pas.
In mijn ogen is er geen grotere symptoombestrijding dan er een masseur bij halen (oke, na pijnstilling dan misschien

Is er eenmaal een diagnose, dan kan het best een aanvulling zijn. Maar een masseur zou niet de eerste stap moeten zijn, zeker niet bij een lichte kreupelheid. Voor spierpijn hoef je er overigens echt geen masseur bij te halen, spierpijn is binnen een paar dagen over.
Eigenlijk vind ik sowieso dat alle paten en peuten met hun tengels van kreupele paarden af zouden moeten blijven die nog geen dierenarts hebben gezien.
Verder sta ik niet negatief tegenover osteopathie en fysiotherapie (ik ben zelf humaan fysiotherapeut), zeker fysiotherapie hoort voor mij niet in het rijtje van alternatieve geneeswijzen. Het zou alleen niet de eerste stap moeten zijn bij een paard dat duidelijk een probleem heeft.