Shet krijgt kale plekken, wat is er aan de hand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chanel_Spies

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:12

ik denk schimmelinfectie :(

MarjanB

Re: Shet krijgt kale plekken, wat is er aan de hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 08:46

Oh ik ben benieuwd! Ik gok op mijten of op een allergische reactie..

Hoop dat de DA wat kan vinden!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 09:53

Ik houd jullie zeker op de hoogte.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 11:22

ben heel benieuwd, vind dit wel extreem t beestje heeft als het zo doorgaat geen haar meer op dr lijf (niet dat jij daar wat aan kan doen hoor, je handelt goed!)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 14:08

Net even geweest, en ze is op d'r buik en flanken nu ook helemaal kaal.
Het enige waar nog haar op staat, is wat vlassig haar op d'r billen, benen en voorkant van d'r koppie maar ook daar laat het al los.
Ze heeft op d'r hals helaas een nattige plek, er stonden nog wat plukjes haar wat natuurlijk jeukt en heeft daar d'r huidje kapot geschuurt.
Ik hoop dat ze vandaag iig al iets krijgt tegen de jeuk, en verder heb ik geen flauw idee.
Het is overigens niet zo dat ze non-stop staat te schuren, maar ja, als je schuurt en je hebt geen haar dan is het al gauw kapot.
Manen en staart blijven in tact.
De veearts kon helaas geen exacte tijd geven, wel eind van de middag dus tot die tijd blijft ze buiten lopen, kan ze iig niet nog meer schade aanrichten....
Arm prulleke, vind het zo sneu en ze is zo'n lief en vrolijk ding.

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 15:55

ja en wat hij dr ook geeft.. ze blijft voorlopig wel ff kortharig of kaal. Sneu hoor.. wat zegt je dochtertje ervan?

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 16:28

Uitslag van de dierenarts over Blossom: het is absoluut géén mijt/luis/schimmel/schurft of alle vergelijkbare aandoeningen.
Hij denkt dat ze dit vroeger ook heeft gehad, maar dan zullen we de vorige eigenaar moeten bellen.
Wat het precies is kon hij niet vertellen, advies is om al het haar eraf te poetsen, ruwe plekjes in te smeren met hydrocortiderm en een dekentje is een absolute must omdat ze zichzelf niet warm kan houden, met gevaar voor vet in het bloed en al dat soort problemen, zeker omdat ze zeer waarschijnlijk drachtig is.
De veearts duikt thuis nog in de boeken, komt hij er dan niet uit neemt hij contact op met Utrecht.
Hij verwachtte dat haar wintervacht wel door zou komen, maar een naam kon hij er niet aan geven, het is geen Alopecia, omdat het over haar hele lichaam zit.

M'n dochtertje vind het zielig, want ze krijgt het koud.
Verder begrijpt ze dat ze niet kan rijden, en vertroeteld Blossom heel erg.
Ik zelf heb er wel wat stress van.
De veearts vond het wel een bijzonder mooie shet, en uiteraard super braaf maar dat is ze ook.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:38

Dat van de vorige eigenaren bellen had ik ook al voorgesteld ... maar alopecia kan wel degelijk over het hele lichaam voorkomen, het heet dan alopecia universalis en kan bij mens en dier leiden tot algehele kaalheid die wel een paar maanden kan aanhouden.

Lekker zo vlak voor de winter :(

Gelukkig is het nu een aangename temperatuur, maar kaal is al gauw koud :brr:
Heb je dekentjes voor Blossom ?

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 17:40

heb je al een huidbiopt laten nemen?
Het lijkt erg veel op wat mijn paardje heeft gehad, en eigenlijk nog steeds heeft.
Hij staat nu op een onderhoudsdosering prednison, zo gauw dit afgebouwd wordt en uiteindelijk gestopt is krijgt hij het weer terug. Dierenarts denkt aan de hand van het huidbiopt aan een stoornis in zijn afweersysteem. Kale plekken zaten bij hem vnml op zijn borst, kruis en billen.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:05

Er is geen bloed afgenomen, en ook geen huidbiopt omdat er geen zieke versus gezonde huid zichtbaar is.
De veearts verwachtte dus dat er niets uit dergelijke onderzoeken zou komen, maar hij zou sowieso in de boeken duiken en eventueel contact opnemen met Utrecht.
Dekentje word morgen opgehaald, en dat is precies op tijd daar het vanaf morgen kouder gaat worden.
Prednison hebben we het ook over gehad, maar de risico's zijn te hoog ivm dracht, en dan weer de vraag waarvoor we dat zouden geven, want ze is niet ziek en de huid ziet er goed uit op enkele schaafplekjes na.
De vorige eigenaren bellen word lastig, ze is via via verkocht omdat de eigenaar er niet meer voor kon zorgen.
Degene waar wij contact mee hebben gehad rondom de verkoop, wist eigenlijk verder niets over de pony.
Dat Alopecia ook over het gehele lichaam voor kan komen had ik nog niet gelezen, maar we houden dat nog steeds wel in ons achterhoofd.
Opvallend was trouwens dat de veearts met z'n nagels een beetje over de huid was gegaan, wat schilfertjes weg halend en dat er daarna kleine vochtbelletjes op d'r huid lagen.
De veearts heeft dit niet mee gekregen aangezien hij al weg was toen ik dat ontdekte.
De veearts belt ons zsm om zijn verdere bevindingen door te spreken, en een vriendin gaat bij haar kliniek ook navraag doen.
2 weten meer dan 1 tenslotte.

Foto's op een rijtje:

Vrijdag
Afbeelding

zondag
Afbeelding
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door different1 op 22-10-12 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:23

Absoluut !

Soms komt een ander op heel andere ideetjes....

Predni(so)lon is inderdaad ook niet iets wat je zo maar even op de bonnefooi zou willen moeten gebruiken, zeker niet bij dergelijke onduidelijkheden :(

Wel jammer dat je niks kunt ontdekken over haar verleden ... ook niks te achterhalen via haar paspoortje misschien ?

Mocht je verlegen zitten om dekentjes, laat me even weten wat voor maat Blossom heeft, ik heb er verschillende in kleine maatjes die je met alle plezier mag lenen :*

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-12 21:27

Haar paspoort is helaas leeg, maar ik heb hem nu niet bij de hand dus wellicht staat het nummer van de officiële vorige eigenaar er wel in.
Morgen mijn moeder maar even aan het werk zetten ;)
Wat een ontzettend lief aanbod, Shirley!
Ik houd het zeker in m'n achterhoofd, al hoop ik dat ik er geen gebruik van hoef te maken omdat d'r haartjes weer gaan groeien...

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-12 21:43

Er moet altijd wel iets in staan ;)

En kan de wederverkoper echt niet helpen ?
Het gaat hier immers om een medisch verleden, niet om een flauwekulverhaaltje van een penny-muts ( om even bij je eigen woorden te blijven :D )

Ik heb er ook nog steeds alle vertrouwen in dat haar haartjes weer terugkomen, alleen of het op tijd is om haar voldoende warm te houden de komende maanden is nog even de vraag ..

Hoe dan ook, mijn aanbod staat :(:)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:04

Hmm raar hoor dat er nu blaasjes onder de plekken vandaan komen! Hoop dat de DA snel met een oplossing komt en je pony er niet teveel last van krijgt (houd)

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 08:46

BEn benieuwd wat het nu gaat zijn, arme ding, gelukkig dat ze niet te erge jeuk heeft, heb je niet iets van zalf/shampoo als advies gekregen om haar huid mee te kunnen wassen dat het rustig blijft?
(ik was die van mij altijd met trea tee wasgel, heeft een rare huid en plukt zichzelf snel kaal. dit kan ook geen kwaad als er wondjes oid zitten),

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 13:45

Jeetje, dat is wel ontzettend snel gegaan zeg?
Super dat ze geholpen word, en lekker onder een deken kan

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 15:02

Mijn vorige shetje had dit ook, dit kreeg ze volgens mijn dierenarts door enorm snel verharen, zo snel dat het lichaam het eigenlijk niet aankan.
Hij advieseerde me haar te scheren voor ze echt haar wintervacht zo krijgen.
Dat was dus inmiddels te laat, ze werd aardig kaal[ niet zo erg als die van jou] maar de haren groeide weer aan.
Het jaar erop heb ik haar inderdaad geschoren en geen probleem meer gehad.
Het jaar daarop, weer geprobeerd om niet te scheren en het ging goed, geen problemen meer gehad.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 16:38

Kleine Blossom heeft d'r dekentje op, kei schattig om te zien :)
De veearts adviseerde om niet teveel te prullen met zalfjes en shampoo's, eventueel een keer met tea tree of betadine wassen, maar verder niet teveel aan doen.
De ruwe plekjes behandelen met hydrocortiderm, gister gedaan en vandaag geen ruwe/opengeschuurde plekjes er bij godzijdank.
D'r koppie begint nu ook verder kaal te worden, en ze heeft op d'r kale huid wel enorm veel huidschilfers, echt plakken komen er op.
Maar dat is niet meer dan logisch, de huid droogt natuurlijk ook uit, want het haar heeft meerdere functie's en dat valt nu weg.
Ik ben allang blij dat ze zichzelf iig niet open schuurt, maar verder even afwachten of de veearts nog iets kon vinden in de boeken of dmv contact met Utrecht.

Een vriendin werkt bij een kliniek, en de veearts dacht aan de hand van de foto's ook aan Alopecia of Defluxion.
Probleem is dat er geen behandeling voor is, en het niet zeker is of het haar terug komt....
Er is altijd wel een mauw aan te passen mocht dat het geval zijn, bijvoorbeeld in de zomer 's avonds naar buiten en insmeren ivm de zon, maar of dat nu zo'n leuk leven zou zijn.
Voorlopig wil ik nog even niet verder denken dan nu, warm houden, ruwe plekjes behandelen en in de gaten houden of ze vrolijk blijft.

Het haarverlies is inderdaad bizar hard gegaan.
Toevallig vandaag m'n vader gesproken, en die herinnerde zich een geval waarbij een bacterie/virus overgedragen werd door schapen, en waar het paard dus ook kaal door werd.
Geen idee hoe het heet, maar ik zal het overleggen met de veearts zodra deze belt.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:04

Moed houden, hoor, de gevallen die ik ken, hebben allemaal hun haar terug gekregen :(:)

Ben ook wel benieuwd naar hetgeen je vader bedoelt, voor zover ik weet zijn er geen ziektes die overdraagbaar zijn van evenhoevigen naar éénhoevigen ( hooguit parasieten ... ) maar anders zou ik het ook graag weten :o

Dobel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 17:17

jammer dat je geen exacte naam kunt geven maar gelukkig valt het volgens de dierenarts mee!

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 21:29

Blossom heeft nu 2 dekentjes op, ze staat veel buiten en de wind is al best koud, dus ik heb haar liever iets te warm aangekleed dan dat ze een kou pakt.
Het is bizar hoe snel het is gegaan, maar ook hoe snel je er eigenlijk aan went...
Morgen bellen we de veearts of hij wat meer te weten is gekomen uit de boeken, of dat hij al contact met Utrecht heeft gehad, tevens vermelden wij even dat ze ook wat benauwd klinkt.
Ze hoest niet, ze knijpt ook niet(wat op dampigheid zou kunnen duiden), maar haar ademhaling klinkt afentoe wat zwaar en een beetje grommend.
Verder is ze nog steeds topfit, galoppeert de wei in en uit, goede eetlust enz.
Haar huid droogt wel uit, ze heeft hele plakkaten met huidschilfers, logisch natuurlijk zonder haar dat een beschermende functie heeft, maar wat moeten we ermee?
Droge huid gaat jeuken, en we willen vooral voorkomen dat ze zichzelf open gaat schuren.
In ieder geval iets met aloë vera erin, bij "de Tuinen" heb je verschillende soorten gels/bodybutter enz, wat zou het fijnst zijn?
We hebben wel aloë vera shampoo voor d'r, maar daarmee houden we d'r huidje natuurlijk niet beschermd.
Ik heb trouwens het idee dat d'r voorpluk ook dunner aan het worden is...

Ik wil niet op de foto....(gekke pluisrand bij d'r manen, lijkt net of ze een heel raar halsje heeft zo)
Afbeelding

Voor dit snoetje doe je toch alles?
Afbeelding

En met jurkjes aan, past niet perfect, maar ze heeft het iig warm
Afbeelding

Blossom vorig jaar winter
Afbeelding

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:41

Wat een schatje is het toch !

Ik zou kijken voor iets van een spray ofzo, in elk geval iets wat je niet echt hoeft in te wrijven om te voorkomen dat je de jeuk "opwekt".

En niet al te dik inpakken, hoor, zo snel hebben ze het niet koud en je moet nog wel een beetje aanleiding geven om het haar terug te laten komen ;)

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 22:17

Het is echt een fantastisch gezellig en lief ding.
Ik ga morgen even kijken voor een spray ofzo, is inderdaad wel handig om het niet te hoeven wrijven.
En tja, dat dik inpakken...De veearts heeft me bang gemaakt :D, ze verliest natuurlijk veel warmte zonder vacht, en dat kan ze niet bij gegeten krijgen.
Allerlei risico's met extreem afvallen, vet in het bloed/HB enz zijn voor ons wel schrikbeelden, zeker omdat het om de pony van m'n kleine meid gaat.
Ik moet even kijken voor een echt regendekentje, deze dekens zijn niet waterdicht en dan heeft ze natuurlijk snel een kou te pakken.
Heb deze dekens wel ingespoten met water afstotende spray, maar dat is ook niet alles.
Ze staan vrijwel heel de dag op de wei, wat weer heel positief is voor haar lichte benauwdheid, maar ja, die regen en wat gure wind zijn niet zo lekker natuurlijk.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 22:28

Zo lang ze gewoon lekker blijft eten, hoef je daar allemaal niet zo bang voor te zijn, hoor ! Vet in het bloed is pas aan de orde als ze echt haar reserves zou gaan aanspreken ...
Zorg dat ze voldoende hooi heeft om haar kacheltje op te stoken en af en toe een lekker slobbertje is ook nooit weg :)

De combinatie van regen en wind maakt het guur, he ?
En dan van het weekend nog lagere temperaturen, dan is een regendekentje wel lekker !

different1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-12 17:58

Yes!!!Blossom krijgt weer vacht, er ligt een heel dun laagje donkerrood dons op d'r huidje.
De ruwe plekken van het schuren zijn ook weg, en het haar wat nog op d'r kont zat, zit vast, dat zal waarschijnlijk ook nog uitvallen maar dan wel met nieuw haar eronder.
Er is een enorme last van m'n schouders, ben zo blij dat het toch weer aan het groeien is!
Er is contact met de veearts geweest, oa voor de benauwdheid.
Dat houden we nog in de gaten, maar leek ook vandaag een stuk minder zwaar/grommend.
De veearts had ook contact met Utrecht gehad, en daar hadden ze verteld dat als er geen oorzaak voor de uitval van de vacht is geweest(ziekte/schimmel etc) je ervan uit kunt gaan dat de vacht weer terug komt.
En ze hebben gelijk....