pijnlijke behandeling bij rotstraal maakt behandelen lastig

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 08:45

mijne tinker had er ook last van en toen ik het ging behandelen ( samen met hoefsmit) ging het steeds slechter om aan haar benen te mogen komen. Ik heb door jodium in een klein spuitje (zonder naald!) te doen en die in mn hand te houden zodat ze het niet zag. Vervolgens haar voetje te vragen en de mond van het spuitje voorzichtig in de groeven te duwen en dan het jodium erin te spuiten. Doordat het spuitje klein was, kon ik het met 1 hand doen. Doordat ik niet hard hoefde te duwen, was het allemaal redelijk goed te doen. Ik heb Cavalor dry feet gekocht en ik twijfel er niet aan dat het super werkt, maar alles wat een spray geluidje maakt is not-done bij haar. (tip over kwastje is wel heel handig, ga ik ook gebruiken).
Het heeft 2 maanden geduurd en ze is helemaal rotstraal vrij nou. 3x goed behandeld door mn hoefsmid en nu is het probleem weg. Hij kamt wel heel kort en dus loopt ze dan een paar dagen heel voorzichtig ( zal best wel gevoelig zijn geweest allemaal) maar moet zeggen dat het wel helemaal weg is nu.
Helaas is dit probleem bij mijn ontstaan door een hoefsmid die de staal niet bijsneed en daardoor heeft het zich in gleufjes kunnen ontwikkelen, terwijl ze gewoon op een droge stal en weide stond, maar door in dr poep te gaan staan en daar dus niet goed bij te kunnen in haar straal.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 10:33

Je heb ook van die hoefschoenen en die zijn om te weken. Dus waar je iets in kan doen en dan aan trekken.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 12:28

marleen_usar schreef:
Je heb ook van die hoefschoenen en die zijn om te weken. Dus waar je iets in kan doen en dan aan trekken.

Klopt, dat zijn (easy)soakers:
Afbeelding

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-12 20:10

Anoniem

Re: pijnlijke behandeling bij rotstraal maakt behandelen lastig

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-12 20:20

De medical boot ( die blauw met zwarte) ging bij mijn paard wel, maar ik hoefde echt niet te proberen om hem met een voet in een emmer te zetten (vraag maar aan die 4 gesneuvelde emmers :D ).

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 00:43

hoof and sole hardener mag echt niet op open wonden gespoten worden!! (en de diepe groeve in de straal gaat wel bijna zeker tot op het leven/groeibed vd straal, kan je met een wond vergelijken)

probeer eens de mix van pete ramey (50% canesten creme plus 50% antibioticazalf) mengen, in grote injectie spuit en elke dag een toefje in de groeve smeren.
of
het middel dat bij koeien gebruikt wordt (tegen schimmels en bacterien)
of
dagelijks honing er op (koudgeslagen) irriteerd niet, werkt antibacterieel en schimmelwerend, rotstraal is in meeste gevallen een combinatie van schimmels en bacterieen en daarom zo moeilijk te behandelen...

succes!

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-12 09:10

Zou dat ook gelden voor egyptische zalf ?

Gisteren de mening van een andere hoefsmith gehoord die tevens zijn voetjes even bekeken heeft. Hij vond het er niet heel ernstig uit zien. Was wel wat gevoelig op de straal. De groeve stond minder open dan eerst.
Na een ritje van mijn dochter behandeld met egyptische zalf ( warmgemaakt) maar meneer trapte het flesje zo uit mijn handen.... :(
( was volgens de hoefsmith minder irriterend dan hoof en sole)

Waar kun je antibioticazalf kopen dan ? Kun je dat zo meekrijgen bij de dierenarts ? vast niet denk ik.
Zou Dettol irriterend zijn ? Ik vind dat mijn kinderen er altijd goed op reageren, beter als op jodium enzo.. minder prikkend.

hoofvision schreef:
hoof and sole hardener mag echt niet op open wonden gespoten worden!! (en de diepe groeve in de straal gaat wel bijna zeker tot op het leven/groeibed vd straal, kan je met een wond vergelijken)

probeer eens de mix van pete ramey (50% canesten creme plus 50% antibioticazalf) mengen, in grote injectie spuit en elke dag een toefje in de groeve smeren.
of
het middel dat bij koeien gebruikt wordt (tegen schimmels en bacterien)
of
dagelijks honing er op (koudgeslagen) irriteerd niet, werkt antibacterieel en schimmelwerend, rotstraal is in meeste gevallen een combinatie van schimmels en bacterieen en daarom zo moeilijk te behandelen...

succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:21

Wat jij gebruikt is erg bijtend spul........dat het de zolen uithard is waar, maar dat het een infectie verhelpt dus niet...rotstraal is een open wondgebeuren met bacterien, daar zul je wat anders voor moetne gaan gebruiken....

Er is spul een spuit met een witte pasta dat erg goed werkt.

Maar als het er al zo lang zit, zou ik de da het laten beoordelen, de stralen moeten goed schoone gemaakt worden en behandeld, misschien ook van binnen uit een onstekingstemmer....behandel meteen zo goed mogelijk om dit niet in hoef kanker uit te laten monden....strooi de stal dik op zodat hij niet nat kan komen te staan in 1 nacht.

Zie dat je al meer info hebt over het spul dat je hebt. Waarom niet de da laten komen? Aan modderen met verkeerde spullen is het allemaal verergeren, je zult het lichaam moeten helpen tot genezing, de goede processen niet verstoren door verkeerde middelen te gaan gebruiken die de wond etsen en alle lymfatische processen te niet doet, dus alles doodt...

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:28

NT-Dry onderandere verkrijgbaar bij Agradi is een poeder vorm. Rotstraal is een natte bactieren en wij lossen dat op met nat steeds? Want alle middelen zijn nat bijna. Bij de hardnekkige rotstraal bij mijn paard heb ik dit gebruikt. Na 7 dagen zag je een groot verschil en zo nog wat langer volgens de gebruiksaanwijzing gedaan en nu mooie stralen. Ook nog veel gedaan aan zijn weerstand van binnen uit zodat hij daarin kan strijden. En daar werkt van de Kruitvat bijvoorbeeld een flesje echinaeforte wel goed en zo zijn er meer weerstandmiddelen te vinden voor paarden. Goed laten bewerken door hoefsmid dat lossen delen wat eraf zijn altijd nodig;)

De poeder vorm vond ik fijn is alleen wat lastig uit flesje te strooien en doe handschoenen aan:) Maar het resultaat was na veel gedaan te hebben en op advies dierenarts en hoefsmid betadine enz niet werkt;)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 09:32

Ik zweer ook bij NT-dry, ik heb geen moeite met het uit het flesje krijgen, en ik doe ook geen handschoenen aan haha.

Eerst gebruikte wij ook Egyptische zalf, maar dat was te pijnlijk.
Dit is pijnloos en werkt veel beter, je moet het wel een tijdje gebruiken voor je echt resultaat ziet.
Verder doe ik heel lang met een grote fles, terwijl ik het toch bijna dagelijks gebruik :)

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:18

ik zou in zio'n diepe straal/wond ook geen egyptische zalf gebruiken en iig geen hoof ands sole, want je wilt ook niet dat de stralen kneiterhard worden toch?, deze moeten mooi veerkrachtig materiaal blijven. Ik heb heb de antibiotica zalf toen in amerika besteld (triple antibiotic cream). mocht je in de tussentijd met je handen in het haar zitten, smeer er rijkelijk honing in en op, kan echt geen kwaad, doet geen zeer en werkt goed.

ik neem aan dat je de betadine al geprobeerd hebt toch?

ik kan even niet op de naam komen van het spul wat bij koeien gebruikt word.....pieker me suf! als het me te binnen schiet zat ik het er op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-12 23:21

Drooglegger. Of chlooramfenicol?

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 00:12

hoofvision schreef:
ik zou in zio'n diepe straal/wond ook geen egyptische zalf gebruiken en iig geen hoof ands sole, want je wilt ook niet dat de stralen kneiterhard worden toch?, deze moeten mooi veerkrachtig materiaal blijven. Ik heb heb de antibiotica zalf toen in amerika besteld (triple antibiotic cream). mocht je in de tussentijd met je handen in het haar zitten, smeer er rijkelijk honing in en op, kan echt geen kwaad, doet geen zeer en werkt goed.

ik neem aan dat je de betadine al geprobeerd hebt toch?

ik kan even niet op de naam komen van het spul wat bij koeien gebruikt word.....pieker me suf! als het me te binnen schiet zat ik het er op!

Bdedoel je Clausan? Violetspray?
Vanmiddag nog bij de dierenkliniek geweest. Die adviseren me op dit moment toch door te zetten met de behandeling met Egyptische zalf.
Betadine nog niet gehad wel Dettol en Clausan

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 06:07

nee die middelen bedoel ik niet helaas..

wel vreemd trouwens meestal is betadine het eerste wat geadviseerd wordt om te proberen in de lange rij van de middelen die geadviseerd worden

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 09:59

hoofvision schreef:
nee die middelen bedoel ik niet helaas..

wel vreemd trouwens meestal is betadine het eerste wat geadviseerd wordt om te proberen in de lange rij van de middelen die geadviseerd worden

Hoofvision, ik probeerde ook al te vertellen dat al die middelen behoorlijk bijtend etc zijn en dat dat niet echt fijn is als de hoeflederhuid bloot ligt (wat vaak is bij rotstraal ).
Ik gebruik mastidol + anti schimmel middel. En dat werkt super.

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:29

volgens mij bedoelde ik ook mastidol! is dat dat spul voor koeien? zit in een kleine flacon met een tuutje eraan?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 16:35

polleman schreef:
elke behandeling aan hoef straal doet pijn

Ligt eraan waarmee je behandelt. Bijtende chemicalieën op open wonden doet pijn ja.

Met NT dry had ik binnen een week al heel goed resultaat. Eind vorig jaar heb ik het een tijd gebruikt om rotstraal te bestrijden. Daarnaast is het natuurlijk heel zinvol geweest om de oorzaak aan te pakken. Rotstraal wordt namelijk weliswaar veroorzaakt door een bacterie maar die bacterie komt normaal rondom het paard voor. En krijgt pas vat op het paard wanneer het paard z'n weerstand te laag is.

Aan alleen symptoombestrijding heb je niet heel veel, dan blijf je bezig.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-12 18:30

hoofvision schreef:
volgens mij bedoelde ik ook mastidol! is dat dat spul voor koeien? zit in een kleine flacon met een tuutje eraan?

:j Zit in een wormkuurinjector- achtig iets met tuutje eraan idd. En werkt super goed ( in combi met anti schimmel middel )

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-12 20:17

En hoe heet het anti schimmel middel ?
Wat betreft zijn weerstand. ik heb het paard nu bijna 3 maanden en toen ik hem net had, constateerde de hoefsmith de rotstraal. In zijn oude situatie had hij andere leefomstandigheden, stond onderin de rang en was dag en nacht in de kudde. Hij kreeg vaak niet de kans fatsoenlijk te eten omdat hij zich altijd weg liet jagen. Dat zou ongetwijfeld zijn weerstand hebben aangetast. Ik hoop dat ik hem in zijn nieuwe situatie beter in zijn vel krijg. Hij voelt zich goed op zijn gemak, is gestegen in rang en er is geen voernijd meer. Hij staat niet in de blubber. maar het is droge zandgrond. Dat scheelt hopenlijk al veel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 07:18

Een verhuizing is meestal ook erg stressvol.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 09:48

Anti schimmel middel is gewoon een anti schimmelvoeten middel bij de drogist vandaan....

hoofvision

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 10:05

canesten

bertine37

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 15:43

HippoLogic schreef:
Een verhuizing is meestal ook erg stressvol.

Is waar, maar dit paard is inmiddels echt gesetteld en echt ontspannen op zijn plek. De 3e dag knielde hij naast me in de wei om te rollen <3
De kudde is rustig en stabiel. Ik geloof niet dat stress een hele grote rol heeft gespeeld bij dit dier.

Kaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:34

Citaat:
En daar werkt van de Kruitvat bijvoorbeeld een flesje echinaeforte wel goed

Hoeveel geef je daarvan en hoe vaak?

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:50

polleman schreef:
elke behandeling aan hoef straal doet pijn

Niet als er geen open wonden zijn, dan doet het geen pijn, echter paard van TS open wonden onder zijn voeten.

H en S hardner op open wonden is inderdaad heel pijnlijk, vergelijk het even et alcohol in een mooie schaafwond wrijven.
Hetzelfde geld voor het gesuggereerde alcohol ergens in het topic, bijt ook lekker.
Niet zo heel raar dus dat het paard er niet zo'n zin in heeft.

Zie hier nog meer voorstellen, bv imaverol, hoef je ook niet te proberen dat is tegen schimmels, niet rotstraal.
Kokosolie, maak je het nog anearober mee, helpt ook niet.

Smid is geweest heeft meest weggesneden, ik zou gaan voor weken in betadine oplossing, in hoefschoen, hoefzak, danwel emmer.
(geen idee welke van die je paard wel accepteerd.)
Als je paard echt geen malligheid aan zijn voeten accepteerd voor het moment en je hebt de mogelijkheid bv op een spuitplaats
met plastic zak in of op putje, putje af te sluiten en die blank te zetten.
Koop dan doos biotex, zak soda, of fles bleek. (let op! niet te hoge concentratie!!!!! en let op gas met bleek!), los die op in het
gigantische voetenbad. (1 van die, geen combinatie, dan kweek je gifgaswolk!)
Vervelende is dat dan de voeten weer natter worden dan je allicht zou willen.

Watjes kan eventueel om iets in te laten trekken, maak voeten schoon, duw in betadine gedrenkte watten in groeven.
Ga vervolgens lekker je hele paard poetsen en verwijder de watjes weer voor je hem op stal zet.
Maar dan moet hij toch eerst weer voeten op tillen.
Ben zelf fan van deze watjes variant , kan lekker relaxt gedaan worden is niet gigantisch pijnlijk dus vinden ze vaak niet erg.
en als er geen open wonden zijn wel van de H en S hardner, met wonden echt niet!

Beterschap in ieder geval.
En balen dat hij nu echt geen voeten meer wil geven.