Tinker met beginnende Mok zoekt antwoord

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:12

terpetijn, mok kan onstaan vanuit mijt.
je kan dan smeren tot je een ons weegt maar je komt er pas vanaf na een mijtbehandeling.

zo ken ik een tinker die jaren heeft lopen stampen en kleine mokplekjes had.
alleen de mok werd behandeld,immers de DA had gezegt het is mok.
wij werden niet gelooft.
na jaren komt er een andere DA en die verteld; mok uit mijt.
probleem verholpen. [maar wel 3 a 4 jaar te laat]

Ariebren

Re: Tinker met beginnende Mok zoekt antwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:31

Just like me :7

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 20:40

gaat de mijt echt voorgoed weg of komt t terug?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 21:07

Mijt blijft terug komen.

Of je moet de stallen, weides, grasbermen, of te wel alles waar het paard mee in aanraking komt heel goed ontsmetten.

De enige manier om het paard mijt vrij te houden is het paard om de 10 dagen te behandelen van buitenaf.
Dus een sebacil, pour on of andere middeltjes.
Met een injectie heb je ongeveer een cyclus van 6 weken.
Maar in die tussen tijd heb je op stal al weer gigantisch veel uitgekomen mijt eieren, dus een verhoogde kans op besmetting.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 21:58

net mn oude DA aan de telefoon gehad en die raadde me aan om Dectomax te spuiten, diep in de spier en dan zou de mijt weg moeten zijn. De mok toch als mok behandelen.
Tot nu toe ( de 13 jaar dat ik hem als DA heb voor mn paarden en honden) heeft hij nog nooit mis gezeten met zijn advies en behandelingen en ik heb veel gebruik van hem gemaakt in het verleden met mn zieke honden.
Volgens hem zit er weldegelijk verschil tussen mijten bij honden/katten en paarden, maar ook de grasmijten etc.
Maar goed, lang verhaal kort, denk dat ik voor de dectomax ga. Mijn huidige DA had ik vanmiddag ook aan de telefoon en die wil best komen spuiten met Dectomax. Hij moest diep denken voor een middel tegen mijt, maar moest het gaan bestellen, maar toen ik de dectomax voorstelde, toen zei hij dat hij die wel had.
Zal het bekijken of het stampen idd stopt ( de paar keer dat ze dat doet, maar ik hoor het wel,want ze staat aan de andere kant van de muur waar mn bed staat) anders weet ik ook dat ik de dectomax in de toekomst niet meer hoef te herhalen, want dat het dus geen mijt was. Stopt ze wel, dan heb ik een probleem opgelost.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:04

,jesus om de 10 dagen is bijna niet te doen...dat is gekkenwerk

maar ik las ook ergens dat t te maken had met weerstand en vitamine tekorten

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:08

Een veearts die moet nadenken over een middel tegen mijt, ongedierte bestrijding moet even 5 minuten gaan googelen op internet.

Ik heb gelukkig een oudere DA die dan tegen mij zegt.
Sorry Henk, ik mag dat middel niet voorschrijven bij een paard.
Maar ik weet dat het werkt en houdt mij op de hoogte over de voort gang.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-12 22:14

Ariebren schreef:
Een veearts die moet nadenken over een middel tegen mijt, ongedierte bestrijding moet even 5 minuten gaan googelen op internet.

Mijn huidige DA is wel een goeie hoor, hij heeft mn minishetje vrijdag gecastreerd en alles werd getimed, moest binnen een bepaalde tijd klaar zijn en verliep perfect. Mn shetje had er de volgende dag haast geen last van, want was gewoon zichzelf en liep weer dressuuroefeningen te doen in de weide. en nu een week verder is het gewoon perfect netjes. Niet een keer opgezwollen geweest, warm of wat dan ook. Ziet er droog, schoon en netjes uit dat handeltje.
Dus hij is een erg bekwame DA, maar hij is ietsje ouder dan mijn DA's in NL en daar zit nou eenmaal alles nog heel vers in hun hoofd en die doen erg veel aan bijscholing. Die zijn nog jong en extreem gemotiveerd om zoveel mogelijk te weten. Dus daar ligt het grote verschil.
Deze die ik nu heb, die doet ook voornamelijk koeien enzo, weet op dat gebied ontzettend veel. Is heel erg rustig en behulpzaam. Dus wat dat betreft heb ik geluk dat ik mn oude DA kan gebruiken als backup en dan mn huidige DA daar helemaal geen probleem mee heeft.
Ben me dus ook zeer bewust dat veel mensen dit niet hebben en mag zeker van geluk spreken. Maar tja, aangezien ik mn DA in nl dus niet betaal voor zijn adviezen, kan ik die ook niet eke dag bellen.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 22:25

Tuurlijk, mijn paarden DA castreert ook mijn geiten bokken.
En ga als meisje er niet bijstaan, de kloten vliegen om je oren.

Maar ik weet nu dat er in de hele paarden veeartsenij er heel weing kennis is over de mok bij de langharige sokken Tinkers.
Idem de Fries en Trekpaarden wereld.

Het hele mijt probleem, de oorzaak van jeuk, stampen en mok, wordt zwaar onderschat.

De grootste oorzaak is de korte levens cyclus van de mijt.

10 dagen :7

En dan de behandeling herhalen.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-12 23:48

@Arie, laat gaan. TS wil het op haar eigen manier doen, zelf ondervinden, ervaring opdoen en dat recht heeft ze. Ze ziet er kennelijk erg tegenop om de benen te wassen. Dat zie ik bij mijn pensionklanten ook wel eens en dan doe ik het. Die mogelijkheid (een ander laten doen op een goede manier) heeft ts niet.

Wij pakken mok ofwel mijt ook op onze eigen manier aan (2x wassen met sebacil en voilá), mede dankzij de kennis die onze da's wel hebben.

@Nathalie: je hoeft niet elke 10 dagen de rest van z'n leven te wassen hoor. Bij een gezonde huid heb je veel minder risico op mijt. Bij langharige sokken Tinkers (hij is leuk) is het verstandig om dat preventief 2x per jaar te doen. Hier heb ik nooit geen stampende paarden meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-12 02:56

Hier komt vanuit een grote paardenkliniek met veel ervaring met gesokte paarden en meerdere paardenartsen het advies: mijten bij gesokte paarden= dectomax spuiten.

Bij mijn shires is het enige middel dat vrij verkrijgbaar is en echt effectief de mokplekken van buitenaf behandelt de zink-zwavelpasta van groene os:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... sourceID=0

en het enige middel dat niet vrij verkrijgbaar is en net zo supergoed van buitenaf werkt (ook bij andere wondjes) is Socatyl SFD:
http://www.grovet.com/?page=shop_step1&itemId=30023

Verder wordt mok grotendeels ook veroorzaakt door brokken/suikers/zetmeel. Dus geen krachtvoer/muesli meer geven maar alleen maar ruwvoer, hooguit aangevuld met een suiker/zetmeelvrij hoefsupplement zoals Formula4Feet en een zoutliksteen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-12 06:10

Marion71.... het is geen onwil van mijn kant.
Maar jullie bezien het allemaal vanuit bepaalde voorzieningen die jullie hebben.
Pensionstallen... dus dat houd in hulp en juiste hulpmiddelen,
Ga als alleenstaand persoon eens even in je eentje een tinker zijn sokken wassen in een weiland waa je de emmertjes water achter in je auto mee moet slepen en je paard nergens aan vast kan zetten.
Niet iedereen heeft de luxe mogelijkheden om al dat soort dingen te doen, hoe goed de uitwerkingen ook zijn.
Mijn mening is wel dat Bokt soms erg star kan zijn in zijn meningen. Ik vraag gewoon iedereen zijn mening en oplossingen en heb het uiteindelijk met mijn DA besproken. Iemand die mij mn ele leven kent, weet dat ik overal voor te vinden ben, maar helaas niet alles in mijn macht ligt. Volgens hem is Dectomax de beste oplossing voor mij en ook om het geljk grondig aan te pakken. Buiten dat zegt hij duidelijk dat hij niet met zekerheid kan zeggen of het mijt is, omdat er veel dingen zijn die niet optellen om het mijt te laten zijn, MAAR aangezien mijn irish cob al eerder met Dectomax gespoten is, denk ik dat het risico ( mits het juist gebeurd) klein is en het voordeel mogelijk wel heel groot.
Dus ik houd me gewoon aan wat de DA voorgesteld heeft. Dectomax en mokbestrijding.
Maar dit houd niet in dat ik iedereen zijn mening niet waardeer, want dat doe ik wel.
Maar ik vind het alleen jammer dat er gewoon steeds over vragen heen wordt gekeken, die ik maar opnieuw en opniew blijf vragen en dezelfde dingen weer aan bod komen, die al duidelijk besproken zijn of ook in andere topics te vinden zijn.

Zo, dit gezegd... het is nog vroeg en heb me verslapen (net wakker) dus het kan dat ik berichten van jullie verkeerd gelezen heb en dus weer eens mn voet in mn mond gestoken heb. Alvast mijn excuses hiervoor mocht dit het geval zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 14:48

Nou ik sta anders ook helemaal niet op een pensionstal met Khavanna en B.J., waar anderen met hun paarden ook staan. Ik huur gewoon weide aan de overkant van waar ik zelf woon, en moet in voorkomende gevallen ook gewoon 100% alles zelf in de gaten houden/doen/oplossen, je kent 't wel.
Niks helpende handen, maar natuurlijk wel veel paardenmensen rondom in 't dorp, dat weer wel, je kan wel eens iemand er bij te hulp roepen als 't echt niet anders kan.

B.J. heeft in z'n leven ooit 1 x vastgestelde mijt gehad, toen was hij ongeveer 1 jaar. Gestamp met achterbenen, is de DA geweest, die heeft een paar schrapsels genomen en 1-2 dagen later meen ik kwam de uitslag: beestjes: mijt.
Benen 2x wassen met een bepaald middel, tussenpoos was meen ik 1 week. Middel weet ik niet meer, is 7 jaar geleden. Nooit meer mijt gehad, maar ook niet de zoals door TS beschreven kootholte mok.
Sommige jaren is er helemaal niets geweest, soms de al eerder door mij beschreven rasp/rap.
Na 1 x flink inolieen met het eerder door mij aangegeven oude boerenmiddel wat een hoog zink-zwavel gehalte heeft, was het weg, en dat bleef dan ook weg, voor zeker een ruim half jaar, of zelfs jarenlang.
Dit zal dan dus kennelijk ook evtl. TOCH aanwezig mijten, als die er waren, ook om zeep hebben gebracht.
Dat zal ook Ariebren waarschijnlijk bedoelen met een middel dat ook mijten doodt.Een "paardenmiddel" dus.

Eindeloos gesmeer met allerlei dure zalven o.i.d. doe ik dan ook echt niet (de DA die ik vroeger had, vertelde mij eens dat hij op steeds maar aandringen van een aantal van zijn klanten "mok-zalf" in zijn assortiment had opgenomen, maar hij trok daarbij nogal laatdunkend zijn schouders over bij op en verklaarde dat hij daar zelf de zinnigheid qua werking niet van inzag, het ging er maar al te vaak gewoon helemaal niet mee weg, terwijl de ene pot of smeersel na de andere werd versleten.
Tsja,toen dacht ik ook: nou, dat kan ik me wel indenken, want je smeert op bijv. een "sokkenpaard" nogal aardig wat weg van zulk spul als je goed tot op de huid en ruim de omgeving mee wil pakken. Dan kom je er ook niet met een paar potjes of tubes.

Van elke 10 dagen terugkerende cyclus c.q. behandeling heb ik nog nooit gehoord, alleen als je een bepaalde behandeling zou starten, dat je die na circa 10 dagen nog eens zou moeten herhalen.

Verder moet uiteraard iedereen gewoon doen wat die zelf goeddunkt, dan doe ik zelf immers ook, vertelde gewoon mijn ervaringen met deze materie vanuit mijzelf en de paarden-omgeving, voor zover aan mij bekend.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 15:23

t beste wat ik gelezen heb tegen mok en mijt etc is zeewater en laat ik nou net vlakbij t strand staan

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:21

Het is het beste wat je gelezen hebt.

Maar met dat zoute zeewater krijg je de mijt niet dood.
Concentratie van het zout is te laag.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:25

Nee, inderdaad het is een mooi mild reinig/ontsmet huismiddel, zeewater, maar daar gaat mijt echt niet van dood. Die kruipt hogerop.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-12 17:31

Mijt moet je echt aanpakken met een goed "chemisch" bestrijdings middel.
En daar hebben de fabrikanten de diverse ontwormings middelen voor uitgevonden en spulletjes die puur gericht zijn op doden van ongedierte.
Wat dacht je van de honden en katten wereld.
Die vlooien middeltjes doden ook de mijt.

Maar er staat ook een waarschuwing op de verpakking.
Bij grote overdosis is het schadelijk voor mens en dier.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 17:51

DA is net geweest en heeft haar niet gespoten. Volgens hem heeft ze het begin randje van mok, omdat er wel wat roze te zien was in de kootholte, maar geen korstjes ( ik smeer nu natuurlijk wel al een flink wat dagen trouw elke dag een dikke laag). Hij kwam spul brengen tegen mijt, maar na het onderzoeken zag hij heen enkel teken dat ook maar op mijt kon wijzen. Natuurlijk had ik een hele uitgebreide test kunnen laten doen, maar zoals het er nu naar uit ziet, ziet hij niet eens een probleem. Dus zijn advies was gewoon door te gaan met de mokzalf totdat er geen roze meer te zien is en het gewoon goed in de gaten te houden, maar die 4x stampen op een dag kan ook gewoon irritatie zijn (ze stampt om alles, heeft wel losse voetjes) van alles.
Dus ik ga het goed in de gaten houden en mocht ik dan toch absoluut willen dat hij dectomax komt spuiten, dan komt hij het als nog doen, maar hij wilde dat ik er nog eens goed over na dacht.
Dus dat ga ik doen. Ga door met de mokzalf en zie of het helemaal weg gaat ( is voor mn gevoel al zo goed als weg). Maar als mn DA aanraad het niet te doen, dan neem ik zijn advies maar aan.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-12 19:32

Ik snap dat je het advies van je da overneemt, maar de tijd zal het leren. Dat stampen is niet gewoon irritatie. Een vluchtdier zal niet zo dom zijn om zonder echte reden zo nadrukkelijk aanwezig te zijn. Wat dat betreft verbaas ik me vaak over de weinige kennis van veel da's over paardengedrag. Een uitgebreider onderzoek zoals een afkrabsel geeft ook onvoldoende duidelijkheid, dus verstandig om dat niet te doen.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-12 19:47

Hij heeft echt haar hele benen zitten nakijken tussen de haren enzo gevoeld of er nergens vocht ofzo zat enzovoort. Is er echt wel even mee bezig geweest en hij dacht dat ze beter af was zonder troep in haar lijf aangezien er geen aanleiding was tot het spuiten. Maar natuurlijk ga ik het in de gaten houden, want mn meisje moet geen ongemakjes hebben.

Het was grappig, want hij kwam me spul brengen waar ik 3 dagen haar benen mee moest wassen en dan een paar dagen niet en dan nog s drie dagen. Ik zeg tegen hem... probeer jij maar eens flink in haar sokken bezig te zijn. _O- Stinker lag binnen een minuut met haar voorbenen op de grond.
Dus mn DA snapte dat het in mn eentje een behoorlijke moeilijke klus was. Liet hem het gebroken halster, halstertouw en kapotte pluggen zien en toen snapte hij mn dilema.
Maar met een beetje vechten ging het uiteindelijk prima om haar sokken goed te onderzoeken, maar hij snapte dat dat in mn eentje niet echt goed ging komen.
Iig smeer ik lekker door met de mokzalf en met een beetje geluk is mevrouw zo weer helemaal probleem vrij!
En idd, ik volg toch mn DA zn advies op, tenzij ik echt zie dat het anders moet. Maar over dingen waar ik geen verstand van heb, dan neem ik mn DA zijn advies zo over.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 16:26

Irritant kan het zijn he, kom er net achter dat mijn paardje aan een achterkoot ook mok heeft. Ik denk dat het door de zon/nattigheid komt want ze heeft het alleen op haar witte been niet op haar donkere. Nu is het zo dat er allemaal aangekoekt vuil aanvast zit wat ik er super lastig af krijg. Met koud water en spons krijg ik het niet goed weg en bovendien neemt ze me dat ook niet echt in dank af ( fijn bij het achterbeen). Hoe krijg ik op een niet te moeilijke manier dat aangekoekte vuil weg? Ik heb het nu zo goed mogelijk geprobeerd weg te halen en ingespoten met ontsmettend middeltje. Ik ga zo even Sudocréme halen. :)

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-12 20:00

Romythjuus... ik hoop dat iemand reageerd, want ik heb geen enkel idee.
De mijne staat altijd met droge en schone benen, dus heb totaal geen ervaring met jouw probleem.
Bij mij is de mok ook zo goed als weer weg, met uitzondering van een kleine verdikking. Ik konstateer dus dat het echt van het gras kwam, ze staat sinds dien alleen nog maar op hooi en op de zandbak en het probleem loste zichzelf eigenlijk weer gelijk op.

Maar iedereen... iemand antwoord?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-12 20:10

Soms heb je geluk dat een klein "mok" plekje weer geneest.

LecyTinker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-09-12 07:00

Ariebren schreef:
Soms heb je geluk dat een klein "mok" plekje weer geneest.

Ik vond het gewoon net iets te toevallig dat al die dingen bij mij samen vielen. Ze staat nooit met haar sokken in het nat ( sinds anderhalf jaar niet meer iig, daarvoor had ik meer paarden en moest ik de weides delen, dus stond ze wel eens in nat, maar nu ik alleen haar nog heb en een shetje, staat ze ALTIJD droog) als het regend gaat ze op stal en op stal staat ze hoog in het stro.
Voor de rest krijgt ze elke dag hetzelfde eten etc... Met uitzondering van die 2 weken dat ze dus ongeveer 4 uur per dag op super vet gras stond en toen kreeg ze ineens beginnend mok.... nu staat ze dus helemaal niet op gras en gaat het weg... toeval? Ik weet het niet, maar ze mag iig niet meer op vet gras van mij.
Ze blijft nu nog zeker een week op alleen hooi en dan zie ik ofdat ik het weer vertrouw om haar op gras te zetten.

Iemand antwoord voor Romytjuuhh?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-12 10:51

Hier hebben ook de sokloze witte paarden benen wel eens een mok plekje.
Tegenwoordig wordt elk wondje mok genoemd lijkt wel.

Oorzaak ??
Misschien een klein (schaaf) wondje door aanstoten of een tak ??
De grote plekken in de kootholte geven wel de mok reactie.

Die sudocreme voor mok een paar dagen smeren en het is weer over.