Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Lon

Re: Merrie met groeiachterstand, slechte vacht en lusteloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 20:52

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 21:24

Ze heeft teveel eiwitten in lichaam en lever kan dat niet verwerken. Denk dat het is.
Ik heb geen contact met de da want dat lukt niet meer met mijn gehoorverlies.

Dus een lief stalgenootje doet dat. Neem aan dat de da weet wat ie doet.

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:32

Oh, dat was niet bedoeld als steek onder water. Ik ben echt benieuwd of en hoe het werkt. Ik vind het leuk om wijzer te worden van bokt en je merrie heeft zo'n leuk koppie dat ik voor haar een rondje extra duim.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:36

T,is geen leverbot?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:38

Fijn dat er in ieder geval iets uit het bloedonderzoek gekomen is. Helaas weet je daarmee dan toch ook weer niet al te veel. Kan het zijn dat ze een leverbotinfectie ergens heeft opgelopen?

Hoop dat die kuur in ieder geval aanslaat!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 21:45

Toen ik net het begin las zag ik mijn paard voor me jaren geleden,die had leverbot.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:16

Nee het is niet heftig genoeg voor leverbot. Ook niet zo heftig dat ze misschien jacobs kruiskruid gegeten zou kunnen hebben.
Dierenarts kon het niet goed verklaren.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:19

Lon schreef:
Bedoel je dit: http://www.dochorse.nl/equistro-haemolytan-400.html ?
Dat is een vitaminepreparaat, ik begrijp niet hoe dat de leverwerking helpt of een ontsteking bestrijdt. Ik ben heel benieuwd of het werkt.

Ze krijgt zo gelijk goede voedingsstoffen binnen waardoor de lever niet zo goed zijn best hoeft te doen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:37

Tooske schreef:
Nee het is niet heftig genoeg voor leverbot. Ook niet zo heftig dat ze misschien jacobs kruiskruid gegeten zou kunnen hebben.
Dierenarts kon het niet goed verklaren.

Niet ernstig genoeg? Paard ziet er niet goed, is lusteloos en vermagerd en uit het bloed verhoogde leverwaardes en een chronische ontsteking. Lijkt mij al te al best serieus.. Nu geeft hij alleen een compleet vitaminesupplement omdat hij het ook niet echt weet?
Mijn advies, laat de uitslagen van het bloedonderzoek nog eens interpreteren door een andere dierenarts.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:42

Dan zijn de waardes hoger... Dat bedoelt ze met niet ernstig genoeg. Ik zeg niks over het paard.
En tuurlijk ziet de dierenarts heus wel dat dat paard er niet goed uit ziet.
Ze weet het wel het is een hele kundige dierenarts alleen omdat het via mij gaat en mijn paard niet is vraag ik waarschijnlijk niet genoeg door.

En mijn paard is van een zielig hoopje zonder zomervacht en doffe vacht grove schimmel infectie gehad en totaal niet lekker in haar vel na dit middel binnen 2 weken een gezond glimmend vrolijk paard geworden.
Waarschijnlijk ken je het middel niet en kan je daar dus niet over oordelen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 22:53

Tooske schreef:
En mijn paard is van een zielig hoopje zonder zomervacht en doffe vacht grove schimmel infectie gehad en totaal niet lekker in haar vel na dit middel binnen 2 weken een gezond glimmend vrolijk paard geworden.
Waarschijnlijk ken je het middel niet en kan je daar dus niet over oordelen.

Ken dit middel inderdaad niet en ik geloof zeker in de werking van een goed vitaminesupplement bij een paard met tekorten. Hoop ook dat het aanslaat en paardje snel opknapt. Vind alleen dat dierenarts wel wat beperkt is qua opties; eerst vitaminesupplement en anders prednison (waar ik sowieso een antipathie tegen heb..)

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:02

Ik ook! Dus daar gaan we voorlopig maar niet van uit.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:14

tita schreef:
Bloed is niet goed ze heeft een chronische ontsteking lever werkt niet goed.

tita schreef:
Ze heeft teveel eiwitten in lichaam en lever kan dat niet verwerken. Denk dat het is.

Maar sluit ook niet uit dat het voer wat ze krijgt niet past bij de wijze waarop haar lijf het verwerkt.

Het is wel prettig dat je nu weet in welke richting je moet beginnen, ook al ben je niet blij met wat eruit is gekomen. Beterschap voor Door; hopelijk traceer je ook de oorzaak, zodat je niet aan symptoombestrijding hoeft te doen (wat Prednison strikt genomen wel is).

Die opmerking over leverbot zou ik niet gelijk naar de prullenbak verwijzen, maar even in het achterhoofd houden.
Nu ik die kreet weer langs zie komen, moet ik denken aan het paardje van een kennis die ook soortgelijke, vage klachten had en ook leverbot bleek te hebben. Ik heb het me niet eerder bedacht, omdat het redelijk zeldzaam is bij paarden, ik ken maar een geval uit mijn directe omgeving en die is alweer van enkele jaren geleden.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:18

Wel fijn dat er iig geval iets uit het bloedonderzoek is gekomen
De extra vit. lijkt mij een beter plan om mee te beginnen dan prednison
Zou zeker ook leverbot in je achterhoofd houden en misschien een second opinion bij een goede paardenkliniek

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 23:20

Op bokt zijn er meerdere paarden geweest met ee leverbotbesmetting. Komt schijnbaar toch vaker voor den verwacht.

Staat het paard op een relatief nat weiland en is het in het verleden begraasd door schapen/ koeien? Dan neemt de kans op leverbot al toe. Kijk anders eens of je langs slootkanten of bij plassen etc poelslakjes tegenkomt. Die slajes zijn tussengastheer van de leverbot. Zelf even gaan kijken kost niets en kan toch een indicatie geven.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 07:42

Ik denk dat ik dit beter kan verplaatsen naar Medisch want we zijn dus nog lang niet klaar. Zal vandaag of morgen foto's maken voor de kuur.

Denk wel dat ik een van de weinig mensen ben die zoiets heeft van ...geef de prednison maar. Het schakelt iig de slechte bacterie uit maar ook de goede.
Ik geloof niet echt in een vitamine-product, maar goed we gaan het proberen.

Zal vandaag proberen de kliniek te mailen en de uitslagen te krijgen. Tevens ga ik proberen 31 aug een afspraak te maken voor haar tanden in de Lingehoeve. Volgens Tooske eet ze echt langzaam. En als ik daar toch ben zou ik nog een bloedtest kunnen afnemen en specifiek om leverbot vragen.
Tevens kunnen vragen of er soort groeihormonen voor een paard zijn want daar maak ik me nog zorgen om.

Ik weet niet of onze weide nat is nu niet :+ maar vorige jaar hebben er iid wel schapen gelopen. De paarden kunnen niet bij de slootwater dat is afgezet met 3 lagen lint (met stroom) ze krijgen gewoon leidingwater.
Zal kijken of ik poelslakjes kan vinden.

@ Ikke wat kan ik in godsnaam aan het voer doen.
Sta op een pensionstal die al niet goedkoop is, kan me niet veroorloven nog zelf alles in te kopen kwa stro en hooi en biks.

Ik vind het wel typisch dat laarakkers zei dat haar maag en lever niet in orde waren (feb) en dat ze geen biks mocht. In mei terug geweest en alles was verbeterd. En aan mij de keus of ik nog een 3e afspraak wou...gezien mijn status kwa rekeningen had ik daar geen zin in :P

Maar nu moet Door dus biks gaan eten...terwijl ze dat eigenlijk absoluut niet meer mocht. Dus ja waar moet je zoeken.
En hoe doe je dat.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:06

tita schreef:
Denk wel dat ik een van de weinig mensen ben die zoiets heeft van ...geef de prednison maar. Het schakelt iig de slechte bacterie uit maar ook de goede.
Ik geloof niet echt in een vitamine-product, maar goed we gaan het proberen.

Prednison schakelt helemaal geen enkele bacterie uit, kan je beter een antibioticakuur breed spectrum nemen. Prednison is niets meer, of minder, dan een ontstekingsremmer. Het onderdrukt de verschijnselen van een ontsteking maar lost verder niets op. Daarbij heeft het nogal wat bijwerkingen o.a. grotere kans op ziekte van cushing (ook op jonge leeftijd).

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:11

Ik zou ook niet happig zijn op de prednison, dit kan haar wel een enorme boost geven, tijdelijk, maar ook veel nare bijwerkingen. Ik denk dat de vitaminen een goede keuze is, eerst het lichaam maar eens ondersteunen om het zelf op te lossen. Prednison en antibiotica zijn op dit moment erg belastend voor het lichaam denk ik. En groeihormonen zou ik al helemaal niet aan beginnen. Best kans dat als dit opgelost is ze alsnog de groeispurt maakt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 08:43

tita schreef:
@ Ikke wat kan ik in godsnaam aan het voer doen.
Sta op een pensionstal die al niet goedkoop is, kan me niet veroorloven nog zelf alles in te kopen kwa stro en hooi en biks.

Duur en goed zijn twee losstaande dingen. Daarnaast, die stal kan op zich best goed zijn, maar ik heb nog steeds de indruk dat het voer en voerbeleid niet past bij Door. Een paard moet ook maar net "passen" in een bepaald beleid. Daar heb ik er ook eentje van...........
Punt is dat de enige oplossing daarvoor waarschijnlijk is dat je verhuisd naar een andere stal, maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan.

Begin eens met van de je dierenarts een geschreven rapport te vragen van het bloedonderzoek, zodat je zelf kunt lezen wat er precies is vastgesteld. Dat is ook de enige manier om vast te stellen of mijn vermoeden ergens over gaat of dat ik er volslagen naast zit.
Vervolgens zul je een aanvalsplan moeten maken, in overleg met je dierenarts en daar hoort GEEN prednison bij! Vitaminepreparaat als ondersteuning kan zinvol zijn, maar ik geloof niet in de oplossing door zo'n preparaat. Overweeg dus een second opinion bij een andere praktijk.
Ik kan er niks aan doen, maar ik heb niet zo'n goed onderbuikgevoel bij deze dierenarts

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 09:07

Heel bericht getypt

@ Ikke je mag je vermoeden gewoon uitspreken liever zo zodat ik er achteraan kan dan dat ik dadelijk maanden verder ben. Ik kan alles vragen.

Veranderen van stal ga ik dus echt niet doen, het is cru om te zeggen maar als Door deze voerbeleid niet aan kan, dan kan ze nergens meer gaan staan.
Zoveel is mogelijk bij ons..en krijgt in de winter gewoon 7x porties eten. Dat is bijna nergens mogelijk
Maar wat voor voerbeleid had jij voor je ogen dan.

Morgen gaan we naar Bodegraven zou daar nog bloed kunnen tappen maar stel dat dat ook iets vaags uitkomt..wat dan?

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:09

Ik ken Door vanaf veulen en ze heeft er altijd goed uitgezien was vrolijk en zag er prima uit. Ze kreeg ook altijd gewoon brokken en dat heeft haar nooit kwaad gedaan. Wat jij voert lijkt mij duidelijk veel te weinig voor een paard dat ook nog moet werken.
Toen Door bij jou kwam zag ze er veel beter uit ze was bespierd en de bovenlijn was niet zo extreem als ik nu op de foto's zie.
Het lijkt mij het beste om de infectie te laten genezen, haar op voldoende hardvoer te zetten, ze kreeg altijd Havens sportbrok na 1 1/2 jaar veulenbrok, en ook haar vaker en korter te rijden, vraag anders advies aan degene die haar aangereden hebben.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-08-12 15:36, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Naam paard op verzoek TS gewijzigd

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:19

Ik heb niet meer volledig bijgelezen, maar bij een lichte leverontsteking kan het voldoende zijn om een supplement te geven met veel methionine en choline om de lever te ontgiften. Er zijn paarden die altijd gevoeliger zullen zijn voor eiwitten en altijd maagzweren zullen ontwikkelen op brok.
Een bult achter de zadelplaats aan de overgang naar de lenden heeft elk paard, alleen wanneer een paard een zwakke ruglijn bespiering heeft, walt deze enorm hard op. Wanneer de ruglijn goed bespierd is valt dit niet meer op. Dus iedereen merkt dit pas op wanneer een paard mager wordt of werkelijk ergens een probleem heeft waardoor de bespiering van de ruglijn verminderd.

ik heb zelf een paard dat een gevoelige maag en lever heeft. Dat is ontdekt door een acupuncturist en leek eerst heel "zweverig". Maar is bevestigd door bloedonderzoek en een veel te positieve reactie op behandeling van lever en maag. Ik geef zelf geen brok meer, zelfs geen handje, alleen nog muesli en volle granen. Ik let op het eiwitgehalte in voer en verminder drastisch de hoeveelheid van zodra de hoeveelheid arbeid verminderd en 2x per jaar een kuur sedochool of ecuchol om de lever te ontgiften.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-12 10:23

@ ardo_iggy

Ik kan daar heel kort over zijn haar boven lijn heeft er nog nooit goed uitgezien, laten we wel eerlijk blijven anders had ik haar niet op de foto gezet en had ze bij de keuring ook niet zulke lage punten van het exterieur gehad.
Omdat jij toevallig de verkoper en de mensen die haar zadelmak gemaakt hebben, kent wil nog niet zeggen dat ik het fout gedaan heb.

Kwaal ik noem dit geen kwaal hoor dit kun je niet genezen.
Bovendien als diverse artsen zeggen dat ik haar niet te vaak moet rijden, luister ik daar gewoon na bovendien was het niet mijn bedoeling om haar veel te rijden. Ook als ze goed was geweest had ik haar weinig gereden om alle wervels, botten goed dicht te laten gaan.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 10:45

Ik heb het al aangepast in infectie ;) dat is ook wat ik bedoelde.

En zo ver ik weet heeft ze nooit een trauma of iets gehad.
Klopt dat ze er op de keuring niet goed uitzag ze zat toen ook onder de schimmel toen die eenmaal behandeld werd is ze er ook stukken op vooruit gegaan en zag ze er weer top uit toen die genezen was.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-12 11:28

Vraag de precieze uitslag op papier en laat deze morgen zien in Bodegraven, altijd goed om een 2e mening te hebben. Ga je met de merrie naar Bodegraven? Voor iets anders of voor dit probleem?

Ik vraag me af waarop @Ikke het onderbuiksgevoel over de DA op baseert? Eerdere ervaringen?