Zeer ernstige rotstraal, gaat niet over! Tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:27

tiny_tiger schreef:
ik heb deze tip gehad van de hoef smit .

de hoef goed schoonmaken met de hoefkraber en met een hoevenborstel ,
zodat echt alle viesigheid eruit is. ook goed in de hoekjes .
dan met betadine in de hoefstalen , dan met hoeven teer van rapide eroverheen .

op de bus van rapide staat ( als het goed is ) ook dat het tegen rotstraal is.

doordat het die betadine opsluit ,kan het beter tegen de rotstraal optreden
dan als je het er alleen op zou doen. en iedere dag even uitkrabben ,
ik moest dit om de dag doen 2 weken lang daarna nog 1 xper week

toen was het bij mn paardje weg .
dit heeft goed geholpen bij mn paardje. ik weet dat niet alle mensen hoeven teer
gebruiken omdat je dan de hoef opsluit , ben er ook geen voorstander van om dit altijd te gebruiken .
soms kan het ook best wel eens helpen om de hoeven gezonder te maken .

Ik kan me best voorstellen dat je de hoef eerst ontsmet (betadine of waterstofperoxide of een ander bacteriedodend middel) en het dan afsluit met teer. Als je alleen teert dan sluit je de bacterie in. Zit er in de bus teer van Rapide misschien ook tegenlijk een bacteriedodend middel?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:28

Ariebren schreef:
Koper, je geeft het al aan, huisvestings problemen.
Maar om dat nu af te schuiven op voer ???

Zorg dan dat je paard er gezond bij kan lopen.

Schone stal, veel beweging en een goede weidegang, enz.

Uhh, hij kan 24 uur per dag bewegen als hij dat wil, waaronder in een weiland. Ook als hij in een schone schuilstal kan staan krijgt hij rotstraal als je hem voordroog voert en heeft hij nergens last van met normaal hooi.

Ik schuif niks af op voer. Ik leg alleen maar uit dat het verteringsstelsel van een paard op het voer kan reageren en dat je dat terugziet in de hoeven. En bijvoorbeeld ook in de vacht.

Feria

Re: Zeer ernstige rotstraal, gaat niet over! Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:36

Ik wist ook niet dat rotstraal veroorzaakt kan worden door het voer, maar ergens klinkt het wel logisch.
Mijn vorige paard had ook ontzettend last van rotstraal. Haar stal werd gewoon dagelijks gedaan, maar ze at steeds al der stro op en maakte een zootje van haar stal. Ik heb ook echt alles geprobeerd, van badjes in bleekwater, waterstof peroxide, jodiumtinctuur, dry feet, honing. Uiteindelijk is ze van stal veranderd en op vlas komen te staan en in een goede week was ze er vanaf.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:37

Hier ook eentje met goede ervaringen met Thrush remedy, zuinig in gebruik, werkt bacteriedodend en kan in kleine spleetjes komen waar je met andere middelen niet komt.
Uiteraard stal zo droog mogelijk houden, afgelopen winter goede ervaring opgedaan met rapsodie als bodembedekker (gehakseld bonenstro), nam erg goed het vocht op, beter dan het stro dat we normaal gebruikten. Ik neig er naar om voor komende winter voor hem toch te kijken of we de rapsodie als onderlaag kunnen blijven gebruiken.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:45

De grootste verzwakking van een paard wordt door het voer veroorzaakt, zeg je ??

Ik heb de mening dat de grootste verzwakking van een paard veroorzaakt wordt door het tegenwoordige beleid over ontwormen.
Mest onderzoek doen en dan een worm pasta krijgen van de DA. (kopen)
Of te wel de meeste worm besmetting wordt niet gevonden in dat ene mestballetje.

Ik moet het afkloppen, maar dit soort hoef problemen heb ik nooit :7
Voer is hooi of voordroog en gras weide.
Schepje granenmix erbij in de winter op stal.

Ik zorg voor redelijk schone vlas pot stallen.
Mijn paarden gaan zomers op de wei en in de winter een paar uur de bak in.
Mijn smid klaagt elke keer weer, wat zijn die hoeven hard.
Slavonisch eikenhout zeg ik dan.
Tussen haakjes, smid komt als het nodig is, niet om de zes weken.

Soms snap ik niet dat er paarden eigenaren zijn met allemaal problemen.

Doe normaal en verzorg het paard natuurlijk.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:50

Hihi, Ariebren, mijn paarden worden zelfs nog natuurlijker gehouden als de jouwe, maar toch heeft mijne regelmatig rotstraal!
Niet ernstig trouwens, de hoefsmid vind het allemaal meevallen en de hoefstructuur is verder prima.
Maar het komt iig bij de mijne niet door huisvesting of voer, ook niet door het vreemde wormbeleid van tegenwoordig.
Laatst bijgewerkt door MirandaMalik op 30-07-12 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:51

Ariebren, het ene paard is gevoeliger dan het andere. Wij hebben 4 paarden waarvan er eentje gevoelig is op rotstraal, is overigens niet ongebruikelijk bij dat ras. Ze worden op dezelfde manier gehouden en toch krijgt die ene hoefproblemen en de anderen niet.
En voer kan een heleboel effect hebben op de algmene gezondheid van het paard (net als bij mensen), waarbij het ene individu ook weer gevoeliger is dan het andere. Sommige paarden reageren erg gevoelig op voordroog, gaan daar bijvoorbeeld snel van aan de diarree. Nou heb ik altijd geleerd dat diarree geen teken is van goede gezondheid, misschien dat jij daar anders over denkt?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:55

Ik ken dat probleem niet, sorry.

Het enige wat ik weet van diarree bij paarden is dat ze hooi hebben gehad van een met varkens mest bemeste wei.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:01

Ariebren schreef:
De grootste verzwakking van een paard wordt door het voer veroorzaakt, zeg je ??

NEE DAT ZEG IK NIET.

Kom op zeg, dat jouw paard nou tegen voordroogkuil kan is hartstikke fijn voor je maar het gaat nou toevallig net niet over jouw paard. Het gaat erom dat het paard van TS rotstraal heeft en dat ze daar wat aan wil doen. Ze krijgt talloze tips over het bestrijden van een bacterie die helemaal niet bestreden hoeft te worden als de weerstand van het paard wat kan worden opgevijzeld.

Maar goed, volgens mij hebben de mensen die het willen begrijpen dat inmiddels wel door.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:08

Rotstraal is normaal vrij goed te behandelen, maar er zijn idd heel veel varianten, en mssn is het paard zijn natuurlijke afweer ook niet helemaal optimaal.
Je hebt al heel wat gebrobeerd, en blijkbaar zonder veel succes, vraag is natuurlijk , wat doe je er juist aan, en met welke producten, en hoe gebruik je de producten, jouw consequentheid, en oog voor details.
Ook is er dan nog de vraag of de hoefsmid echt genoeg van het rotte weefsel heeft verwijderd.
Wij zien van achter onze pc al deze onderdeeltjes niet, en elk op zich kan indien er een foute handeling in zou zitten, ervoor zorgen dat de ganse behandeling niet werkt.
Je zegt de stal hou ik nu zo droog mogelijk , maar is die ook ontsmet geweest ???? de bacterie is er mssn in zo'n grote hoeveelheid aanwezig dat behandelen onzinnig zou zijn.
IK zou persoonlijk eerst zo goed mogelijk al het aangetaste wegsnijdenmssn zelfs tot aan het randje van tot bloedens toe.
De eerste week dagelijks spoelen of zelfs even laten staan in een badje met een stevige Javel (chloor) mengeling.
Egyptische zalf werd ook al vernoemt, das een vrij oud recept, wordt nog weinig gebruikt en is ook vrij agressief en irriteerd ook wel , maar het is zeker heel efficient tegen rotstraal, dus in een situatie waarin jij nu met jouw paard zit zou ik dat zeker adviseren om dat ook te gebruiken. (Egyptische zalf is een zwavelhoudende pasta-zalf, het hangt uiteraard van de hoeveelheid zwavel af die erin verwerkt zit, maar bij een hoge concentratie zwavel is dit echt vrij agressief)
Maar de vraag is natuurlijk ook wel of het hier echt wel om rotstraal gaat, is deze diagnose juist ?????
Zomaar wat voor doktertje gaan spelen zonder echt ook kennis en kunde is altijd gevaarlijk.
Ik zou ook adviseren het paard even een paar weken dag en nacht buiten te laten staan, dus niet snachts binnnen zetten, dit op zich kan al veel verschil maken in het genezingsproces.
Nooit langer dan één week op een zelfde manier gaan behandelen zonder dat er verbetering zichtbaar zou zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:12

Lezen is het grootste probleem op Bokt.

Maar wat mij wel opvalt in heel veel topics hier op Bokt.

Iedere TS heeft een probleem.

Leuk, kunnen we gaan reageren met elkaar

Maar de problemen zitten elke keer weer bij een jonge meid en of iemand die maar één paardje heeft.

De reacties van de oudere paarden houders worden daardoor zo maar aan de kant geveegd.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 01:31

Ariebren schreef:

Koper schreef:
NEE DAT ZEG IK NIET.

Kom op zeg, dat jouw paard nou tegen voordroogkuil kan is hartstikke fijn voor je maar het gaat nou toevallig net niet over jouw paard. Het gaat erom dat het paard van TS rotstraal heeft en dat ze daar wat aan wil doen. Ze krijgt talloze tips over het bestrijden van een bacterie die helemaal niet bestreden hoeft te worden als de weerstand van het paard wat kan worden opgevijzeld.

Maar goed, volgens mij hebben de mensen die het willen begrijpen dat inmiddels wel door.

Ik geloof wel dat de conditie van het paard samenhangt met de conditie van de hoeven. Overigens, Ariebren, zijn te harden hoeven ook niet goed (voor het hoefmechanisme).
Mijn paard heeft gelukkig nooit wat met zijn hoeven. Ook geen ijzers nodig, terwijl ik regelmatig buiten rij ook over t harde. De hoeven groeien goed en moet regelmatig laten bekappen (mijn smid is altijd blij met zulke hoeven). Nooit rotstraal ook. Doe er nooit wat aan, zelfs niet invetten. Alleen uitkrabben en schoonborstelen, voor en na rijden

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 01:32

Ariebren schreef:

Maar de problemen zitten elke keer weer bij een jonge meid en of iemand die maar één paardje heeft.

De reacties van de oudere paarden houders worden daardoor zo maar aan de kant geveegd.

Was even benieuwd Ariebren. Rijd jij ook paard? Of heb je ze alleen in de tuin lopen?

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 07:12

Ariebren schreef:

Ik voel me gevleid :D ..... Maar dit gaat voor mij (TS) op beide punten niet op! ;)

Veel mensen hebben nu en dan een probleem met hun paard, dat lijkt me logisch, het is een levend wezen. De meeste dingen zijn prima op te lossen, maar je hebt niet alles zelf in de hand qua gezondheid! Dan kunnen tips en ervaringen van anderen heel nuttig zijn!

marjolein88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:06

Ja er zijn zoveel middeltjes op de markt... Allemaal geldklopperij. Ikzelf gebruik gewoon een % formaline oplossing. Formaline dood namelijk echt alle bacteriën. Daarnaast heeeeel belangrijk ontsmet ook je hoevenkrabber, anders blijf je aan de gang.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:14

Formaline, eindelijk, het goede middel.
Ik kon al dagen lang niet meer op de naam komen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:27

formaline is een kankerverwekkende stof en fixatief.
Dat zou ik echt enkel als laatste redmiddel gebruiken.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:28

Ariebren schreef:

Nou hier dan een reactie van een oude paardenhoudster ;)
Ik heb er momenteel 28 lopen en er is er maar 1 die last heeft van lichte rotstraal.
Gelukkig dus voor jou dat je paarden hebt die er niet gevoelig voor zijn, maar niet elk paard is hetzelfde.

Hier hebben we goed resultaat met ctc spray. De groeven van de straal met watjes opvullen zodat er minder vuil in kan komen. 1 keer p. week in een badje zetten met soda of biotex goed drogen en ongeveer 2/3 keer per week behandelen met de spray.
Ik heb er waarschijnlijk over heen gelezen, maar vlas in de stal werkt ook niet echt mee.
Ik weet niet of je vlas gebruikt?

kaatjemuts

Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:35

buiten alle remedies die tot nu toe genoemd zijn zou ik de stal eens goed ontsmetten. dat heeft bij ons paard, met chronische rotstraal ook goed (mee)geholpen. Als behandeling gebruikten wij een blauwspray met als basis aluin. Ik weet niet of dit nu nog verkrijgbaar is, ik heb het nooit meer kunnen vinden. Ik gebruik nu hoof and sole.

Equi_libre

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 08:48

Tip van mijn dierenarts voor mijn paard die heel gevoelig is voor rotstraal (staat tegenwoordig in superschone stal, vroeger niet, daar is het waarschijnlijk mee begonnen): citroensap uit zo'n plastic citroentje. Verjaagd de bacteriën omdat ze de omgeving niet prettig meer vinden. Straal netjes schoonmaken en dagelijks inspuiten tot het beter gaat. Daarna afbouwen en het dan bv 1 maal per week gebruiken om het te onderhouden. Werkt super, kost bijna niets en geen 'eng' product dat weer allemaal andere dingen kan veroorzaken.
Dat over de voeding: dat zou best kunnen en wellicht het proberen waard? Mijn paard zit in no time onder de mok als ie voordroog krijgt, vinden veel paardeneigenaren ook vreemd. Heb het echter meerdere keren geprobeerd en het is iedere keer hetzelfde liedje.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 12:37

Voer heeft idd veel invloed op het afweersysteem en mijn merrie is sowieso voor veel dingen erg gevoelig. Wisseling van voer zie ik ook altijd snel terug in bepaalde reacties. (Al heb ik daarin nog geen link met de rotstraal gelegd).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:43

Probeer het gewoon. Als het geen verschil maakt voor de rotstraal heb je wat je nu voert in elk geval als oorzaak uitgesloten. Binnen een week of 2 (afhankelijk van hoe erg de rotstraal is) zou je al duidelijk verschil moeten zien.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 12:46

Koper schreef:
Probeer het gewoon. Als het geen verschil maakt voor de rotstraal heb je wat je nu voert in elk geval als oorzaak uitgesloten. Binnen een week of 2 (afhankelijk van hoe erg de rotstraal is) zou je al duidelijk verschil moeten zien.

Ga ik doen, ik heb nog precies voor ca 2 weken hooi liggen, dus kan ik kijken of het (mede) verschil maakt. :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:57

Koper schreef:
Ariebren schreef:
Waarom dure producten kopen ??
Terwijl een flesje pure betadine voor een euro of 10 te koop is??

En waarom iets bestrijden als je het ook kunt voorkomen?
Als iemand jou op je hoofd staat te meppen neem je toch ook geen pijnstiller in?

Als het er zit zul je het toch echt moeten bestrijden want voor voorkomen is het al te laat.
Dus eerst bestrijden en dan zien te voorkomen.

Zalven zijn troep, die krijg je nooit in de kleinste groefjes.
Ik heb zelf ook een zeer positieve ervaring me betadine oplossing bij hardnekkige rotstraal. Mijn paard was er binnen no time vanaf.
Ik verdunde het overigens niet. En het voordeel is dat het vloeibaar is en dus overal tussen kruipt.
Nu smeer ik het nog regelmatig te voorkoming en is het een stuk voordeliger dan die producten uit de ruiterzaak.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 12:59

_MG schreef:
Ik gebruik al sinds jaren kevin bacons hoof solution, dat heeft bij mijn pony altijd erg goed geholpen :) hij heeft er helaas vaker last van, en met dit spul is er binnen een week duidelijke verbetering te zien. Het is volgens mij wel niet in elke ruitershop verkrijgbaar. Mijn hoefsmid verkoopt ook een soort zinkzalf, heb hem zelf nog niet gebruikt, maar mijn stalgenoten zweren erbij.

gebruik ik ook,
werkt super!
Ik heb altijd een voorraad aangezien het bijna nergens te koop is :)