Ariebren schreef:Hier wil ik toch even op reageren.
Met mijn scheepswerktuigkundige achter grond weet ik dat vijlen op een stukje metaal bij een slingerend en stampend schip niet goed gaat.
Een onverdoofd paard staat niet stil, loopt te hangen en te klieren.
Hoe kan je dan het vlak van de kiezen, links en rechts optimaal recht maken ??
Met een mondklem, die door elke TA gebruikt wordt kom je ver achterin.
Maar doordat de mond, richting keel kleiner wordt kan je bijna niet bij de achterste kies komen met die grote vijl.
Ik weet dat er een discussie is tussen de paarden tandartsen over wel of niet verdoven.
En ook over alleen vijlen of op een krukje gaan zitten voor de verdoofde paarden mond en dan op het gemakje de kiezen en tanden weer in één vlak te brengen.
Het verschil zit in de tijd en prijs.
Onverdooft, meestal de vijl erin en in een kwartiertje klaar, 50 euri ??
Gesedeert, vijl, elektrische gereedschappen, een uurtje werk. 110 euri excl sedatie van 30 euro ??
Ik zie paarden tanden en kiezen korrigeren als een stukje bankwerken.
En al die tandartsen die een beetje staan te raggen in de mond van het paard ?
Do not shoot me.
hier wil ik wel even op reageren:
ik als maritiem officier weet ook heel goed dat vijlen op een slingerend schip niet werkt.
maar dan weet ik niet welke beugel er in jou paard zijn mond zit, want bij die van mij zit er geen metaal in, en kiezen en tanden zijn veel zachter als metaal.
ook het hele sederen vind ik grote onzin, je hebt je paard opgevoed of niet, plus dat ik graag weet wanneer het zeer doet en hij dat kan laten zien.
alles valt en staat met de opvoeding van het paard en rust van de TA, ik heb er meerdere gehad en allemaal ben ik zeer over te spreken!
alles is steeds met veel rust gedaan, en als vanzelf stond het paard gewoon rustig stil en kon overal gevijld worden waar nodig, dus ook gewoon helemaal rond gemaakt worden.
en daarna werd door de TA en mij altijd alles na gevoeld of er nog stukjes uitstaken.
de prijzen zaten altijd tussen de 60 en 100 euro in, alleen maar vijlen en checken.
dus sorry, maar dan heb jij toch wel een aantal flinke prutsers meegemaakt die zich in mijn ogen geen TA mogen noemen.