iemand enig idee wat dit is?! allergie?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Jamiie

Re: iemand enig idee wat dit is?! allergie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-12 12:59

bedankt weer voor jullie reacties! :)

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:12

Lijkt sprekend op netelroos, een allergische reactie op steken van dazen etc. Mijn paard heeft het ook gehad. Antihistamine helpt, maar een goede zomerdeken en paard inspuiten met antivliegenspray voorkomt dit voor een deel. Ik spoot mijn paard af met koud water, dat helpt tegen de jeuk en irritatie.

elise t.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:43

Hoi, het is inderdaad een soort netelroos,Urticaria,genaamd.
Google maar even dan zie je er meer van.
Normaal gesproken trekt het vanzelf na 1 of2 dagen weer langzaam weg.
Groetjes....

Netam89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 13:45

Het antwoord is inderdaad al gegeven op je vraag:
Wellicht kun je, je paard een vliegendeken opdoen naar buiten zodat het niet erger wordt..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:21

kan ook een reactie zijn van het eigen lichaam als het paard de warmte niet goed kwijt kan.
kijk dus goed op ineens warme dagen of je paard wel genoeg drinkt,en goed de warmte kwijt kan.
vliegen komt idd vaak voor,maar hoeft niet altijd.
kan trouwens ook voortkomen als je ze van weide verwisseld

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:26

Had mijn merrie ook toen ik met haar op vakantie ging in Meppen aan het bos. Komt door de dazen en de muggen.

Doe hem/haar een goede vliegendeken op en de delen die niet bedekt zijn goed insprayen met anti daas. Zo kun je er ook geen zadel op leggen.

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:38

Kunnen het geen eiwitbulten zijn als reactie op die paar uur weidegang? Heb er alleen nog maar van gehoord en ze nog nooit gezien, dus heb geen idee of het dat kan zijn.

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:42

Vorig jaar had hier een paard een zelfde soort bulten. Bleek in de brandnetels te hebben gerold. Duurde tot de volgende dag voor het over was. Volgens DA allergie voor brandnetels.

MarloesNatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:43

heb niet alle reacties gelezen, maar op de manege is er ook een paard geweest bij wie het hele lichaam onderzat. hij kreeg eerder kuilgras, maar nu meestal hooi, het is wel weg. Ik denk dat het een allergische reactie was, maar het paard krijgt nu wel af en toe weer kuilgras. Het heeft volgens mij wel minstens een week geduurd voor het weg was.
hierbij een foto van dat paard;
Afbeelding
Afbeelding

Jessica078

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:46

Paard op de manege heeft het ook gehad van muggen en heeft er nu geen last meer van omdat hij 's zomers een vliegendeken draagt.

TinePine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:53

Jamiie schreef:
nee. :) dat krijgt ze al heel lang, en is eigenlijk het enige wat echt een beetje werkt..

Een allergie wordt meestal opgebouwd. Allergie op het vliegenmiddel welke je heel lang gebruikt is dus niet onwaarschijnlijk. In ieder gaval niet uitgesloten. Hopelijk vind je snel de oorzaak want dit lijkt mij geen pretje voor jou en je paard! Succes

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:00

wij hebben het ook een keer gehad nadat paard zijn hoeven ingesprayd was met die paarse spray...nou kom er dan maar eens achter dat het daarvan komt..

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:40

Wat een heftige reactie is dit.
Kan je niet een vliegendeken in de Deet leggen voordat je die op je paard gebruikt?
Zoals ze ook met klamboes doen in te tropen. Misschien prikken ze er dan niet meer doorheen.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:52

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 20:56

Dakotah schreef:
Een paard op de manege had het vorig jaar ook, dat kwam door het kuilvoer, zat te veel eiwit in.

Ik heb zelf inderdaad ook diverse paarden gezien met een dergelijke overgevoeligheid. De oplossing is vaak het wegnemen van overtollige eiwitten. De dierenarts zal je hier meer over kunnen inlichten.

Het kan inderdaad ook van vliegen etc komen.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:28

En spontaan heeft een paard wat ik verzorg nu ook die bulten :(
Weer maar aan een kant, de rechterkant.
Maar ik weet bijna zeker dat het van muggen/dazen komt. Ze is daar namelijk overgevoelig voor.
Staat al met vliegendeken of zomerdeken en ingesprayd.
Maar deze variant op muggen etc trekt dus vanzelf weg met paar dagen?

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 08:37

Wat al is gezegd, dek op en afspoelen met water en azijn ( mits het geen open wondjes zijn!)
Azijn houd ook de insecten op afstand.
Kijk ook eens of er geen berenklauw op het land staat, daar kan je ook lelijke wonden van krijgen.
Helpt de deken niet, dan word het zoeken naar de oorzaak.

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 15:27

ze wordt sowieso al met water en azijn behandeld. :) ook krijgt ze kruiden.
kreeg vanmorgen een mailtje dat het al een stuk beter met haar gaat! bulten zijn al een heel eind geslonken.
in het land staat geen berenklauw als het goed is.. maar zal het wel even doorgeven! :j bedankt voor de tip aerdenhout1!

iedereen verder bedankt voor jullie inbreng! hier hebben we zeker wat aan. :)

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:33

volgens mij is dat netelroos, wat al veel wordt gezegt is dat een allergische reactie . In tegenstelling dat wordt beweerd dat het niet jeukt bij paarden, was mijn paard enorm aan het schuren.
Die allergische reactie kunnen ze van verschillende dingen krijgen. zoals vliegen. Die van mij kreeg dit nadat ze een spuit had gehad voor haar allergische reactie op vliegen (waren andere soort bulten).

Ze krijgt het nog steeds wel eens in lichte vorm als haar voer, niet helemaal goed is (brood, biks, kuil, gras etc.) Dus suiker en eiwitten.

Voor dit heeft mijn paard 2 weken in utrecht gestaan, want we kregen het niet rustig.

Jamiie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-12 15:35

oke, wat naar ladypaard!

ja, ik weet ook wel bijna zeker dat het een allergische reactie is.. alleen waarvan is natuurlijk even de grote vraag!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:38

Urticaria bij paarden oftewel netelroos
Jeukt heel erg en kan ook heel erg veel pijn doen omdat het vocht ophoopt.
Let op keel/luchtpijp die kan als heet daar zit ook gesloten worden dus wes daar alert op

http://www.dapmoergestel.nl/artikelen/images/HS45_Veterinair.pdf
http://www.1001tips.be/vrije-tijd/paarden/allergieen-bij-paarden/urticaria-netelroos-galbulten.asp

Bij mensen geven ze antihistamine (zyrtec of alerfee)om het te laten slinken of deppen met mentholpoeder
maar bij paarden wordt dat wat moeilijker

Oorzaak is vaak niet te vinden, ook niet bij mensen... ik heb het ook heel erg gehad zelfs in het ziekenhuis ervoor gelegen
maar conclusie... stress allergie. Dus je weet nooit waar het vandaan kan worden.

heeft ie iets anders gegeten dan normaal, of allergisch voor steken je weet het vaak niet

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:17

zal ik ook eens een foto'tje plaatsen :D In het echt zag het er nog erger uit. http://ladypaard.hyves.nl/album/2538108 ... _state__=1

De enige tip die ik je nu kan geven is proberen stal dicht te maken (dat er geen vliegen meer in stal komen) (die van mij begon al weer te reageren als er een vlieg in de stal zat, waarsch. dus de stress zodoende dus ook naar utrecht omdat daar in het gebouw minder vliegen waren en goed kon worden afgesloten). Verder even niks extra's meer geven. zo ruw en arm mogelijk hooi (liefst met koeiemest bemest), geen appels, wortels e.d. en ook even geen biks meer.

Als je wel wat voer wil geven kijk dan voor dus muslie met zo weinig mogelijk eiwitten en suikers, ik kwam zelf uit bij equifirst (l.o. Nature's best van Pavo heeft nog erg veel suikers erin zitten).
Als het weer rustig is kun je weer voorzichtig alles één voor één opbouwen.

Het is nu bij mijn paard weer een heel stuk beter. Heeft altijd in stal zelfs met exceemdeken op gestaan, maar de laatste 2 jaar staat ze zelfs gewoon 24/7 buiten zonder dekentje (wel natuurlijk met goeie vliegenspray :D ). Mag afwisselend wel eens een beetje (droog) kuil, en stukken brood. wortels gaan nu weer goed.

edit voor degenen die zeiden van vliegenbultenallergie: http://ladypaard.hyves.nl/album/2538108 ... _state__=2
Bij mijn paard zat er duidelijk verschil in het soort bulten. Deze waren heel dik en vervormden het hele lichaam.

Diaantjev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 11:31

Mijn paard heeft dit ook gehad (het is inderdaad netelroos), hij zat echt helemaal onder. Dit hoeft zeker niet uit zichzelf weg te gaan, mijn paard heeft er heel lang last van gehad. Het bleek een kuilgrasallergie en uiteindelijk kreeg hij het zelfs van hooi en ben ik overgestapt op Lucerne. De achterliggende oorzaak van de allergie (want die is er meestal in zo'n geval) was (zoals mijn zusje Sonnie81 al zei) een verstoord immuunsysteem. Hier denken de reguliere dierenartsen niet zo snel aan, zij pakken de uiting van de allergie aan maar niet de uiteindelijke oorzaak. Mijn paard heeft op advies een tijd op de Trias omega olie gestaan en heeft daarna nooit meer last gehad van netelroos.

Mocht je meer informatie willen, mijn pb staat open...

Ravel13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:26

Mijn paard heb ik vorig jaar gekocht en ze kreeg al snel veel van die bulten. Ik ben toen een kruidenmengel van subli gaan geven. Dit voert afvalstoffen af en is goed voor de spijsvertering. Het hielp heel goed. De bulten gingen weg.
Ik heb dit toen later weer afgebouwd en geef nu iedere dag wat lijnzaadolie. De bulten zijn niet terug gekomen. De DA dacht ook aan een allergie maar had geen oplossing.

Wendie1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-12 22:52

Dit is idd een algergische reactie op muggen, dazen en andere prik insecten.