Vochtbultjes op alle 4 benen, wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Smee__

Re: Vochtbultjes op alle 4 benen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:38

Hoe kun je nou roepen dat het gallen zijn als je het niet zeker weet? Maar dit lijken mij geen insectenbeten hoor..

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:39

dit zijn echt gallen hoor.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 20:47

Ik dacht ook al meer aan gallen dan insectenbeten, ook omdat het zacht voelt als je het zachtjes indrukt.

Ja dit is in ene gekomen..

Goos_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:50

Geerke dit kun je niet met zekerheid zeggen. Het ziet eruit als, maar dat wil niet zeggen dat het ook zo is.

Kunnen ook ontstekingen zijn aan de pezen en ga zo maar door

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:53

maar heb je er iets meegedaan...gedraaft op de asfalt weg ofzo?Een heel eind?
Ik neem toch aan dat ze dit niet in de wei heeft opgelopen.
Het beste is er een da naar te laten kijken,of het vocht is of een ontsteking...omdat het zo plotseling is gekomen.
Ze loopt niet kreupel?

Inderdaad een ontsteking van de pezen kan ook maar dan zou ze kreupel moeten lopen.
Een verzamelnaam voor gallen is overigens tenosynovitis.

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 20:54

Ik zou inderdaad zeggen haal er een dierenarts bij. Zelf geen speculeren wat het nou is lost niets op, een DA kan meer duidelijkheid geven.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-12 20:58

Ze loopt niet kreupel, is wat stijf op een achterbeen maar dat komt omdat ze gister een tak heel hard tegen dr been heeft gehad. Ik ga idd even vragen aan de eigenaar of er een DA bij kan komen, draven over asfalt, zou best kunnen maar geen heel eind oid.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 22:11

Ik liep een goeie 2-3 weken geleden vanaf de bus naar stal en toen heb ik Daiske naast de fiets bij iemand een heel stuk zien draven over asfalt..

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 06:13

Ik weet het niet, dat zou ook nog marit kunnen zijn?

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 06:22

Vergeet niet dat ze ook met z'n drieën erop hebben gezeten en toen over verharde paden hebben gecrost...

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 06:25

We hebben een rondje met zn 3en erop gezeten in de bak, en helemaal niet gecrosst toen. En sowieso crossen we niet over verharde paden hoor. En ik weet niet waarom je dit 'crossen' noemt, want het is hooguit een iets sneller galopje, maar crossen kan je dat niet noemen.

Het komt hier nu ook over alsof het allemaal maar weer mijn schuld is he, is niet alleen mijn verzorgpaard, nee ik doe het met iemand samen.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 06:35

Normaal zou ik denk aan gallen maar sinds kort zou ik ook kunnen denken aan muggenbult.

De laatste weken zie ik de raarste bulten bij paarden wat veroorzaakt zijn door muggen. Mega-grote ronde schijven, waar vocht in zit maar toch voelt die bulten iets harder dan gallen.

maar ook gallen kunnen heel hard aanvoelen.

Ik heb een 29e jarige die de laatste tijd gallen krijgt over de gehele koot-lengte voorheen was dat minder.. soms zakt het naar de kogel en zit daar flinke gal.
Je kunt het niet meer weg krijgen..soms verdwijnen ze soms komen ze er. Ik smeer die dingen in met Coolpack van Leovet.

Gallen hoeft niet per definitie slecht te zijn mijn jonge ding ging zowel afgelopen vrijdag en zaterdag flink op de plaat in de weide. Beest kan van tijd tot tijd niet normaal doen en maakt glijers...tja wat ik zag aan haar been was flinke gallen... komt niet door mij en gaat waarschijnlijk niet meer weg.
Anderzijds ander been zat ook flinke vochtbulten in sprong... ook gallen maar verschillende diagnose volgens 3 klinieken.... zou nooit weggaan maar toch is het nu na 10 maanden helemaal weg..mooie droge spronggewricht..helaas door haar eigen toedoen en achterlijk gedrag is nu ander been aan de beurt.

Gallen ligt dus niet altijd aan de mens

Bij sommige paarden wil compagel wel eens helpen.

Maar veel beweging dat is het beste en voor de rest dat paard gewoon aan het werk zetten ongeacht de leeftijd

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 06:37

Inderdaad, zolang ze niet kreupel loopt kan ze gewoon verder werken, weliswaar iets rustiger maargoed.

xDeena_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 06:43

Wat ik me net ineens bedacht, is dat ze bij mn vriendin en dus haar andere verzorgster er 2 weken geleden heel hard vandoor geschoten is en een heel stuk over t asfalt heeft gegaloppeerd, althans volgens mij was dat zo. Ik was er zelf niet bij maar heb alleen daarvan gehoord.

Kan dit de oorzaak zijn?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:08

Arethe schreef:
Vergeet niet dat ze ook met z'n drieën erop hebben gezeten en toen over verharde paden hebben gecrost...

tja...het is geen cross brommer,wat ik al eerder schreef.
Jammer dat ik dit zo vaak zie bij van die jonge meiden....geen idee hoe je een paard lang goed kunt houden.Het intresseert ze niets,alleen maar hard gaan.
Onder het mom 'hij vindt het leuk'

PATTYBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:50

Xdeena_ : nee dit kan niet de oorzaak zijn van een ''stukje'' over t asfalt ,Gallen komen ook niet zomaar opzetten, is door het verkeerd belasten van het paard.
Zoals al eerder besproken/verteld/advies is geweest om bijv niet met 3 mensen tegelijk op Daiske te gaan.
meerdere mensen hebben jullie enige tijd door de woonwijk heen horen crossen, met 2 personen er op, gillend en al.
Het is goed dat jullie Daiske aandacht geven, dat verdiend ze ook, maar niet op die manier.
Daiske heeft al een mooie leeftijd, behandel haar naar de leeftijd, en je zal nog lang plezier van haar hebben.
Je kan haar wel aan het werk zetten, 1 persoon tegelijk.. rustig aan doen, en niet bezweet, hartpompend weer op stal zetten wat vaak voor komt.
Dat crossen en 3 personen op het paard moet gewoon niet meer voorkomen..
Maar denk wel dat je dat nu begrijpt toch ?

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:49

Goh eerste topic en gelijk hier tis vast weel schaduw-accoutn

Nogmaals Patty gallen ontstaan echter niet enkel door verkeerd belasten, kan ook allergische reactie zijn op een stof. Ander doorbloeding enz enz

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:54

Geen schaduwaccounten, puur mensen die Daiske kennen en de manier hoe er mee om wordt gegaan.
(En niet enkel door Deena).

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 10:55

tuurlijk ff een account aangemaakt om enkel hier te komen pissen

Arethe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:38

Nee geen schaduw accounten. Mensen die allemaal rond dezelfde stallen staan en regelmatig alles zien gebeuren. En dan niet hun mond kunnen houden als er beweert wordt altijd goed om te gaan met het dier.

Natuurlijk maken we allemaal fouten maar de mensen die hier reageren en haar dus kennen proberen haar te helpen. Maar hier wordt niks mee gedaan en van fouten niet geleerd. En dan is er uiteindelijk een dier de dupe van. En dat stoort ons allemaal heel erg.

We willen helpen maar dan moet er iets mee gedaan worden. En bovenal moet ts gewoon eerlijk zijn zodat er ook goed advies gegeven kan worden. En geen mooie verhaaltjes ophangen.

Story

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:56

@ tita: Er worden geen schaduw acounten aangemaakt. Zoals Arethe hierboven aangeeft wij kennen elkaar en Daiske allemaal. Wij zien dagelijks hoe er omgegaan word met Daiske. Door deze onverantwoorde manier van belasten van het paard (en in de dusdoende slechte conditie, want 'goed op gewicht' is Daiske al heeeel lang niet) is het niet meer dan logisch dat het paard opeens last van gallen krijgt. Tuurlijk kan de oorzaak ergens anders aan liggen maar het ligt in deze situatie wel erg voor de hand dat het door een verkeerde belasting komt. Ik weet zeker als je het paard en verzorgers wat langer zou zien rondlopen dat je het absoluut met ons eens zou zijn.

Overigens ga ik verder met arethe mee. Wij worden hier zo 'boos' om omdat er naar onze goedbedoelde en toch dringende adviezen totaal niet geluisterd word. (Het spreekwoord 'een plaat voor je kop hebben' is hier erg toepasselijk bij) En blijkbaar is dit dus niet ten goede van het paard gekomen en heeft het dier nu gallen.
Ons verzoek aan de TS en overige verzorgers is om gewoon wat rustiger aan te doen met Daiske. De aandacht en beweging is alleen maar goed! Maar dient wel meer afgestemt te worden op de leeftijd van het paard. (ookal vind het paard het nog zo leuk, een paard weet niet wat wel en niet goed voor hem is).

Uiteindelijk wil je toch zo lang mogelijk van een paard genieten lijkt me...

PATTYBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:33

HAHA sorry moet er even hardop van lachen..
om hier te komen pissen _/-\o_
als je beter oplet, ook ik ken Daiske..
en idd ik geef alleen maar advies.
Of wil je zo graag weten wie ik ben ?
kan je dat ook wel gewoon vragen hoor.. GEEN probleem !

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:52

Jullie boeien me niet je hebt 2 posten en komt enkel hier wat zeggen

Misschien is het handig dat je eerst gaat verdiepen hoe gallen exact ontstaan. Kan divers oorzaken hebben en echt niet als ze keer hard gaat rijden of meerdere keren.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 12:56

tita schreef:
Jullie boeien me niet je hebt 2 posten en komt enkel hier wat zeggen

Misschien is het handig dat je eerst gaat verdiepen hoe gallen exact ontstaan. Kan divers oorzaken hebben en echt niet als ze keer hard gaat rijden of meerdere keren.

misschien moet jij je ook eens verdiepen in het ontstaan van gallen...kan wel degelijk door overbelasting komen.

PATTYBL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 13:41

wat jij gewoon lekker moet gaan doen, lekker met je zelf bezig houden.
wat maakt het uit of ik hier wat neerzet ?
voor jou waarschijnlijk heel veel, het zit je nog al hoog he :)
verdiep je lekker in iemand anders !