(Schuur)wonden onder de manen (foto)

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Janedieene

Re: (Schuur)wonden onder de manen (foto)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:29

TS vraagt toch naar wat het zou kunnen zijn?
Ik zeg niet dat het het IS. Ik zeg dat het erop lijkt.
Dan zouden jullie ook allemaal niet mogen reageren zonder het paar eerst te hebben gezien..
Beetje vreemd.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:32

xxxmarexxx schreef:
Waarom was je de manen niet volledig? met een sponsje raak je idd niet alle plekjes.
Ik zou niet gelijk gaan scheren dat is toch zonde van die mooie manen. ;)
en volgens mij valt de prijs van zo'n huidschraapsel nog wel mee

Ja ik heb de manen ook volledig gewassen, maar ze heeft zo'n enorme bos dat ik zeker weet dat ik niet overal bij ben gekomen tussen de manen.

De reactie van Janedieene begrijp ik wel, ze probeerde te helpen :) door te zeggen wat het eventueel ook kon zijn. Voralsnog ga ik uit van de diagnose van de DA, en als het niet verbeterd zien we dan wel weer! :)
Ik was gewoon geschokt door de reactie, het klinkt zo eng, ik wil alleen maar het beste voor mijn beessie en ik ben niet zo snel ongerust, maar nu ze dit heeft en ik niet weet wat het is ben ik wat ongeruster. Ik had liever gehad dat de DA een hele bos luizen vond zegmaar. Dan weet je tenminste wat.

Janedieene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:35

Precies, zo wie zo even afwachten.
iig veel beterschap met je paardje!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:38

Ik heb de neiging om Luna zondag weer te wassen met die ByeMite shampoo, kan dat kwaad? (Moet het eigenlijk volgende week pas weer doen)

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:41

wanneer is de laatste keer geweest? het kan best agressief spul zijn voor de huid dus te vaak wassen is niet goed.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 21:57

Vandaag :P

Cheiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:05

nee dan zou ik wel wachten. is niet goed voor de huid om zoveel achter elkaar te wassen en het moet ook even de tijd krijgen om in te werken.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 22:18

Oke :j dank je

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-12 15:22

"goed" nieuws, het is luis!
Ik belde vanmiddag de DA om te zeggen hoe het ging, zie ik er ineens 1 lopen.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:25

Voor de personen die het misschien interresant vinden, hier een foto van een pony met huidkanker.

Afbeelding

TS "fijn" om te horen dat jou pony luizen heeft.

loversyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-12 15:37

Mijne heeft hetzelfde, ik ga hem zeker even op luis controleren.
Ik wilde al een homeopaat laten komen omdat we dachten dat het misschien van binnenuit kwam.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 13:05

mooi dat het luizen zijn, ik zat al te denken aan contactallergie, waarom? omdat ze het precies op de plekken heeft waar een halster/heefdstel zit. de plekken onder haar manen zou kunnen door het gewicht van de manen die nu op de wondjes drukken, dat gaat broeien als een gek. misschien kun je een staart maken en ze naar de andere kant leggen ( vroeger hingen ze een hoefijzer aan het puntje zodat het bleef zitten maar kan je alleen doen als ze rustig is)
als ze luis heeft, ook al je spullen behandelen he, dekens, dekjes, borstels, tuig alles! en zorgen dat er niets geleend word zodat het ook overgaat naar de andere paarden.

torgil

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 06:45

Ik heb gelezen dat mijt aanwezig is op elk paard en tot uiting kan komen als de weerstand wat omlaag gaat.Ik ben bezig met een paardje dat ook van die typische plekjes heeft op haar voorhoofd en onder haar manen. Het zijn grijze plekjes met schilfers en war korstjes. Als je het korstje afhaalt gaat het haar mee en word het kaal. Als je er aan komt vind ze dat duidelijk erg prettig!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:29

dat kan ook nog broei zijn, of bijvoorbeeld schimmel.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 07:34

hier heeft er ook een van die plekjes , en de shet heeft luis gehad ,maar we hebben nu ook paarden met schimmel lopen , vreselijk moeilijk om onder controle te krijgen omdat ze in een kudde van 15 lopen.

MisticRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 11:59

Wat mijn pony had zag er het zelfde uit. Dat bleek schimmel te zijn.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 13:58

Bedankt voor de reacties, maar de behandeling lijkt aan te slaan!! :j
Ze jeukt veel minder en de wondjes gaan mooi helen. Een andere pony in hetzelfde weiland heeft ook luis, dus ik was haar over een weekje nog een keer. Dan weet ik zeker dat het weg is.
Borstels en halster heb ik in een sopje met ByeMite gezet, moet haar hoofdstel ook? Of kan ik dat met ander spul behandelen? (Net nieuw hoofdstel, dat ByeMite is zo agressief dat ik bang ben dat het hoofdstel lelijk wordt). Haar dekje, kan ik die gewoon in de was gooien? En haar men tuig (leer) moet ik daar ook nog iets mee?

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:40

toen mijn pony's luizen hadden heb ik het niet te gek gemaakt hoor, paarden zelf wel heel goed wassen en daarna de deken erover die ik op dat moment het meest gebruikte, was die ook gelijk behandeld. leren hoofdstellen en de tuigen (leer en kunststof), dat soort dingen, heb ik allemaal niet behandeld. daar leven luizen sowieso niet graag in.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:51

Fijn dat het al beter gaat ondertussen.
Wat je misschien ook nog even kan controleren, is of er geen vliegjes in haar oren zitten. Mijn shet heeft twee jaar geleden erge jeuk gehad, schuurde zijn hals/kaaklijn/oren helemaal open. Alle zalfjes en shampoos geprobeerd, bleek het van die knutjes te komen die aan de binnenkant van de oorschelp gaan zitten steken. Een vliegenmasker met oren heeft het toen grotendeels opgelost.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 17:07

Fijn dat het al beter gaat!

Mijn merrie had precies hetzelfde. Open geschuurde plekken op haar hals, neusbrug, voorhoofd, rond haar oren... Denk een combinatie van ineens het hele warme weer, resten wintervacht op haar hoofd (dat duurt altijd het langst) en stekers. Ze had ook allemaal pusbultjes op haar hals. Antivlieg erop, kalmerend zalfje (Kamillosan) en hoewel ze nog wel kaal is is het rustig nu. Meerdere paarden (staan niet bij elkaar in de wei en worden ook niet door dezelfde mensen gedaan) hebben van die plekken gehad.

Mijt kun je alleen constateren door middel van een huiafkrabsel. Daarnaast vind ik het ook absoluut geen plek voor mijt :n voor luis des te meer, dat zit vaak in de manen etc :j