Paard snot uit 1 neusgat? Spookverhalen op internet brr

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sliert

Re: Paard snot uit 1 neusgat? Spookverhalen op internet brr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:26

mijn ervaring met klijndijk....erg goed in denken, en denken, en denken.....er verder komen ze niet. Ook heel herkenbaar, dat kasje naar de muur gevoel. Voor gevallen die iets ingewikkelder zijn dan een hoefzweer, kun je beter gelijk naar Emmeloord gaan ofzo. Scheelt je een hoop tijd en gedoe {en uiteindelijk ook geld}. Overigens gaan wij altijd naar Heede, bij Bourtange de grens over. Vele malen meer kennis, zeer punctueel en goedkoper met de meeste dingen.
Ik wens je heel veel sterkte met je merrie. Wij zijn uiteindelijk met een ruin {die ook snot had uit 1 neusgat.....lang verhaal} in kliniek Hochmoor beland {winterswijk de grens over}. Daar is ie geopereerd {na MRY scan} aan zijn neus {bleek een vergroeiing te zitten ter grote van een golfbal, foutje in de embryonale ontwikkeling}. Het hele gedoe, incl foute diagnoses en nutteloze antibiotica kuren heeft meer dan een jaar geduurd {om over de rekeningen maar niet te spreken.....}

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:34

Als je specifiek wil weten wat er in die holte zich afspeelt is een CT-scan een optie. Duur, maar wel duidelijk.
Ik weet niet hoe de kwaliteit van de foto's is bij Klijndijk? Er was bij mijn paard een overduidelijk verschil in de scherpte van de foto's tussen mijn eigen DA en de Lingehoeve.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 16:47

Ben benieuwd wat er uit komt..mijn paard heeft ze zelfde verschijnselen, middels een endoscopie is er een tumor aangetoond, ook bij mijn paard is eerder door een tandarts gesproken over een rotte kies, maar ook onze foto's was dat niet aantoonbaar...

Hoe zag de ontsteking er uit? Was dat een verdikking van de wand naar binnen toe? Of alleen maar een beetje rood en geen gezwollen wand van de neus?

Mojn paard heeft nu prednison, maar ik merk geen verschil, het slinken van de verdikking in de wand.

Hoe is je paard? Mat of normaal en merk je weinig aan haar? Het enige wat ik mers is dst hij te mager is en blijft, verder levendig, grote normale eetlust, glanst.

Ik volg even je zoektocht. Ik dacht nl dat ct scans niet bij paarden gemaakt konden worden...

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 17:47

Jawel hoor, o.a op de Lingehoeve kunnen ze een CT van het hoofd maken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 20:29

Wat is er te zien op een ct scan?Op foto's alleen botten heb ik begrepen.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-12 22:28

Alle structuren zijn te zien op een CT-scan, zoals bijvoorbeeld ook bloedvaten. Doordat er een veel sterkere rontgenstraling gebruikt wordt heb je een duidelijker beeld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 08:41

Ik heb hun website gezien, zie dat paard onder zeil gaat, zonder verzekering is dit onbetaalbaar......maar wel mooi dat het kan.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-12 12:56

We gaan vandaag beginnen met een langdurige AB-kuur (drinkmix Doxy). Er is nu een endoscopie gedaan en er zijn weer foto's gemaakt, maar ondanks dat ze wel "vermoeden" dat het om een kieswortel gaat, is de diagnose te vaag om zomaar te laten opereren vind ik.

Er was duidelijk te zien dat de snot bij de bovenste synus ontstaat, maar de foto's zijn niet unaniem en zeggen niet met 100% zekerheid dat het een kieswortel is. Daarbij zou dit paard zeer zeker aan de tandarts hebben laten merken (enkele weken geleden) dat het vijlen zeer deed aan de achterste kiezen. Ze is altijd heel duidelijk in wat ze wel en niet wil, en ze vond het vijlen zelfs lekker, in plaats van pijnlijk. Daarbij komt ook nog eens dat het snot/de neusholte/mond niet stinkt, wat normaal bij een kies of kieswortelontsteking wel het geval is.

Dit alles samen, heeft gemaakt dat ik heb besloten om toch eerst een langdurige AB kuur te geven. Ik heb meerdere dierenartsen gesproken en ook hier ervaringen gelezen en ik geef dit een reële kans. We duimen maar dat het aanslaat en dat ze snel weer gezond is.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 14:04

Inderdaad, het feit dat het snot niet stinkt zou voor mij ook doen beslissen om een AB kuur te proberen.
Bij de mijne stonk het snot echt ontiegelijk dus dat was overduidelijk een rottingsproces in de holte.
Succes, ik hoop dat het aanslaat want opereren, spoelen ed is echt geen pretje...

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 15:17

bij mijn paard stonk het ook verschrikkelijk. Succes, hoop voor je dat het aanslaat.

Charda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-12 20:04

Ook bij mijn paard stonk het vreselijk. Groot gelijk dat je de AB nog een kans geeft. Opereren en spoelen is zeker geen pretje. Succes !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:22

Succes. Mijn paard heeft ook doxy gehad, ging na 3 dagen aan de schijt en moest toen stoppen. Doxy schijnt behoorlijk heftig te zijn en eigenlijk voor mensen, heb jij ook advies hierover gekregen? Misschien dat je dan over kan gaan op cubamix ( of zoiets) daar heb ik goede ervaring mee en daarvan veranderd de mest nagenoeg niet.

Is er op de foto een ontsteking te zien? Bij mij was dat nl niet zo en im twijfel nog steeds of er wel of geen ontsteking zit. Geen stinkend snot, maar een ingekapseld abcess zou zo maar kunnen ....

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-12 11:27

cubarmix heeft ze gehad in poedervorm (dat was het eerste dat in het voorjaar geprobeerd is) en dat deed helemaal niks. Dat schijnt een breedspectrum AB te zijn, waar Doxy gericht is voor de voorste luchtwegen. Op de doos staat dat het eigenlijk voor varkens en kalveren is. Ik moet 2x daags 15 schepjes geven en we doen het nu door de slobber (eerst oplossen in de juiste verhouding natuurlijk). Ik hou haar goed in de gaten, bedankt voor de tip.

Er is op de foto's te zien dat het snot geproduceerd wordt in de bovenste synus, wat duidt op een voorhoofdsholte ontsteking. Maar waar die ontsteking door veroorzaakt wordt is het raadsel. Dat kan van een kieswortel komen, maar ook van iets anders? De foto's wijzen niet duidelijk uit dat er een kieswortel ontstoken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-12 11:30

Ga eerst maar zo proberen...operatie is kostbaar en ook nog eens niet zo maar een operatie, heb dat al ge informeerd...

Ik doe nu elke dag een stukje brood met beetje honing en tea tree druppeltjes verder probeer ik de weerstand op te krikken met extra vitamine preparaat, want het lichaam moet toch het meest zelf gaan doen..

Hou je topic in de gaten, want ik tob er ook al een half jaar mee...iig heeft de prednison bij mijn paard geen verbetering gebracht..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-12 11:56

Nou ze staat nu dik 2 weken op de Doxy, na de nodige opstartproblemen (ze wilde het niet opeten) is het uiteindelijk toch gelukt (in een spuit met appelmoes). De eerste dagen leek het snot veel erger te worden, net of de hele rotzooi er uit moest. Daarna werd het elke dag wat minder en nu is haar neus helemaal droog!! De kuur loopt nu nog tot vrijdag, dus ik ga overleggen of we misschien nog een week door mogen gaan met de AB, want ik ben als de dood dat het anders misschien terugkomt en wil alle mogelijke overblijfselen zo goed mogelijk uitroeien. Ik hoop toch zo ontzettend dat dit nu eindelijk een keerpunt is en dat ze geneest!!

Vorige week was ik bij de DA om even te overleggen hoe het ging en toen hebben ze me erg bang gemaakt, omdat hij nu toch zelf ook wel erg twijfelt aan een kieswortelontstekiing en een CT-scan aanraadde wanneer de kuur niet zou aanslaan (weer 1000 euro verder) en hij praatte op zo'n manier dat ik dan tenminste wist wat ze zou hebben, ondanks dat het misschien niet te behandelen viel. Daar schrok ik enorm van, want ik ben al die tijd al ergens in mijn achterhoofd erg bang dat er misschien een tumor zou zitten.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 13:09

@ Russel: Als het een tumor is bij jouw paard, dan kunnen ze dat via een endoscoop aantippen met {ik dacht...weet niet zeker} formalyne. Dat moet een aantal keer herhaald worden. De tumor slinkt daardoor en in het gunstige geval verdwijnt ie volledig. Deze behandeling doen ze volgens mij ook in Utrecht. Het is uiteraard goedkoper en heeft minder risico's dan opereren. Moet je wel zeker weten dat het om een tumor gaat. {en het moet natuurlijk bereikbaar zijn via de endoscoop.
@Leorah: Ik hoop voor je dat een operatie niet nodig is. Buiten de kosten blijft het een enorm risico.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 15:52

Ik hoop ook voor je dat het na de AB-kuur wegblijft. Bij mijn paard(kieswortelontsteking) bleef het na de eerste kuur een aantal maanden weg, uiteindelijk werkte de kuren ongeveer een week of 2.. Maar je weet maar nooit, wie weet heb je geluk!

@Sliert, bij het lezen van jouw boktnaam moest ik gelijk weer aan al die liters snot die ik in een jaar tijd voorbij heb zien komen denken, haha :+ _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:18

sliert schreef:
@ Russel: Als het een tumor is bij jouw paard, dan kunnen ze dat via een endoscoop aantippen met {ik dacht...weet niet zeker} formalyne. Dat moet een aantal keer herhaald worden. De tumor slinkt daardoor en in het gunstige geval verdwijnt ie volledig. Deze behandeling doen ze volgens mij ook in Utrecht. Het is uiteraard goedkoper en heeft minder risico's dan opereren. Moet je wel zeker weten dat het om een tumor gaat. {en het moet natuurlijk bereikbaar zijn via de endoscoop.
@Leorah: Ik hoop voor je dat een operatie niet nodig is. Buiten de kosten blijft het een enorm risico.

Wat een goed idee, ik ga deze week voor voor een nieuwe scoop en zal het voorstellen. Bedankt.

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 07:16

@ vala; ha ha, die link had ik zelf nog niet gelegd. Maar inderdaad, ik heb een hele toepasseliljke boktnaam voor dit topic! Ik ben dan ook ervaringsdeskundige op het gebied van paardensnot!
{ik heb ooit een paard gehad die we sliert noemde. Beest was drie jaar oud en bijna1.80m hoog. Groot bewegen, hele lange benen en uiteraard nogal slungelig. Mijn vriend had het altijd over "die grote sliert van je.....". Paard heeft de raarste dingen gemankeerd, maar snot heb ik eigenlijk nooit gezien bij hem!}

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 07:25

@Sliert, gaat het niet om een neuspoliep? Want dat tippen ze aan....

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-12 13:05

Tumoren ook begreep ik van onze dierenarts. Bij ons paard gingen ze namelijk uit van een tumor en hebben ze het in eerste instantie op die manier behandeld. Pas later bleek dat het niet om een tumor ging. Enige tijd later hoorde ik van weer een andere dierenarts die de jaarlingen kwam enten dat ze op de faculteit in Utrecht inderdaad bij neustumoren die behandeling gebruiken.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-12 16:10

Bij mijn paard zou het, wanneer het een tumor zou zijn, achter de synus zitten en daar kunnen ze volgens mij niet bij komen op de manier die jij bedoelt? Maar goed.. ik klop het eerst even af en hoop dat het na deze kuur ook weg blijft en ze gewoon geholpen is nu.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 21:49

Inmiddels heeft ze de kuur achter de rug en zijn we nu aan het kijken wat er verder gebeurt. De snotneus is helemaal weg sinds een weekje of 2, maar..... ik mag wel heel paranoia zijn maar ik hoor nog steeds een vreemd geluid wanneer ze stevig ademt door haar neus. Net of er "iets" zit dat er niet hoort, een nasaal geluid. Toch geen snot en ze lijkt zich nu ook goed te voelen. Misschien komt het wel weer terug. Maar als er toch "iets" in de neusholte zit, dan hadden ze dat toch moeten zien bij de endoscopie???? Ik snap er even helemaal niks van eigenlijk :o ;(. Ik laat haar nu eerst nog even lekker op de wei de komende 2 weken en als de snot dan nog weg is, ga ik voorzichtig aan de longe kijken hoe het zit met dat neusgeluid en of ze het daar benauwd van krijgt of niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:59

Een endoscopie komt niet tot in alle holtes.
Mijn paard heeft vorig jaar een endoscopie gehad na een zeer bizarre diagnose (verbrijzeld voorhoofdsbot bleek later, maar was nog niet bekend ten tijde van de endoscopie, kwam allemaal pus uit zijn neusgaten, ogen en oren lopen. Overigens werd er bij mij ook direct aan een sinusontsteking of tumor gedacht).
Op de endoscopie was heel veel pus te zien, maar de oorzaak konden we niet achterhalen omdat de bron zodanig zat dat de endoscoop daar niet kon komen.
Niet om je bang te maken, maar als er zo ver een tumor zit zul je dat via een endoscopie niet kunnen zien helaas...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-12 22:05

Ze konden met de scoop tot aan de synus kijken en ze vertelden toen dat de snot vanuit de synus kwam omdat daar heel veel snotproductie zichtbaar was (heb meegekeken), maar goed, wie vertelt me dat daar achter idd niks zat. Ik weet het echt niet meer nu even. Afwachten maar even.. Maar het zit me niet lekker.