hoeveel voeren 2,5 jarige tinker

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

steefian

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 03:56

Ik heb mijn groeiende flinke tinkermans nu ong een halfjaar op pavo liga staan.(Speciaal voor koudbloeden)
500 gr per dag, en bijna onbeperkt hooi

Hij doet het er prima op, zit vol vitamines en mineralen, en is kip lekker, en zelfs een beetje afgevallen, in de zomer zou k dr niks bijvoeren hoor, lekker laten grazen, maar als je de mogelijkheid hebt, zou k een stuk wei afzetten en er ng een paardje bij zetten. Goed kaal laten eten samen, dan kan ze overdag de goeie wei op en snachts proberen om ze op t kaal gevreten stuk te zetten met hooi

Doe ik met die van mij ook, want anders kan k m wegrollen :)
En gaat prima, laat hem wel heeel soms lkkr een nachtje op t grote stuk :)

Succes

VandeMol

Re: hoeveel voeren 2,5 jarige tinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 09:38

Ik vind jouw Tink ook niet te dik ...

Ik heb er 2 staan , moeten nog 2 worden , totaal verschillend van bouw.
Kyan , zwartbont , lijkt een stuk dunner dan Karlijn.
Karlijn is echt tonnetje rond qua bouw en lijkt hierdoor al dik.

Nu voel ik hun ribben wel , maar zien doe je ze niet.

Beiden hebben onbeperkt droog kuil tot hun beschikking en lopen 24/7 buiten.
Daarnaast krijgen ze Pavo podogrow 3 en de musli van Pavo ( groene zak , ben de naam even kwijt.)
Van elk een dikke schep, voor de nacht.
Wanneer ze weer op de wei gaan ( staan nu op de paddock) voer ik ze niet meer bij ...

Ik zie hier wel een discussie ontstaan tussen Tinkereigenaren en NIETTinkereigenaren.
Die afstand tussen deze 2 eigenaren is gewoon te groot ( bij sommigen ) en zullen elkaar niet begrijpen.

Ik krijg complimenten van veearts en hoefsmid . Ze zien er super uit , zitten goed in de vacht.
Ik vind dat jouw Tink ( in de groei) er goed uitziet !
Ga ook vooral op je eigen gevoel af en de goede adviezen van mede tinkereigenaren en veearts.

Succes !
( vind je Tink echt een leuk beestje !!! )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-12 10:42

SIEMxFUNNY schreef:
Ga het zeker een heel stuk terug schroeven!! Heb dat nu wel ingezien. :) Vandaag heb ik is Kayleigh haar lichaam is goed gevoeld en bekeken. Vooral op de ribben zit volgensmij teveel vet.
Heb gister heel de avond beetje rond gekeken op voervergelijken.nl

Weet nog niet hoe ik het wil aanpakken qua vitamines / mineralen, maar ik heb de hoop dat het wel goed gaat komen. Even rustig laten bezinken en hier en daar is vragen / rondkijken wat ze hier in de buurt verkopen.

Marstall vitaminekorrel kan je helaas maar op een paar bepaalde punten krijgen zag ik.

Vandaag heeft ze anderhalf uur op het land gelopen, daarna weer terug in de paddock met hooi. Nu ziet het er als volgt uit: Krachtvoer flink minderen, wei rustig opbouwen.

Je hebt voerleveranciers waar je het kunt bestellen. Het is wel heel goedkoop in gebruik. Het enige nadeel aan de Force vind ik dat het net konijnenbiks is, qua grootte. Die van mij is wat onhandig en laat er dus best veel van vallen of is eeuwen bezig alles uit de bak te likken :D

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 14:27

Ik vind je paardje iets te vol. Maar niet schrikbarend. Ik heb een bijna 3 jarige hem voer ik 3 keer per dag droge kuil en 1 keer per dag 1 kg fibra all in one. Dit bevalt prima paardje doet het er goed op en als hij het land op gaat krijgt hij na het wer' wandelen of grondwerk dus' een halve kg. Dit voer is een mengeling van ruwvoer en vitaminebrok.

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:09

ik vind idd ook dat je een koudbloed niet kan vergelijken met een doorsnee warmbloed paard :n

en misschien nodeloos vitaminepreparaatjes gaan voeren, das is ook helemaal niet zo zaligmakend...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 16:57

En waarom kan je die niet vergelijken.
Een koudbloed met 50 kg overgewicht is volgens mij nog steeds dikker dan een warmbloed met 20 kilo overgewicht. Dat is absoluut niet rasgebonden :+

furyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:21

@focussed: omdat een koudbloed en een warmbloed behoorlijk verschillen in de bouw.
Net zoals je geen poedel met een 'st Bernard kunt verglijken (bij wijze van spreken)

ben ook wel benieuwd wat jullie van mijn paardje vinden, wat gewicht betreft dan.
Ze wordt in mei 3 jaar:
Afbeelding

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:24

Mensen, verkijk je niet op die lekkere dikke wintervacht waar die Tinkertjes nog bijna allemaal in staan.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:25

Ze verschillen weinig hoor. Een veeeel te dikke (bijv) tinker is nog altijd dikker dan een iets te dikke (bijv) Arabier.
Het is alleen zo dat koudbloeden veel efficiënter zijn qua metabolisme en daardoor sneller vet opslaan dan bijv een warmbloed paard.
Dit wil nog niet zeggen dat een koudbloed met 30% vet minder dik is dan een kwpn met 20% vet.

Het streven is altijd een paard wat zo min mogelijk vet heeft, net genoeg om organen vast te houden en een gezond leptine niveau af te geven.
Of dat nu om een tinker gaat of kwpn maakt niet uit. Alleen zal je bij een koudbloed meer moeite moeten doen dan bij een warmbloed om m op dat niveau te houden.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:27

idd, vanmorgen toevallig bij een keizersnede van een dikbil koe geweest,
deze kalveren zijn (ZONDER overgewicht) ook altijd forser/zwaarder dan een huis-tuin en keuken-koe..
wat ''hierop'' zit, en ook bij onze tinkers en andere trekpaard-soorten het geval is, is dat zij van nature al meer spek en spier hebben
dan elk gemiddeld warmbloedpaard.
een niet-dikke haflinger van 1.40m zal dan ook altijd zwaarder wegen dan een niet-dikke new forest van 1.40m :j

dus, het ras en modeltype moet je zeker wel in acht nemen.
it aint rocket science..

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:43

Kijk een tinker en die andere kleine zwaar gebouwde rassen zijn veel breder en zwaarder gebouwd dan een ranke forrest, arabier en noem er nog meer.
Dus die brede borstkas, zware hals, dikke kont, heeft meer oppervlakte waar spek zich op af kan zetten.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:45

monicees schreef:
idd, vanmorgen toevallig bij een keizersnede van een dikbil koe geweest,
deze kalveren zijn (ZONDER overgewicht) ook altijd forser/zwaarder dan een huis-tuin en keuken-koe..
wat ''hierop'' zit, en ook bij onze tinkers en andere trekpaard-soorten het geval is, is dat zij van nature al meer spek en spier hebben
dan elk gemiddeld warmbloedpaard.
een niet-dikke haflinger van 1.40m zal dan ook altijd zwaarder wegen dan een niet-dikke new forest van 1.40m :j

dus, het ras en modeltype moet je zeker wel in acht nemen.
it aint rocket science..

Die dikbillers zijn erop gefokt om een grotere vleesmassa te krijgen.
Dus het beender gestel is groter en breder.
Nadeel is dat de ruimte voor het geboorte kanaal in die grootte niet mee gegaan is.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 17:51

klopt ;) daarom ook keizersnede,

maar ''onze'' grovere paarden zijn idem. ook voor andere doeleinden (trek-last dieren) gefokt dan waar ze reeds voor gebruikt worden,
dus in die zin vond ik het een leuke overeenstemming.

maar dit zal té off topic zijn :+
gewoon doen waar je je goed bij voelt TS, en zolang je paard laat zien dat ie lekker in zn vel zit.. prima toch?! .. en wanneer dit niet het geval is zie je dat als eigenaar ook snel genoeg (en dan hoeft het bij lange na nog niet telaat te zijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 18:00

frenia schreef:
ik vind idd ook dat je een koudbloed niet kan vergelijken met een doorsnee warmbloed paard :n

en misschien nodeloos vitaminepreparaatjes gaan voeren, das is ook helemaal niet zo zaligmakend...

Wie zegt er dan nodeloos, wat denk je dat er krachtvoer zit en waarom zou je dat voeren als daar geen vitaminen en mineralen in zitten, dat voer je dan toch ook nodeloos, anders liet je ze het wel alleen op hooi of kuil doen toch? Als je het zo gaat bekijken, is al het krachtvoer nodeloos.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:14

monicees schreef:
klopt ;) daarom ook keizersnede,

maar ''onze'' grovere paarden zijn idem. ook voor andere doeleinden (trek-last dieren) gefokt dan waar ze reeds voor gebruikt worden,
dus in die zin vond ik het een leuke overeenstemming.

maar dit zal té off topic zijn :+
gewoon doen waar je je goed bij voelt TS, en zolang je paard laat zien dat ie lekker in zn vel zit.. prima toch?! .. en wanneer dit niet het geval is zie je dat als eigenaar ook snel genoeg (en dan hoeft het bij lange na nog niet telaat te zijn)

Forser of zwaarder zegt niks in dit geval. Dus is van geen belang.
Een dik bil koe is forser omdat hij zo gefokt is dat er veel meer spier op zit. Zelfde geval met de plofkip, die wordt ook veel forser in korte tijd.
Maar omvang en gewicht heeft niet perse te maken met dik zijn.

Een body builder van 100 kg met 5% vet is veel dunner dan een man van 80 kg met 25% vet. Ondanks dat hij zwaarder en forser is.
In het geval van veel paarden (en t paard van TS) gaat het om het laatste geval. Minder spier en meer vet. Het is zelfs zo erg dat sommige paarden eigenaren het vet aanwijzen als spier (beroemde "hengstennek" van bijv PRE's. Bestaan veelal uit 30 tot 40% vet maar volgens het gros van de paardeneigenaren is het "een mooie gespierde nek".
Dit komt ook omdat bij mensen het vet anders aanvoelt dan bij paarden. Bij paarden is het vaak veel massiever en harder en herkennen mensen het niet.

monicees

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 19:23

daar heb je een punt,
maargoed.. er zijn ook genoeg mensen die een mooie ronde gespierde tinker/belzen kont, erkennen alszijnde vet.. dus andersom gebeurd het netzo goed. ;)

mijn tinker werkt al een paar maanden niet erg hard meer, nodeloos vet heeft ze niet, schoft-rug spieren zijn onderhand wel ''ingezakt''
maar die kont blijft! die ga je er ook niet afkrijgen door ze schraal te voeren :')
gelukkig maar, want zo hoort et.

annagerds

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:07

HijadelaLuna schreef:
Luna die heeft ongeveer 14 uur per dag de beschikking over ruwvoer, en krijgt op stal een handje muesli. Verder werk ik met een voerbeloning, ongeveer een kwart tot halve kilo brok per dag. Ik vind dat ze het hier prima op doet, misschien dat andere haar wat te vet vinden, maar ze valt nu tijdens groeispurten (of tanden wisselen) niet zorgwekkend veel in. Daarbij krijgt ze beweging genoeg en is lekker vrolijk, ik zou niet weten waarom anders...

Dit was Luna twee weken terug
Afbeelding

En hier was ze ongeveer even oud als Kayleigh nu is
Afbeelding
Ik vond haar hier eigenlijk perfect, dit was na (tijdens) een groeispurt.

Als Luna weer het gras op gaat dan bekijk ik gewoon wat ze nodig heeft, maar ik verwacht dat de muesli gewoon weg kan worden gelaten (ruwvoer ook), en dat ze (meer dan) genoeg kan halen uit het gras en beetje ponybrok.

echt een mooi paardje en ik weet dit is geen commentaar ofzo maar ik moest dit even kwijt A.
verder ook wel echt een groot verschil dat eerste plaatje en dat tweede plaatje.
als ze echt hele tijd zo vooruit gaat hoef je aan haar eet systeem ook niks meer te veranderen.
dan word ze vast (is ze ook al) een prachtig paardje.

xx :wave:
PS
grote respect voor hoe je voor je paardje zorgt :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 20:20

Focussed schreef:
Forser of zwaarder zegt niks in dit geval. Dus is van geen belang.
Een dik bil koe is forser omdat hij zo gefokt is dat er veel meer spier op zit. Zelfde geval met de plofkip, die wordt ook veel forser in korte tijd.
Maar omvang en gewicht heeft niet perse te maken met dik zijn.

Een body builder van 100 kg met 5% vet is veel dunner dan een man van 80 kg met 25% vet. Ondanks dat hij zwaarder en forser is.
In het geval van veel paarden (en t paard van TS) gaat het om het laatste geval. Minder spier en meer vet. Het is zelfs zo erg dat sommige paarden eigenaren het vet aanwijzen als spier (beroemde "hengstennek" van bijv PRE's. Bestaan veelal uit 30 tot 40% vet maar volgens het gros van de paardeneigenaren is het "een mooie gespierde nek".
Dit komt ook omdat bij mensen het vet anders aanvoelt dan bij paarden. Bij paarden is het vaak veel massiever en harder en herkennen mensen het niet.

Ik heb ook het flimpje bekeken van hoe je kan scoren of je paard te vet is.
Deze foto is van een maand geleden. Misschien geeft dit een beter / ander beeld.
Afbeelding

Zelf vind ik niet dat ze te vet is op haar hals. Die is mooi slank. Van een 'kap' is naar mij idee geen sprake. Heupbot is ook gewoon te voelen. Misschien net ietsjes te veel vet.
Echter op de plekken van achter haar schoft / deel van de schouder en op ribben voelde ik wel een dikke speklaag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:25

Ook de buik tekent heel anders hoor, zo vind ik haar 100% meevallen.

@Focussed, de dikke kont is typisch tinker, als ze veulen zijn hebben ze naar verhouding al een grote kont. Ik vind dat je in je benadering zeker bouw van een paard mee moet nemen. Als je redeneert zoals jij doet, is bijvoorbeeld elke Belg te dik en heeft elke tinker een te dikke kont. Tinkers en Belgen worden nooit zo slank als een arabier of een nrps. Mijn tinker heeft een dikke kont, altijd al gehad, maar zijn ribben zijn te voelen en hij heeft geen buik bijvoorbeeld, maar jij zou denk ik vinden dat hij een dikke kont heeft.
Te dik is te dik, das duidelijk, maar daar komt ook nog bouw bij kijken en het ene paard verschilt daar nogal in met de andere.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 20:41

Ieder ras heeft zijn eigen vetpockets. In principe is een te dikke kont bij een tinker niet erg. Stel hij heeft een vetscore van 3 op hals (goed), 2 op middenhand (goed slank) en 4 op kont (te dik) heeft hij nog steeds een gemiddelde van 3 = goed.

Mijn NRPS heeft bijv bijna 3 op hals en 2 op bil, maar weer 4 op middenhand.

Dus juist nooit teveel blind staren op een ding, maar per plek scoren werkt er beste.

TS: leuk dat je gescoord hebt! Waar kwam je zelf op uit? :)

SIEMxFUNNY

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 21:01

@ Focussed: heb je even gepbt, anders gaat het zo offtopic :)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:46

Mindim schreef:
frenia schreef:

Wie zegt er dan nodeloos, wat denk je dat er krachtvoer zit en waarom zou je dat voeren als daar geen vitaminen en mineralen in zitten, dat voer je dan toch ook nodeloos, anders liet je ze het wel alleen op hooi of kuil doen toch? Als je het zo gaat bekijken, is al het krachtvoer nodeloos.

je begrijpt me expres verkeerd :+ :D
ik zeg niet dat die mineralen en vitaminen geen nut hebben he
maar krachtvoer krijgt zo vaak de stempel dat het slecht is, maar dan wel granulaat van dit en dat voeren en ook nog wat van die vreselijk gore summerfit-koeken enz :n dan ben je verkeerd bezig. als je gaat diëten is het nog steeds de bedoeling dat je een gezond en evenwichtig dieet volgt en niet dat je pillen en supplementen gaat slikken

mvanlaar82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:52

Ik heb mijn tinker vanaf 2 jarige leeftijd en ook zeer vette weides in de lente en zomer, heb haar toen ze rond de leeftijd was van jou tinker nooit bijgevoerd, alleen een mineralenkoek erbij per dag! In de wintermaanden wel onbeperkt ruwvoer, een beetje muesli en een mineralenkoek. Tijdens het verharen (zoals nu) geef ik ook wat extra lijnzaadolie. ik hoop dat je er wat aan hebt en succes verder met het africhten en dergelijke. Bedenk altijd dat tinkers sober te houden zijn en dus buiten ruwvoer niet veel nodig hebben!!
vriendelijke groet,
Marloes

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:25

frenia: Van de supplementen ben ik ook niet, maar met een vitamine/mineralen brok is niks mis mee toch?
Gewoon zeer geconcentreerd biks, zonder al het suiker en zetmeel. Ik geef ook enkel de Force omdat dit een volledige maaltijd is (40 gram is alles wat mijn merrie nodig heeft op een dag), geen poedertje van dit en olietje van dat en nog een pil erachteraan...
Op die manier kan ze goed lijnen en alsnog alles binnen krijgen.

Summerfit is idd rommel, 31% suiker/zetmeel.. Evenveel als sportbrok... :x

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 22:37

En toch blijf ik bij mijn systeem van voeren.
Ondanks alle hypes die aangepraat worden door mensen met probleem paarden, waar de voer fabrikanten op inhaken.
Gewoon drie maal daags goed hooi of voordroog en daarnaast een schep krachtvoer van een goed merk.