Plotselinge heftige gedragsveranderingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Keet

Re: Plotselinge heftige gedragsveranderingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 14:35

Blind is ze in geen enkel geval :) Haar ogen laat ik wel nakijken als de veearts er over een paar weken is om te enten, de tanden van mijn andere pony te doen en de controle bloedtest van Keet.

Inmiddels heb ik via een PB contact gekregen met een bokker. Zij is gister bij mij op stal geweest om kennis te maken met Keet. Dit was een zeer positief bezoek en heb ook goede hoop dat het helemaal goed gaat komen met Keet.
Volgende week komt ze nog een keer :) hopelijk gaan we nu een zeer positieve tijd tegemoed :)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-12 21:17

Zie dit topic nu pas, maar kan me ook zeker vinden in het advies van Nouvel betreffende de hormonenhuishouding. Vergeet niet dat dat héel erg veel met een paard kan doen!

Ik heb ook zoiets dergelijks mee gemaakt enkele jaren geleden met mijn shetmerrie. Of nouja, niet zó extreem qua bokken etc. maar ook die was ineens voor de wagen niet meer normaal te rijden, en ook in de omgang was ze heel vreemd, angstig of juist soms dominant.
Alleen de reden waarom ik toen meteen aan hormonen dacht, was dat ze steeds hengstig leek te zijn. Ik hoefde maar 'euh!!' te roepen, een boze toon aan te slaan of haar een tik met de hand of de zweep te verkopen, en ze ging meteen staan te piesen als een hengstige merrie. Terwijl ze op andere paarden verder niet hengstig reageerde.

Dacht in het begin ook: 'ach zal wel hengstig zijn'. Merrie is nl. 6 jaar lang drachtig geweest, of bij de hengst, dus had haar daarvoor nooit echt hengstig gezien. Maar toen die 'hengstigheid' ineens 3 maanden duurde, vond ik dat wel héel vreemd. DA is gekomen en merrie is gescand en opgevoeld. Toen bleek er 'iets' met haar eierstokken te zijn (follikels of iets, ik weet niet meer precies hoe het zat) en moest ze een aantal weken op een kuur hormonale medicijnen.

Vanaf het toedienen van de medicijnen, had ik mijn 'oude pony' weer terug. Daarna zijn die klachten nooit meer voorgekomen.

Maar zo duidelijk als dat het bij mij was (vooral het echt hengstige gedrag) lijkt bij jou Keet dus niet zo te zijn? Vaag hoor!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-12 21:21

Nee, toont helemaal niet hengstig bij dit gedrag :n

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:46

Evelli schreef:
Blind is ze in geen enkel geval :) Haar ogen laat ik wel nakijken als de veearts er over een paar weken is om te enten, de tanden van mijn andere pony te doen en de controle bloedtest van Keet.

Inmiddels heb ik via een PB contact gekregen met een bokker. Zij is gister bij mij op stal geweest om kennis te maken met Keet. Dit was een zeer positief bezoek en heb ook goede hoop dat het helemaal goed gaat komen met Keet.
Volgende week komt ze nog een keer :) hopelijk gaan we nu een zeer positieve tijd tegemoed :)

wat heeft die gedaan dan waaroor het zoveel beter gaat met je pony?????

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 11:49

Zoveel beter is een groot woord :) maar zag tijdens de behandeling een hoop ontspanning bij de pony.
Als de betreffende bokster zich geroepen voelt om haar werk uit te leggen is ze daar vrij in :) ik kan het erg slecht uitleggen :)

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:14

Ik heb Keet een cranio-sacraal behandeling gegeven :-). Meer info daarover vind je op mijn site.

Naar mijn idee spelen er bij Keet een paar dingen. Spierafbraak (wordt veroorzaakt door een tekort aan een bepaald aminozuur) en verzuring. Even kort door de bocht: Keet heeft te hard en teveel gewerkt. Als je haar ziet bokken dan doet ze dat zonder enige bewegelijkheid in de bovenlijn. Ze loopt ahw in een harnas. Daarvoor krijgt ze nu de goede supplementen en die geven binnen een week of 6 wel resultaat. De angst zou dus veroorzaakt kunnen worden door (spier)pijn.

Op mij kwam Keet over als een 'noeste werker'. Echt een 'gaan met die banaan-pony'. Dat zijn de leuksten, maar het zijn ook de types die zichzelf over de kling jagen. Tijdens de behandeling was ze totaal niet angstig. Wel hier en daar wat terughoudend, maar dat past dan ook wel weer bij haar karakter. Het behandelen van de spieren vond ze het moeilijkst om toe te laten, maar hierop liet ze dan wel weer de meeste ontspanning zien. De volgende keer zal ik vooral op de spieren werken en ik ben erg benieuwd wat het resultaat daarvan zal zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik ben geen DA maar slechts een aanvulling...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 13:08

ja ,oke dit is een stuk duidelijker. :)
klopt wel dat paarden doorgaan,het zijn uiteindelijk toch nog wel prooidieren die niet snel laten zien dat ze ergens wat hebben :j
alles bij elkaar en ook zeker het tekort aan magnesium wat spierproblemen kan veroorzaken,kan zo'n dier dan toch uiteindelijk wel "knappen"om het zo maar te zeggen.
cranio kan inderdaad heel waardevol zijn in een behandeling.
denk dat je zeker na de volgende behandeling echt wel heel positief resultaat zult zien.
fijn dat het al zoveel beter gaat :D

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 13:40

Ik had zelf nooit aan deze behandeling gedacht, puur omdat ik het princiepe niet ken.
Het is inderdaad een goede aanvulling op de rest van de aanpak.

Ik ben erg benieuwd hoe Keet gaat ontwikkelen in de komende tijd.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:25

EllenB schreef:
Ik heb Keet een cranio-sacraal behandeling gegeven :-). Meer info daarover vind je op mijn site.

Naar mijn idee spelen er bij Keet een paar dingen. Spierafbraak (wordt veroorzaakt door een tekort aan een bepaald aminozuur) en verzuring. Even kort door de bocht: Keet heeft te hard en teveel gewerkt. Als je haar ziet bokken dan doet ze dat zonder enige bewegelijkheid in de bovenlijn. Ze loopt ahw in een harnas. Daarvoor krijgt ze nu de goede supplementen en die geven binnen een week of 6 wel resultaat. De angst zou dus veroorzaakt kunnen worden door (spier)pijn.

Op mij kwam Keet over als een 'noeste werker'. Echt een 'gaan met die banaan-pony'. Dat zijn de leuksten, maar het zijn ook de types die zichzelf over de kling jagen. Tijdens de behandeling was ze totaal niet angstig. Wel hier en daar wat terughoudend, maar dat past dan ook wel weer bij haar karakter. Het behandelen van de spieren vond ze het moeilijkst om toe te laten, maar hierop liet ze dan wel weer de meeste ontspanning zien. De volgende keer zal ik vooral op de spieren werken en ik ben erg benieuwd wat het resultaat daarvan zal zijn.

Voor alle duidelijkheid: ik ben geen DA maar slechts een aanvulling...

Dan heeft de pony toch 'gewoon' spierbevangenheid gehad die niet direct als zodanig correct behandeld is, waardoor de schade veel langduriger is, er grote spierschade is opgetreden en de pony daardoor continu pijn heeft (gehad).

Dan is voorzichtigheid in de toekomst geboden en bij een volgend geval de pony in geen geval meer laten bewegen, direct de dierenarts laten komen zodat die de pony kan spuiten om verdere schade te voorkomen.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 15:27

Maar als de pony in geen geval spierbevangen heeft getoont, wanneer moet je hem dan niet meer laten bewegen ;)
Ze is geen dag kreupel geweest, geen dag stijver als normaal. Heeft geen dag niet willen lopen, heeft geen dag "ziek" getoond.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 15:52

Evelli schreef:
Maar als de pony in geen geval spierbevangen heeft getoont, wanneer moet je hem dan niet meer laten bewegen ;)
Ze is geen dag kreupel geweest, geen dag stijver als normaal. Heeft geen dag niet willen lopen, heeft geen dag "ziek" getoond.

Tijdens een tocht krijgt je pony na 22 km plotseling erge stress. Dat is dus het moment dat de pony spierbevangen raakte ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 16:07

Onddanks dat ze na die "aanval" gewoon zonder problemen door heeft gelopen (onbelast naast een andere wagen) en daarna ook niet anders is geworden in gangen e.d.
Nooit! heeft iemand dat gelezen als spierbevangenheid. Ook niet de mensen om mij heen die daar ervaring mee hebben.

Na deze rit heeft ze trouwens een maand stil gestaan. Maar hebben wij niets aan haar gemerkt wat alarmbellen deed rinkelen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 17:07

Ik vind het nogal vreemd dat een dierenarts bloedonderzoek doet, daarbij ernstige spierafbraak constateert en het dan niet over spierbevangenheid heeft. Volgens mij is dat gewoon logica, daar hoef je niet voor gestudeerd te hebben.
Maar goed, ik ben geen dierenarts en ook geen ander soortige 'behandelaar'.
Een dierenarts kan achteraf ook niet zoveel meer met spierbevangenheid, behalve rust voorschrijven.
Voor de toekomst zou ik alleen adviseren er rekening mee te houden dat het spierbevangenheid kan zijn en dat betekent dat de kans dat het terug komt zeker aanwezig is. Als dat het geval is, zou er bij mij in ieder geval een alarmbelletje gaan rinkelen en zou ik de maatregelen nemen zoals bij spierbevangenheid genomen dienen te worden. Het is slechts een advies ;)

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-12 17:09

Maar de bloedafname en de eerste keer dat het mis ging liggen ongeveer 9 maanden uit elkaar.
Dus weet niet of je dan nog een restant ziet van de spierbevangenheid in het bloed.

Spierbevangenheid is niet vastgesteld. Zal er uiteraard wel rekening mee houden. Maar ze heeft geen enkel symptoom wat ik kan vinden (behalve spierafbraak in het bloed) wat wijst naar spierbevangenheid.
Spierafbraak kan ook door stress komen namelijk :)

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:29

Hoi!

Hoe gaat het nu met je paardje? Ben zeer benieuwd!!
Oh ik had nog een pagina te gaan zag ik haha. In ieder geval fijn dat een bokker je van dienst heeft kunnen zijn.
Ik ben zeer benieuwd wat het tweede bloedonderzoek gaat aantonen!!

Groetjes

Danielle

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-12 11:44

Ze is in omgang nog wel schichtig. Geen complete paniek meer, maar wel wat nerveuzig.
Denk dat het wel weer goed gaat komen, we gaan gewoon even zo door zoals we nu doen.

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 11:48

Mooi zo! Verbetering dus. Dat is wel erg fijn om te weten!
Succes!!!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-12 11:52

Hier de complete bloeduitslag (15 feb)

Kidney:
Urea (BUN) 6.3 3.6 - 7.1 mmol/l
Creatinine 77 < 177 umol/l
Total protein 59 55 - 75 g/l
Sodium 139 125 - 150 mmol/l
Potassium 6.4 ++ 2.8 - 4.5 mmol/l
Inorganic Phosphate 0.9 0.7 - 1.5 mmol/l
Liver:
Total Bilirubin 7.4 - 8.6 - 59.9 umol/l
ALT (GPT) 6.9 2 - 15 U/l
Alkaline phosphatase 89 < 450 U/l
GGT 19 < 30 U/l
AST (GOT) 281.8 75 - 600 U/l
GLDH 3.6 < 12 U/l
Albumin 28 25 - 44 g/l
Pancreas:
Glucose 5.4 + 2.8 - 5.2 mmol/l
a-amylase <10 < 400 U/l
Cholesterol 2.1 1.8 - 4.7 mmol/l
Muscle:
CPK 710 + < 260 U/l
LDH 501 + < 400 U/l
Calcium 2.8 2.3 - 3.4 mmol/l
Magnesium 0.6 - 0.7 - 0.9 mmol/l
Triglycerides 0.6 + < 0.6 mmol/l
Haemogram
Leukocytes 7.2 5 - 10 G/l
Erythrocytes 5.88 - 6.0 - 12.0 T/l 2) Pony: 5.5 - 8.5? T/l 30 - 40 %
Haemoglobin 11.0 11 - 17 g/dl
Packed cell volume (PCV) 30 30 - 50 %
MCV 52 37 - 55 fl
HbE 19 + 13 - 19 pg
MCHC 36 + 31 - 36 g/dl
Thrombocytes 229 90 - 300 G/l
Differential blood count
Basophils 0 0 - 2 %
Eosinophils 1 0 - 4 %
Segmented neutrophils 46 45 - 70 %
Lymphocytes 48 + 20 - 45 %
Monocytes 4 0 - 5 %
Basophils (absolute) 0 /ul 3)
Eosinophils (absolute) 87 40 - 350 /ul
Segmented neutrophils (abs) 3340 3000 - 7000 /ul
Lymphocytes (absolute) 3478 1500 - 4000 /ul
Monocytes (absolute) 296 40 - 400 /ul
Atypical cells 0 0
Anisocytosis 0 negative
Polychromasia 0 negative

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 17:26

Wat mij opvalt buiten de opvallende dingen is dat er geen vacht is terug gegroeid na het scheren. Je mag zeker bij een shetlander wel verwachten dat er in 4 maanden tijd weer een flinke vacht zit en niet zo kaal als dat ze nu nog is. Ik zou zeker eens de hormonen en voortplantingsorganen laten bekijken. Dat ze na 3 jaar proberen nog niet drachtig is geworden is wellicht ook een aanwijzing om daar te gaan zoeken.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-12 12:44

Keet knapt met de week op :)
Ellen is zondag nog een keer bij Keet geweest, Keet vind het wel aangenaam geloof ik :)

De zomervacht begint nu voorzichtig door te komen, ook zijn haar benen en hoofd aan het verharen (niet geschoren)
In haar gedrag is ze een hoop verbeterd. Ze is niet meer zo schichtig, wel op haar "hoede". Ze heeft energie voor 10, dus gaan het werk rustig aan opbouwen. Dan kan ze haar energie tenminste kwijt.
Ik merk duidelijk dat ze losser is in haar lijf en meer beweging laat zien vanuit haar heupen.

Ben erg benieuwd wat de bloedtest eind maart laat zien en hoe ze zich ontwikkeld in het werk.
Daarna ga ik zorgen dat ze regelmatig door Ellen behandeld wordt. Want zie toch een hoop verbetering, meer als bij de osteopaat.

Ze krijgt nu naast haar muesli met lijnzonolie: 1 vit E capsule, 1 eetlepel magnesium oxide en een halve tablet Feelings Control. En daar lijkt ze het toch goed op te doen.

Wendeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 16:23

Gelukkig dat ze weer vooruit gaat. Hopelijk houdt ze dit vol en kan je over een tijdje weer lekker volop met haar aan het werk.

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-12 13:08

Fijn om te horen dat het beter gaat!! Ik zou nog even oppassen met dat volop aan het werk als het een pony is die niet van ophouden weet.

Had je nog getest op cushing en dr hormonen?

Succes met haar!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-12 13:13

Nee, want de veearts komt over een week of 2 weer :) dus nog niet op getest. Maar denk dat ik aan de hand van deze verbeteringen die testen even in de koelkast ga zetten.
Mocht het dan toch nog gaan verslechteren, dan kan dat altijd nog.

Ik heb haar nog niet volop aan het werk hoor ;) zaterdag voor het eerst 5 minuutjes aan de longe. Dan kan ik haar tempo toch wat beter bepalen. Want anders gaat ze echt haaaaaaaaaaaaaaaaaard en is ze moeilijk te stoppen :+
Afbeelding
Aappie.
Volgende keer de dubbele longe eraan, nog meer controle.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 13:29

30 april heeft de veearts weer bloed afgenomen ter controle.
Krijg net de uitslagen binnen:

Citaat:
Large Check-up
1)

Kidney:
Urea (BUN) 4.9 3.6 - 7.1 mmol/l
Creatinine 77 < 177 umol/l
Total protein 70 55 - 75 g/l
Sodium 140 125 - 150 mmol/l
Potassium 6.4 ++ 2.8 - 4.5 mmol/l
Inorganic Phosphate 0.9 0.7 - 1.5 mmol/l
Liver:
Total Bilirubin 7.4 -- 8.6 - 59.9 umol/l
ALT (GPT) 10.5 2 - 15 U/l
Alkaline phosphatase 100 < 450 U/l
GGT 18 < 30 U/l
AST (GOT) 300.1 75 - 600 U/l
GLDH 4.8 < 12 U/l
Albumin 30 25 - 44 g/l
Pancreas:
Glucose 2.6 - 2.8 - 5.2 mmol/l
a-amylase <10 < 400 U/l
Cholesterol 2.2 1.8 - 4.7 mmol/l
Muscle:
CPK 466 + < 260 U/l
LDH 547 + < 400 U/l
Calcium 3.3 2.3 - 3.4 mmol/l

Magnesium 1.0 + 0.7 - 0.9 mmol/l
Triglycerides 0.5 < 0.6 mmol/l
Haemogram
Leukocytes 8.3 5 - 10 G/l
Erythrocytes 7.92 6.0 - 12.0 T/l 2)
Haemoglobin 15.0 11 - 17 g/dl
Packed cell volume (PCV) 41 30 - 50 %
MCV 52 37 - 55 fl
HbE 19 + 13 - 19 pg
MCHC 36 + 31 - 36 g/dl
Thrombocytes 270 90 - 300 G/l
Differential blood count
Basophils 0 0 - 2 %
Eosinophils 2 0 - 4 %
Segmented neutrophils 45 45 - 70 %
Lymphocytes 49 + 20 - 45 %
Monocytes 4 0 - 5 %
Basophils (absolute) 0 /ul 3)
Eosinophils (absolute) 149 40 - 350 /ul
Segmented neutrophils (abs) 3755 3000 - 7000 /ul
Lymphocytes (absolute) 4029 ++ 1500 - 4000 /ul
Monocytes (absolute) 340 40 - 400 /ul
Atypical cells 0 0
Anisocytosis 0 negative
Polychromasia 0 negative

Magnesium is dus netjes gestegen door het bijvoeren van de MagnesiumOxide. Mocht dit zelfs wat minderen.
Nog steeds wat lichte spierafbraak te zien en het advies gekregen om het rustig aan te doen met haar.
Verder krijgt ze Vit E capsules bijgevoerd en Feeling Control tabletten.

Met Keet gaat het wonderbaarlijk goed. Ze is stukken rustiger en lang niet meer zo schrikkerig als toen ik dit topic opende.
Haar vertrouwen in mij (en die van mij in haar) begint rustigaan weer te groeien, wat erg fijn is.
Ga nu rustig eraan werken dat dit weer fijn voelt, voor ik haar weer vol in het werk ga zetten.

[ITP] [shet] Keet & Blossom in het zonnetje
Hier nog een topic met vrij recente fotos. Zat heerlijk op een stoel in het zonnetje en ze zocht mij zelf constant op om te kroelen. Ook voegt ze erg goed met mijn "nieuwe" pony, ze zijn erg leuk samen. Lekker aan het klieren maar ook veel aan het kroelen en kriebelen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 14:25

wat is het potassiumgehalte nog hoog!
zou daar wel wat mee gaan doen.
potassium is kalium en voor paarden is het vrij slecht om daar teveel van binnen te krijgen.
heb je je voer al nagekeken op het kalium gehalte?
kan dus ook in je ruwvoer zitten en via het gras kunnen ze het ook binnen krijgen,zeker als weilanden verkeerd bemest worden stijgt het kalium gehalte behoorlijk.
nadeel van veel kalium is weer dat ze dan te weinig magnesium uit het voer opnemen waardoor ze weer spierproblemen kunnen krijgen.
nu heb je zelf extra magnesium gegeven,dus is het nu wel goed(iets hoog zelfs)
verder vind ik er eigenlijk nog weinig verandering aan deze uitslag,de waardes zijn maar minimaal veranderd.
zou toch kijken of je iemand kan vinden die heel goed met je mee kan kijken hoe het zit met je voeding.

en die lymfocyten zijn nog wat hoog,toch een teken dat er wel ergens een ontsteking zit en mooiste zou zijn als je er achter kan komen waar dat vandaan komt :j

maar wel fijn dat je dier zich al wat beter voelt :D