Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZarankaII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:55

Ik sta bij uitbraak in de buurt en laat mn paard wel enten, is het niet voor het heden dan voor de toekomst. Hoop maar dat het goed komt met alle besmette paarden en wens betrokkenen veel sterkte met de verloren paarden.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 00:57

ZarankaII schreef:
Ik sta bij uitbraak in de buurt en laat mn paard wel enten, is het niet voor het heden dan voor de toekomst. Hoop maar dat het goed komt met alle besmette paarden en wens betrokkenen veel sterkte met de verloren paarden.

Nee joh, nu niet enten! Dan maak je hem juist heel kwetsbaar voor de nu heersende infectie! Enten doe je of standaard minimaal twee keer per jaar en dan met de hele stal, of niet. Maar enten op het moment van uitbraak is zeer onverstandig.

Chaos, sterkte voor je moeder. Altijd rot zoiets te horen.

stalnijmegen

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:01

idd door de entingen krijgen ze juist minder weerstand... dat heeft voor nu geen zin, maar dat zou de da je zelf ook wel vertellen

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:07

De enting is alleen werkzaam tegen de verkoudheidsvariant niet tegen de dodelijke. Het paard wat toen bij bij op stal is overleden was ook ingeent tegen Rhino.

Daarnaast heeft enten alleen zin als de hele stal het doet en vaker dan 2 keer per jaar ( de meningen verschillen nogal per veearts,dit is wat de mijne toen heeft uitgelegd). De veearts kan je daar meer over vertellen.
Laatst bijgewerkt door Lous op 22-02-12 01:11, in het totaal 2 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:09

Wij zijn jaren geleden ook een paard verloren, sindsdien enten wij alles twee maal per jaar.
Idd niet nu gaan enten.

Het helpt misschien niet, misschien wel. Mocht het dan toch nog gebeuren heb je iig alles gedaan wat in je macht ligt om het te voorkomen.. Rhino is niet leuk om mee te maken..

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:13

goldenarrow schreef:
Hallo allemaal.

Ik werd net gebeld door een stalgenoot dat we het bos niet meer in mochten omdat daar het rhinovirus was. De paarden op een manege bij ons in de buurt zijn ziek. Zij had het van de staleigenaresse gehoord.
Ik antwoorde hierop dat de paarden als het goed is waren gevaccineerd, maar zij zei dat niks erop hielp.

Ik heb net in de Boktwiki gekeken en er is inderdaad een vaccinatie voor. Mijn paard heeft de basisvaccinatie gehad, maar de rest zou ik niet weten. Wij zijn gisteren nog in het bos geweest en we staan eigenlijk vlak naast het bos.
Of de andere paarden op stal zijn gevaccineerd zou ik absoluut niet weten.

Moet ik nu heel bang worden, of is er iets dat ik nog kan doen? Wij gaan zo in ieder geval gelijk even naar de DA. Ik wil gelijk even andere mensen die in de Hatertse Vennen rijden of van plan zijn er te rijden waarschuwen. Ik weet natuurlijk niet of het echt dat virus is, maar dan weten meer mensen het in ieder geval.

Helaas werkt de enting minimaal.. Het verkleind de kans op de verkoudheidsvorm, en als ze die krijgen, krijgen ze het minder erg. Dit is wel alleen als elk paard op stal geënt is!
Helaas werkt het niet tegen de dodelijke varianten..
Maar een normaal gezond paard, komt ook gewoon door de verkoudsheidsvorm heen zonder enting (normaal gesproken)
Wat je kan om het risico op besmetting zo klein mogelijk te maken, is de stal in quarantene, en nadat je met je paarden in contact bent geweest je spullen ontsmetten, handen/schoenen ontsmetten.
Niet met je paard naar buiten, en geen mensen van andere stallen naar je stal laten komen.
2x per dag temperaturen wordt ook aangeraden, want mocht het paard dan koorts krijgen, ben je er iig snel bij.
Waar je sowieso op moet letten is dus koorts, vieze ogen/neus, dikke benen, sloom, slecht eten.
Heel veel sterkte ermee iig! Hoop dat jullie stal niet besmet wordt!
1 "voordeel" aan het rhino virus, het is een "zwaar' virus, en verspreid zich maar enkele meters door de lucht.
Wel dus via schoenen, kleding, aanraking etc. Vandaar dat het ontsmetten zo belangrijk is.. Had zelf dettol doekjes bij me!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:14

ZarankaII schreef:

Idd, echt niet enten hoor! Ze spuiten het rhino virus dan in, waardoor hij het dus al een beetje in zich heeft. Mocht het dan op stal uitbreken, is de kans juist groot dat hij het krijgt!
Gewoon goed je paard in de gaten houden, regelmatig temperaturen, evt. wat extra vitamines geven.

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:15

Chaos schreef:
Wij zijn jaren geleden ook een paard verloren, sindsdien enten wij alles twee maal per jaar.
Idd niet nu gaan enten.

Het helpt misschien niet, misschien wel. Mocht het dan toch nog gebeuren heb je iig alles gedaan wat in je macht ligt om het te voorkomen.. Rhino is niet leuk om mee te maken..

Precies.. Wij enten nu ook 2x per jaar, het helpt idd weinig tot niks, zeker omdat hij al een drager is nu. Maar mocht het dan toch fout gaat, heb je iig alles er aan gedaan. Is voor je eige gevoel toch wel prettig,,

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:54

ik hoorde van de da dat de rhino enting voor 18 maanden is, wij doen het jaarlijks. is dat niet zo?

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 01:55

Tjeetje...
Sterkte Chaos :(:)

Ik wil graag weten waar het virus heerst, pb mag ook :)

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 02:01

@ Arienette - mij is toen verteld dat het voor 9 á 10 maanden is. Vandaar dat wij 2x per jaar enten.. de 2e keer na 6 weken geloof ik?

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 02:34

|( Word nu toch best bang met mijn drachtige merrie,. Het is hier in een straal van 10 km op verschillende stallen ;(

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:06

Rhinopneumonie

Rhinopneumonie is een virusinfectie die verkoudheid/hoest, abortus en in uitzonderingsgevallen neurologische verschijnselen kan geven (verlamming). De veroorzaker: het Equine Herpes Virus (EHV) type 1 en 4, wordt vooral overgedragen door direct contact tussen paarden en door de overdracht van paard op paard via de mens. EHV-4 is verantwoordelijk voor luchtwegproblemen bij jonge paarden, EHV-1 voor abortus en de gevreesde verlammingsverschijnselen.

Eerste aanpak
Als u weet dat er een uitbraak van rhinopneumonie heerst, let dan goed op de volgende symptomen: sloomheid, hoesten, slecht eten, niet fit zijn, zwakte in de achterhand, coordinatie stoornissen enz. Neem bij twijfel 2x daags de temperatuur op en noteer deze. Als de temperatuur hoger is dan 38,6 graden, heeft uw paard koorts en dient u de dierenarts in te schakelen. Bij verdachte gevallen neemt uw dierenarts een bloed- en slijmmonster af.

Preventie
Voorkom contact met andere paarden en vermijd stressvolle situaties. Hygiëne is erg belangrijk; desinfecteer uw handen en kleding (of kleed u om) na contact met een ziek paard en vermijd contact met een geaborteerd veulen of vruchtvliezen. Alhoewel enting geen 100% bescherming biedt, geldt over het algemeen het volgende advies: zo snel mogelijk 1x enten, 3-4 weken later herhalen en daarna 2x per jaar enten. Hoogdrachtige merries die nog niet geent zijn, dienen zo snel mogelijk te worden ingeënt. Ter vermindering van de abortuskans moet in de 5e, 7e en de 9e maand van de dracht geënt worden. Te meer omdat de enting niet direct werkt, is het verstandig om het voer aan te vullen met kruiden en voedingsstoffen die de weerstandmechanismen direct en effectief ondersteunen

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:27

Inoterry schreef:
@Lous, even een kleine aanvulling op je bericht, mijn paard heeft 2 jaar geleden rhino gehad dus ik heb ook de nodige ervaring. O, precies te zijn, word de stal vrij gegeven nadat de laatste patiënt 4 weken koortsvrij is :) .
Helaas werd het op de stal waar ik stond verder helemaal niet goed geregeld, kan er een boek over schrijven wat ze daar allemaal fout hebben gedaan _-:(

Dit is dus exact de reden waarom het zoveel mogelijk bekend moet worden gemaakt.
Dan kunnen mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen en het niet af laten hangen van eventueel achtergehouden informatie.
Nu is dus één stal die het netjes aan de rest van de stalhouders in de omgeving meldt, maar een andere stal die niks meldt.
Die laatste naam zou imo wel bekend mogen worden, laster of bescherming van?

mien_muts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:32

kamsel schreef:
Inoterry schreef:
@Lous, even een kleine aanvulling op je bericht, mijn paard heeft 2 jaar geleden rhino gehad dus ik heb ook de nodige ervaring. O, precies te zijn, word de stal vrij gegeven nadat de laatste patiënt 4 weken koortsvrij is :) .
Helaas werd het op de stal waar ik stond verder helemaal niet goed geregeld, kan er een boek over schrijven wat ze daar allemaal fout hebben gedaan _-:(

Dit is dus exact de reden waarom het zoveel mogelijk bekend moet worden gemaakt.
Dan kunnen mensen zelf hun verantwoordelijkheid nemen en het niet af laten hangen van eventueel achtergehouden informatie.
Nu is dus één stal die het netjes aan de rest van de stalhouders in de omgeving meldt, maar een andere stal die niks meldt.
Die laatste naam zou imo wel bekend mogen worden, laster of bescherming van?

Dat vind ik dus ook, heb ook vernomen dat op desbetreffende stal waar een paard is overleden dat daarna iemand ook nog vanuit deze stal op concours is geweest... ;(

HenJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:41

er wordt heel veel vernomen en geroddeld, maar kun je beter bewaren tot je het zeker weet.

Kamsel, er is geen stal die niets meld. Wat inoterry meld is al een oud bericht, niet van deze uitbraak.

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 10:26

Jeetje wat erg allemaal. Is er al officieel bericht van stallen waar het geconstateerd is? Mag ook per pb, ik sta namelijk niet al te ver af van de stallen waar het mogelijk geconstateerd is, dus ben bezorgd :(

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:01

HenJ schreef:
er wordt heel veel vernomen en geroddeld, maar kun je beter bewaren tot je het zeker weet.

Kamsel, er is geen stal die niets meld. Wat inoterry meld is al een oud bericht, niet van deze uitbraak.

De ernstige verdenking is nu op 2 stallen, één daarvan heeft alle omringende stallen in kennis gesteld, de andere heeft gewoon lessen waar paarden van buiten het terrein op en af komen.

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:01

Idd niet enten nu! Zor ervoor dat je paard in goede conditie is. Geefe eventueel vitamines en mineralen bij.
Ik geef mijn paard nu uit voorzorg:
L-Lysine & Vitamine B6 van Groene Os = is te gebruiken bij actieve herpesvirussen als het Rhinopneumonie virus. Ook preventief in te zetten.
Let op! Gebruik tijdens de dracht- en zoogperiode in overleg met de dierenarts en/of therapeut. Dopingvrij.

Baat het niet dan schaad het niet. En dit is het minste wat ik kan doen.....helaas ook het enigste.... |(

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:03

Dat is dan niet echt slim van de mensen die daar komen lessen.. Iedereen in de omgeving weet om welke stallen het gaat!

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:03

Citaat:
De ernstige verdenking is nu op 2 stallen, één daarvan heeft alle omringende stallen in kennis gesteld, de andere heeft gewoon lessen waar paarden van buiten het terrein op en af komen

Dan spoor je echt niet!!! :(

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:07

Dat vraag ik me dus af Noa_M.
Gisteren wisten een aantal dierenartsen en smeden in de buurt het nog niet eens, hoe moet iedere jan doedel het dan weten?
Het nieuws verspreid zich wel snel en ik mag hopen dat stal 2 nu ook waarschuwingen afgeeft en quarantaine heeft ingesteld.

Noa_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:08

Ik kom ook uit die buurt en in mijn omgeving was mooi iedereen op de hoogte. Hoefsmeden, instructrice, zelfs mensen die niet meer in de paardenwereld zitten..

Benta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:09

Ook ik sta in de buurt, iemand die weet om welke stallen/maneges het gaat? Mag per pb. Bij ons gaat niemand meer op of af het terrein uit voorzorg! Hoorde het trouwens vanmorgen pas!

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 11:09

Ik neem aan dat de dierenartsen onde elkaar ook contact hebben over zoiets drastisch!!