Soraya, weet je wel wat mijt is eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
8nnemiek schreef:Mijten zijn op zich overdraagbaar, ja. Maar meestal kruipen ze omhoog via de sokken, en ze planten zich gewoon veel beter voort bij die warme temperaturen onder de warme sokken, dus paarden zonder sokken hebben er gewoon minder snel last van.
Alani schreef:@Trennie; ik heb heel goede ervaringen met Panaloog bij zulke ernstige gevallen. Vorig jaar een 4 jarige merrie gekocht met mega dikke korsten mok. Was nog op de rontgenfoto te zien. Echt verschrikkelijk. Ook dikke benen agv de mok. Heel goed behandeld (zalf, wassen betadine, sudocreme en late panaloog), heeft wel een paar maanden geduurd maar de mok verdween. Inmiddels weer mooie dunne, en droge benen.
Panaloog is een duur goedje (€ 70 per 100ml) maar het is echt een aanrader.
PS je kunt beter Sudocreme gebruik ipv vaseline. Sudo bevat zink en daar hebben de schimmels en bacterien die mok veroorzaken een enorme hekel aan. Groot verpakking bij de Kruidvat kost circa 7 euries.
paddy schreef:hallo iedereen,
even een tip/advies.
de benen niet behandelen met sebacil als de benen open zijn.
dit kan levengevaarlijk zijn.
ik spreek uit ervaring, heeft me bijna m'n paard gekost.
ik ben 4 jaar bezig geweest om mijn shire van de mok/mijt af te krijgen.
en niets hielp.
ik was echt radeloos en alles geprobeert, injecties, zalfjes, poedertjes, tabletten en noem maar op.
vorig winter heb ik op het punt gestaan om haar te laten inslapen, echt wat was ik droevig.
mijn paard had zo'n pijn en jeuk.
totdat ik bij iemand kwam die lymphe drainage (massage) doet en een andere hoefsmid,
want ze stond ook helemaal verkeerd op haar achterbenen.
mijn hoefsmid zegt dat de gesokte vrienden vaak schurftmijt hebben/krijgen omdat ze verstopte lymphe vaten
hebben en gaat dus open en daar komt dus de mijt op af.
en de sokken zijn natuurlijk een broeikas eerste klas.
ik gebruik nu alleen nog cydectin pouron, 1 x per 2 maand of zo en ze is helemaal vrij.
dit kun je er gewoon op spuiten, niet op de wonden natuurlijk, maar gewoon tussen de haren spuiten,
je hoeft de sokken er dus ook niet meer af te scheren.
ik weet dus niet of dat zo is, maar bij mijn paard heeft het wonderen verricht.
ze heeft geen jeuk meer, heel af en toe hoor of zie ik haar stampen en dan spuit ik de cydectin pouron
er op en na 2 dagen is de jeuk weg.
ik ben zo blij.
8nnemiek schreef:Paarden kunnen eigenlijk niet 'gevoelig' zijn voor mijten, maar ze kunnen wel een verminderde weerstand hebben, waardoor de mijten gewoon meer kans hebben om te overleven/zich voort te planten. Een vitaminekuur kan dus bijvoorbeeld ook helpen om mijten te bestrijden, naast de gewone bestrijding uiteraard![]()
Soraya, weet je wel wat mijt is eigenlijk?
Dobbelicious schreef:paddy schreef:hallo iedereen,
even een tip/advies.
en niets hielp.
ik was echt radeloos en alles geprobeert, injecties, zalfjes, poedertjes, tabletten en noem maar op.
vorig winter heb ik op het punt gestaan om haar te laten inslapen, echt wat was ik droevig.
totdat ik bij iemand kwam die lymphe drainage (massage) doet en een andere hoefsmid,
mijn hoefsmid zegt dat de gesokte vrienden vaak schurftmijt hebben/krijgen omdat ze verstopte lymphe vaten
ik gebruik nu alleen nog cydectin pouron, 1 x per 2 maand of zo en ze is helemaal vrij.
dit kun je er gewoon op spuiten, niet op de wonden natuurlijk, maar gewoon tussen de haren spuiten,
ze heeft geen jeuk meer, heel af en toe hoor of zie ik haar stampen en dan spuit ik de cydectin pouron
ik ben zo blij.
Waar haal ik dit??? En wat kost dat?
Dobbelicious schreef:paddy schreef:hallo iedereen,
even een tip/advies.
en niets hielp.
ik ben zo blij.
Waar haal ik dit??? En wat kost dat?
Trennie schreef:Alani schreef:Maandag wordt het 2 weken vanaf het moment dat ik begon te behandelen. Ik ben vol lof over de Hydrocortiderm. Ik verbaas me dat het bij jou een paar mnd geduurd heeft. Zo lang wil ik er eerlijk gezegd niet mee dokteren.
Nu al is het dicht en droog en vallen de korsten goed af.
Ik schat nog 1 a 2 weken en dan is het weg als het in dit tempo door gaat.
Maar ik vind het wel tof dat je mee denkt. Dank je wel!
Dobbelicious schreef:Heb van het weekend de dierenarts gebeld en sebacil meegekregen. Zaterdag meteen nog gewassen. Het gaat al beter en ik hoop dat over 3 weken de jeuk helemaal weg is. ^^
Trennie schreef:maaikiemike schreef:Ik heb ook behandeld met Hydrocortiderm en had ook ook snel resultaat. Helaas kwam het ook met dezelfde gang weer terug...
wat heb je toen gedaan?