Wat heeft mijn paard? Mok? Mijt? CPL?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:11

Paarden kunnen eigenlijk niet 'gevoelig' zijn voor mijten, maar ze kunnen wel een verminderde weerstand hebben, waardoor de mijten gewoon meer kans hebben om te overleven/zich voort te planten. Een vitaminekuur kan dus bijvoorbeeld ook helpen om mijten te bestrijden, naast de gewone bestrijding uiteraard ;)

Soraya, weet je wel wat mijt is eigenlijk? :')

Caira

Re: Wat heeft mijn paard? Mok? Mijt? CPL?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:44

Ik wil je met alle liefde helpen, ik heb aardig wat ervaring met tinkers ;) Maar misschien is het handiger om even telefonisch contact want anders moet ik zoveel typen. Stuur even eenpbtje als je interesse hebt.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 21:51

Soraya198 schreef:
Nee joh! Het is niet besmetelijk! :D

probeert aan de 25 nuttige berichten te komen

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 23:33

8nnemiek schreef:
Mijten zijn op zich overdraagbaar, ja. Maar meestal kruipen ze omhoog via de sokken, en ze planten zich gewoon veel beter voort bij die warme temperaturen onder de warme sokken, dus paarden zonder sokken hebben er gewoon minder snel last van.

Waar hebben jullie dan de meeste problemen? In de kootholten? Mijn paardje heeft het aan de achterkant van de voorknie. Zijn kootholten zijn schoon voor zover ik kan zien door de haren. Bovendien heb ik het idee dat het in de winter erger is dan in de zomer. Dus naar mijn idee is koud vocht erger dan droge warmte. Maar omdat het zo hoog op de benen zit snap ik het niet met vocht.

Ik ben nu een aantal weken bezig met calendula emulsie. Vandaag heb ik de uithangende korsten weg gekamd. En voor zover je het kan zien door de haren is alles veel rustiger geworden. Als ik nu over de achterkant van zijn benen strijk voel ik geen oneffenheden meer. Dus er is hoop!

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 09:52

Alani schreef:
@Trennie; ik heb heel goede ervaringen met Panaloog bij zulke ernstige gevallen. Vorig jaar een 4 jarige merrie gekocht met mega dikke korsten mok. Was nog op de rontgenfoto te zien. Echt verschrikkelijk. Ook dikke benen agv de mok. Heel goed behandeld (zalf, wassen betadine, sudocreme en late panaloog), heeft wel een paar maanden geduurd maar de mok verdween. Inmiddels weer mooie dunne, en droge benen.
Panaloog is een duur goedje (€ 70 per 100ml) maar het is echt een aanrader.

PS je kunt beter Sudocreme gebruik ipv vaseline. Sudo bevat zink en daar hebben de schimmels en bacterien die mok veroorzaken een enorme hekel aan. Groot verpakking bij de Kruidvat kost circa 7 euries.

Maandag wordt het 2 weken vanaf het moment dat ik begon te behandelen. Ik ben vol lof over de Hydrocortiderm. Ik verbaas me dat het bij jou een paar mnd geduurd heeft. Zo lang wil ik er eerlijk gezegd niet mee dokteren.
Nu al is het dicht en droog en vallen de korsten goed af.
Ik schat nog 1 a 2 weken en dan is het weg als het in dit tempo door gaat.
Maar ik vind het wel tof dat je mee denkt. Dank je wel! :)

Sudocreme is idd ook een goede ter preventie. We hebben zowelsudocreme als vaseline op voorraad op stal.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-12 12:07

paddy schreef:
hallo iedereen,

even een tip/advies.
de benen niet behandelen met sebacil als de benen open zijn.
dit kan levengevaarlijk zijn.
ik spreek uit ervaring, heeft me bijna m'n paard gekost.
ik ben 4 jaar bezig geweest om mijn shire van de mok/mijt af te krijgen.
en niets hielp.
ik was echt radeloos en alles geprobeert, injecties, zalfjes, poedertjes, tabletten en noem maar op.
vorig winter heb ik op het punt gestaan om haar te laten inslapen, echt wat was ik droevig.
mijn paard had zo'n pijn en jeuk.
totdat ik bij iemand kwam die lymphe drainage (massage) doet en een andere hoefsmid,
want ze stond ook helemaal verkeerd op haar achterbenen.
mijn hoefsmid zegt dat de gesokte vrienden vaak schurftmijt hebben/krijgen omdat ze verstopte lymphe vaten
hebben en gaat dus open en daar komt dus de mijt op af.
en de sokken zijn natuurlijk een broeikas eerste klas.
ik gebruik nu alleen nog cydectin pouron, 1 x per 2 maand of zo en ze is helemaal vrij.
dit kun je er gewoon op spuiten, niet op de wonden natuurlijk, maar gewoon tussen de haren spuiten,
je hoeft de sokken er dus ook niet meer af te scheren.
ik weet dus niet of dat zo is, maar bij mijn paard heeft het wonderen verricht.
ze heeft geen jeuk meer, heel af en toe hoor of zie ik haar stampen en dan spuit ik de cydectin pouron
er op en na 2 dagen is de jeuk weg.
ik ben zo blij.

Waar haal ik dit??? En wat kost dat?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:24

8nnemiek schreef:
Paarden kunnen eigenlijk niet 'gevoelig' zijn voor mijten, maar ze kunnen wel een verminderde weerstand hebben, waardoor de mijten gewoon meer kans hebben om te overleven/zich voort te planten. Een vitaminekuur kan dus bijvoorbeeld ook helpen om mijten te bestrijden, naast de gewone bestrijding uiteraard ;)

Soraya, weet je wel wat mijt is eigenlijk? :')

Gevoeligheid in de zin van grotere kans op, is wel degelijk waar. Paarden met meer behang zijn een eldorado voor mijten. En door het vele behang wat langer nat blijft, zorgt voor een wekere huid, hebben de mijten/schimmels/bacterien veel meer kans de huid binnen te dringen. Het is juist van belang de omstandigheden te creeren om de huid gezond te houden

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:26

Dobbelicious schreef:
paddy schreef:
hallo iedereen,

even een tip/advies.
en niets hielp.
ik was echt radeloos en alles geprobeert, injecties, zalfjes, poedertjes, tabletten en noem maar op.
vorig winter heb ik op het punt gestaan om haar te laten inslapen, echt wat was ik droevig.
totdat ik bij iemand kwam die lymphe drainage (massage) doet en een andere hoefsmid,
mijn hoefsmid zegt dat de gesokte vrienden vaak schurftmijt hebben/krijgen omdat ze verstopte lymphe vaten
ik gebruik nu alleen nog cydectin pouron, 1 x per 2 maand of zo en ze is helemaal vrij.
dit kun je er gewoon op spuiten, niet op de wonden natuurlijk, maar gewoon tussen de haren spuiten,
ze heeft geen jeuk meer, heel af en toe hoor of zie ik haar stampen en dan spuit ik de cydectin pouron
ik ben zo blij.

Die cydectin pouron dood dat de mijten of verdoofd het slechts, zodat de mijten een tijdje niet meer actief zijn? Stampen betekent vaak dat het nog niet weg is. Een paard zonder mijten of mok stampt namelijk niet.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 20:51

Heb van het weekend de dierenarts gebeld en sebacil meegekregen. Zaterdag meteen nog gewassen. Het gaat al beter en ik hoop dat over 3 weken de jeuk helemaal weg is. ^^

morelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 11:41

Super! Nog 2 maal herhalen en dan ben je er hoogstwaarschijnlijk vanaf.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:29

Dobbelicious schreef:
paddy schreef:
hallo iedereen,

even een tip/advies.
en niets hielp.
ik ben zo blij.

je kan het bij de da krijgen en het kost iets van 75 euro.
je kan er heel lang mee doen.

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 14:32

alani,

nee de mijten worden echt gedood.
en ik moet het ongeveer iedere 2 maand herhalen.
dat gaat super goed.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:30

Trennie schreef:
Alani schreef:
Maandag wordt het 2 weken vanaf het moment dat ik begon te behandelen. Ik ben vol lof over de Hydrocortiderm. Ik verbaas me dat het bij jou een paar mnd geduurd heeft. Zo lang wil ik er eerlijk gezegd niet mee dokteren.
Nu al is het dicht en droog en vallen de korsten goed af.
Ik schat nog 1 a 2 weken en dan is het weg als het in dit tempo door gaat.
Maar ik vind het wel tof dat je mee denkt. Dank je wel! :)

Ik heb ook behandeld met Hydrocortiderm en had ook ook snel resultaat. Helaas kwam het ook met dezelfde gang weer terug...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 18:34

Dobbelicious schreef:
Heb van het weekend de dierenarts gebeld en sebacil meegekregen. Zaterdag meteen nog gewassen. Het gaat al beter en ik hoop dat over 3 weken de jeuk helemaal weg is. ^^

Sebacil werkt uitstekend. Wat je overhoudt bewaren hoor, als je het volgend jaar de kop op ziet steken, smeer je gelijk de plekken in die je ziet en druk je het meteen de kop in.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:22

maaikiemike schreef:
Ik heb ook behandeld met Hydrocortiderm en had ook ook snel resultaat. Helaas kwam het ook met dezelfde gang weer terug...

wat heb je toen gedaan?

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:32

waar halen jullie sebacil? Ik kan het namelijk bij de dierenarts niet meer krijgen. Kreeg het middel bye mite mee, maar hielp niks. Ze zeggen dat het hetzelfde is, maar deed niks.
Nu stronghold pipetten in de sokken gedaan en zie ze niet meer stampen

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 23:46

Trennie schreef:
maaikiemike schreef:

wat heb je toen gedaan?

Nieuwe DA laten komen (was al 2 maanden met die ander aan de gang en die wist het niet meer). En die zei gelijk dat het mijt was en heeft hem 2 maal ingespoten met dectomax (termijn vn 2 weken). Binnen een paar dagen was de jeuk verdwenen en binnen een week zag ik duidelijk resultaat. Hij vertelde dat hydro onvoldoende helpt, enkel kortdurende symptoom bestrijding. Is trouwens een kwpn-er zonder sokken. Dus ligt niet enkel aan beharing.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-12 11:45

ow ik snap het. Maar de mijne heeft enkel alleen mok, geen mijt. Dat zal dus het verschil zijn denk ik.

maaikiemike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 22:18

Trennie schreef:
ow ik snap het. Maar de mijne heeft enkel alleen mok, geen mijt. Dat zal dus het verschil zijn denk ik.

Dan zal het ws wel goed helpen. Heb het in het verleden ook gebruikt voor mok (fijn, 3 hoge witte benen...) en werkte daar goed voor/tegen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 14:53

Interessant topic! :j

We hebben sinds kort een Fjordenmerrie die echt vanuit het niets dikke korsten op alleen de achterzijde vd achterbenen heeft, niets in de kootholtes.
Gister trapte ze haast het licht uit m'n ogen; het is dus wat pijnlijk.
Het voelt niet aan als stalbenen zeg maar en ze loopt normaal.
Het jeukt niet, heb het artikel van 8nnemiek gelezen en een reactie op de voeding zou zomaar kunnen!

Ze heeft natuurlijk een overgang gehad van vorige baas naar ons en dat duurt ff voordat er iets zichtbaar wordt.
Zo klinkt het erg logisch, maar nu nog de vraag hoe dit op te lossen intern/extern.
Dinsdag komt de VA sowieso en zal er gelijk naar laten kijken.
Ben dus wel benieuwd hoe die erover denkt.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 21:47

Mijn fjord heeft het chronisch, maar ik hou het onder controle met baby-olie. de korsten worden dan week en laten makkelijk los.
Waarschijnlijk is het overproductie van talg.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 18:54

VA geweest: het is doodordinaire benenschurft.
Gifje voor kippen (!) gekregen, uitleg voor de behandeling, heel verhaal over sokkenpaarden.
Dat gaan we maar eerst proberen, klinkt ook het meest logisch ivm geen jeuk.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:19

Beenschurft, maar geen jeuk?
Dat lijkt me sterk, al dan niet onmogelijk :n

Heeft je DA wel een schraapsel afgenomen?

FlappieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:27

ik kom ook even binnenvallen.

Mijn tinkermerrie heeft dus ook beginnende CPL. Ontzettend balen, maar het is niet anders. Altijd wel wat lichte plekjes en wondjes gehad, maar goed onder controle te houden. Totdat ze begin december einschuss kreeg. Gevolg een lange tijd aan de antibiotica, vochtafdrijvers en smeren, smeren met hydrocortiderm. Sokken eraf gehaald en toen zag ik al van die rare horizontale huidplooien. Nooit eerder bij een paard gezien. Verder geen aandacht aan besteed, totdat er ineens in het been spontaan diepe sneeën ontstonden. Weer been dik etc etc... In ieder geval heb ik wat research gedaan en heb ik honingzalf besteld. Tenslotte kan je hydrocortiderm ook niet blijven smeren. Ook heb ik goudsbloem en kleefkruid besteld. Ze krijgt nu alleen nog maar arm hooi, en een handje brok per keer. Geen wortels geen brood etc.

Nu wil ik die honingzalf smeren, maar hoeveel keer per dag raden jullie mij aan?

paddy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:13

er is best nog iets aan te doen hoor en zeker als het begin van cpl is.
mijn shire merrie heeft het ook.
genezen doet het nooit meer.
ik heb op het punt gestaan om haar in te laten slapen, ik kon alleen nog
maar huilen als ik naar haar keek.
ze loopt weer, ze heeft geen plooien meer en geen open gebarsten wonden meer.
wat ik allemaal wel niet gedaan had.
ik heb haar door een andere hoefsmid laten bekappen.
want ze stond gigantisch verkeerd op haar achterbenen (dit is dus echt niet goed voor paarden
met cpl), want dit veroorzaakte ook verstopte lymphevaten en daardoor wordt de cpl nog erger.
en ik heb haar 6 weken, 2 x per week laten behandelen met lymphe drainage, dat wil zeggen dat alle
lymphe vaten open gemasseerd worden, waardoor de lymphe vaten weer hun werk kunnen doen.
ik ben zo blij dat ik dit heb gedaan.
want ze kan alles weer, ze galoppeert zelfs weer, dit heeft ze een paar jaar niet gekund.
het is echt een aanrader.
heel af en toe heeft ze een wondje, maar dan is ze weer aan een behandeling toe voor mijt.
maar ook daar ontkom je niet aan met een paard met enorme sokken.