Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-11 23:27

Mariskatw schreef:
Ok, had ik daar even over heengelezen

Nee hoor, want ik ben niet bij de operatie geweest maar in de wachtkamer dus ik weet niet hoe hij gehecht is, ik weet alleen wat hij aan de buitenkant heeft zitten! Vermoed en hoop dat het vanbinnen ook gehecht is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 16:25

Zo na de goede resultaten van gisteren heb ik vannacht goed geslapen: maar 1 keer wakker en daarna was het 7 uur 'smorgens. Dus niet slecht! Vanmorgen liep Whizz wel wat minder hard dan gisteravond maar mocht toch niet klagen. Kom ook net als hij wat staat te rusten vlgs mij.

Bojangles

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:28

Die van jou mag alweer wandelen? :)

Vandaag weer contact gehad met kliniek, over 2,5e week bel ik ze weer.
Ze lijkt het prima te doen op het huidige dieet. Nog 2 dagen en dan mogen we officieel gaan wandelen enzo. Ze mag nu af en toe even haar stal uit en dan bij de hooivoorraad eten, vind ze heerlijk!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 16:33

Nou hij mag al 2 weken wandelen, maar echt maar een klein rondje hoor. Dat komt omdat hij al heel snel heel verlangend bij zijn deur stond te kijken als ik er was en binnen naast hem stond. Dat hadden ze ook al gemerkt en omdat zijn wond kleiner is en hij zo fit en stabiel was hebben ze hem nog eens extra bekeken en toen besloten dat hij ondanks zijn boxrust 2 keer per dag er heel even een rondje uit mag - ook omdat hij er zo blij mee was en mooi rustig bleef. Een klein mazzeltje dus voor hem.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 16:38

Ah oke, dat is echt superfijn!!

Mijne heeft trouwens helemaal een uitgezakte buik gekregen over de gehele lengte van de wond :=
Zal wel met de buikspieren hebben te maken hebben, maar betwijfel of dat ooit nog mooi gaat wegtrekken!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:28

Hoi Fargo,
Misschien ken je me nog uit het Gelderse topic, ik had eerder de vosmerrie Wiske. Ik lees net dat Wizz zo ziek is geweest, meid wat rot voor je! Gelukkig knapt hij langzaam weer op en wil ik je veel sterkte en succes wensen met het herstel. Ik hoop voor je dat hij weer helemaal de oude wordt!

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 18:31

@ Fargo fijn dat het goed gaat, lekker die krammen eruit. En jij hebt lekker wat uurtjes kunnen slapen :)

Ik heb vanmorgen een afspraak gemaakt bij de kliniek, volgende week donderdag moeten we heen. Dan is het 7 weken geleden dat hij is geopereerd.
Wat zal die pony blij zijn als hij verlost is van die krammen, ik denk dat het best trekt.

En dan weer opbouwen lekker wandelen +:)+

Wordt een lange week ;)

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:28

Ik wil mij ook melden in dit topic.
Mijn lieveling heeft begin oktober ernstige koliek gekregen. We waren er vrijwel direct bij, zo ook de DA. Wat had mijn paard een pijn zeg....on-ge-lo-ve-lijk! Wat doet dat een pijn om dat aan te moeten zien. Ze kreeg het in de wei, daar is goed zicht op, vandaar dat we er vrijwel gelijk achter kwamen dat iets niet goed zat.
Ze kreeg de eerste DA bezoek een aantal spuiten (volgens mij darmverslappers en pijnstillers, weet het niet precies meer). Met 2 uur moest het over zijn. Echter met anderhalf uur belde ik alweer na de DA want ze lag op de kop in de stal... zovéél pijn. Ze lag op haar rug met d'r benen omhoog, t liefst vastgedraaid tegen de wand...pff..wat was ik inmens verdrietig...
Affijn DA voor de 2e keer erbij, sonde erin, van achter opgevoeld, flink wat darmverslappers en pijnstilling erin en het moest weer binnen 2 uur over zijn.... NIet dus...
3e keer de DA erbij, dan krijg je twee opties voor je, afwachten totdat het vanzelf beter word of de dood erop volgt, of naar de kliniek rijden en een operatie overwegen. Er was maar 1 keus mogelijk voor mij en nu kon het nog, gaf de DA aan, álles uit de kast!
Maarja, net zoals jullie schreven hoe krijg je een paard op de trailer die zoveel pijn heeft en het liefst op haar rug ligt.... *zucht* dat was niet makkelijk. En we moesten minstens een uur rijden. (scheelde dat het inmiddels laat op de avond was en het ws niet druk was op de weg).
De hele weg ben je bang dat ze gaat liggen of er iets ernstigs gebeurd, de DA zei, wat er ook gebeurd achterin de trailer: dóórrijden!! Pff...... Gelukkig is ze blijven staan!
Het was inmiddels bijna midden in de nacht en dan kom je daar in zo'n kliniek, echt vreemd en emotioneel allemaal.
Er werd een echo gemaakt: de dunne darm werkte totaal niet meer. Wederom 2 opties: afwachten met zeer ws de dood als gevolg of opereren en 50/50% kans..... OPereren!!!
Wij mochten niet bij de OK blijven, vond ik wel logisch, we lopen anders alleen maar in de weg en het is veel te emotioneel.
Dus dan rijd je 's nachts naar huis met een lege trailer, slapen doe je Niet. En dan gaat die telefoon.... zou ze er nog zijn?!! Nog wel, maar situatie is lang kritiek gebleven. De eerste dagen hebben we geen rust gehad, ben elke dag naar haar toe gegaan, ik dacht zolang je er nog bent zal ik er voor je zijn.

Uiteindelijk heeft ze een dikke week op de kliniek gestaan. De eerste dag heeft ze alleen maar gelegen. Een paar dagen daarna mocht ik haar weer voor het eerst mee naar buiten nemen om te luchten en een klein rondje te lopen. Man, ik was de gelukkigste persoon op aarde haha!

Inmiddels heeft ze meer dan zeven week boxrust gehad met elke dag er even uit voor een wandelingetje. De hechtingen (draadjes) werden er met 3 a 4 week uitgehaald en na 7 week thuis ben ik voor een controle echo naar de kliniek geweest en alles bleek goed te zijn!!! :D
Ze mocht weer in de wei en een week later ben ik er weer op gaan zitten!! Ooh wat was ze blij dat ze weer die wei in mocht!!! :D

Ik heb er nu voor de 5e keer opgezeten en het gaat steeds weer een beetje beter!!! :D

Mijn paard haar dunne darm zat om een band gedraaid die tussen die nieren en de milt zit, waardoor het compleet afgebonden heeft gezeten, ze hebben anderhalve meter dunne darm weggehaald.
Ze heeft niet zo'n band om gehad als wat hier voorbij kwam op een foto.

Dit is zo'n bijzondere foto voor mij. Dit was de eerste dag na OK.
Afbeelding

Het is een heel verhaal geworden, hoop niet dat jullie het erg vinden. Vind het zelf juist erg prettig dat je in dit topic je ervaringen/ verhaal met elkaar kunt delen.
Hoop dat het ook allemaal goed gaat komen met jullie paarden!

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 20:38

@ Vincy, zo herkenbaar je verhaal en je gevoelens, gelukkig is alles goed gekomen met je paardje.
Wat een schrik en paniek kun je ervaren in zo'n situatie.

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:05

Helaas heb ik dit ook meegemaakt, dik 2 jaar geleden, dit was mijn verhaal:

[VVDD] Yew heeft vannacht gevochten voor haar leven

Mijn merrie had destijds een veulen van 2 weken oud aan de voet.

Maar zelfs nu 2 jaar later, schrik ik me dood als de telefoon gaat en de naam van de staleigenaar staat in het scherm. Gelukkig zijn we na de operatie koliek vrij gebleven, terwijl Yew One altijd wel koliekgevoelig was.

spoenk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 21:09

als mijn paarden iets mankeren ben ik altijd een rustige stresskip. Aan de buitenkant ben ik redelijk rustig, maar binnenin doen mijn darmen en maag pijn van de stress.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-11 22:31

Bojangles schreef:
Ah oke, dat is echt superfijn!!

Mijne heeft trouwens helemaal een uitgezakte buik gekregen over de gehele lengte van de wond :=
Zal wel met de buikspieren hebben te maken hebben, maar betwijfel of dat ooit nog mooi gaat wegtrekken!

He dat is wel vervelend zeg, maar goed, ze is er nog dat is het allerbelangrijkste.

@suffie; dank je wel, ik wordt met de dag geruster lijkt het, hij krijgt gespreid eten en dat doet hem heel goed lijkt het.

@Fantast, jemig dat is ook schrikken zeg! Ik hoop dat Whizz ook minder gevoelig is geworden, dat lijkt haast wel want normaliter is hij erg gevoelig voor stormachtig weer dat lijkt nu onder bedwang, de slobber en het meerdere keren kuil op de dag doen denk ik ook heel veel goeds voor hem.

@Vincy jouw verhaal is zo herkenbaar. Wij hebben Whizz uiteindelijk met balen hooi onder hem in de trailer gezet zodat hij als hij zakte eigenlijk op de balen zat, dat heeft hem vlgs mij wel veel steun gegeven en wonder boven wonder stond hij ook nog toen we in Bodegraven aan kwamen.
Ik zou denk ik zelf na de 2e keer de kliniek al hebben opgezocht, maar dat komt omdat ik de vorige keer mijn paard wel verloren ben en als ze door pijnstillers heenkomen is voor mij een hele grote NO NO geworden. Maar het is altijd lastig om te weten wat te doen.
Maar jemig wat mocht jij snel al weer met haar aan de gang joh! Zeker als er ook nog een stuk darm verwijderd is! Hoe lang was je toen bezig in totaal toen ze 7 week thuis was? Dus hoe lang heeft ze op de kliniek gestaan?

@stanzie, het wachten duurt dan lang, maar je zult zien het is maar zo volgende week, spannend hoor! Whizz is vandaag een week thuis, het gaat best al snel!

Sharmila

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 09:44

Ik meld me! Mijn paard had 10 jaar geleden verstoppingskoliek. Er is ook een flink stuk beschadigde darm weggehaald.
De eerste dagen toen hij thuis was at hij slecht. En dat doet hij nog steeds. Hij laat vaak brokken staan. Mijn test; mengen met iets wat hij extreem lekker vind. Als hij dan eet is er niks aan de hand. In het begin had ik er ook vaak stress over. Maar ja leert ermee leven. Je gaat op andere signalen letten. Ik weet bijvoorbeeld dat ik gelijk zijn pols moet gaan voelen. Is die hoger is het foute boel.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:07

Mijne mag vanaf morgen officieel weer wandelen en opbouwen (al denk ik dat ze verrekend hebben bij de kliniek want ze zit vandaag al op precies 9 weken namelijk). Laatste dagen heb ik haar af en toe wel even uit de stal gehaald en lekker tegenover de stal uit de hooivoorraad laten eten. Ze stond op een gegeven moment echt te stuiteren en bokken in haar stal....

En dan is het geloof ik:
-1e week stappen aan de hand
-2e week stappen aan de hand & longeren
-3e week stappen aan de hand & longeren en daarna eventueel eventjes los in de bak of paddock
-En daarna mag ik er ook langzaam weer op.....
Jeetje ik weet het niet meer, iemand anders hier weet hoe het schema van Wolvega ook alweer gaat? :o

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-11 10:10

Jeetje, als ik dit allemaal zo lees komt dat van mij ook weer helemaal boven. Ik ga vanmidddag wel even typen.
Heel veel beterschap voor je paard!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-11 21:46

Vandaag mocht whizz voor het eerst overdag zijn bodypack af. Was toch wel even spannend, ook of ik hem vanavond weer normaal omkreeg ;-)
maar hij vond het vlgs mij wel heerlijk even een blote buik en rug. Vanmiddag ook zijn benen weer even gewassen, ze krijgen best wel stalbenen als ze de hele tijd stil staan. Dus klein loopje naar de wasplaats en weer terug vanavond.

Allemaal een fijn uiteinde en de allerbeste wensen voor jullie, jullie familie en jullie dieren. Veel liefde, geluk en gezondheid

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 12:08

Ik wou dat ik nu een overdekte verwarmde wasplaats had ofzo, die van mijn is zó vies echt niet normaal. Ze heeft het voor elkaar gekregen om haar manen helemaal bruin te verven met haar eigen mest. Doet ze normaal echt nooit maar het zit zelfs in d'r voorpluk :+
En wij hebben hier écht schone stallen altijd :P

Vanaf vandaag mag ze officieel weer lekker haar stal uit en aan de hand stappen!! :):)
Ze vind het echt heerlijk, zo ziet ze er nu uit trouwens, had nog even een foto gemaakt.

Heb ook nog foto's van haar wond en uitgezakte buik, maar die plaats ik nog wel even!

Fantast

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 16:45

Wij waren bij Yew One altijd erg voorzichtig wat betreft de overgang naar de weide, normaal gesproken had ze standaard aan het begin van het weideseizoen en einde van het seizoen koliek. Ze kan dus slecht tegen het wisselen van voer. We bouwden in vergelijking met de rest rustig het gras op, dat wil zeggen beginnen met een uur, dat langzaam per uur uitbouwen. Zo ook dat jaar, dit was de eerste dag dat ze 4 uurtjes op de wei stonden, en toen ik er weg ging had ik er geen goed gevoel bij.

Wij bouwen nu nog steeds op, en 's nachts staat ze op stal, 's ochtends eten ze hooi, dan op de wei (erg kort gras) en 's avonds weer hooi. Voorheen kregen ze eerst geen hooi en gingen ze zo op de wei, maar de combinatie hooi/gras/hooi blijkt goed te werken. Aan het einde van het seizoen bouwen we de uurtjes weer met stapjes af, om de zoveel dagen een uur korter op de wei en langer op stal, sindsdien geen koliek meer gehad gelukkig.

Helaas is haar dochter ook wat koliek gevoelig, de eerste keer nadat ze uit de opfok kwam ging ik 's ochtends langs om te voeren, en ze lag maar ging ook staan te eten. Ik ben in de auto gestapt richting mijn werk, halverwege had ik hier een slecht gevoel bij, mijn man gebeld en besloten terug naar stal te gaan. En ze lag weer, DA erbij en ze had inderdaad koliek (gasvorming). Wat koliek betreft ben ik inmiddels een expert om het te herkennen, bij twijfel volg ik mijn gevoel en komt de DA.

Vincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 17:09

Citaat:
@Vincy jouw verhaal is zo herkenbaar. Wij hebben Whizz uiteindelijk met balen hooi onder hem in de trailer gezet zodat hij als hij zakte eigenlijk op de balen zat, dat heeft hem vlgs mij wel veel steun gegeven en wonder boven wonder stond hij ook nog toen we in Bodegraven aan kwamen.
Ik zou denk ik zelf na de 2e keer de kliniek al hebben opgezocht, maar dat komt omdat ik de vorige keer mijn paard wel verloren ben en als ze door pijnstillers heenkomen is voor mij een hele grote NO NO geworden. Maar het is altijd lastig om te weten wat te doen.
Maar jemig wat mocht jij snel al weer met haar aan de gang joh! Zeker als er ook nog een stuk darm verwijderd is! Hoe lang was je toen bezig in totaal toen ze 7 week thuis was? Dus hoe lang heeft ze op de kliniek gestaan?

@ fargo: Op 13 okt. is ze ziek geworden. Zelf had ik dit toen gelukkig nog nooit meegemaakt en vertrouwde dus vollop de dienstdoende DA. Vandaar dat hij dus 3 keer is geweest. Wanneer zoiets weer mocht gebeuren zou ik acuut anders reageren, maar toen wist ik niet beter. Ook de anderen op stal hadden zo'n ernstige vorm van koliek nog nooit meegemaakt.
Bijoux heeft ruim een week op de kliniek gestaan. Na een paar dagen toen het beter met haar leek te gaan mocht ze naar buiten toe om te luchten en een klein rondje lopen. Dat deden de assistentes met alle koliekpaarden daar als ze eraan toe waren.
Toen Bijoux een week (en in de 2e week ook) thuis was heeft ze nog een koliekaanval gehad!! Nou dan is de grond onder je voeten verdwenen. Gelukkig bleek dit niets ernstigs te zijn en kon het met pijnstilling opgelost worden. Uit overleg met de kliniek bleek dat dit 'normaal' is en kan voorkomen na zo'n grote operatie. Als je zelf een heftige operatie ondergaat ben je ook niet gelijk de oude.
11 nov. zijn de hechtingen verwijdert.
Wanneer Bijoux 6 weken thuis zou zijn (dus 7week na OK), mochten we een afspraak maken om op controle te komen in de kliniek. Hadden we ook gedaan, echter ging ze de trailer niet meer op (vind ik ook niet zo gek na die keer dat ze zo'n pijn had en erop móest). Dus afspraak uitgesteld.
We zijn 9 dec. terug geweest naar de kliniek. We mochten tussendoor komen wanneer het trailerladen lukte, zo aardig van die mensen daar!
De echo bleek goed te zijn en ik mocht het rijden weer opstarten.
Zelf heb ik haar de eerste week alleen maar in de wei gelaten, dat vond ik wel even genoeg voor d'r na zo'n lange tijd boxrust. Ze zijn dan zo blij en vrolijk dat dat wel even genoeg is voor ze, van al dat blijde gedoe en gebok zal ze vast behoorlijk spierpijn hebben gehad.
Dus weer een week later heb ik haar voor het eerst aan de longe gedaan. Dat ging goed en ben er voor het eerst op gaan zitten, verder niet. Je merkt zelf heel goed wat je het beste bij je eigen paard kan doen. Die van mij is niet zo heet aangelegd dus durfde ik het de eerste keer al aan om erop te gaan. En zo zijn we steeds een stapje verder gegaan en merk gewoon per keer aan haar dat het steeds een beetje beter gaat.

Tijdens de boxrust-weken thuis heb ik elke dag trouw met d'r gewandeld en dit deed haar goed merkte ik. Effe die stal uit de frisse buitenlucht in.
Mijn paard is trouwens geopereerd in kliniek Lingehoeve in Lienden.
Ik merk dat er toch wel verschillende aanpakken zijn wat betreft revallidatie enzo tussen de verschillende klinieken.

Bij mijn paard zag zo de wond eruit na OK, een groen doek was erover heen vastgehecht:
Afbeelding
Na een paar dagen halen ze die doek eraf en zie je dus de hechtingen van de wond zelf.

Wat is de reden dat die van jullie zo'n bodypack om krijgen bij je paard?

@ Bojangles: Wat heb jij een ander revalidatieschema zeg! Echt apart dat ze verder helemaal niet uit d'r stal mocht!

Voor de liefhebbers hier een filmpje van mijn paard toen ze voor het eerst de wei in mocht:
http://www.youtube.com/watch?v=M27NKDylUFw
En wat was ik ook gelukkig haha!! :D

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 18:23

Hier nog een stresskip. In het begin toen cil net thuis was had ik echt slapeloze nachten. Nadien heeft hij nog een aantal keren koliek gehad en dan liep ik echt huilend met het paard door de paddock totdat de da er was. Daarbij heeft ie nog een keer een entrapment gehad dus echt slijten van de stess ging bij ons niet lukken. Hij staat nu sinds maart dit jaar op een streng dieet en voeren van koliekgevoelige paarden moet je echt leren. Dat is niet even een paar keer per dag onbeperkt hooi erin gooien, maar ik moet nu echt mijn hooi afwegen, max 3 uurtjes op het gras, waarbij het gras weer in mindering moet worden gebracht, goed opletten of hij niet buikig (teken dat zijn ruwvoer in de darmen begint op te hopen, die van mij heeft een traagwerkende darm) wordt want dan vervang ik een deel van zijn hooi door seniorenslobber.

Nu 2 jaar na de operatie kan ik nog heel erg stressig worden als hij een beetje andere ontlasting heeft dan anders. Maar ik probeer er mee om te gaan. Hoe moeilijk dat soms ook is. Vanuit onze woonkamer hebben wij zicht op de stallen, dus iedere keer als hij op stal een rondje liep (tja, paarden bewegen wel eens ;) dacht ik al aan koliek. Je ziet in alles koliek, maar ik denk zelf dat als je paard een tijd lang koliekvrij is, het misschien wel zal slijten.

Die van mij zuigt overigens ook zo nu en dan lucht in de "lucht" (pakt niks vast), maar dat is niet de oorzaak van de koliek (is met een camera in de maag gekeken, maar dat zag er prima uit). In de kliniek bleek dat hij een traagwerkende darm had en dat veroorzaakte een ophoping van ruwvoer in de darmen waardoor het daar ging rotten/gisten. Maar met zijn dieet gaat het nu al een half jaar goed, dus ik hoop echt dat de stressgevoeligheid zal slijten.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-12 21:11

@Vincy: de bodypack is naar ik heb begrepen (maar is alweer even terug dat mijn paard is geopereerd) puur ter ondersteuning van de buikwand. Het is toch een hele jaap waar erg veel krachten op vrij komen en de bodypack ondersteunt de wond wat extra

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-12 22:47

Mariskatw schreef:
@Vincy: de bodypack is naar ik heb begrepen (maar is alweer even terug dat mijn paard is geopereerd) puur ter ondersteuning van de buikwand. Het is toch een hele jaap waar erg veel krachten op vrij komen en de bodypack ondersteunt de wond wat extra

Ja dat is inderdaad het idee, verder zit er met klittenband een stoffen houder met verband in die je ververst. Doordat het verband met druk op de wond zit, gaat het evt wondvocht eruit in het verband. Dus als het goed is, wordt het wondvocht goed afgevoerd door de druk en krijg je minder vocht om de wond (oedeemvorming) omdat je de boel strak houdt en ondersteunt. Bij mij zit de wond echt niet zo ver van de koker af en dat is natuurlijk het diepste deel van de buik en ik heb een grote vent, dus dan komt al dat gewicht van de buik/darmen op de wond te leunen. Dat willen ze kennelijk ook een tijd gewoon ondersteunen.
Pffff sinds gisteren heb ik zelf onwijs last van mijn darmen, voelen een beetje gestressed maar ik ben relatief rustig. Moest echt even verzinnen of het nu van de stress of echt van onrustige darmen kwam, maar het was het laatste. Dus ben nu zelf beetje koliekerig, hoe ver kun je gaan ;) :+

Verwisselen van de bodypack ging gister en vandaag redelijk goed. Krijg er beetje zicht op en handigheid in. Dat scheelt.

@Damian: jouw verhalen over gisten in de darmen als hij te veel ruwvoer krijgt geven me nog wel wat angstkriebels!

@Vincy: ik snap het helemaal, bij mijn eerste paard ging er 'smorgens al eerder wat mis (achteraf hoorde ik toen na wat spuiten amper of geen darmgeluiden, ik heb toen nog gebeld maar werd afgescheept en dacht het zal wel kloppen dan), maar ja wat weet je nu eigenlijk van koliek als je het niet vaker aan de hand hebt met dat paard? Mijn eigen paard en een paard uit onze kudde hebben het uiteindelijk niet overleefd, daardoor waren we deze keer als team eigenlijk super super alert en ons zeeeer bewust wat er allemaal mis kan gaan. En gelukkig met succes! Iedereen op stal was opgelucht dat er nu eentje wel het overleefd heeft en al weer terug is op stal...

Wat een verschillen in aanpak en duur van herstel he? Zal toch ook aan de wond, het paard en het type operatie liggen wellicht. Nou ja, ik hou me maar aan de voorschriften en ben blij dat ie af en toe een rondje mag lopen.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 00:56

Meld zich ook hier.

Herken zoveel uit jullie verhalen.

Heb een nu inmiddels 18 jarige ruin die toen hij 7 was is geopereerd in Utrecht. Was erg heftig( zwetend en drijfnat van de pijn, zelfs de Buscopan(pijnstiller) hielp niet). Is sávonds met spoed geopereerd. Het was in Maart net in het jaar van de "gekke koeienziekte".
Hij bleek een verschoven Colon( dikke darm) te hebben agv gas ophoping. Na 10 dagen mochten we hem weer mee nemen naar huis. Net op tijd want de dag erna mochten er geen paarden meer vervoerd worden door de gekken koeien ziekte gold een algemeen vervoerverbod op al het vee.

Na 3 maanden zat ik er weer op. Gewoon in het bos nog geen zwaar werk. Pas na 7 maanden heb ik hem toen dressuurmatig pas weer opgepakt. Jaren geen koliek meer gehad tot 2 jaar terug. Zo nu en dan een aanval. Niet meer zo heftig gelukkig. Vorig jaar weer wel, maar dat bleek achteraf te komen door een darmontsteking.....

Ik ben eigenlijk altijd allert op koliek. Ik herken het dan ook meteen. ook bij andere paarden. Helaas want ik maak me er erg druk om.
In de winter geef ik altijd extra slobber en lijnzaadolie. Daarnaast hou ik mijn paarden altijd in beweging, op welke manier dan ook. Geef ze altid goed ruwvoer, ook stro.

Helaas heb ik ook een paard verloren aan koliek na de operatie zie [PP] Amando geopereerd aan koliek, iedere dag een stapje verder.
Hij was nog maar 2 1/2 jaar. Gevochten als een leeuw hebben we voor hem, maar helaas.
Ook dat is allemaal vrij heftig gegaan en heeft me echt dik een jaar gekost om niet paniekerig op de telefoon te reageren. Als ik stal in mijn scherm zie staan, kan ik het niet helpen om toch even te moeten zuchten of het niets is......

Stanzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:09

@ Luziream ik heb even in je topic van Amando gekeken, en daar lees is We Love Mest! :D
Zo herkenbaar, ik ben ook nog nooit zo blij geweest met mest.

Ik vind het zeker apart dat we allemaal verschillende revalidatie aanpak hebben.
Die van mijn pony komt overeen met die van Bojangles. Maar wij zijn in Wolvega geweest.

Mijn pony had ook eerst een witte doek op zijn wond, na een dag of 3/4 is die er af gehaald.

Darren heeft gelukkig geen stal benen, maar merk nu wel dat hij het binnen staan zat is. Nog een paar dagen en weten we meer.

Ik zou ook wel foto's willen plaatsen maar heb geen idee hoe.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-12 12:11

Je kan foto's plaatsen op www.imageshack.us (of www.mijnalbum.nl) of ergens anders waar je maar wil en de link van de foto (staat er vaak bij of even rechtermuisknop op foto en dan link kopiëren) kun je dan tussen [img]en[/img] zetten (dus http://blabla.foto.jpg als voorbeeld)