Voer Tinkers

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:43

Al jaar en dag krijgen mijn tinkers 'Flexible Move' brok (ook wel rosbrok genoemd, naar de ontwikkelaar dhr van Rosmalen) van fabrikant Hipro. Ooit uitgezocht voor een insuline resistente tinker hier op stal, inmiddels staat deze hier niet meer, maar ben het blijven geven.

Ze doen het er heel erg goed op en een brok lager in suiker/zetmeel/eiwit gehalte heb ik nog niet kunnen vinden. Bij deze Flexible Move brok moet je paard wel tegen soja ingredienten kunnen. Die zijn er namelijk wel in verwerkt. Je ziet ook aan de structuur van deze brok, dat het wat korreliger is dan de gebruikelijke harde staafjes. Zegt genoeg ;) die rommel zit er dus niet meer in.

Wel dubbel dat Hipro ook producent is van de Tinkerbrok, die zou ik gezien de waarden en gehaltes never aan mijn tinkers voeren.
Veel te hoog in eiwit/suiker/zetmeel. Maar ja, de naam is leuk en de zak is commercieel. Dus kan me voorstellen dat een tinkerliefhebber zich laat verleiden, maar in de naam zit het niet :P .

Er zit ook een heel onderzoek in het voortraject van Flexible Move vast. De brok is niet zomaar eventjes ontwikkeld. In samenwerking met deskundigen (universiteit Utrecht en uit USA) tot stand gebracht. Niet eens specifiek voor koudbloedige tinkers, wel heel doordacht, dat weet ik van Van Rosmalen zelf. Ik haal de brokken bij deze familie zelf aan huis, als Hipro weer een levering heeft gebracht.

Ik wil niet anders meer en mijn tinkermannen evenmin *\o/*

Ariebren

Re: Voer Tinkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:49

Eigenlijk vind ik het zonde van mijn geld, als ik bovenstaande lees.
Lager en lager in suiker en eiwit.
En is gemodificeerd soja zo goed voor mens en dier ???
Voer dan gewoon niets bij, dat is goedkoper.

Gowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 22:59

Mijn (halve) Tink is ook wat stijfjes en ik heb me laatst goed verdiept in voeding.

Ze kreeg eerst kuilvoer (kilo of 8 denk ik) en een kilo Hartog Balance per dag.

Ik heb gekeken op voervergelijk wat een paard (en dus ook een koudbloed lijkt mij) nodig heeft aan vitamines per dag en
heb in ieder geval naar de belangrijkste gekeken die betrekking hebben op spieren en beweging,
te weten Vit E, selenium en magnesium.

Bij bovenstaand voerschema komt mijn paardje alle genoemde stoffen te kort, ze heeft bij de Hartag dan 4 kilo p.d. aan krachtvoer nodig...

Zover ik weet is het niet goed om veel suiker (granen) te voeren aan koudbloeden.

Ik ga nu Pavo Liga proberen, hiervan krijgt ze ook een kilo per dag, ben benieuwd hoe ze het hier op doet. Dan komt ze niks te kort wat vitamines betreft. (ze weegt ongeveer 450 kilo). Als ze het hier niet goed op doet wil ik Subli dieetmusli proberen, hier zitten helemaal geen granen in maar wel veel vitamines.
Besterly Vitalic leek mij ook goed evenals marstal ijslander robust musli.

Verder denk ik dat het soort voer wat je moet geven ook afhankelijk is van wat je met je paard doet.

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:01

Tinkerlady schreef:
Al jaar en dag krijgen mijn tinkers 'Flexible Move' brok (ook wel rosbrok genoemd, naar de ontwikkelaar dhr van Rosmalen) van fabrikant Hipro. Ooit uitgezocht voor een insuline resistente tinker hier op stal, inmiddels staat deze hier niet meer, maar ben het blijven geven.

Ze doen het er heel erg goed op en een brok lager in suiker/zetmeel/eiwit gehalte heb ik nog niet kunnen vinden. Bij deze Flexible Move brok moet je paard wel tegen soja ingredienten kunnen. Die zijn er namelijk wel in verwerkt. Je ziet ook aan de structuur van deze brok, dat het wat korreliger is dan de gebruikelijke harde staafjes. Zegt genoeg ;) die rommel zit er dus niet meer in.

Wel dubbel dat Hipro ook producent is van de Tinkerbrok, die zou ik gezien de waarden en gehaltes never aan mijn tinkers voeren.
Veel te hoog in eiwit/suiker/zetmeel. Maar ja, de naam is leuk en de zak is commercieel. Dus kan me voorstellen dat een tinkerliefhebber zich laat verleiden, maar in de naam zit het niet :P .

Er zit ook een heel onderzoek in het voortraject van Flexible Move vast. De brok is niet zomaar eventjes ontwikkeld. In samenwerking met deskundigen (universiteit Utrecht en uit USA) tot stand gebracht. Niet eens specifiek voor koudbloedige tinkers, wel heel doordacht, dat weet ik van Van Rosmalen zelf. Ik haal de brokken bij deze familie zelf aan huis, als Hipro weer een levering heeft gebracht.

Ik wil niet anders meer en mijn tinkermannen evenmin *\o/*

Ben het helemaal met je eens Tinkerlady.

Ariebren, er zitten wel vitamines en mineralen in.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:10

Je bedoelt de soja voor de vitamine en mineralen ??

SulJinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 23:24

Volgens mij heb ik op m'n andere computer de samenstelling van de brokjes staan. Zal het morgen hier op zetten. Maar er zit in ieder geval meer in dan alleen soja _O-

karla60

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 15:51

de tinkers van mij krijgen marstall vito al 2 jaar ze doen het er heel goed op swinters krijgen ze wortels erbij en ook pavo plus om wat langer bezig te zijn .
en ook lijnzaadolie erdoor
winters ook elke maand sand clear enverband zand mee eten .
ben er erg tevreden mee geen jeuk en rasp en ze kunnen dag en nacht hooi eten. +:)+

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 16:36

TI-->VS

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-11 19:54

Hier kreeg m'n vorrige merrie (kruising tinker x welsh cob) altijd basis brok van subli. Ze deed het hier altijds prima op.
Op de stal waar ze toen stond stapte ze over op Pavo Natures best, ook hier deed ze het prima op. Ze kreeg toen niet dagelijks musli, ze stond 24/7 op de weide (zomer) met voldoende gras, dus alleen als ze aan het werk geweest was.

Nadat ze verhuist was naar een andere pensionstalling toch weer langzaam aa terug gegaan naar Subli basis brok.
Maar ze kreeg er nu opeens alleen maar jeul van.
Overgestapt naar de Subli musli zonder en de jeul verdween als sneeuw voor de zon.

Sinds vandaag een nieuwe tinker van 3.5 jaar. Kreeg bij de vorrige eigenaren ook al de subli musli zonder. Hun hadden nl ook hiermee de beste ervaringen mee...

Verder onbeperkt hooi/voordroog en af en toe een wortel.

django05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 21:01

[quote="4leafclover"]Er zijn al veel topics geweest rondom de voeding van een tinker; 'Wat voer jij je tinker', 'welk merk', 'hoeveel kg.' etc etc.
Ik ben op moment bezig mij te orienteren voor nieuw voer. Ik voer op moment tinkerbrok (gemengd met Hartog Lucerne en Mais vlokken) aangevuld met 1/2 tot 1 pavo summerfit koek (afhankelijk van seizoen), maar lees her en der dat de tinkerbrok toch niet de juiste samenstelling schijnt te hebben. (Tinker wordt recreatief gereden, ca. 7uur weide, ca. 5 uur paddock, rest avond/nacht stal).

Ik heb diverse voeders (o.a. Pavo condition, Van Gorp onderhoudsbrok, Subli ponybrok, Subli basisbrok, Subli zonder etc. in een Excel tabel gezet met alle waardes en gehaltes en kosten op een rij om makkelijk te kunnen vergelijken.

Mijn vraag voor dit topic:
Wát zijn nu dé geschikte en ideale waardes (bijv. eiwit, vet etc.) voor voer voor een (recreatie)tinker en in welke verhoudingen (zoals Ca/Mg) wat zijn gezondheid ten goeden komt?

Ik heb Equifyt , super voer ( je kunt kijken bij www.magic-spirit.nl)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-12 22:34

Django05, wil je echt antwoord hebben ?
Ga dan eerst je ruwvoer, hooi of voordroog uitgebreid laten analyseren.
Dan die gegevens vergelijken met wat je paard echt nodig heeft.

Je zal zien dat bij een goed ruwvoer er niets bijgevoerd hoeft te worden.

Al die voer adviezen van de voer leveranciers kijken niet naar de energie in het ruwvoer maar naar de optimale mineralen en vitamine inhoud van hun kracht voertje.
Met die optimale vitamines komt er zoveel extra mee, je schrikt ervan.

xxx_manon_pp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-12 20:02

mijn pony heeft 24/7 toegang tot het hooi
voor de rest krijgt ze na het rijden
4 handjes muslie en 2 handjes zemelen

Sanhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:33

Het blijft een lastige kwestie, dat voeren! Ik heb sinds vandaag ook de flexible move en ga eens kijken hoe mijn tinker daar op reageerd.. Heb veel positieve verhalen er over gehoord.. Wel schijnt het zo te wezen dat er wat weinig calcium in zit. Maar je moet geloof ik ook oppassen met het bijvoeren van calcium, affijn het is gewoon lastig!!

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 12:47

En of het lastig is, Sanhil!
Ik ben nu sinds ca. 1,5 week van de tinkerbrok af en overgegeaan op 2x daags 2 handjes Pavo condition icm Hartog Lucerne en dan dagelijks een 1/2-3/4 Pavo koek.
Even kijken hoe dit gaat en hoe hij qua energie het gaat doen...

Sanhil

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 16:23

Ja die van mij krijgt er ook nog lucerne bij van hartog.. en natuurlijk zijn hooi.. Ik ga van het voorjaar gewoon een algeheel bloedonderzoek laten doen.. Dan weet ik of hij alles binnen krijgt wat hij nodig heeft..

4leafclover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-12 20:50

De lucerne krijgt hij met de pavo brok gemengd zodat hij langer over de brok doet én tevens ook goed is voor de spijsvertering/zand.

Hooi natuurlijk ook gewoon 4-5 porties per dag.

Een bloedonderzoek kan natuurlijk ook nooit kwaad en is niet verkeerd om eens te kijken hoe het met alles zit. Zo ben ik er een jaar geleden achter gekomen dat mijn tink een calcium/magnesium te kort had.
Ik moet deze maand nog een mestonderzoek laten doen nav de vorige keer ;)

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 18:22

1. Veel ruwe celstof
Een vezelrijke voeding zoals hooi en kuilgras geeft minder energie dan bijv. krachtvoer met suikers en zetmeel. Hierdoor wordt een sober ras minder snel dik. Voor de basisbehoefte van een sober ras is veel ruwe celstof erg belangrijk. Ruwvoer bevat veel ruwe celstof, dus geef voldoende ruwvoer.

2. Laag energie - en eiwitgehalte
Een lage energiewaarde (EWPa < 0,85) en een laag eiwitgehalte (RE < 11%) in het krachtvoer zorgen ervoor dat uw paard niet zo snel dik wordt. Zoek een voer met een laag energie en – eiwitgehalte.

3. Laag suikergehalte
Koop ruwvoer met een laag suikergehalte (minder dan 10 - 12%) of dompel het hooi gedurende 60 minuten in koud water of 30 minuten in warm water. Lees meer over het uitweken van suiker in hooi. Let tevens op het suikergehalte van het krachtvoer.

4. Hoog vitaminen en mineralengehalte
Om met een kleine hoeveelheid krachtvoer toch voldoende vitaminen en mineralen te geven kun je het beste kiezen voor een krachtvoer met een hoog vitamine en mineralengehalte. Zoek een voer met een hoog vitamine- en mineralengehalte.

Ik weet niet of je dit misschien al hebt gezien maar dit vond ik op http://www.voervergelijk.nl hoop dat ik je heb kunnen helpen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 22:17

En dan kom ik weer. :7

Waarom allemaal zo moeilijk doen.

Geef je paard een goede kwaliteit hooi of voordroog.

En al die adviesen van voervergelijk ??
Leuk om te lezen, ik doe daar niet aan mee.

Schepje vipostar per dag en voor de paarden die wat te schraal zijn ??
Schepje podo grow.

Liamssfork

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 23:46

Ariebren schreef:
En dan kom ik weer. :7

Waarom allemaal zo moeilijk doen.

Geef je paard een goede kwaliteit hooi of voordroog.

En al die adviesen van voervergelijk ??
Leuk om te lezen, ik doe daar niet aan mee.

Schepje vipostar per dag en voor de paarden die wat te schraal zijn ??
Schepje podo grow.

Zo kan het natuurlijk ook haha, ben het er wel mee eens hoor!

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 00:29

Hier krijgt die van mij ook nu gewoon één keer in de dag beetje light voer (jaja, dikke shetters erbij hé :P) op hun hooi gestrooid. Grotendeels van de dag hooi en dan nog een speciale gras-mix. Dat laatste voederen we pas recent en eerst moesten ze er niets van weten. Gelukkig eten ze het nu met veel smaak op! Voor de rest krijgt ze hier ook gewoon nog wortels bijgevoederd. (http://www.hartog-lucerne.nl/paardenvoe ... n/gras-mix)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:12

Na erg veel research te hebben gedaan ben ik tot de conclusie gekomen dat het beste krachtvoer dat er was (volgens mijn inzicht) onlangs uit de handel is gehaald en dat was Pavo Podo Supply. Nu voer ik het op een na beste voer, dus na Pavo Podo Supply, en dat is m.i. Pavo Vital Complete. Daarvan voer ik, zoals de verpakking aanbeveelt, 100 gram per dag. Voor de rest kan ze onbeperkt hooi eten.

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:28

mijn tinkermerrie krijgt alleen onbeperkt ruwvoer en een vitaminekoek. Deze laatste ben ik een halfjaar geleden gaan geven op advies van de dierenarts, toen ze erg hoestte. Gewoon als extra ondersteuning en voor alle zekerheid, dat ze voldoende vitamine en mineralen binnenkrijgt. Verder krijgt ze als ze gewerkt heeft een schepje dieet muesli met wat lijnzaadolie. Maar dit is meer als beloning/lekkernij, dan dat het de functie van bijvoeren heeft.
Ik ben ook van mening dat krachtvoer/brok niet nodig is. Misschien als ze heel veel werk moeten leveren op een dag, maar zeker niet voor de gemiddelde "recreatietinker".

snoopydogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 09:59

mijn merrie staat op onbeperkt kuil met 2 keer daags een handje basis brok na het rijden krijgt ze nog een halve kilo meusli
me veulen staat op onbeberkt kuil en klein beetje brok
en natuurlijk in de winter piriodes veel wortels en apels