Waarom komt artrose zoveel voor bij jonge paarden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DDW1190

Re: Waarom komt artrose zoveel voor bij jonge paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:16

Daar heb je inderdaad een heel goed punt!
Helaas worden de paarden steeds meer op gehokt in mijn ogen!

Tessa_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:21

tita schreef:
Citaat:
de gemiddelde Nederlandse vrouw weegt 70 - 80 kg.

maar dat komt echt niet op een paard...veel meer hele dag drinken en eten, kleertjes aan vooral in de winter..en zadel op. tel uit je winst maar ga niet doen alsof een paard niks kan dragen

Maar de gemiddelde lengte van de Nederlandse vrouw is 1.67.. Dan heb je dus bij 70 kg al een BMI van 25.1, bij 80 kg is dit zelfs 28.7..
Dat kan toch ook nooit goed zijn voor de mogelijkheid tot goed meebewegen met je paard? (Goed gewicht is tussen 18.5 en 25, 25-27 is licht overgewicht en 27-30 is matig overgewicht)

Volgens mij is het nu trouwens ook maar makkelijker voor iedereen om maar een paard te kopen, vroeger was dat niet iets wat iedereen maar gewoon even kon doen..

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:23

Dees schreef:
DDQ1190: ik denk dat de mensen die vroeger met paarden werkten, véél beter wisten waar ze mee bezig waren dat het gros van 'wij nu'. Ik denk dat men vroeger gewoon minder miepte en gerichter keek naar naar waarvoor het dier werd gebruikt.

Nu moet ieder paard op ieder moment maar 100% vlekvrij zijn ivm eventuele verkoop.
Kennelijk wil niemand nog een paard met een drietje.
Waar die dieren helemaal nog niet afgeschreven zouden moeten zijn voor al die B & L ruiters die ons land rijk is.

Absoluut!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:23

De gemiddelde Nederlandse vrouw heeft anno 2011 maatje 42.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:27

Dees schreef:

je kan me veel vertellen maar de gemiddelde Nederlandse vrouw bestaat IMO niet meer gemiddelde vrouw is inmiddels mega allochtoon.
En op een of ander manier zitten voornamelijk "blanke" in de paardensport.

Dus maatje 42 vind ik niet opgaan in de paardensport, in andere culturen Marokkans, Braziliaans, Turks, Midden-oosten is eten een belangrijke gebeurtenis alles draait om eten en gezinsleven, die vrouwen zijn doorsnee gemiddeld dikker dan de blanke vrouw.

Maatje 42 is toch zeker wel een kilo of 80

Maar dat gaat ook niet op ik heb zeker vaak S soms M broek 36-38 ben klein van stuk (168) maar toch vadsig volgens de weegschaal :P

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:40

tita schreef:
[naam verwijderd] schreef:

je kan me veel vertellen maar de gemiddelde Nederlandse vrouw bestaat IMO niet meer gemiddelde vrouw is inmiddels mega allochtoon.
En op een of ander manier zitten voornamelijk "blanke" in de paardensport.

Dan is het gemiddelde nog hoger :D
Want de gemiddelde Nederlander is groter dan de gemiddelde wereldburger.
De allochtone vrouwen die momenteel in NL wonen, zijn eerder kleiner en lichter dan groter en zwaarder dan de autochtone vrouwen.

Misschien woon jij in een stukje NL waar veel allochtonen wonen, waardoor het voor jou lijkt alsof allochtone inwoners van NL veel invloed hebben op Nederlandse gemiddelden maar toch is dat niet zo.

Back on topic: we fokken paarden anno 2011 ook groter omdat 'onze paardenmeiden' op hun 14de al uit de pony zijn gegroeid en menig amazone langer is dan 1.80m. De amazone heeft dus een gróót paard nodig om zelf een poppetje te lijken :D
Veel gezondheidsproblemen bij paarden zijn te herleiden naar de snelle maatontwikkeling.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:48

het valt me op dat het meestal bij mensen is die hun paarrd op stalhouden,en de paarden zelf kapot rijden,door veel te vroeg te beginnen,niet warm rijden,nooit buiten lopen,hulp teugels,slechte hoefsmit etc .ik ken mensen die nu al aan hun 4 de paard beginnen,ik heb nog steeds mijn eerste!!!!! denk dat de meeste mensen zelf hun paard snel aan hun eind helpen

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:53

Wolinlotte: ik snap dat het anders is als je 1 paard hebt en goede band etc etc. Maar ik denk dat als een v onze dieren het zou hebben hij regelrecht naar de slacht/inslapen zou gaan. Zo'n dier gun je het niet om overal terecht te komen, en als fokker moet je gewoon selecteren en daar hoort slacht (oa voor artrose maar ook andere erfelijke/ongeneeslijke) aandoeningen.
Grof maar ik denk dat we dan nu ook stuk minder last zousen hebben van paardenoverschot als men deze en andere aandoeningen zou proberen uit te roeien ;)

Ps: er zou ook verplicht moeten worden dat merrie goed op fotos moet zijn voordat ze veulens mag fokken met stamboekpapieren (en dan geen genade zoals ze ooit hengsten doorlaten met niet goed op de fotos)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:57

keona schreef:
het valt me op dat het meestal bij mensen is die hun paarrd op stalhouden,en de paarden zelf kapot rijden,door veel te vroeg te beginnen,niet warm rijden,nooit buiten lopen,hulp teugels,slechte hoefsmit etc .ik ken mensen die nu al aan hun 4 de paard beginnen,ik heb nog steeds mijn eerste!!!!! denk dat de meeste mensen zelf hun paard snel aan hun eind helpen

beetje kort door de bocht zeg... dan doe ik het al helemaal goed heb nog steeds mijn 1e paard na 19 jaar nog steeds en ben begonnen aan mijn 2e en dat komt echt niet omdat ik zo goed voor alles heb gezorgd wat hier boven staat beschreven

Ik denk dat heel veel factoren zijn en dat begint gewoon bij hoe sterk en gezond is het paard, heeft ie aanleg ervoor.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:58

colette_007 schreef:
Ps: er zou ook verplicht moeten worden dat merrie goed op fotos moet zijn voordat ze veulens mag fokken met stamboekpapieren (en dan geen genade zoals ze ooit hengsten doorlaten met niet goed op de fotos)

Dat komt er nooit doorheen.
Hoe om te gaan met een merrie die ooit wel goed was voor PROK maar nu niet meer?
Wat te doen met de jaarlingmerrie uit 6 generaties pref prest maar welke als gevolg van een ongeluk een nare botbeschadiging heeft?
Hoe om te gaan met de meervoudig prestatiefokkende merrie die toevallig zelf niet helemaal zuiver op de foto's is?
En wat dan met de merries die zelf wel 100% gezond zijn op de fotos maar waarvan er toch een nakomeling niet goed is?

rutting

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 15:59

heb ook meerdere paarden gehad maar nooit aan hun eind gereden zo ben ik niet,ben zelfs heel goed voor mijn paarden,altijd goed verzorgt nooit een paard kapot gereden.eerste pony is gewoon verkocht omdat ik te groot er voor was,tweede pony verkocht tijdje gestopt met rijden derde pony overgang paard ook verkocht,paard gekocht bleek 20 jaar te zijn had inderdaad atrosse omdat ze veel pijn had hebben we haar laten inslapen ze had zware dressuur gelopen afgelopen jaren half jaar van haar kunnen genieten jammer genoeg zelf niet kapot gereden maar was al door een ander gedaan maar hoe en wat dat weet ik niet.weer een ander paard gehad ook verkocht ivm overstap westernrijden quarter gekocht,sta elke dag voor hem klaar heeft ie en hoefsmid nodig fysiotherapeut noem maar op, ben echt zuinig op al mijn paarden die ik heb gehad en ze waren allemaal even gezond en gelukkig gr sandy

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:10

Dees: idd het is lastig, maar er moet toch enigsinds strenger geselecteerd worden voor fokmerries (zodat niet iedere merrie zomaar kan fokken).
Een keuring is een moment opname en naar mijn mening en ervaring volkomen onbetrouwbaar.
Iets "van de dierenarts" zou beter zijn.
Merries moeten bv jaar voordat/dat ze gedekt worden (voor het eerst) of ervoor op de fotos. Goed? Voor het leven goed. Slecht? Ligt aan wat het is... Hiervoor kun je richtlijnen opstellen.

Natuurlijk zal niemand dit willen haha dus heel haalbaar is het niet ;)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:12

tja zou niet eerlijk zijn want niet iedereen wil zomaar naar de keuring en dan zou een standaard persoon geen fokprodukt neeer mogen zetten

Zouden ze bij andere dieren ook moeten doen en bij mensen :+

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:14

Keuring heeft er niks mee te maken?
Op de fotos zetten is verplicht voor fokken.
Net zoals voorfokhonden verplicht is op de fotos te zetten voor HD.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:18

colette_007 schreef:
Keuring heeft er niks mee te maken?
Op de fotos zetten is verplicht voor fokken.
Net zoals voorfokhonden verplicht is op de fotos te zetten voor HD.

Is helemaal niks verplicht ik kan gewoon hengst uitzoeken betalen en insemineren ---------> veulen verkopen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 16:49

Ja weet ik haha ZOUDEN ze moeten doen ;)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-11 19:04

Jade schreef:
ongewenst aangeleerd gedrag is vanuit ons oogpunt te zien als een vorm van misbruik naar mijn idee. .

We moeten niet vanuit ons oogpunt kijken, maar vanuit de realiteit.

Het maakt in de omgang met het paard enorm veel uit of we bepaald gedrag omschrijven als foutief aangeleerd gedrag of misbruik.

Als een paard een bepaald gedrag door onbewust belonen vaker gaat vertonen, wat logisch is, en je omschrijft het als een trainingsprobleem, dan zal de oplossing in hertraining worden gezocht.

Wordt dergelijk gedrag echter als misbruik door het paard omschreven, dan voelt de mens zich gerechtigd om het ervoor te straffen.

In het eerste geval ligt schuld en verantwoordelijkheid bij de trainer. In het tweede geval wordt de schuld op het paard afgeschoven en dat is nooit terecht.
Je krijgt wat je beloond.
En als dat verkeerd gaat, of een paard hertraind moet worden bv door blessure (en na bekijken waar de blessure in de eerste plaats door is ontstaan) dan zal weer terug gegaan moeten worden naar het begin en beloond moeten worden wat je wil zien, ipv afstraffen van gedrag wat is ontstaan omdat het werd beloond. Paard weet niet beter, denkt niet in termen goed of slecht en doet niet iets om ons te pesten

Het doet gewoon datgene wat door trail en error in het begin heeft gewerkt en dat is voor hem normaal gedrag.

in de fok ben ik onvoldoende thuis, maar ik denk dat je met alles op de foto zetten idd met de nodige complicaties te maken krijgt, zoals bv een goede merrie die een ongeluk in de wei heeft gehad of iets dergelijks. Betwijfel ook of dat helemaal haalbaar is.
Hoewel paarden die nakomelingen krijgen met verhoogde gevoeligheid voor artrose wel uitgesloten zouden moeten worden.

Mbt houden van paarden/stalling/te vroeg belasten/te zwaar belasten etc... als het toch duidelijk is dat al die redenen meewerken aan een toch heel serieus probleem, waarom wordt daar dan niet meer ingegrepen? Het zou al moeten beginnen bij de instructeursopleiding in deurne. Die zouden al veel beter thuis moeten zijn in de oorzaken van die problemen en daar een actieve rol in moeten spelen. En dat geldt eigenlijk voor iedereen die in de 'paarden' zit. Lijkt me....

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-11 19:36

ach de realiteit is ook maar net afhankelijk van hoe je er naar kijkt :+
overigens zie ik straffen ook als een vorm 'hertraining' namelijk door negatieve reinforcement. In het geval van 'misbruik' ligt de fout naar mijn idee ook bij de trainer, die heeft gelegenheid geboden om 'misbruik' toe te staan. Ik snap je punt wel hoor, maar naar mijn idee is het niet zo zwart wit als je het stelt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 09:54

tja, ben ik niet zo met je eens. Het is eigenlijk best wel zwart wit. Je geeft niet de trainer en het paard de schuld.
In de regel is de trainer schuld, maar wordt het bij het paard neer gelegd. Juist omdat mensen het niet zo zwart/wil willen zien (te confronterend?)

Straffen heeft trouwens bewezen zelden een goed effect, nog afgezien van het feit dat het vrijwel nooit correct wordt toegepast. Straffen mag absoluut niet verward worden met negatief reinforcement, want dat is een wereld van verschil.

Juist het door elkaar halen van de begrippen (en daarmee ook de toepassingen) en het niet heel helder stellen van de probleemstelling ontstaan veel problemen.
Nog steeds wordt vergeten dat een paard alleen middels gedrag kan aangeven dat het verward is, ongemak heeft of iets anders heeft aangeleerd. En zolang daar een eigen interpretatie aan wordt gegeven, zonder doorgedrongen te zijn van het feit dat er een oorzaak is voor gedrag en dat die achterhaalt niets te worden, blijven oa paarden met lichte ongemakken doorlopen (en erdoorheen gereden, op de plaats gezet, gewezen wie de baas is etc) totdat de schade niet meer te herstellen is

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 11:08

pardon, ik haal inderdaad mijn termen door elkaar, ik bedoel idd het toevoegen van een negatieve stimulus ipv het weghalen. Ik weet dat bewezen is dat straffen minder effectief is en vaker negatieve bijwerkingen heeft, maar ik zie ook in een groep paarden dat er zo nu en dan een klap wordt uitgedeeld, dat is niet enkel positief belonen of negeren bij ongewenst gedrag.
ik zie het niet als een kwestie van schuld, maar als een kwestie van miscommunicatie. de meeste mensen hebben de intentie het goed te doen, en zijn er ook van overtuigd dat ze het goed doen, anders zou ongewenst gedrag niet zoveel voorkomen :) daarnaast zal een brutaal paard eerder gebruik maken van gaten in de opvoeding dan een schuchter paard, in dat opzicht vind ik het persoonlijk niet enkel aan de trainer liggen, natuurlijk maakt de trainer een fout als hij/zij dit niet weet te corrigeren, maar het is ook een wisselwerking.

ik denk ook niet dat het enkel een kwestie is van 'niet vanuit het paard denken' een heleboel mensen zien de kleine ongemakken bij een paard niet. dat is naar mijn idee niet een kwestie van onwelwillendheid maar van onvoldoende kennis. Als je in je omgeving rondvraagt om kennis te verzamelen en daar komt niets uit, dan is het logisch om te concluderen dat het met de opvoeding of training gecorrigeerd moet worden. en hoewel ik het met je eens ben dat in een groot deel van nederland kennis ontbreekt, heb ik ook geleerd dat een hoop fysieke kleine ongemakken zichzelf oplossen met correcte training.

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 12:54

Ik denk dat artrose vaker aangeboren of in de opfok ontstaat dan in het rijden.
Ik ben zo'n dierenbeul die met jonge paarden springt. De paarden waar we mee beginnen zijn wel allemaal geröntgend en gezond bevonden. Deze paarden zijn na training bij verkoop ook nog bijna allemaal gezond. Artrose is iets wat ik bij onze handelspaarden maar weinig tegen kom.

Ik denk dat veel mensen juist te snel denken aan ongemakken bij het paard, of dat het paard zielig is. Een dominant paard heeft een hardere hand nodig dan een onderdanig paard, elk paard is een individu en heeft dus een andere behandeling nodig.
Wat ik bijvoorbeeld veel tegen kom zijn paarden die niet naast je mee lopen, die moet je bijvoorbeeld mee slepen, of ze lopen constant voor je uit te drammen. Zulke paarden proberen je ook vaak om te duwen. Dat heeft imo helemaal niks met ongemak te maken, maar met een fout in de opvoeding. Zo'n paard krijgt van mij echt een keer een tik, of een ruk aan he touw, want ik vind dat ik nooit een pas aan de kant hoef voor een paard. Meestal is zo'n paard binnen een paar dagen attenter op z'n begleider en daar hoef ik echt niks bruuts voor te doen, maar gewoon consequent zijn en een tik of beloning geven op de juiste momenten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:43

Jade, de meest gebruikte en effectieve training bij paarden buiten positief belonen, is het negatief belonen. Die had je in je rijtje nog niet genoemd.
Daarbij is timing cruciaal (net als met positief belonen overigens) en daar gaat het vaak de mist in.

Dat paarden onderling klappen uitdelen heeft totaal niets te maken met onze omgang met paarden in de zin van training. Paarden trainen elkaar niet. Wij mensen willen paarden trainen voor eigen gebruik en als we daarbij zelf fouten maken (paard doet wat wij hem leren... oftewel je krijgt wat je beloont) dienen we ook zelf de verantwoordelijkheid te nemen en die niet bij het paard neer te leggen en als excuus te gebruiken voor straf onder het motto dat paarden elkaar ook meppen.

Dat buiten beschouwing gelaten... Je geeft aan dat kleine lichamelijke ongemakken er gemakkelijk uit getraind kunnen worden met correcte training. Maar als die kleine ongemakken niet worden opgemerkt omdat ervan uit gegaan wordt dat het paard gewoon beetje dwars is/niet wil/etc etc. dan zal dat ook niet worden opgelost met aangepast trainen, maar verergeren tot onherstelbare schade

Helaas heel wat trieste gevallen meegemaakt waarbij dit het geval was. Ik vrees dat het enorm veel voorkomt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-11 17:46

schoentje, dat paarden gewoon consequent getraind dan wel geconditioneerd moeten worden staat volledig buiten kijf en heeft ook niets met dit onderwerp te maken.

Ik geloof ook niet dat hier ergens wordt beweert dat rijden per definitie paarden kapot maakt. Hier wordt alleen de vraag gesteld of het niet herkennen van signalen van ongemak niet belangrijk meespeelt in het vroeg afschrijven van paarden
Helaas heb ik al heel wat paarden gezien die als 'dwars' en dominant werden omschreven en die achteraf een lichamelijk probleem bleken te hebben, wat door het 'er even door rijden' vaak onder leiding van een instructeur volledig naar de maan zijn gereden.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 18:48

liljebo schreef:
schoentje, dat paarden gewoon consequent getraind dan wel geconditioneerd moeten worden staat volledig buiten kijf en heeft ook niets met dit onderwerp te maken.

Ik geloof ook niet dat hier ergens wordt beweert dat rijden per definitie paarden kapot maakt. Hier wordt alleen de vraag gesteld of het niet herkennen van signalen van ongemak niet belangrijk meespeelt in het vroeg afschrijven van paarden
Helaas heb ik al heel wat paarden gezien die als 'dwars' en dominant werden omschreven en die achteraf een lichamelijk probleem bleken te hebben, wat door het 'er even door rijden' vaak onder leiding van een instructeur volledig naar de maan zijn gereden.

Precies!

uudje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-11 19:12

Interessant topic.
Denk dat veel kwalen waaronder artorse ook voorkomt door onwetendheid van sommige mensen.
Er zijn zoveel mensen die een blauwe maandag op een manege hebben gereden en dan al vinden dat ze een paard kunnen kopen.
En dan het liefste een jonge, want die kun je zo fijn naar je eigen hand zetten.
En dan begint het probleem.
Kijk eens op marktplaats, hoe vaak staan daar geen paarden te koop die al met 2 jaar gereden worden.
Dat kan toch nooit goed zijn, dier is nog volop in de groei!
En net wat er hier al eens verteld word een paard van 5 al in de Z rijden, mijn fries werd net ingereden toen ze 4 was en mijn fjord die ik nu heb was pas 5 toen hij werd in gereden.
Ik denk dat mensen meer geduld moeten hebben en een dier eerst rustig moeten laten uitgroeien.

En dan al die hulpteugels, lekker je paard naar beneden sjorren met een slofteugel, ook heel goed voor de hals wervels.
Dit soort dingen mogen alleen maar gebruikt worden door mensen die echt weten waar ze mee bezig zijn.

Maar ook denk ik dat het met verkeerd fokken te maken heeft.
Kijk naar de fries, een zwakke rug, vaak losse knieen en regelmatig ocd.
Gelukkig word er al meer op geled, ook bij het kwpn mag er wel wat beter op gelet worden, maar geloof dat ze daar ook al wat beter aan het opletten zijn.